• fisförnäm

Mångkulturalister se hit!

Hur tycker ni alla kulturer som kommer med invandringen ska fördelas i svenska samhället och vad/vem/vilka ska styra det?
    Många av er är för integrationsprincipen som går ut på att svenskar och invandrare ska ge avkall på sina kulturer till förmån för varandras, hur ska detta gå till i praktiken? Vad händer med såna som jag, som inte vill ge avkall på min kultur och mina värderingar till förmån för exempelvis somaliska?
    Ska jag straffas på något sätt? Eller låter ni experimentet fortgå för att se vad som händer när samhället mer och mer blir splittrat (jag tvivlar nämligen på att jag är ensam i mitt avståndstagande)?

Tackar ödmjukast för svar och önskar er allesammans en fortsatt trevlig höst/vinter! 

• Svar på tråden Mångkulturalister se hit!
  • Philipsson
    Quintus Zebra skrev 2011-11-18 12:30:33 följande:
    Ja, det är uppenbart. Det var ju det jag skrev. Men inte för alla.

För mig är det uppenbart att en person inte automatiskt är en intolerant kvinnomisshandlare bara för att personen kommer från mellanöstern. Och likaså är inte alla svenskar automatiskt toleranta feminister.

Vi är alla olika. Visst, påverkar kultur oss alla. Men varje individ utsätts för en mix av olika kulturer. Jag skulle vilja påstå att alla människor är unika mångkulturella blandningar. Och därför måste man ifrågasätta förenklande generaliseringar som t.ex. de JTA slänger omkring sig...
    Ja, det gäller att bekämpa fördomarFförutfattade meningar. Som t.ex. att feminister skulle vara "toleranta" för att de kallar sig feminister, vilket du just påstod.
  • Velour
    JTA skrev 2011-11-19 21:24:28 följande:
    Om du vill arbeta mot hederskultur och vad den innebär för unga kvinnors rätt till att själva bestämma över sina kroppar och sin framtid, hur du börja arbeta för att nå bästa resultat? Du har inte resurser för att nå alla på en gång. Var börjar du? Varför?
    I och med att jag arbetar på ett transitboende för ensamkommande barn samt att jag både har relevant utbildning och ytterligare utbildning som getts mig internt genom verksamheten har jag mer redskap att på bästa möjliga sätt både kunna interagera och integrera de nyanlända. Det gör man även på alla andra transitboenden. Men de som kommit hit i vuxen ålder är svårare att nå, tyvärr. Men där kommer lagarna in samt andra krafter som försöker motverka förkastliga handlingar (som av personen beskylls vara hedersmord när det egentligen är personens eget sjuka sinne). I det svenska samhället är det alltså olika parter och krafter som på bästa sätt försöker få bukt med vissa problematiska fenomen. I den svenska skolan arbetar man numera mer aktivt enligt de demokratiska värderingarna, såsom att genomsyra verksamheten med jämlikhetsvärderingen, aktiv antimobbning etc. Med flyktingar försöker man förmedla samma sorts värderingar. Dock utan att trampa på den personliga integriteten! Det är en viktig punkt att ta hänsyn till, just eftersom det är människor vi arbetar med, Inte objekt.

Det går dock inte att nå varendaste individ och det måste du förstå. Ett sådant samhälle är utopiskt och existerar alltså inte. Men vi är många parter som samverkar för att påverka de vi arbetar med och för så att de adopterar de värderingar som går ihop med demokratin.

Hur gör du? Röstar på SD?
  • fisförnäm
    Velour skrev 2011-11-19 19:32:00 följande:
    Du kan ju samtidigt fråga dig själv dessa frågor. 

