• fisförnäm

Mångkulturalister se hit!

Hur tycker ni alla kulturer som kommer med invandringen ska fördelas i svenska samhället och vad/vem/vilka ska styra det?
    Många av er är för integrationsprincipen som går ut på att svenskar och invandrare ska ge avkall på sina kulturer till förmån för varandras, hur ska detta gå till i praktiken? Vad händer med såna som jag, som inte vill ge avkall på min kultur och mina värderingar till förmån för exempelvis somaliska?
    Ska jag straffas på något sätt? Eller låter ni experimentet fortgå för att se vad som händer när samhället mer och mer blir splittrat (jag tvivlar nämligen på att jag är ensam i mitt avståndstagande)?

Tackar ödmjukast för svar och önskar er allesammans en fortsatt trevlig höst/vinter! 

• Svar på tråden Mångkulturalister se hit!
  • Self Evident
    Quintus Zebra skrev 2011-11-22 22:26:57 följande:
    1. Det beror på hur det görs. Att klumpa ihop en heterogen grupp och behandla dem alla som kvinnomishandlare även om inte alla är det, löser ingenting.
    Det handlar inte om att curla människor, det handlar om att använda metoder som fungerar. Respekt är ofta ett bra sätt att nå fram till folk. Om man ger sig på kulturen kan man även alienera även kvinnorna.

2. Som sagt. Almedalen är ju inte förrän till sommaren. Så jag kan inte göra experimentet nu. Skall få frun att gå med på det också. Hör av mig angående resultatet.

Men ditt grundantagande bygger ju på en grov generalisering - att det här skulle vara människor som kräver specialbehandling eftersom de alla tillhör samma kultur och måste bemötas på samma sätt eller hur tänkte du nu? Tala med bönder på bönders vis? Exakt vad är det som ska respekteras?

Jag har träffat både manliga och kvinnliga feminister från Mellanöstern som aktivt arbetade mot de här företeelserna i sina hemländer men de är få och deras organisationer behöver stöd, även de som finns här i Sverige. Vi måste med all tydlighet visa att vi står på de utsattas sida och lika tydligt markera att den här typen av brottslighet ger allvarliga konsekvenser.

De här förövarna handlar inte impulsivt i någon sorts kulturell psykos utan beräknande och strategiskt så att ett fall från en balkong lika gärna kan se ut som ett självmord eller så får en minderårig familjemedlem ta på sig skulden för dådet för att undvika straff.        

• Quintus Zebra
    JTA skrev 2011-11-22 23:20:16 följande:
    En idé till din provokation: Du och din fru tungkysser tillsammans ett muslimskt par - alla fyra på en gång! Kaftan, slöja, hela baletten på Rinkeby torg!

Väntar med spänning på resultatet.
    Nja, det känns lite väl teatraliskt och uppgjort. Två män får räcka.
    Du har förändrat mina öron Jag längtar efter oljud!

• Quintus Zebra
    JTA skrev 2011-11-22 23:39:06 följande:
    1. USA.

2. Bakteriekulturer är visst kulturer Skämt åsido, smittkoppor för indianerna, TBC nuförtiden för svenskarna, är väl den mest uppenbara negativa inverkan av invandring man kan tänka sig.

3. Du har anfört USA som exempel. Indianer och the negroes lär inte hålla med om att mänskliga rättigheter "blommade upp" för dem. Som sagt flera gånger. Varför tar du inte och ger dig?

4. Säg sjuttiotalet då. Eller varför inte nittiotalet. Vilken förbättring av de mänskliga rättigheterna har den somaliska gruppen i Sverige bidragit till? Fläskfria skolluncher?

5. Ja, självklart.

6. När mångkultur upphöjs till ideologi.

7. En gång till då: Har invandringen av balkongflickornas familjer utökat eller förminskat de mänskliga rättigheterna i Sverige? Det beräknas att 70000 unga kvinnor lever under sådana förhållanden.

8. Det var framför allt en retorisk fråga. Men helt sant är att invandrarnas situation inte berör särskilt många svenskar. Vi kan för all del låta dem krevera där i sina utanförskapsområden och inom sina förtryckande, fördummande kulturer, nedknarkade med bidrag så att de håller tyst, vandaliserandes sin egen hemmiljö.
    1. Jag menade mer belägg för att det är mångkulturen i sig som skapar konflikterna.

2. Kortsiktigt ja. Långsiktigt är det ju positivt att vi rör på oss för då blir ju hela jordens befolkning med tiden mer tålig mot de olika smittor som finns.

3. Ursprungsbefolkning och svarta behandlades så gott som likadant i hela världen vid den tidpunkten. Kvinnor fick inte heller ta del av alla rättigheter. Men ingenstans på någon plats i världen fanns det vid den tidpunkten ett så avancerat skydd för individens rättigheter.

4. På tidigt sjuttiotal klassade homosexualitet fortfarande som en sjukdom. Funktionshindrade fick knappt gå i skolan utan satt i stor utsträckning gömda på institutioner. Homosexuella fick inte gifta sig. Diskrimineringslagstiftningen var väldigt knappfällig. Att diskrimineringslagarna lagen mot "hets mot folkgrupp" ser ut som de gör idag beror nog till viss del på den stora mängd invandrare som finns här och den kamp en del av dem för.

5. Oki!

6. Var har detta gjorts? Görs det öppet eller i hemlighet. I Sverige pratas det en del om mångkultur från politikerhåll, men jag skulle säga att när de senaste trettio årens ledande politiker har prioriterat så har mångkulturen så gott som alltid varit lågprioriterad.

7. På pappret har ju MR ständigt blivit bättre. Ser man internationellt så hoppas jag ju balkongflickorna chanser är större här än i deras hemländer.

