• fisförnäm

Mångkulturalister se hit!

Hur tycker ni alla kulturer som kommer med invandringen ska fördelas i svenska samhället och vad/vem/vilka ska styra det?
    Många av er är för integrationsprincipen som går ut på att svenskar och invandrare ska ge avkall på sina kulturer till förmån för varandras, hur ska detta gå till i praktiken? Vad händer med såna som jag, som inte vill ge avkall på min kultur och mina värderingar till förmån för exempelvis somaliska?
    Ska jag straffas på något sätt? Eller låter ni experimentet fortgå för att se vad som händer när samhället mer och mer blir splittrat (jag tvivlar nämligen på att jag är ensam i mitt avståndstagande)?

Tackar ödmjukast för svar och önskar er allesammans en fortsatt trevlig höst/vinter! 

• Svar på tråden Mångkulturalister se hit!
  • Velour
    JTA skrev 2011-11-15 14:05:47 följande:
    "Jag anser att de detaljerade granskningar som SD går igenom är helt berättigade"

Självklart. Mobbningen av SD handlar inte om relevant kritik. Det gör ju inte mobbning, per definition. Mobbning handlar om att sitta i TV-soffor och ösa ur sig hat utan att de som hatas ens får försvara sig. Plus nobelmiddagar, förtigande av opinionssiffror, våldsamma överfall och allt vad det nu är. Helt klart mobbning. Relevant kritik är däremot nödvändig, av såväl SD som Ohly och alla andra.

Kulturrasism är för övrigt idén att kultur är lika svårt att tvätta bort som hudfärg. Och att alla kulturer inte är lika bra. Det sistnämnda är dock självklart. Att inte anse det är att vara kulturrelativist, vilket även det är en sorts kulturrasism plus att man sviker sina egna ideal. Dubbelfel.
    Nu förekommer det ingen mobbning mot SD. Dessutom får SD delta även i TV-soffor samt sprida sitt eget hatbudskap bäst de vill, även i skolor där unga, mer naiva samhällsmedborgare håller till.

Precis, kulturrasism är så, ja, med tillägget att, förutom att den är essentialistisk, så ser den heller inga nyanser. Om man klarar av att se nyanser, dvs att det finns negativa inslag i olika kulturer, så kan man komma längre i diskussionen om t.ex. kulturkrockar etc. SD gör inte det, tyvärr.
  • Self Evident
    Velour skrev 2011-11-15 23:51:57 följande:
    Nu förekommer det ingen mobbning mot SD. Dessutom får SD delta även i TV-soffor samt sprida sitt eget hatbudskap bäst de vill, även i skolor där unga, mer naiva samhällsmedborgare håller till.

Precis, kulturrasism är så, ja, med tillägget att, förutom att den är essentialistisk, så ser den heller inga nyanser. Om man klarar av att se nyanser, dvs att det finns negativa inslag i olika kulturer, så kan man komma längre i diskussionen om t.ex. kulturkrockar etc. SD gör inte det, tyvärr.

Den värsta formen av kulturrasism står pk-isterna för, t.ex. Weiderud som hävdar att muslimer inte förstår bättre än att diskriminera homosexuella eller feminister som påstår att det inte finns några hedersrelaterade brott. The soft bigotry of low expectations som det heter.
    Quintus Zebra skrev 2011-11-15 16:41:32 följande:
    Ja, det kan skrämma mig ibland också! Men skrämmer inte attityden mot mångkulturförsvarare dig också? Människor (journalister, debattörer, politiker och vanligt folk) som sätts upp på dödslistor, mordhotas, eller som på bloggar eller forum eller i mail kallas PK eller landsförrädare eller svenskhatare eller än värre? 

Som jag skriver tidigare skulle jag vilja göra en stor undersökning av facebook och FL och aftonbladet och diverse andra stora forum för att se vilken grupp som är mest utsatt för "närmobbning". Min egna uppfattning är att det är betydligt vanligare att folk kallas PK och landsförrädare än att folk kallas rasister.

Och om man blundar för allt jag varit med om i det privata så har jag här på FL fått betydligt värre saker kastade på mig än jag någonsin sett någon invandringskritisk råka ut för. Det vanligaste har ju varit beskyllningar om att jag är personligen ansvarig för mord och våldtäkter. Bland det värsta är ju alla de gånger motdebattörer har önskat att min fru eller min dotter skall "kulturberikas" d.v.s. mördas eller våldtas eller att jag själv råkar ut för liknande, så jag "lär mig" hur "verkligheten" ser ut!

