• fisförnäm

Mångkulturalister se hit!

Hur tycker ni alla kulturer som kommer med invandringen ska fördelas i svenska samhället och vad/vem/vilka ska styra det?
    Många av er är för integrationsprincipen som går ut på att svenskar och invandrare ska ge avkall på sina kulturer till förmån för varandras, hur ska detta gå till i praktiken? Vad händer med såna som jag, som inte vill ge avkall på min kultur och mina värderingar till förmån för exempelvis somaliska?
    Ska jag straffas på något sätt? Eller låter ni experimentet fortgå för att se vad som händer när samhället mer och mer blir splittrat (jag tvivlar nämligen på att jag är ensam i mitt avståndstagande)?

Tackar ödmjukast för svar och önskar er allesammans en fortsatt trevlig höst/vinter! 

• Svar på tråden Mångkulturalister se hit!
  • Quintus Zebra
    JTA skrev 2011-11-22 15:35:26 följande:
    Du väljer att plocka fram det positiva som bra exempel på framsteg pga mångkultur, men gör inte detsamma med de negativa exemplen. Det håller inte Quintus.
    Jo då, jag har flera gånger sagt att kulturkrockar också kan vara negativa. Jag idealiserar inte mångkultur, utan försöker bara måla upp en mer objektiv bild av mångkultur än den som idag ofta sprids.

Ursprungsbefolkningens öde i Amerika handlade inte om mångkultur. Utan om intolerans och rasism och imperialism och biologi (att stora delar av ursprungsbefolkningen inte tålde den Europeiska bakteriefloran)
    JTA skrev 2011-11-22 15:40:13 följande:
    1. Du får lov att bortse från de senaste decenniernas migrering. Var de bästa länderna mångkulturer vid tiden när mänskliga rättigheter växte sig starka i de länderna?

2. Annars får du nog lov att släppa USA. Ingen här gillar USA, minst av alla du själv. NZ kanske är ett intressantare exempel. Hur var det nu med deras samhälle innan invandrarna vällde in från GB? 
    1. Jag skall bortse från den invandringen för den påverkar inte samhället så mycket, eller?
    Ja, dom var mångkulturer innan också. Men kanske inte på det sätt du menar.
    Och de mänskliga rättigheterna i sig själv var ju resultat av mångkultur i t.ex. Sverige eftersom idéerna kom utifrån?
    Och de mänskliga rättigheterna är ju i de flesta av dessa länder starkare idag än för trettio år sedan?

2. Jag gillar U.S.A. Men jag gillar inte allt med med U.S.A. Jag dömer inte ut en hel nation enbart med tanke på de negativa punkterna.
    Du har förändrat mina öron Jag längtar efter oljud!

• fisförnäm
    Quintus Zebra skrev 2011-11-21 23:35:46 följande:
    Det är knappast irrelevant. Hela ditt resonemang i tråden utgå från tesen att mångkultur skapar konflikter och oreda. En tes som du inte ens försöker belägga. Och som människans moderna historia verkar motbevisa.

Jag respekterar inget kvinnoförtryck. Vad vill du vinna på att påstå detta?

Majoriteten av befolkningen ser sig som svenskar. Men vad innebär det? Jag skulle vilja påstå att väldigt många väldigt glatt "urholkar" den "svenska" kulturen och ständigt anammar nya idéer och uppfinningar utifrån. Jag skulle vilja påstå att många är såpass självsäkra i sin identitet att dom inte skräms av att alla inte tycker likadant.

SD´s integrationspolitik har stöd. Men fortfarande visar undersökningar att en stor majoritet av väljarna ser invandrarpolitiken som en ganska oviktig fråga.
    Ska jag ens behöva belägga det? Håller du inte med om att exempelvis kvinnosynen skiljer sig kulturer emellan?

Du gör det indirekt. Jag försöker få dig att vakna, att inse att generaliseringar är nödvändiga för att värna om samhället.

Grejen är ju den att du fortfarande väljer att blanda ihop utländsk kultur med subkulturella strömmar som kommit utifrån men som ses som svenska idag. Sverige är ju knappast Grekland bara för att demokratin har sitt ursprung därifrån, inte sant?

