• fisförnäm

Mångkulturalister se hit!

Hur tycker ni alla kulturer som kommer med invandringen ska fördelas i svenska samhället och vad/vem/vilka ska styra det?
    Många av er är för integrationsprincipen som går ut på att svenskar och invandrare ska ge avkall på sina kulturer till förmån för varandras, hur ska detta gå till i praktiken? Vad händer med såna som jag, som inte vill ge avkall på min kultur och mina värderingar till förmån för exempelvis somaliska?
    Ska jag straffas på något sätt? Eller låter ni experimentet fortgå för att se vad som händer när samhället mer och mer blir splittrat (jag tvivlar nämligen på att jag är ensam i mitt avståndstagande)?

Tackar ödmjukast för svar och önskar er allesammans en fortsatt trevlig höst/vinter! 

• Svar på tråden Mångkulturalister se hit!
  • edonator
    Everlast skrev 2011-10-25 17:32:04 följande:
    Jag tycker du har hakat upp dig på "deras kultur" och "vår kultur". Vad är "vår kultur" för något? vad innebär det? de gånger jag ställt den frågan så kan ingen svara, däremot vet man med säkerhet när någon INTE delar "vår kultur". Knasigt enligt mig.

Det är inte dom mot oss så som du uttrycker det. Det är inte antingen assimileras dom till vår kultur eller så går vår kultur under. Det är så otroligt att det finns personer som ser det så enkelt.
    Haha, jag tycker om dig och personer som du. Vilken underbar regnbågsvärld man måste leva i... Drömmer
  • Everlast
    edonator skrev 2011-10-25 18:44:57 följande:
    Haha, jag tycker om dig och personer som du. Vilken underbar regnbågsvärld man måste leva i... Drömmer
    Ja det är rätt trevligt. Jag gissar att när man har en pessimistisk syn på sin omvärld och människorna däri så kanske ens farhågor, eller vad det nu kan vara, blir en självuppfyllande profetia och då är det inte konstigt om man ser allt i svart.
  • Everlast
    JTA skrev 2011-10-25 17:05:52 följande:
    Det är ingenting som säger att dessa människor skulle anamma vår i sanning enastående jämlika kultur. Det är väl det som är kruxet.

Jag beskrev det knappast som att importerad kultur ersätter kulturen i landet de kommer till. Ett hypotetiskt men konkret exempel:

- Nio miljoner människor i ett land omfattar alla (100 %) en i sanning jämställd syn på samhället.
    - Till detta land invandrar en miljon människor som anser att kvinnor och män har olika ansvar och roller och skall segregeras i samhällslivet.
    - Nu har 90 % av landets befolkning en jämställd syn på samhället, medan 10 % har en helt annan syn.

Så: Anser du att synen på jämställdhet gått framåt eller bakåt i det här landet? Ja eller nej.
    ..och med ditt exempel menar du då att alla nio miljoner människor i detta land är helt fördomsfria och jämlika? nu är det nog du som förhåller dig ganska långt från verkligheten.

Jag anser att jämställdheten är något som måste arbetas med ja, dock ser jag inte att det är något som invandringen i sverige är skyldig till. Jag skulle inte påstå att den gått bakåt iallafall, men den har alltid varit på en låg nivå, invandring eller ej.
  • edonator
    Everlast skrev 2011-10-25 19:32:31 följande:
    Ja det är rätt trevligt. Jag gissar att när man har en pessimistisk syn på sin omvärld och människorna däri så kanske ens farhågor, eller vad det nu kan vara, blir en självuppfyllande profetia och då är det inte konstigt om man ser allt i svart.
    Jag försöker förhålla mig till min omvärld på ett REALISTISKT sätt. Du bor i Uppsala, men jag tror knappast att du bor med din fru i Gottsunda, rätta mig om jag har fel. Jag pratade med en kvinnlig lokalpolitiker för Socialdemokraterna i just Uppsala angående invandring. Hon erkände att hon själv aldrig skulle våga gå ensam genom Gottsunda en sen kväll, men det gjorde ju inte henne något eftersom hon ändå bodde långt därifrån...

Och det är klart. Kan man inte se bortom sin egna lilla bubbla och tänka på dem vars vardag består av otrygghet och våld, då är det nog lätt att luta sig tillbaka och häckla dem som kämpar för en bättre värld. Att kalla sig "antirasist" och vurma för "mångkultur" är så lätt när det är andra som står för kostnaden. Eller hur känner du?

Glad
  • JTA
    Everlast skrev 2011-10-25 19:35:40 följande:
    ..och med ditt exempel menar du då att alla nio miljoner människor i detta land är helt fördomsfria och jämlika? nu är det nog du som förhåller dig ganska långt från verkligheten.

Jag anser att jämställdheten är något som måste arbetas med ja, dock ser jag inte att det är något som invandringen i sverige är skyldig till. Jag skulle inte påstå att den gått bakåt iallafall, men den har alltid varit på en låg nivå, invandring eller ej.
    En hypotetisk fråga med svar ja/nej. Men den klarade du inte av att svara på. För att då bleve din illogik tydlig?

Jämställdhet på en låg nivå i Sverige? Inte perfekt, instämmer. Men jämför gärna med valfritt annat land. Eller: Jämför med Irak, Afghanistan och Somalia. Tror du vi har någonting att lära av dem i det här fallet?
  • JTA
    Everlast skrev 2011-10-25 19:32:31 följande:
    Bra everlast. Tänk positivt, tänk RIKTIGT HÅRT PÅ POSITIVA SAKER. Så kanske bilbränderna i Rosengård med flera områden liksom "försvinner". För de är ju bara farhågor.

Har du tips om var man får tag på rökat?
  • Everlast
    JTA skrev 2011-10-25 20:50:37 följande:
    En hypotetisk fråga med svar ja/nej. Men den klarade du inte av att svara på. För att då bleve din illogik tydlig?

