• fisförnäm

Mångkulturalister se hit!

Hur tycker ni alla kulturer som kommer med invandringen ska fördelas i svenska samhället och vad/vem/vilka ska styra det?
    Många av er är för integrationsprincipen som går ut på att svenskar och invandrare ska ge avkall på sina kulturer till förmån för varandras, hur ska detta gå till i praktiken? Vad händer med såna som jag, som inte vill ge avkall på min kultur och mina värderingar till förmån för exempelvis somaliska?
    Ska jag straffas på något sätt? Eller låter ni experimentet fortgå för att se vad som händer när samhället mer och mer blir splittrat (jag tvivlar nämligen på att jag är ensam i mitt avståndstagande)?

Tackar ödmjukast för svar och önskar er allesammans en fortsatt trevlig höst/vinter! 

• Svar på tråden Mångkulturalister se hit!
  • Quintus Zebra
    Quintus Zebra skrev 2011-11-22 13:29:25 följande:
    1. Bland annat genom att plugga en massa historiakurser på universitetet.

2. Så du menar att folk i Skåne och folk i nordligaste Norrland på t.ex. 1700-talet hade samma matkultur och talade samma språk och hade samma levnadsmönster?
    Och Gotland då? Hade dom på 1700-talet samma levnadsmönster som folk i t.ex. Göteborg?
    Eller är det så att det i alla tider i det land område som nu kallas Sverige har funnits olika kulturer, olika tankesätt och en massa olika språk (t.ex. svenska, danska, norska, finska, meänkieli, samiska, romani och jiddisch)
    Tänke inte efter när jag skrev. På 1700-talet bodde det inte speciellt många etniskt svenska människor i nordligaste Norrland. Det var nästan bara skog och samer där uppe. Men jag  tror att du förstod vad jag är ute efter ändå. 
    Du har förändrat mina öron Jag längtar efter oljud!

• ojsanoj
    Quintus Zebra skrev 2011-11-21 23:11:13 följande:
    U.S.A införde religionsfrihet 1791. Sverige införde religionsfrihet 1952!

U.S.A var knappast perfekt och är det inte nu heller. Men läs gärna om hur t.ex. samer behandlades i Sverige för inte så länge sedan..
    USA hade rasåtskillnad långt in på 60-talet. Det är låååångt ifrån liberté, égalité, fraternité hörre du!
    Det finns fortfarande stater där straffade inte får rösta, där de svarta inte är registrerade till att rösta i presidentval osv.
    USA är knappat ett föredöme när det gäller demokrati.

• Quintus Zebra
    ojsanoj skrev 2011-11-22 14:04:23 följande:
    USA hade rasåtskillnad långt in på 60-talet. Det är låååångt ifrån liberté, égalité, fraternité hörre du!
    Det finns fortfarande stater där straffade inte får rösta, där de svarta inte är registrerade till att rösta i presidentval osv.
    USA är knappat ett föredöme när det gäller demokrati.
    U.S.A är och har alltid varit en blandning av en del väldigt positiva saker och en del väldigt negativt. Men det negativa tar inte bort det faktum att det var där religionsfriheten, yttrandefriheten, pressfriheten o.s.v. i praktiken föddes.

• JTA
    Quintus Zebra skrev 2011-11-22 13:12:54 följande:
    Självklart skulle jag rikta insatsen.

(text som ämnar avleda intresset)
    Nå så då så: Du gör också negativa generaliseringar. Av samma anledning som vi andra: för att det är relevant.
  • JTA
    Quintus Zebra skrev 2011-11-22 14:25:29 följande:
    U.S.A är och har alltid varit en blandning av en del väldigt positiva saker och en del väldigt negativt. Men det negativa tar inte bort det faktum att det var där religionsfriheten, yttrandefriheten, pressfriheten o.s.v. i praktiken föddes.
    Du väljer att plocka fram det positiva som bra exempel på framsteg pga mångkultur, men gör inte detsamma med de negativa exemplen. Det håller inte Quintus.
  • JTA
    Quintus Zebra skrev 2011-11-22 13:18:06 följande:
    1. Men de bästa länderna enligt rankingen då? Australien, U.S.A, Norge, Sverige, Tyskland o.s.v. Är de monokulturer? Eller är de bra exempel på väl fungerande mångkulturer?

2. Nej, jag försöker bara påtala hur mångkultur i sig kan leda till positiv utveckling. Kulturkrockar kan skapa problem, men det glöms ofta bort i debatten att kulturkrockar även leder till ökad förståelse, nya idéer och tvingar fram nya lösningar. Men som sagt det är ingen mirakelmedicin.

3. U.S.A är väldigt olikt Sverige. Och själv föredrar jag ju tanken om ett samhälle där alla samarbetar och skapar en gemensam välfärd.
    Du får lov att bortse från de senaste decenniernas migrering. Var de bästa länderna mångkulturer vid tiden när mänskliga rättigheter växte sig starka i de länderna?