Ja, det är väldigt beklagligt, särskilt när vi ser långsiktigt på saken. Detta är inte bara beklagligt för svenskar, det gäller i allra högsta grad invandrarna också.
    Quintus Zebra skrev 2011-11-21 23:58:37 följande:
    1. Jag är ju inte buddhist. Men visst buddhism är kanske inte tyipskt svenskt. Men individens religionsfrihet är svenskt.  Tolerans mot människors rätt att själva välja identitet är svenskt. Jag skulle inte tro att majoriteten av svenskarna anser att Claes Malmberg inte är svensk bara för att han har blivit buddhist.

2. Jag vill aktivt motverka kvinnoförtryck i hela världen. Hur kan det skapa mer kvinnoförtryck?

3. nationalism behöver inte vara dumt. Men som sagt. Det är inte främst invandrare som står i parlament över hela Europa och förespråkar abortförbud, vill inskränka homosexuellas rättigheter och som propagerar mot feminism. Det är till stor del nationalister och andra kulturkonservativa.
    Och frågan är ju om SD verkligen värnar det svenska? Många sverigedemokrater verkar ju förakta den svenska öppenheten mot andra kulturer, den typiskt svenska självkritiska hållningen till svensk kultur och så vidare. Många Sverigedemokrater jag har talat med verkar ju nästan gilla Finland eller Japan mer än dagens Sverige?

4. Kvinnofrtryck är negativt i alla länder. Det finns inget land där kvinnoförtryck hör hemma och inte skapar konflikter och elände.
    På vissa sätt är Sverige tryggare idag än 1975, på andra sätt är det ett otryggare land. Invandringen är inte den enda stora förändringen som har skett. Jag är inte det minsta naiv utan motverkar aktivt de orsaker jag ser. Som t.ex. ökad ekonomisk ojämlikhet och som ökad spridning av hetsande fördomar mot olika minoritetsgrupper. Du har hittils inte presenterat ett enda bevis för att mångkulturen skulle skapa dessa problem.
    Jag tror ju att spridande av intolerans (som t.ex. hets mot somalier, PK-människor, Sverigedemokrater, PK-politiker, massmedia, o.s.v.) skapar betydligt fler konflikter än spridandet av tolerans gör. är det naivt?

5. Jag påtalar bara att alla fria länder bir mer och mer mångkulturella. Hittills har alla försök att skapa monokultur gjorts med hjälp av tvång. Vad har du för strategi?

6. Vi skall respektera olikheter. Självklart skall man aldrig respektera intolerans och dåliga idéer. Det vore ju bara dumt.

7. Nej det är jag inte. Jag är för att varje individ oavsett ursprung skall få chansen att själva välja. Jag prioriterar alltid individen framför kulturen.
    Och jag vill inte förstöra något. Jag vill bevara den svenska mentalitet som vuxit fram de senaste 25-åren. Den som du vill kasta på sophögen.
    1. Nä, religionsfriheten är vedertaget, jag trodde kulturen var det aktuella i diskussionen.

2. Är det då inte smartare att inte sprida problemet? Att problemen ökar i Sverige i takt med invandringen är ju knappast en lösning för varken Sveriges kvinnor eller världens.

3. Ja, du ser. Problem och motsättningar existerar redan, varför spä på det? politiska motsättningar skiljer ju sig dock en hel del från de kulturella. Det är "problem" som vi alltid måste handskas med inom demokratin.
    Tja, öppenhet mot kulturer behöver ju inte betyda att man vill ha en massinvandring som dagens. Vi tar gladeligen emot amerikansk kultur men vi ser ingen stor invandring från USA, inte sant? Öppenheten måste ju även försvaras, vi får inte vara naiva och tro att alla asylsökanden har goda avsikter för Sveriges bästa.

4. Ur deras perspektiv så kan man absolut påstå att det vi svenskar skulle kalla "kvinnoförtrycket" tillhör deras samhälle.
    På vilka sätt är Sverige tryggare?
    Ta en titt på kärnan av problemet med "fördomarna". Vad är det som orsakar dem? Varför tror vissa att exempelvis somalier inte är villiga att arbeta? Jo, migrationspolitiken har nämligen sett till att somalierna fått asyl och bostad trotts att arbetsplatser inte existerar. På detta så stöder staten somalierna med kulturföreningar och andra verktyg som gör dem extra isolerade från svenska samhället och främmande för svenskarna - det är inte underligt att motsättningar sker.
    Kan du beskriva vad du menar med "hets"? Var ser du hetsen någonstans? Jag ser istället att människor är lättkränkta. Detta blir även uppmuntrat av staten som tillsätter DO och allt vad det heter.
    SD blir kränkta hela tiden, vi gråter inte för det.

