• fisförnäm

Mångkulturalister se hit!

Hur tycker ni alla kulturer som kommer med invandringen ska fördelas i svenska samhället och vad/vem/vilka ska styra det?
    Många av er är för integrationsprincipen som går ut på att svenskar och invandrare ska ge avkall på sina kulturer till förmån för varandras, hur ska detta gå till i praktiken? Vad händer med såna som jag, som inte vill ge avkall på min kultur och mina värderingar till förmån för exempelvis somaliska?
    Ska jag straffas på något sätt? Eller låter ni experimentet fortgå för att se vad som händer när samhället mer och mer blir splittrat (jag tvivlar nämligen på att jag är ensam i mitt avståndstagande)?

Tackar ödmjukast för svar och önskar er allesammans en fortsatt trevlig höst/vinter! 

• Svar på tråden Mångkulturalister se hit!
  • Quintus Zebra
    Self Evident skrev 2011-10-28 19:38:40 följande:
    1.Och ändå använder du generaliseringar som motargument. Rosengård har minsann låg brottslighet menar du. Vad betyder det egentligen i sammanhanget? Att rosengårdsborna är representativa för invandrare i allmänhet men bara när det gäller positiva generaliseringar?

2. Detsamma gäller tydligen Ibn Rushds hbt-medlemmar men inte TUFFs könssegregation och homofoba antisemitiska föreläsare. Positiva generaliseringar går uppenbarligen bra men inte negativa. Varför inte bara sluta generalisera?

3. Det är nämligen fullkomligt egalt om alla muslimer inte är homofoba och misogyna. Det räcker med att några är det, precis som när det gäller alla andra människor, för att man ska kunna ifrågasätta och motverka de värderingarna. Det är att se till individen.
    1. Om du undrar varför jag tar upp just Rosengård kan du bara fråga istället för att gissa. Det är för att visa att de "sanningar" som sprids om invandringen och invandrartäta områden väldigt ofta är överdrifter. Att jag väljer just Rosengård är ju för att just denna stadsdel ibland nämns som "Sveriges värsta ghetto".
    Jag har länkat till en rapport som redovisar brottsligheten i nästan alla invandrartäta förorter, så jag har i detta fall inte generaliserat nåt alls. Det är bara att gå in i rapporten och kolla vilka områden som har låg brottslighet, och vilka som har extremt hög.
    Jag postar den rapporten om och om igen, just för att jag tycker resultatet är så intressant. Tyvärr har den hittills bara ignorerats, vilket är synd eftersom resultatet så tydligt tyder på att invandringstäta områden i Sverige per automatik inte behöver ha stora problem. Och jag hade ju hoppats att man istället kunde diskutera om de så kallade "invandrarproblemen" främst beror på invandringen, eller på andra faktorer. men diskussionen uteblir, och istället blir jag IGEN beskylld för att skriva saker jag aldrig gjort.

2. Jag har inte generaliserat angående Ibn Rushd heller, bara nämnt ETT möte jag gjorde för ett tag sedan. Jag har inte påstått att dom är representativa för ALLA muslimer. Jag bara använder det som motargument mot JTA´s påstående om att alla muslimska riksdagsledamoter och muslimer överlag per automatik är intoleranta. Jag nämnde överhuvudtaget inte Ibn Rushd innan JTA frågade efter det.

3. Håller med! Det är exakt det jag försöker skriva. Muslimer har inte ner rätt att vara intoleranta än nån annan.
    Du har förändrat mina öron Jag längtar efter oljud!

• TheCoopers
    sumpbävern skrev 2011-10-15 23:12:40 följande:
    Nu var det ju inte överrepresenterat med svenskar bland våldsvänstern, men alla odemokratiska som inte följer lagen förtjänar hårda tag.
    Åh men heeeej Sumpis är det här du gömmer dig !
    I'm the me I choose to be ...
  • fisförnäm
    sumpbävern skrev 2011-11-13 00:10:26 följande:

• Velour
    JTA skrev 2011-10-28 08:52:59 följande:
    Menar du att samhället (media, politiker etc) inte propagerat hårt mot nazister och SD? Det är ju helt fel. I fallet SD lär vi ju faktiskt kunna tala om direkt mobbning. Det går inte ens att tänka sig motsvarande insats mot muslimer.

Tvärtom slipper muslimer oftast undan även när de gör bort sig totalt i offentligheten. När ett par företrädare för Frälsningsarmén visar sig vara mindre accepterande av homosexualitet blir det ett himla liv på media, men när muslimska företrädare visar detsamma eller värre blir det på sin höjd någon notis. Riksdagsledamoten Waberis har luftat sina åsikter offentligt ett par gånger, ändå tillåts han bli kvar som om ingenting har hänt.

