fisförnäm skrev 2011-11-20 17:53:05 följande:
1. Nej, då. Det är väldigt lätt att styra detta. Låt folket bestämma! Ingen stat ska tvinga befolkningen finansiera och stödja att minoriteter får frodas. En sak ska vi ha klart för oss när vi talar om mångkulturalism; vi talar om nationella kulturer, ok? Inte små subkulturella kulturer vi exempelvis får genom mat, TV, radio, musik etc..
Dessa utgör inget större hot eftersom de är just så beroende av människors efterfrågan utan statligt stöd.
2. Varför försvarar du då bla kvinnoförtryck, urholkning av jämställdheten, antidemokrati etc som kommer hit med invandringen? Varför vill du upprätthålla dem utländska, varför splittra landet? Detta är inte svenska folket för.
3. Jo, jag märker det. Du visar ingen hänsyn till att kulturer trivs bäst i respektive länder där inga kulturkrockar sker såsom det gör i den mångkultur du förespråkar. Du vågar helt enkelt inte göra generaliseringar som går ut på att skapa ett tryggare samhälle.
4. Tja, vad säger du om "balkongflickorna" som blivit ett känt fenomen i det lilla landet uppe i norr? Blev det svenska för mycket för dessa invandrare, månne? Lever vi i ett för sexuellt liberalt samhälle, månne? Ska vi gå den stackars invandrar-heders-kulturen till mötes för att visa "respekt" kanske, eller vad tycker du? Ska vi dra ner på liberalismen för deras kulturs skull?
Nja, det finns nog ett och annat som skulle kunna göra mig våldsam. Ponera att jag vore tillsammans med en av dessa balkongflickor.
5. Det kan du väl inte göra, än finns det väl för mycket svenskt i Sverige? Tänk exempelvis på stackars muslimer som fortfarande måste förhålla sig efter den svenska kalendern. Usch, så respektlöst av oss svenskar.
1. Vi talar inte om samma sak. Hur skall folket kunna förhindra att jag via nätet kommer i kontakt med buddhister i Thailand och blir buddhist?
2. Jag har aldrig försvarat kvinnoförtryck, urholkning av jämställdheten o.s.v. Tvärtom förespråkar jag alltid tolerans. Det är ju därför jag inte är så förtjust i den nationalistiska strömning som ökar i kraft i Europa, och där bland annat SD ingår. För dom är ju på flera punkter motståndare till jämställdhetsarbetet.
Jag är en motståndare till intolerans vilken härkomst intoleransen än har.
3. Nej, eftersom det inte finns något som tyder på att det du säger är sant. Nästan alla kulturella fenomen som nu finns i Sverige: religioner, maträtter, filosofier, ideologier, matkulturer, sporter, härstammar någon annanstans ifrån. Kultur har i alla tider färdats över nationsgränser.
Jag vågar absolut kämpa för ökad trygghet. Ökad tolerans ger ökad trygghet.
Du får gärna ge mig ett enda belägg för dina påståenden om att mångkultur skapar konflikter. Varför skulle man börja slåss bara för att man tycker olika? Gör du det?
Historien visar ju istället att det är i länder där man försöker tvinga på den "rätta" kulturen på hela folket som diktatur och konflikter uppstår (Nordkorea, Fd. Jugoslavien, Sovjet, Spanien, Kina, Somalia, o.s.v.)
4. Nej, vi skall inte dra ned på liberalisemen för nån. Inte för estrema muslimer och inte för nationalister och kulturkonservativa. Balkongflickor skall vi motverka på alla sätt. Precis som vi skall motverka alla de fall där män i Sverige mördar och förtrycker sina familjemedlemmar. och precis som vi borde lägga ned betydligt mer kraft på att få folk att må bättre. 1500 människor årligen tar livet av sig i Sverige.
5. Vem tycker så? Svenska kulturyttringar har samma rätt att finnas som alla andra. Det enda jag vill är att individen själv skall få större möjlighet att välja vilken kultur h*n vill tillhöra. Det är därför jag bland annat är för en mer sekulariserad skola, förbud mot religiösa frisskolor, mot patriotiska hjärntvättsförsök av elever och för ökad fokus på kritiskt tänkande i skolan.