Inlägg från: ojsanoj |Visa alla inlägg
  • ojsanoj

Mångkulturalister se hit!

Quintus Zebra skrev 2011-11-21 19:59:58 följande:
    Jag pratar inte om att få fäste. Jag talar om att vara först! Jag pratar om att mångkultur ofta skapar nya idéer och skapar nya problem som måste lösas, som i sin tur leder till nya idéer.

Det mångkulturella U.S.A var trots allt på denna tid extremt demokratiskt jämfört med t.ex. Sverige, Spanien, Frankrike och så gott som alla andra. Och det var i detta mångkulturella rike som yttrandefriheten och religionsfriheten och mötesfriheten och petitionsfriheten fick fotfäste FÖRST!

Och NZ var FÖRST med kvinnlig rösträtt (nästan 30 år innan Sverige).

Och framförallt så låg de mer monokulturella länderna vid denna tid ganska långt bakom.
    så det finns nog inga bättre exempel.
    Vill du ha exempel på mångkulturella länder med mänskliga rättigheter kan du bara titta på topp 10-listan över världens mest utvecklade länder enligt FN...
    Vilken tid pratar vi om här?
    För du kan väl ändå inte påstå att USA, som har diskriminerat svarta och urbefolkning i hundratals år, var mer demokratiskt och värnade mer om mänskliga rättigheter än Sverige?
    Eller gör du det?
  • ojsanoj
    Quintus Zebra skrev 2011-11-21 23:11:13 följande:
    U.S.A införde religionsfrihet 1791. Sverige införde religionsfrihet 1952!

U.S.A var knappast perfekt och är det inte nu heller. Men läs gärna om hur t.ex. samer behandlades i Sverige för inte så länge sedan..
    USA hade rasåtskillnad långt in på 60-talet. Det är låååångt ifrån liberté, égalité, fraternité hörre du!
    Det finns fortfarande stater där straffade inte får rösta, där de svarta inte är registrerade till att rösta i presidentval osv.
    USA är knappat ett föredöme när det gäller demokrati.

Svar på tråden Mångkulturalister se hit!