Ungdomsstyrelsen har betalat ut nästan en halv miljon i bidrag till en extremistisk organisation som på sin webbsajt predikar att homosexualitet ska straffas med döden och att judar styr världsekonomin. När "Sveriges Imam Förbund" på sin sajt muslim.se förordar att homosexualitet ska straffas med döden, att en muslim inte får bli vän med kristna eller judar, att man i val bör rösta på andra muslimer, och att judarna styr världsekonomin höjs inledningsvis några indignerade röster. Ungdomsstyrelsen, som sponsrat detta förbund med hundratusentals skattekronor för att de skall motverka rasism och homofobi (men tydligen inte antisemitism, kristofobi, homofobi och allmän västfobi), konstaterar efter sedvanlig "utredning" att pengarna inte exakt gått till hemsidans konstruktion och har därmed inget problem med att sponsra denna verksamhet. Knappt någon reaktion i samhället mot detta huvudlösa argument.

Jag vill påstå att viljan att ursäkta muslimers antidemokratiska verksamheter är lika stor eller större än motviljan mot andra antidemokratiska rörelser i samhället. Anledningarna till att så är fallet kan diskuteras.
    Oj, jag ser ingen mobbning mot SD. Samtidigt anser jag som du, att man borde reagera mot extremism, men till skillnad mot dig vill jag inte ondgöra en grupp (muslimer, svenskar etc), utan de inom grupperna som bidrar till extremismen. Som jag skrev i ett tidigare inlägg så borde man vända sig mot fenomenet och motverka de krafterna. Sedan om vissa hamnar i den kategorin så får det vara så eftersom extremism inte kan existera utan utövare. Men att vilja att man vänder sig mot muslimer är fel. Lika fel som att vända sig mot kristna. Det är för att det finns så stora variationer i grupperna. Det är mot extremismen i dessa grupper man bör vända sig mot. Håller du inte med?
  • Self Evident
    Velour skrev 2011-11-14 19:02:00 följande:
    Oj, jag ser ingen mobbning mot SD. Samtidigt anser jag som du, att man borde reagera mot extremism, men till skillnad mot dig vill jag inte ondgöra en grupp (muslimer, svenskar etc), utan de inom grupperna som bidrar till extremismen. Som jag skrev i ett tidigare inlägg så borde man vända sig mot fenomenet och motverka de krafterna. Sedan om vissa hamnar i den kategorin så får det vara så eftersom extremism inte kan existera utan utövare. Men att vilja att man vänder sig mot muslimer är fel. Lika fel som att vända sig mot kristna. Det är för att det finns så stora variationer i grupperna. Det är mot extremismen i dessa grupper man bör vända sig mot. Håller du inte med?
    Skojar du nu? Jag är definitivt inte sverigedemokrat även om jag håller med om vissa sakfrågor men det är ju omöjligt att missa den på gränsen till infantila hanteringen av SD från medias och de etablerade partiernas sida.

S och V vägrar ens stå bredvid SD under en TV-debatt, Ohly stormar ut ur logen när Åkesson kommer in, Åkesson bjuds inte in till Nobelmiddagen, SVT och tv4 'glömmer' att ta med SD när de presenterar resultat från opinionsundersökningar vilket närmast liknar sovjetpropaganda och programledare i radio och tv-kanaler som påstår sig vara politiskt obundna spelar hetslåten mot SD och markerar tydligt sitt ogillande av partiet. Jag har dessutom suttit på x antal konferenser där högt uppsatta myndighetspersoner i förment neutrala officiella sammanhang häcklar och sågar SD. Lägg därtill våldsamma attacker och trakasserier mot SDU och och sverigedemokratiska politiker.

Jag har aldrig sett något liknande i svenskt politiskt liv och det är otroligt obehagligt. Till och med enskilda medlemmar i t.ex. V och S har påpekat denna totala respektlöshet mot ett demokratiskt framröstat parti och det får en att undra vilka som blir hackkycklingar nästa gång. Det är ett totalt odemokratiskt agerande och det absurda är att SD enbart vinner på utfrysningen. Jag förstår inte hur du har kunnat missa det. 

• Self Evident

Hanteringen av SD påminner för övrigt en del om den som kommunisterna fick känna på under sossarnas glansdagar.Storsien för sverigedemokrater nästa?

• Velour
    Self Evident skrev 2011-11-14 19:29:37 följande:
    Skojar du nu? Jag är definitivt inte sverigedemokrat även om jag håller med om vissa sakfrågor men det är ju omöjligt att missa den på gränsen till infantila hanteringen av SD från medias och de etablerade partiernas sida.

S och V vägrar ens stå bredvid SD under en TV-debatt, Ohly stormar ut ur logen när Åkesson kommer in, Åkesson bjuds inte in till Nobelmiddagen, SVT och tv4 'glömmer' att ta med SD när de presenterar resultat från opinionsundersökningar vilket närmast liknar sovjetpropaganda och programledare i radio och tv-kanaler som påstår sig vara politiskt obundna spelar hetslåten mot SD och markerar tydligt sitt ogillande av partiet. Jag har dessutom suttit på x antal konferenser där högt uppsatta myndighetspersoner i förment neutrala officiella sammanhang häcklar och sågar SD. Lägg därtill våldsamma attacker och trakasserier mot SDU och och sverigedemokratiska politiker.