8. Eller så kan jag återigen länka till undersökningen som visar att vissa invandrartäta förorter är tryggare än genomsnittliga Sverige, medan andra invandrartäta förorter är otroligt otrygga. Så kan vi ha en riktig diskussion om vad det är som skapar dessa problem, då det inte verkar vara mångkulturen i sig självt (för då hade ju alla mångkulturella områden varit ungefär lika drabbade). Och på allvar försöka lösa dessa problem.

• Quintus Zebra
    JTA skrev 2011-11-23 10:16:47 följande:
    Quintus:

Aktuellt om åtgärder mot hedersrelaterat förtryck:

www.svd.se/opinion/brannpunkt/lakare-ska-inte...

Konferenser å grejer för att komma tillrätta med ett importerat och kulturellt betingat problem.
    Jag ser som sagt kvinnoförtryck av denna sorten som ett av världens största internationella problem. Det är strålande att vissa Svenska politiker verkar ta problemet på allvar. Det vore fantastiskt om lilla Sverige kan hjälpa ett antal människor att undslippa denna terror.

• JTA
    Quintus Zebra skrev 2011-11-23 12:58:57 följande:
    Jag ser som sagt kvinnoförtryck av denna sorten som ett av världens största internationella problem. Det är strålande att vissa Svenska politiker verkar ta problemet på allvar. Det vore fantastiskt om lilla Sverige kan hjälpa ett antal människor att undslippa denna terror.
    Eller hur!

Ingenting om negativa generaliseringar, utpekning av folkgrupper och kulturer, hur vi alla egentligen är lika skyldiga till sådant här, etc etc?

Det är inte helt lätt att bli klok på hur du resonerar.
  • Quintus Zebra
    JTA skrev 2011-11-22 23:39:06 följande:
    7. En gång till då: Har invandringen av balkongflickornas familjer utökat eller förminskat de mänskliga rättigheterna i Sverige? Det beräknas att 70000 unga kvinnor lever under sådana förhållanden.
    Förresten, var kommer siffran 70000 ifrån? Nyfiken!

• Quintus Zebra
    Self Evident skrev 2011-11-23 00:23:12 följande:
    1. Men ditt grundantagande bygger ju på en grov generalisering - att det här skulle vara människor som kräver specialbehandling eftersom de alla tillhör samma kultur och måste bemötas på samma sätt eller hur tänkte du nu? Tala med bönder på bönders vis? Exakt vad är det som ska respekteras?

2. Jag har träffat både manliga och kvinnliga feminister från Mellanöstern som aktivt arbetade mot de här företeelserna i sina hemländer men de är få och deras organisationer behöver stöd, även de som finns här i Sverige. Vi måste med all tydlighet visa att vi står på de utsattas sida och lika tydligt markera att den här typen av brottslighet ger allvarliga konsekvenser.

3. De här förövarna handlar inte impulsivt i någon sorts kulturell psykos utan beräknande och strategiskt så att ett fall från en balkong lika gärna kan se ut som ett självmord eller så får en minderårig familjemedlem ta på sig skulden för dådet för att undvika straff.        

1. Ja, generaliseringen att merparten av alla människor vill behandlas med respekt. Jag tycker inte man skall specialbehandla någon, eller behandla alla inom en grupp lika på grund av kulturtillhörighet (förutom att alla bör behandlas respektfullt.) . Vilket problem det än är man försöker lösa (invandrarrelaterat eller inte) så funkar det ofta bäst om man ser till individen och bemöter individen med respekt. Om individen har gjort sig skyldig till brott skall ju individen räkna med att få exakt samma bemötande som alla brottslingar i Sverige.

2. Absolut!

3. Ja, det handlar om otroligt grova brott. Och i detta fall håller jag med vänsterpartiets förslag som nyligen lades fram i riksdagen, om att polisen skall ha en skyldighet att alltid göra en grundlig utredning av denna typ av fall och att man inte bara skall avfärda dem som självmord och strunta i de bakomliggande faktorerna. Justitieministern höll tyvärr inte med, och ansåg inte att man bör ändra polisens agerande i dessa fall och ansåg inte att någon utredning bör tillsättas för att se om dessa fall bör behandlas på något annat sätt. 

• Quintus Zebra
    JTA skrev 2011-11-23 13:09:19 följande:
    Eller hur!

1. Ingenting om negativa generaliseringar, utpekning av folkgrupper och kulturer, hur vi alla egentligen är lika skyldiga till sådant här, etc etc?

2. Det är inte helt lätt att bli klok på hur du resonerar.
    1. Var i artikeln finns det generaliseringar? Var pekas nån individ ut?

Det finns svenska flickor och pojkar som utsätts för liknande saker, men det tar ju inte bort faktumet att dessa problem existerar och att det är jättebra att man försöker hjälpa fler.

2. Jo, då. Jag gillar riktade åtgärder, även om jag själv oftare pratar om stora breda lösningar. Du och alla andra får generalisera hur mycket "ni" vill. Jag protesterar bara om du eller nån annan dömer ut enskilda individer på förhand enbart på grund av härkomst, eller om du (eller nån annan) drar ALLA i en grupp över en kam med hjälp av en grov generalisering.

• JTA
    Quintus Zebra skrev 2011-11-23 13:18:44 följande:
    Förresten, var kommer siffran 70000 ifrån? Nyfiken!
    En uppskattning som gjordes från officiellt håll för ett par år sedan, tror jag. Prova att googla på "invandrarflickor 70000 kultur" så hittar du en massa referenser.

Och när jag själv gjorde det hittade jag följande intressanta artikel om "Bortom mulitkulti":

www.svd.se/kultur/en-ny-svensk-modell_6171763.svd
Svar på tråden Mångkulturalister se hit!