Dessutom, vi som försöker ha den bredare synen anser inte att det finns någon perfektionism. Nyanstänkande däremot, är något vi förespråkar eftersom allt annat leder till rasism. 
    Absolut, men det vore trevligt att få svar från dig/er också.
    *Det ska inte vara någon mix öht. Den svenska kulturen är fortfarande svensk trots att utländska subkulturer influreras. Detta, efter folkets efterfrågan såsom det var förr i tiden.
    *Nej, samhället ska inte anpassa sig efter vad individer gillar. Majoriteten ska alltid gå före. Om jag exempelvis gillar att klä mig i burka så kan jag inte räkna med att resten av samhället ska acceptera det. Det vore enbart egoistiskt att tro det.
    *Nej, ni kommer inte få medhåll från alla eftersom det ni tycker om är individuellt. Ni tycker förmodligen om att utländska kulturer upprätthålls utländska (mångkulturalism) inom Sverige, därav kommer ni inte få stöd av de som värnar om det svenska.
    *Nej, det är inte rättvist öht. Rättvist hade det varit om vi svenskar samtidigt invandrade till invandrarnas respektive länder för att svenskefiera dem. Jag föredrar dock att vi låter saker och ting vara som de är istället så vi slipper urholka kulturer och orsaka motsättningar etc.
    *Nej, det är inte värt att experimentera med människors liv hursomhelst. Att du och Quintus ska känna er kulturberikade på bekostnad av människoliv tycker jag inte är det värt.
    *Jorden är redan mångkulturell som den är, vi behöver inte utsätta kulturer för konkurrens och urholkningar.

"Bred syn"? Jag tycker snarare det är en väldigt naiv och grym syn som inte tar hänsyn till kulturer.
    Någon vision måste ni ju ha, eller?
    Ska enbart vi i västvärlden tvingas tänka "nyanserat" ala Velour och Quintus PK?
    Velour skrev 2011-11-19 19:36:25 följande:
    Förresten, läser du aldrig Quintus inlägg?
    Inte på senare tid. Det är mest skitlånga inlägg med upprepningar. Jag låter andra svara tillsvidare.

• Donum

Har bara läst TS, men TS förutsätter ju att kultur är statiskt, vilket naturligtvis inte stämmer. 

Vad som händer med sådana som inte kan anpassa sig till nya levnadsförhållanden är väl detsamma som alltid har skett under evolutionens gång?
    De dör ut så småningom.  

• JTA
    Velour skrev 2011-11-20 11:11:18 följande:
    I och med att jag arbetar på ett transitboende för ensamkommande barn samt att jag både har relevant utbildning och ytterligare utbildning som getts mig internt genom verksamheten har jag mer redskap att på bästa möjliga sätt både kunna interagera och integrera de nyanlända. Det gör man även på alla andra transitboenden. Men de som kommit hit i vuxen ålder är svårare att nå, tyvärr. Men där kommer lagarna in samt andra krafter som försöker motverka förkastliga handlingar (som av personen beskylls vara hedersmord när det egentligen är personens eget sjuka sinne). I det svenska samhället är det alltså olika parter och krafter som på bästa sätt försöker få bukt med vissa problematiska fenomen. I den svenska skolan arbetar man numera mer aktivt enligt de demokratiska värderingarna, såsom att genomsyra verksamheten med jämlikhetsvärderingen, aktiv antimobbning etc. Med flyktingar försöker man förmedla samma sorts värderingar. Dock utan att trampa på den personliga integriteten! Det är en viktig punkt att ta hänsyn till, just eftersom det är människor vi arbetar med, Inte objekt.

Det går dock inte att nå varendaste individ och det måste du förstå. Ett sådant samhälle är utopiskt och existerar alltså inte. Men vi är många parter som samverkar för att påverka de vi arbetar med och för så att de adopterar de värderingar som går ihop med demokratin.

Hur gör du? Röstar på SD?
    Har du alltså valt att arbeta med invandrare för att effektivast kunna arbeta mot hedersrelaterat förtryck? I så fall gör du ju en generalisering som säger att invandrare i högre grad är påverkade av hederskulturer.

Nej, jag röstar inte på SD.
  • Quintus Zebra
    fisförnäm skrev 2011-11-19 12:53:32 följande:
    1. Ja, men hur ska "mixen" fördelas? Vad är den perfekta mixen? Ska samhället anpassa sig efter vad Velour eller Quintus gillar i kulturväg?

2. Tror ni det kommer få medhåll av resten av medborgarna?

3. Är det rättvist mot den kulturen som funnits i Sverige från början, dvs den svenska?

4. Är det verkligen värt att experimentera trots att vi vet om att kulturella motsättningar orsakar våld och i värsta fall dödsfall?
    Är inte jorden redan mångkulturell och uppdelad som den är, varför ska vi nu också dela upp nationer?

