JTA skrev 2011-11-16 23:57:36 följande:
Du har nog en rätt snäv syn på vad begreppet "kultur" betyder - likt många andra som inte vill kännas vid att det begreppet även kan innefatta obehagligheter. Vad är det för andra orsaker som inneburit att det dummaste man kan göra är att bli född till flicka i Afghanistan? Orsaker som inte kan anses vara kulturella? Tradition, religion, sociala konventioner, samhällsstruktur, språk, historia, folkminne, allt - det är vad kultur är.
Och likt många andra vill du säga att man inte kan generalisera för i praktiken finns det inte en enda person som har en kulturs alla egenskaper - så därför finns inte kulturen mer än som ett teoretiskt begrepp? Skall endast etnologer och liknande få använda ordet "kultur"? Vad gäller då för allehanda kulturföreningar som drivs av invandrare? Avskaffas?
Vad anser du själv då om din kulturella hemvist? Du är väl från Iran? Hur står det till med din iranitet?
Jag försöker tvärtom ha en mycket bredare syn på kultur och individer i olika samhällen med olika kulturer. Har man det blir det lite svårare att generalisera eller tänka lineärt (att dra förenklade slutsatser). Det finns t.ex. kulturella kristna, men de ska inte likställas med religiösa kristna. Men ändå drar teorin dem alla över samma kam. Som statistiken som visar hur många muslimer det finns i Sverige. Vad är det säger...? Att det finns 3-400000 muslimer i Sverige? Vad baseras den siffran på? Är varenda en som kommer hit från ett muslimsk land automatiskt en muslim? Vad jag vet så finns det klara kriterier om vem som faktiskt är en muslim. Jag vågar gå emot kategoriseringar skapade av olika "experter" och håller därför inte med om att det finns 3-400000 muslimer i Sverige. Har tagit den debatten förut i en kurs som behandlade samma ämne. Där kom det fram att om man kommer från ett kristet, muslimskt, hinduiskt land t.ex. så räknas man som etnisk kristen, muslim, hindu etc. även om det i realiteten inte alls är så. Man tvångsplaceras alltså i en kategori även om man inte tillhör den kategorin. Vad som händer sedan är att man tillskrivs egenskaper utifrån den kategori man tvingats in i och även utifrån den/de kulturer som går att koppla till det samhälle man kommer ifrån. Utan att man haft en chans att visa sina egna värderingar.
Det är inte rättvist. Därför bör sådana siffror och antaganden om person utmanas. Det är upp till var och en att själv bestämma vilken kultur och/eller religion den vill tillhöra. Vad tror du om det?
Med det sagt menar jag inte att INGET någonsin går att förklara med bakgrund i kulturella företeelser. Men för att kunna göra det måste man vara hundra procent säker på att det verkligen är så och inte för att det är lätt att göra så. Man måste veta vilka faktorer man ska kolla upp, man ska ha bra kännedom om de kulturer och tankesätten som råder i personens/personernas ursprungliga miljö osv. I annat fall blir det mest bara tal om fördomar och felaktiga slutsatser.