5. Som jag redan sagt; folket ska bestämma och staten ska stå för folket, liksom det var innan år 1975.
    Monokultur är förresten omöjlig att uppnå idag, vill jag påstå.

6. Okej, och om du ser att en viss invandrad kultur har en förmåga att sticka ut bland fallen av exempelvis kvinnoförtryck, hur skulle du resonera då? Blir det inte lite motsägelsefullt när du så gärna vill "respektera" kulturella olikheter?

7. Jaha, så att om en individ vill införa lite japansk kultur i Sverige så ska de andra individerna (majoriteten) förhålla sig efter den individens önskemål? Ska majoriteten exempelvis finansiera en japansk kulturförening bara för att en individ önskar det? Ser du ingen orimlighet eller orättvisa i detta?
    Den mentaliteten som staten indoktrinerar oss varje dag med, menar du? "vad är svenskhet?" "Finns svenskhet?", "kolla här, här är kurdisk kultur, vad spännande!" "svenskt är tråkigt" osv... Är det det du vill värna om?
  • Quintus Zebra
    Self Evident skrev 2011-11-22 16:01:39 följande:
    1. Det är dina formuleringar men de vill definitivt att myndigheterna generaliserar för att se mönster och möjliga åtgärder när det gäller vissa företeelser som balkongmord och hedersvåld. För när ska man sluta prata om fördomar då det gäller utbredda företeelser och i stället tala om högst reella mönster?

2. Att arbeta riktat mot hedersvåld är ju utan tvekan att öka toleransen i hela samhället, särskilt i de grupper som inte har vuxit upp i det svenska samhället. Att jämföra hbt-personers situation i Sverige där Ottar arbetade för homosexuellas rättigheter redan på 30-talet, RFSL är en landsomfattande organisation, vi har öppet homosexuella i politik, media och kyrkan, där det finns hbtq-organisationer för studenter, poliser, präster etc med kulturer där du aldrig kan komma ut och riskerar att dödas om du faktiskt gör det, är så där lite lagom förmätet.

3. Självklart förekommer det diskriminering och hatbrott mot hbtq-personer även i Sverige men den fundamentala skillnaden är att dessa personer skyddas i lagen, genom organisationer, ombudsmän och uppmärksammas i mängder av kampanjer och projekt. Jämför det med att homosexualitet i vissa länder straffas med döden eller total social utfrysning och att rektorn för en muslimsk friskola i Sverige för inte så länge sedan hävdade att homosexuella inte kan vara äkta muslimer eller att broderskapsrörelsens muslimska motsvarighet helt sonika strök arbetet för hbt-personer från sin agenda.

4. Gör ett experiment och hångla med en man på Nytorget på Södermalm och gör sedan samma sak i Rinkeby och Ronna. Reaktionerna lär variera rejält. Jag tror inte att det största hotet mot toleransen i det svenska samhället utgörs av etniska svenskar så det är inte särskilt effektivt att pumpa in skattepengar i anti-rasistiska kampanjer.

5. Lägg dem i stället på att bekämpa intoleransen inom vissa invandrargrupper så skulle mycket av det som svenskar ogillar med invandringen och som strider det svenska samhällets värdegrund successivt försvinna.          

1. Jag såg en riksdagsdebatt nyligen då det var vänsterpartiet som försökte få regeringen att på allvar börja ta fram en strategi för att få bukt med balkongfallen och liknande. Du är inte direkt ensam om att vilja motverka denna typ av avskyvärdheter.

2. Om arbetet är framgångsrikt så absolut. Men om arbetet ökar på fördomar, skuldbelägger och misstänkliggör hela grupper och i slutändan inte fungerar alls. Då ökar det ju intoleransen istället?

3. Sverige är jämförelsevis väldigt tolerant. Ring gärna RFSL eller Pride och fråga om de anser att arbetet är slutfört och sverige är tolerant. Konstigt nog glömde du ta med alla de kristna präster och pastorer som talar emot homosexualitet och som t.o.m. helre vill avsäga sig vigselrätten än att fortsätta viga i samma kyrkor där homosexuella vigs.