Annars får du nog lov att släppa USA. Ingen här gillar USA, minst av alla du själv. NZ kanske är ett intressantare exempel. Hur var det nu med deras samhälle innan invandrarna vällde in från GB? 
  • Self Evident
    Quintus Zebra skrev 2011-11-22 13:03:06 följande:
    Menar du att Baladiz, Güngür, Pekgül, Sara Mohammed, Bahareh Andersson o.s.v. vill att vi utifrån fördomar och generaliseringar pekar ut vissa grupper som mer intoleranta och enbart inrikta arbetet på dem

Jag tror inte det.
    Däremot har jag självklart inte för att man skall blunda för något och jag har inget emot riktade åtgärder, så länge de utgår ifrån fakta,  och utförs på ett respektfullt sätt och ser individen. Man skall inte blunda för de problem som finns med tvångsgifte och kvinnoförtryck, förtryck av homosexuella och förlegade manskulturer och barnaga o.s.v.. Men man skall inte döma hela grupper som skyldiga på förhand för det alienerar bara. Det är viktigt med fingertoppskänsla. Och det är viktigt att man inte smutskastar vissa kulturer och sätter den egna på pedistal. Man skall lyfta fram det som är bra med Sverige (jämlikheten, toleransen) och få folk att känna sig välkomna in i den samhörigheten, men man skall inte blunda för de problem som finns.
    Man skall självklart inte glömma bort alla de etniskt svenska flickor och pojkar, kvinnor och män,  och HBTQ(i)-personer som också råkar illa ut.
    Man kan rikta insatser, men samtidigt måste arbetet mot ökad tolerans ske i hela samhället.

Det är dina formuleringar men de vill definitivt att myndigheterna generaliserar för att se mönster och möjliga åtgärder när det gäller vissa företeelser som balkongmord och hedersvåld. För när ska man sluta prata om fördomar då det gäller utbredda företeelser och i stället tala om högst reella mönster?

Att arbeta riktat mot hedersvåld är ju utan tvekan att öka toleransen i hela samhället, särskilt i de grupper som inte har vuxit upp i det svenska samhället. Att jämföra hbt-personers situation i Sverige där Ottar arbetade för homosexuellas rättigheter redan på 30-talet, RFSL är en landsomfattande organisation, vi har öppet homosexuella i politik, media och kyrkan, där det finns hbtq-organisationer för studenter, poliser, präster etc med kulturer där du aldrig kan komma ut och riskerar att dödas om du faktiskt gör det, är så där lite lagom förmätet.

Självklart förekommer det diskriminering och hatbrott mot hbtq-personer även i Sverige men den fundamentala skillnaden är att dessa personer skyddas i lagen, genom organisationer, ombudsmän och uppmärksammas i mängder av kampanjer och projekt. Jämför det med att homosexualitet i vissa länder straffas med döden eller total social utfrysning och att rektorn för en muslimsk friskola i Sverige för inte så länge sedan hävdade att homosexuella inte kan vara äkta muslimer eller att broderskapsrörelsens muslimska motsvarighet helt sonika strök arbetet för hbt-personer från sin agenda.

Gör ett experiment och hångla med en man på Nytorget på Södermalm och gör sedan samma sak i Rinkeby och Ronna. Reaktionerna lär variera rejält. Jag tror inte att det största hotet mot toleransen i det svenska samhället utgörs av etniska svenskar så det är inte särskilt effektivt att pumpa in skattepengar i anti-rasistiska kampanjer. Lägg dem i stället på att bekämpa intoleransen inom vissa invandrargrupper så skulle mycket av det som svenskar ogillar med invandringen och som strider det svenska samhällets värdegrund successivt försvinna.          

• JTA
    Self Evident skrev 2011-11-22 16:01:39 följande:
    Gör ett experiment och hångla med en man på Nytorget på Södermalm och gör sedan samma sak i Rinkeby och Ronna. Reaktionerna lär variera rejält.                 
    Särskilt om man hånglar med en invandrare.

Jag föreslog en gång att Pride skulle flytta till förorten. I innerstaden är slaget redan vunnet så varför propagera där? Fick ett vänligt men avböjande svar från ledningen. Pride är numera mer ett socialt event för de invigda än en demonstration för lika värde. Men vem vet, kanske vi får se "Somali Pride" i Tensta, vilket år som helst.
    Jag tror inte att det största hotet mot toleransen i det svenska samhället utgörs av etniska svenskar så det är inte särskilt effektivt att pumpa in skattepengar i anti-rasistiska kampanjer. Lägg dem i stället på att bekämpa intoleransen inom vissa invandrargrupper så skulle mycket av det som svenskar ogillar med invandringen och som strider det svenska samhällets värdegrund successivt försvinna.                
    Tror du det? Det uttrycks flera olika anledningar att vara kritisk mot invandring:

1. Kultur: Intolerans etc hos individer från kulturer som inte kommit lika långt som vi har.
    2. Ekonomi: Invandrare tär på samhälleliga resurser och kan svårligen fås att bidraga till dem.
    3. Ras: Invandrare har ingen plats i Sverige eftersom de är utlänningar.