Alla former av odemokratiskt och brottsligt beteende skrämmer eller åtminstone provocerar mig men jag har aldrig förstått varför man ska försvara mångkultur. För mig är det bara ett faktum. Det finns människor med olika kulturer i Sverige (deskriptiv mångkultur) men det betyder inte att alla kulturella företeelser ska försvaras som om alla kulturella särdrag skulle vara lika mycket värda (normativ mångkultur).

Vi har gjort oss av med många destruktiva kulturella företeelser i Sverige genom åren - häxprocesser, barnaga, dödsstraff, offentlig prygling etc etc. Det var ett elände som helt enkelt skulle förbjudas och motverkas. Detsamma gäller vissa kulturella företeelser som invandringen fört med sig - barnäktenskap, tvångsäktenskap, extrema former av kvinnförtryck, omskärelse av både flickor och pojkar, vissa former av organiserad brottslighet och hedersvåld etc. Jag skiter fullständigt i om de företeelserna är någons kultur, de ska elimineras. 

Jag försvarar de mänskliga rättigheterna och individens frihet, inte kulturer. Om de senare inte bryter mot de förra så får folk göra vad de vill för min del. Då behöver jag varken försvara eller motarbeta dem.            

• Velour
    Philipsson skrev 2011-11-15 14:00:29 följande:
    Jo, eller de där moderaterna och folkpartisterna som snackade om hur bra det var när de visste att micken/kameran var på men sen, när det trodde att apparaterna var avslagna, sågade hög invandring totalt. Snacka om hyckleri! Som de där som snackar om de fina invandsrartäta förorterna men aldrig har bott i en och aldrig ens besöker dem.
    Och? 
  • Velour
    Self Evident skrev 2011-11-16 20:50:16 följande:
    Den värsta formen av kulturrasism står pk-isterna för, t.ex. Weiderud som hävdar att muslimer inte förstår bättre än att diskriminera homosexuella eller feminister som påstår att det inte finns några hedersrelaterade brott. The soft bigotry of low expectations som det heter.
    Ja, det kan skrämma mig ibland också! Men skrämmer inte attityden mot mångkulturförsvarare dig också? Människor (journalister, debattörer, politiker och vanligt folk) som sätts upp på dödslistor, mordhotas, eller som på bloggar eller forum eller i mail kallas PK eller landsförrädare eller svenskhatare eller än värre? 

Som jag skriver tidigare skulle jag vilja göra en stor undersökning av facebook och FL och aftonbladet och diverse andra stora forum för att se vilken grupp som är mest utsatt för "närmobbning". Min egna uppfattning är att det är betydligt vanligare att folk kallas PK och landsförrädare än att folk kallas rasister.

Och om man blundar för allt jag varit med om i det privata så har jag här på FL fått betydligt värre saker kastade på mig än jag någonsin sett någon invandringskritisk råka ut för. Det vanligaste har ju varit beskyllningar om att jag är personligen ansvarig för mord och våldtäkter. Bland det värsta är ju alla de gånger motdebattörer har önskat att min fru eller min dotter skall "kulturberikas" d.v.s. mördas eller våldtas eller att jag själv råkar ut för liknande, så jag "lär mig" hur "verkligheten" ser ut!
    Alla former av odemokratiskt och brottsligt beteende skrämmer eller åtminstone provocerar mig men jag har aldrig förstått varför man ska försvara mångkultur. För mig är det bara ett faktum. Det finns människor med olika kulturer i Sverige (deskriptiv mångkultur) men det betyder inte att alla kulturella företeelser ska försvaras som om alla kulturella särdrag skulle vara lika mycket värda (normativ mångkultur).

Vi har gjort oss av med många destruktiva kulturella företeelser i Sverige genom åren - häxprocesser, barnaga, dödsstraff, offentlig prygling etc etc. Det var ett elände som helt enkelt skulle förbjudas och motverkas. Detsamma gäller vissa kulturella företeelser som invandringen fört med sig - barnäktenskap, tvångsäktenskap, extrema former av kvinnförtryck, omskärelse av både flickor och pojkar, vissa former av organiserad brottslighet och hedersvåld etc. Jag skiter fullständigt i om de företeelserna är någons kultur, de ska elimineras. 