Jag har aldrig sett något liknande i svenskt politiskt liv och det är otroligt obehagligt. Till och med enskilda medlemmar i t.ex. V och S har påpekat denna totala respektlöshet mot ett demokratiskt framröstat parti och det får en att undra vilka som blir hackkycklingar nästa gång. Det är ett totalt odemokratiskt agerande och det absurda är att SD enbart vinner på utfrysningen. Jag förstår inte hur du har kunnat missa det. 

Nej, jag skojar inte. Och jag ser inget infantilt i att media uppmärksammar de saker som SD frenetisk försöker dölja och tvätta bort. De blir starkt ifrågasatta just för att de står på en sådan svajande grund med splittringar i partiet samt en del dubbelmoraliska handlingar.

Ja, jo...lite barnsligt att Ohly stormade ut sådär. Lika barnsligt som när Åkesson med följe stormade ut från kyrkan när prästen predikade om tolerans och mot rasism.

Men eftersom SD försöker vara så luddiga som möjligt (använda oklara formuleringar i sina politiska texter) men samtidigt dra tankarna åt det extremistiska hållet genom att använda sig av siffror och nyhetsartiklar för att ondgöra enbart vissa grupper så kan man inte undgå att hålla dem under lupp och därför klargöra dem så mycket som möjligt.
    En annan sak är att man i Sverige sedan länge har försökt få bukt med rasismen och i synnerhet smygrasismen som SD försöker smyga in i samhället igen. (och numera finns det olika sorters rasism)

Men självklart är inte våld okej, inte ens när det är självförvållat likt det en SD-sympatisör förorsakade sig själv i syfte att underblåsa hatet mot invandrare. 
  • Velour
    Men självklart är inte våld okej, inte ens när det är självförvållat likt det en SD-sympatisör förorsakade sig själv i syfte att underblåsa hatet mot invandrare. 
    Eller den SD-politiker som kastade glas mot en bartender i en bar i Island och kallade denna för massa otrevliga tillmälen för att hans ursprung var från Mellanöstern (har jag för mig). 
  • Self Evident
    Velour skrev 2011-11-14 19:43:56 följande:
    Nej, jag skojar inte. Och jag ser inget infantilt i att media uppmärksammar de saker som SD frenetisk försöker dölja och tvätta bort. De blir starkt ifrågasatta just för att de står på en sådan svajande grund med splittringar i partiet samt en del dubbelmoraliska handlingar.

Ja, jo...lite barnsligt att Ohly stormade ut sådär. Lika barnsligt som när Åkesson med följe stormade ut från kyrkan när prästen predikade om tolerans och mot rasism.

Men eftersom SD försöker vara så luddiga som möjligt (använda oklara formuleringar i sina politiska texter) men samtidigt dra tankarna åt det extremistiska hållet genom att använda sig av siffror och nyhetsartiklar för att ondgöra enbart vissa grupper så kan man inte undgå att hålla dem under lupp och därför klargöra dem så mycket som möjligt.
    En annan sak är att man i Sverige sedan länge har försökt få bukt med rasismen och i synnerhet smygrasismen som SD försöker smyga in i samhället igen. (och numera finns det olika sorters rasism)

Men censurering och tydliga politiska ställningstaganden i SVT och SR är ok?

Jag har läst SDs partiprogram och det finns inget som kan tolkas som rasistiskt i det. Man kan inte anklaga människor för vad man själv antar att de tänker. Då finns det en del vänsterpartister vars sympatier man kan ifrågasätta. Jag vet av egen erfarenhet att det finns personer inom vänstern som t.ex. fortfarande hyllar Stalin och Mao trots partiets officiella avbön.
    Det blir särskilt patetiskt när oinsatta personer kallar SD högerextremistiskt med tanke på att Kent Ekeroth är jude och öppen sionist.

Och så var det där här med den påstått utbredda rasismen i Sverige. Hur mäter man den egentligen? Och om det nu är ett så gigantiskt problem kan man ju undra varför folk vallfärdar en masse från hela världen till just lilla inskränkta Sverige? Och hur kommer det sig att vi har så många invandrare i riksdagen, inom statliga verk, media, myndigheter, näringslivet etc om det nu är så enormt svårt?

Svenskarna utgör antagligen den minst endogama etniska gruppen i Sverige (the irony!) och Sverige är ett av de länder som har bidragit mest till fredsbevarande och internationella solidaritetsprojekt. Jag har aldrig träffat något utanför Sveriges gränser som beskriver vårt land som intolerant och rasistiskt utan precis tvärtom. Sverige betraktas internationellt som ett generöst, humant och jämlikt samhälle. Hur går den ekvationen ihop? Självklart förekommer det rasism, det har jag sett med egna ögon, men är det någon utanför Södermalm som fortfarande tror att rasismen är ett JÄTTEproblem i Sverige?

Svar på tråden Mångkulturalister se hit!