Velour skrev 2011-11-14 19:43:56 följande:
Nej, jag skojar inte. Och jag ser inget infantilt i att media uppmärksammar de saker som SD frenetisk försöker dölja och tvätta bort. De blir starkt ifrågasatta just för att de står på en sådan svajande grund med splittringar i partiet samt en del dubbelmoraliska handlingar.
Ja, jo...lite barnsligt att Ohly stormade ut sådär. Lika barnsligt som när Åkesson med följe stormade ut från kyrkan när prästen predikade om tolerans och mot rasism.
Men eftersom SD försöker vara så luddiga som möjligt (använda oklara formuleringar i sina politiska texter) men samtidigt dra tankarna åt det extremistiska hållet genom att använda sig av siffror och nyhetsartiklar för att ondgöra enbart vissa grupper så kan man inte undgå att hålla dem under lupp och därför klargöra dem så mycket som möjligt.
En annan sak är att man i Sverige sedan länge har försökt få bukt med rasismen och i synnerhet smygrasismen som SD försöker smyga in i samhället igen. (och numera finns det olika sorters rasism)
Men självklart är inte våld okej, inte ens när det är självförvållat likt det en SD-sympatisör förorsakade sig själv i syfte att underblåsa hatet mot invandrare.
Men censurering och tydliga politiska ställningstaganden i SVT och SR är ok?
Jag har läst SDs partiprogram och det finns inget som kan tolkas som rasistiskt i det. Man kan inte anklaga människor för vad man själv antar att de tänker. Då finns det en del vänsterpartister vars sympatier man kan ifrågasätta. Jag vet av egen erfarenhet att det finns personer inom vänstern som t.ex. fortfarande hyllar Stalin och Mao trots partiets officiella avbön.
Det blir särskilt patetiskt när oinsatta personer kallar SD högerextremistiskt med tanke på att Kent Ekeroth är jude och öppen sionist.
Och så var det där här med den påstått utbredda rasismen i Sverige. Hur mäter man den egentligen? Och om det nu är ett så gigantiskt problem kan man ju undra varför folk vallfärdar en masse från hela världen till just lilla inskränkta Sverige? Och hur kommer det sig att vi har så många invandrare i riksdagen, inom statliga verk, media, myndigheter, näringslivet etc om det nu är så enormt svårt?
Svenskarna utgör antagligen
den minst endogama etniska gruppen i Sverige (the irony!) och Sverige är ett av de länder som har bidragit mest till fredsbevarande och internationella solidaritetsprojekt. Jag har aldrig träffat något utanför Sveriges gränser som beskriver vårt land som intolerant och rasistiskt utan precis tvärtom. Sverige betraktas internationellt som ett generöst, humant och jämlikt samhälle. Hur går den ekvationen ihop? Självklart förekommer det rasism, det har jag sett med egna ögon, men är det någon utanför Södermalm som fortfarande tror att rasismen är ett JÄTTEproblem i Sverige?