Jag försvarar de mänskliga rättigheterna och individens frihet, inte kulturer. Om de senare inte bryter mot de förra så får folk göra vad de vill för min del. Då behöver jag varken försvara eller motarbeta dem.            
    Nej, det är inte bara PK-isterna som står för den värsta sortens kulturrasism, även om de i syfte att "skydda" istället omyndigförklarar och förstärker steotyper. Snarare anser jag att det är SD och liknande som står för den allvarliga formen av kulturrasism eftersom de medvetet vill exkludera och generalisera. Det är skillnad mot PK-isternas tafatta försök att "skydda".
  • Velour

Mångkultur ser jag inte varför den INTE ska försvaras. Snarare bör man väl istället eliminera de negativa inslag som förekommer i diverse kulturer. Annars menar man att hela kulturer är fel när det i själva verket inte är så
  • Self Evident
    Velour skrev 2011-11-16 21:34:40 följande:
    Nej, det är inte bara PK-isterna som står för den värsta sortens kulturrasism, även om de i syfte att "skydda" istället omyndigförklarar och förstärker steotyper. Snarare anser jag att det är SD och liknande som står för den allvarliga formen av kulturrasism eftersom de medvetet vill exkludera och generalisera. Det är skillnad mot PK-isternas tafatta försök att "skydda".

Jag tror inte att det är så oskyldigt som det verkar utan att "beskyddarna" i grunden har en kass människosyn. Jag menar att det är den värsta sorten eftersom den är subtil och svårare att bemöta än mer uppenbart förakt.
    Velour skrev 2011-11-16 21:36:59 följande:
    Mångkultur ser jag inte varför den INTE ska försvaras. Snarare bör man väl istället eliminera de negativa inslag som förekommer i diverse kulturer. Annars menar man att hela kulturer är fel när det i själva verket inte är så
    Hur menar du nu? Exakt vad är det som ska försvaras och på vilket sätt strider det mot mitt inlägg? 
       .   
  • JTA
    Velour skrev 2011-11-16 21:34:40 följande:
    Jag tycker mig förstå att du vill påpeka att det är fel att peka ut kulturer som mindre värda för att de har vissa särdrag som vi inte kan tolerera. Jag vet inte om det är så meningsfullt. Om en kultur i sin helhet har mer av negativa särdrag än en annan kultur, så måste helhetsintrycket bli att den kulturen är sämre än den andra. Om en afghan måste släppa på vissa särdrag till förmån för motsvarande svenska, till exempel synen på kvinnans rättigheter, så är det samma sak som att säga att den svenska kulturen är bättre än den afghanska. För hur skall man annars resonera? "Välkommen till Sverige, här är alla kulturer lika mycket värda så här får du leva precis som du vill i mångkulturens tecken. Men vissa grejer du är van vid från ditt hemland tolererar vi inte!".

Kulturer kan beskrivas. De har därmed egenskaper. Alla egenskaper är inte önskvärda eller ens tolererbara. Alla kulturer är därmed inte lika bra.

Dessutom är jag lite av kulturrasist. Det är nog inte helt lätt att tvätta bort den kultur man vuxit upp i. Särskilt om kulturen främjar enklavisering i det nya hemlandet. Det saknas inte exempel.
  • Velour
    JTA skrev 2011-11-16 22:59:44 följande:
    Jag tycker mig förstå att du vill påpeka att det är fel att peka ut kulturer som mindre värda för att de har vissa särdrag som vi inte kan tolerera. Jag vet inte om det är så meningsfullt. Om en kultur i sin helhet har mer av negativa särdrag än en annan kultur, så måste helhetsintrycket bli att den kulturen är sämre än den andra. Om en afghan måste släppa på vissa särdrag till förmån för motsvarande svenska, till exempel synen på kvinnans rättigheter, så är det samma sak som att säga att den svenska kulturen är bättre än den afghanska. För hur skall man annars resonera? "Välkommen till Sverige, här är alla kulturer lika mycket värda så här får du leva precis som du vill i mångkulturens tecken. Men vissa grejer du är van vid från ditt hemland tolererar vi inte!".

Kulturer kan beskrivas. De har därmed egenskaper. Alla egenskaper är inte önskvärda eller ens tolererbara. Alla kulturer är därmed inte lika bra.