Jämställdhet på en låg nivå i Sverige? Inte perfekt, instämmer. Men jämför gärna med valfritt annat land. Eller: Jämför med Irak, Afghanistan och Somalia. Tror du vi har någonting att lära av dem i det här fallet?
    Orsaken att jag inte klarade av att svara ja eller nej på din fråga är för att den är en aning för komplex för att kunna passa in i antingen ja eller nej, så som de flesta andra frågor rörande integration, kriminalitet osv.

Och jag anser att det är realistisk jag är då jag faktiskt inte anser att man kan generalisera på det sättet som du ofta gör, i denna tråd som i många andra. Livet är ganska enkelt att förstå sig på om allt är svart eller vitt, eller går att passa in så man kan svara ja eller nej på. Men som sagt, jag anser inte att komplexa omständigheter som bl. a detta är så enkelt att svara på som du tycker. Vi är olika där helt enkelt.

Nu vet inte jag vad du har för bakgrund eller vart du bor någonstans så du kanske har större erfarenheter än mig eller mindre, dock är jag förlovad med en tjej från Iran och är oftast det enda blekansiktet bland många på diverse sammankomster så jag vågar sticka ut hakan och men att min "mångkulturella" erfarenhet inte är ringa.

Du har rätt i att jag ej bor i gottsunda, jag har många vänner som bor där. Det är lätt att prata om det området utifrån det du läst eller hört, och då kanske jag överraskar när jag säger att det är ett rätt trevligt område, det kanske inte ser ut att vara ett trevligt område om man ser på saker på ditt sätt, vad vet jag.

Diskussionen om bilbränder ska nog föras någon annanstans.
  • Everlast
    JTA skrev 2011-10-25 20:53:49 följande:
    Bra everlast. Tänk positivt, tänk RIKTIGT HÅRT PÅ POSITIVA SAKER. Så kanske bilbränderna i Rosengård med flera områden liksom "försvinner". För de är ju bara farhågor.

Har du tips om var man får tag på rökat?
    Oj
  • JTA
    Everlast skrev 2011-10-25 17:32:04 följande:
    Jag tycker du har hakat upp dig på "deras kultur" och "vår kultur". Vad är "vår kultur" för något? vad innebär det? de gånger jag ställt den frågan så kan ingen svara, däremot vet man med säkerhet när någon INTE delar "vår kultur". Knasigt enligt mig.

Det är inte dom mot oss så som du uttrycker det. Det är inte antingen assimileras dom till vår kultur eller så går vår kultur under. Det är så otroligt att det finns personer som ser det så enkelt.
    Menar du att "kultur" inte finns, alltså är ett begrepp som är omöjligt eller meningslöst att använda?

Jag har inte skrivit att vår kultur går under. Hitta inte på.

Vad jag försöker säga är att vi inte har mycket att lära av de kulturer varifrån vi nu tar emot en historiskt sett aldrig tidigare skådad mängd med människor. Vi har uppnått mycket i det här samhället och jag vill även fortsättningsvis leva i ett modernt, progressivt samhälle. De som nu invandrar i tidigare osedd mängd kommer alla från samhällen som bara kan beskrivas som långt efter vårat vad gäller grundläggande rättigheter och friheter. Det är alldeles självklart att denna influx har betydelse för vårt samhälle - helt enkelt för att de blir en del av vårt samhälle vad vi än tycker om det.  I Afghanistan är en kvinna en andraklassmedborgare. Det är otroligt naivt att tro att invandrare från Afghanistan inte tar med sig åtminstone något av de värderingar som gäller i det afghanska samhället. Vi har kämpat hårt i 150 år för att bli kvitt sådana värderingar. Vad du gör med din naiva syn på kulturellt utbyte som ett alltigenom solglittrande positivt möte mellan människor är att du sviker alla de som kämpat och offrat mycket under dessa år för att uppnå de friheter och rättigheter som du nu tar alldeles för givet och genom din oförmåga till insikt faktiskt spottar på. Skärp dig.
  • Everlast
    JTA skrev 2011-10-25 21:06:28 följande:
    Menar du att "kultur" inte finns, alltså är ett begrepp som är omöjligt eller meningslöst att använda?

Jag har inte skrivit att vår kultur går under. Hitta inte på.

Vad jag försöker säga är att vi inte har mycket att lära av de kulturer varifrån vi nu tar emot en historiskt sett aldrig tidigare skådad mängd med människor. Vi har uppnått mycket i det här samhället och jag vill även fortsättningsvis leva i ett modernt, progressivt samhälle. De som nu invandrar i tidigare osedd mängd kommer alla från samhällen som bara kan beskrivas som långt efter vårat vad gäller grundläggande rättigheter och friheter. Det är alldeles självklart att denna influx har betydelse för vårt samhälle - helt enkelt för att de blir en del av vårt samhälle vad vi än tycker om det.  I Afghanistan är en kvinna en andraklassmedborgare. Det är otroligt naivt att tro att invandrare från Afghanistan inte tar med sig åtminstone något av de värderingar som gäller i det afghanska samhället. Vi har kämpat hårt i 150 år för att bli kvitt sådana värderingar. Vad du gör med din naiva syn på kulturellt utbyte som ett alltigenom solglittrande positivt möte mellan människor är att du sviker alla de som kämpat och offrat mycket under dessa år för att uppnå de friheter och rättigheter som du nu tar alldeles för givet och genom din oförmåga till insikt faktiskt spottar på. Skärp dig.
    Det förstår jag inte alls vad du fått ifrån.

Jag passar tillbaka: Jag har aldrig sagt att det är solglittrande. Hitta inte på.
Svar på tråden Mångkulturalister se hit!