5. Är det inte rättvisare att Velour och Quintus själva reser utomlands för att hitta sina egna kulturmixer, där man även hittar de genuina kulturerna. Exempelvis italiensk kultur är inte riktigt samma sak i Sverige som den är i Italien.
    På så vis slipper vi belasta samhället med ytterliggare motsättningar och allt vad det innebär.
    1. Vet inte om vi talar om samma sak. Men det är i verkligheten väldigt svårt att styra den mix av mångkultur som en individ utsätts för under sin livstid. Individen utsätts för olika kulturella värderingar av sin närmsta familj, en annan mix av kultur i skolan, en annan mix från kompisar, en annan mix från andra bekanta, en annan mix av kultur från TV, böcker och andra medier.
    Ingen kan styra över alla kulturella strömningar i vårt globaliserade kommunikationssamhälle. Och ingen kan styra exakt vilka kulturella värderingar och fenomen som en individ fastnar för. Jag och min storebror har ju t.ex. vistats i samma miljöer hela vår uppväxt. Ändå har vi lyckats bli otroligt olika. Han är ganska traditionell och jag ifrågasätter.

2. Ja, jag är rätt säker på att majoriteten av svenskarna vill ha ett fritt samhälle där individens har rätt att själv bestämma över sin kulturella hemvist och sina värderingar.

3. För mig är aldrig det viktigaste att respektera kulturer. Kulturer är främst verktyg. Det som skall respekteras är inte kulturen utan individen och individens frihet. Rättvisast är om varje individ själv får möjlighet att själv styra över vilka värderingar och traditioner som personen vill ta till sig.

4. Exakt hur skapar mångkultur våld? Vad har du för belägg för detta? Om du träffar en person som tycker annorlunda än du, blir du automatiskt våldsam då?

5. Trivs jättebra i mångkulturella fria Sverige, men tack för omtanken.
    Du har förändrat mina öron Jag längtar efter oljud!

• Quintus Zebra
    Philipsson skrev 2011-11-20 00:07:08 följande:
    Ja, det gäller att bekämpa fördomarFförutfattade meningar. Som t.ex. att feminister skulle vara "toleranta" för att de kallar sig feminister, vilket du just påstod.
    Nu var det ju inte alls vad jag skrev. Jag gav bara ett exempel.

• Quintus Zebra
    JTA skrev 2011-11-19 21:12:29 följande:
    Och lika väl ifrågasätta förenklande generaliseringar som t.ex. de Quintus slänger omkring sig...
    Absolut!

Generaliseringar är svåra att undvika, men skall aldrig tas som absoluta sanningar.

• Quintus Zebra
    fisförnäm skrev 2011-11-20 12:05:31 följande:
    *Nej, samhället ska inte anpassa sig efter vad individer gillar. Majoriteten ska alltid gå före. Om jag exempelvis gillar att klä mig i burka så kan jag inte räkna med att resten av samhället ska acceptera det. Det vore enbart egoistiskt att tro det.

Det är ingen slump att demokrati och mänskliga rättigheter allra först växte fram i väldigt mångkulturella samhällen eller att det ofta har varit grupper (ofta minoriteter, men inte alltid) som har känt sig förtryckta som har varit drivande i kampen för de mänskliga rättigheterna.

Med tiden har allt fler börjat förstå att majoriteten tjänar på att leva i samhällen där allas individuella rättigheter respekteras (även oliktänkande och olika minoriteter).

Jag har i ett demokratiskt samhälle inte rätten att tvinga någon att bära slöja eller att sluta äta kött.
    Men i ett demokratiskt samhälle är det min rätt att slåss för rätten att få bära burka eller att mina barn skall få vegetarisk mat i skolan.  Och att individer världen över i många år har kämpat för sin rätt till religionsfrihet eller till att slippa äta kött i skolan, det har i sin tur fått konsekvensen att alla medborgare i Sverige har fått ta del av religionsfriheten, att alla får möjligheten att välja vegetariskt och att alla får lite större  frihet att själva bestämma över sitt liv.

• JTA
    Quintus Zebra skrev 2011-11-20 13:49:21 följande:
    Det är ingen slump att demokrati och mänskliga rättigheter allra först växte fram i väldigt mångkulturella samhällen eller att det ofta har varit grupper (ofta minoriteter, men inte alltid) som har känt sig förtryckta som har varit drivande i kampen för de mänskliga rättigheterna.
    Nu har du ju sagt detta många gånger, och kanske även givit lite referenser som stöd för argumentet. Men jag har i så fall missat det. Så vilka samhällen tänker du nu på?
Svar på tråden Mångkulturalister se hit!