Dessutom är jag lite av kulturrasist. Det är nog inte helt lätt att tvätta bort den kultur man vuxit upp i. Särskilt om kulturen främjar enklavisering i det nya hemlandet. Det saknas inte exempel.
    Det är mycket svårt att säga om afghanen har dålig kvinnosyn pga kultur och inte pga andra orsaker. Men det verkar vara väldigt lätt att påstå detta eftersom man tänker lineärt: afghan --> kommer från Mellanöstern --> Islam--> Islam är kvinnoförtryckande = därför beror afghanens kvinnosyn på att han kommer från ett muslimskt samhälle. Men det är otroligt förenkling av något som egentligen är mycket komplext. För OM det nu skulle vara sanning borde det i så fall inte finnas en enda etnisk svensk med usel kvinnosyn, just eftersom vi bor i ett demokratiskt samhälle som även genomsyras av mycket PKism och feminism. Och det vet vi alla att så inte är fallet i dag.

Därför kan man inte döma ut hela kulturer eftersom det inom en majoritetskultur finns massa subkulturer SAMT olika individer med olika förhållningssätt till alla dessa olika kulturer. 
    Vad man borde göra är att sluta vara så förbannat överdrivet kultur- och etnocentrisk och istället agera med öppna ögon. Annars riskerar man att se sig själv som överlägsen och de som inte är som en själv ses som mindre värd. Angrip tvångsäktenskap, ja (vilket det även försöker göras), angrip kvinnlig könsstympning, angrip de punkter i som i stort har varit problematiska för tillräckligt många människor här i Sverige. Men att döma ut precis allting i olika kulturer är helt fel för då dömer man ut även det som är bra. Det är vad kulturcentrismen ställer till med. Och även etnocentrismen. Och eurocentrismen.

Jag vet att det är väldigt svårt att gå in på djupet av olika kulturer och alla deras subkulturer samt alla olika individer och deras alla olika åsikter och känslor om dessa, men det är trots allt människor vi har att göra med och därför ska det vara mödosamt. OM man är ute efter förbättringar. Är man inte det så varsågod, var så -centriska ni vill. 
  • JTA
    Velour skrev 2011-11-16 23:35:48 följande:
    Det är mycket svårt att säga om afghanen har dålig kvinnosyn pga kultur och inte pga andra orsaker. Men det verkar vara väldigt lätt att påstå detta eftersom man tänker lineärt: afghan --> kommer från Mellanöstern --> Islam--> Islam är kvinnoförtryckande = därför beror afghanens kvinnosyn på att han kommer från ett muslimskt samhälle. Men det är otroligt förenkling av något som egentligen är mycket komplext. För OM det nu skulle vara sanning borde det i så fall inte finnas en enda etnisk svensk med usel kvinnosyn, just eftersom vi bor i ett demokratiskt samhälle som även genomsyras av mycket PKism och feminism. Och det vet vi alla att så inte är fallet i dag.

Därför kan man inte döma ut hela kulturer eftersom det inom en majoritetskultur finns massa subkulturer SAMT olika individer med olika förhållningssätt till alla dessa olika kulturer. 
    Vad man borde göra är att sluta vara så förbannat överdrivet kultur- och etnocentrisk och istället agera med öppna ögon. Annars riskerar man att se sig själv som överlägsen och de som inte är som en själv ses som mindre värd. Angrip tvångsäktenskap, ja (vilket det även försöker göras), angrip kvinnlig könsstympning, angrip de punkter i som i stort har varit problematiska för tillräckligt många människor här i Sverige. Men att döma ut precis allting i olika kulturer är helt fel för då dömer man ut även det som är bra. Det är vad kulturcentrismen ställer till med. Och även etnocentrismen. Och eurocentrismen.

Jag vet att det är väldigt svårt att gå in på djupet av olika kulturer och alla deras subkulturer samt alla olika individer och deras alla olika åsikter och känslor om dessa, men det är trots allt människor vi har att göra med och därför ska det vara mödosamt. OM man är ute efter förbättringar. Är man inte det så varsågod, var så -centriska ni vill. 
    Du har nog en rätt snäv syn på vad begreppet "kultur" betyder - likt många andra som inte vill kännas vid att det begreppet även kan innefatta obehagligheter. Vad är det för andra orsaker som inneburit att det dummaste man kan göra är att bli född till flicka i Afghanistan? Orsaker som inte kan anses vara kulturella? Tradition, religion, sociala konventioner, samhällsstruktur, språk, historia, folkminne, allt - det är vad kultur är.