Du talar bara om nummer 1. Kvarstår gör 2 & 3. Förutom att utrotandet av 1 är bra för dem som annars drabbas av intoleransen, vilket för övrigt i praktiken invandrarna själva, innebär det att våra PK-vänner till slut kan argumentera för den mångkulturella saken utan att behöva svika alla sina egna ideal.
  • Self Evident
    JTA skrev 2011-11-22 16:59:30 följande:
    Särskilt om man hånglar med en invandrare.

Jag föreslog en gång att Pride skulle flytta till förorten. I innerstaden är slaget redan vunnet så varför propagera där? Fick ett vänligt men avböjande svar från ledningen. Pride är numera mer ett socialt event för de invigda än en demonstration för lika värde. Men vem vet, kanske vi får se "Somali Pride" i Tensta, vilket år som helst.
    Jag tror inte att det största hotet mot toleransen i det svenska samhället utgörs av etniska svenskar så det är inte särskilt effektivt att pumpa in skattepengar i anti-rasistiska kampanjer. Lägg dem i stället på att bekämpa intoleransen inom vissa invandrargrupper så skulle mycket av det som svenskar ogillar med invandringen och som strider det svenska samhällets värdegrund successivt försvinna.                
    Tror du det? Det uttrycks flera olika anledningar att vara kritisk mot invandring:

1. Kultur: Intolerans etc hos individer från kulturer som inte kommit lika långt som vi har.
    2. Ekonomi: Invandrare tär på samhälleliga resurser och kan svårligen fås att bidraga till dem.
    3. Ras: Invandrare har ingen plats i Sverige eftersom de är utlänningar.

Du talar bara om nummer 1. Kvarstår gör 2 & 3. Förutom att utrotandet av 1 är bra för dem som annars drabbas av intoleransen, vilket för övrigt i praktiken invandrarna själva, innebär det att våra PK-vänner till slut kan argumentera för den mångkulturella saken utan att behöva svika alla sina egna ideal.

Men den första och andra anledningen är relaterade till varandra. Många invandrare skiter helt enkelt i att delta i eller bidra till det svenska samhället eftersom de har 0 respekt för våra värderingar och levnadssätt. Jag är inte för total assimilering men det är ett elementärt krav att värdlandets lagar och värdegrund ska respekteras och efterföljas, fast svenska myndigheter kompromissar för mycket av feghet förklädd till tolerans.

Ett betydligt mindre generöst bidragssystem, hårdare granskning av immigranter (kontrollen är i det närmaste ett skämt idag), tillfälliga uppehållstillstånd i stället för permanenta och en prövoperiod för medborgarskap skulle t.ex. vara tydliga markeringar från svenska statens sida, självklart också omedelbar utvisning av kriminella utländska medborgare (det får gärna bli ett undantag i konventionerna i det avseendet).

Personligen vill jag främst se riktig flyktinginvandring till Sverige som idag bara utgör cirka 12% (Migrationsverkets egen uppgift) av den massiva invandringen (den har fördubblats under de senaste åren enligt DN igår). Om den typen av restriktioner införs, vilket jag är rätt övertygad om kommer att ske av nödtvång även om det tar tid, så skulle inte invandringen kosta en bråkdel av vad den gör idag och de som väl kom hit skulle garanterat vara mer motiverade att delta/bidra och respektera våra värderingar.   

Den tredje anledningen är svår att bemöta eftersom den saknar rationell och vetenskaplig grund.
    Jag arbetade ett tag på ett opinionsundersökningsföretag och gjorde många anonyma intervjuer där just frågan om rasism kom upp. Många var kritiska till invandringspolitiken men enbart någon enstaka person ansåg att icke-nordiska invandrare var lägre stående eller mindre värda. Sverige är trots allt ett av de stora adpotionsländerna så ren rasism tror jag fortfarande är ovanligt i Sverige. Då är nog onödig normativitet ett större problem. Så jag vet inte hur relevant rasragumentet egentligen är.         
  • Quintus Zebra
    JTA skrev 2011-11-22 15:32:21 följande:
    Nå så då så: Du gör också negativa generaliseringar. Av samma anledning som vi andra: för att det är relevant.
    Nej, det gör jag inte. Jag utgår ifrån fakta.  Jag ser inte enbart negativa fakta och stämplar inte hela kulturella grupper som efterblivna utifrån grova generaliseringar.

Svar på tråden Mångkulturalister se hit!