Och likt många andra vill du säga att man inte kan generalisera för i praktiken finns det inte en enda person som har en kulturs alla egenskaper - så därför finns inte kulturen mer än som ett teoretiskt begrepp? Skall endast etnologer och liknande få använda ordet "kultur"? Vad gäller då för allehanda kulturföreningar som drivs av invandrare? Avskaffas?

Vad anser du själv då om din kulturella hemvist? Du är väl från Iran? Hur står det till med din iranitet?
  • Quintus Zebra
    1. Den värsta formen av kulturrasism står pk-isterna för, t.ex. Weiderud som hävdar att muslimer inte förstår bättre än att diskriminera homosexuella eller feminister som påstår att det inte finns några hedersrelaterade brott. The soft bigotry of low expectations som det heter.

2. Alla former av odemokratiskt och brottsligt beteende skrämmer eller åtminstone provocerar mig men jag har aldrig förstått varför man ska försvara mångkultur. För mig är det bara ett faktum.

3. Det finns människor med olika kulturer i Sverige (deskriptiv mångkultur) men det betyder inte att alla kulturella företeelser ska försvaras som om alla kulturella särdrag skulle vara lika mycket värda (normativ mångkultur).

4. Vi har gjort oss av med många destruktiva kulturella företeelser i Sverige genom åren - häxprocesser, barnaga, dödsstraff, offentlig prygling etc etc. Det var ett elände som helt enkelt skulle förbjudas och motverkas. Detsamma gäller vissa kulturella företeelser som invandringen fört med sig - barnäktenskap, tvångsäktenskap, extrema former av kvinnförtryck, omskärelse av både flickor och pojkar, vissa former av organiserad brottslighet och hedersvåld etc. Jag skiter fullständigt i om de företeelserna är någons kultur, de ska elimineras. 

5. Jag försvarar de mänskliga rättigheterna och individens frihet, inte kulturer. Om de senare inte bryter mot de förra så får folk göra vad de vill för min del. Då behöver jag varken försvara eller motarbeta dem.            
    1. Knappast! Det finns betydligt värre kulturrasism även om kulturrasism och kulturromantisering självklart är lika illa vilken "sida" den än kommer ifrån. Sen förstår jag fortfarande inte din vilja att generalisera om PK-ister utifrån ett fåtal exempel.

2. Man ska försvara begreppet mångkultur eftersom det är under attack och eftersom väldigt få på ett seriöst sätt försvarar det. Mångkultur beskrivs ofta numera som något negativt. Det påstås skapa massa problem. Det påstås rasera imperium. Det påstås skapa våld och konflikter. Men problemet är att dessa påståenden inte är belagda. Det är knappast mängden kulturer i förorten som skapar problem.
    Istället visar ju fakta att mångkulturella samhällen faktiskt historiskt sett har fungerat bättre. Framväxten av demokratiska rättigheter har ju så gott som alltid skett i mångkulturella miljöer eller genom kulturkrockar. Kulturkrockar kan skapa problem, men bara om det finns intolerans inblandat. Det är intoleransen som bör hängas ut och bekämpas. För kulturkrockar leder ju även till ökad förståelse, nya idér och nya lösningar på problem.
    DÄRFÖR bör mångkultur försvaras!

3. Nej, alla kulturella företeelser skall inte försvaras. Alla kulturella företeelser är inte lika värda. Men det skall inte spela någon roll om en företeelse är "utländsk" eller svensk. Är den intolerant eller negativ skall den bekämpas. Det är därför man måste kunna se kritiskt och granska och ifrågasätta kulturbegreppet och kulturella fenomen även om de anses "svenska".

4. Hmmmm. Intolerans skall motverkas, skit samma dess härkomst. Men samtidigt kan vi inte ha nolltolerans. Det är en mänsklig rättighet för alla oavsett härkomst att ha intoleranta åsikter så länge man inte bryter mot någon lag.

5. Jättefint skrivet. Håller med!
    Du har förändrat mina öron Jag längtar efter oljud!

Svar på tråden Mångkulturalister se hit!