4. Kanske skulle jag istället göra ett annat experiment? Först hånglar jag med en man på vänsterpartiets privata efterfest efter deras dag i Almedalen. Och sedan går jag in på SD´s privata efterfest och sätter mig framför Björn söder (sv.wikiquote.org/wiki/Bj%C3%B6rn_S%C3%B6der) och gör samma sak.

5. Jag vill ju helst lägga dem i skolan så alla får ta del av dem. Det finns en massa intolerans i Sverige hos etniska Svenskar också. Förstår inte syftet med att blunda för det. Läs här på FL om du inte tror mig. Eller gå in i ett gäng fikarum och starta diskussioner. Jag anser att Sverige är ett av världens tolerantaste ländr, men det hindrar mig inte från att se intolerans hela tiden.

• Self Evident
    Quintus Zebra skrev 2011-11-22 18:55:39 följande:
    1. Jag såg en riksdagsdebatt nyligen då det var vänsterpartiet som försökte få regeringen att på allvar börja ta fram en strategi för att få bukt med balkongfallen och liknande. Du är inte direkt ensam om att vilja motverka denna typ av avskyvärdheter.

2. Om arbetet är framgångsrikt så absolut. Men om arbetet ökar på fördomar, skuldbelägger och misstänkliggör hela grupper och i slutändan inte fungerar alls. Då ökar det ju intoleransen istället?

3. Sverige är jämförelsevis väldigt tolerant. Ring gärna RFSL eller Pride och fråga om de anser att arbetet är slutfört och sverige är tolerant. Konstigt nog glömde du ta med alla de kristna präster och pastorer som talar emot homosexualitet och som t.o.m. helre vill avsäga sig vigselrätten än att fortsätta viga i samma kyrkor där homosexuella vigs.

4. Kanske skulle jag istället göra ett annat experiment? Först hånglar jag med en man på vänsterpartiets privata efterfest efter deras dag i Almedalen. Och sedan går jag in på SD´s privata efterfest och sätter mig framför Björn söder (sv.wikiquote.org/wiki/Bj%C3%B6rn_S%C3%B6der) och gör samma sak.

5. Jag vill ju helst lägga dem i skolan så alla får ta del av dem. Det finns en massa intolerans i Sverige hos etniska Svenskar också. Förstår inte syftet med att blunda för det. Läs här på FL om du inte tror mig. Eller gå in i ett gäng fikarum och starta diskussioner. Jag anser att Sverige är ett av världens tolerantaste ländr, men det hindrar mig inte från att se intolerans hela tiden.
    Jag förstår verkligen inte de här argumenten att det minsann finns homofobi och intolerans i Sverige också. Jaha? Jag har konstaterat att jag är medveten om det ett otal gånger men vad har det för relevans i sammanhanget? Förtar det allvaret i hederskulturen, gör det den mer förståelig eller vad? 
    Den fundamentala skillnaden är ju att vi i Sverige, till skillnad från många andra länder, aktivt försöker göra något åt de problemen genom lagstiftning och folkbildning.

Åke Green är ju ett exempel på en obehaglig frikyrkopastor som dömdes av tingsrätten till en månads fängelse för sina uttalanden om homosexuella och även om han friades av hovrätten med hänvisning till yttrandefriheten så blev han persona non grata i alla möjliga sammanhang i Sverige. Däremot välkomnades han varmt vid prästseminariet i Addis Abeba där homosexualitet är straffbart med minst ett år.

Svenska kyrkan har ju dessutom officiellt godkänt homovigslar och Stockholms biskop Eva Brunne är den enda öppet homosexuella biskopen i världen. Jag skulle gärna se samma officiella ställningstagande för homosexuellas rättigheter från andra religiösa samfund i Sverige oavsett inriktning.  

Och var kom SD in i bilden? Om SD är representativa för svenska befolkningen så skulle ju partiet vara betydligt större än det är. Jag har inget som helst intresse av att försvara SD men det kanske kommer som en chock för dig att QX vid ett flertal tillfällen har konstaterat att det finns ett rätt starkt stöd för SD bland HBT-personer. När QX gjorde en partienkät förra året fick SD 9% av rösterna, lika många som Vänstern. Citat från QX hemsida: "Hbt-anhängare till partiet menar i stort sett uteslutande att det är deras avståndstagande från muslimer som gör att de tänker rösta på SD." Vad kan det bero på? Islamofobi?

• JTA
    Quintus Zebra skrev 2011-11-22 18:15:17 följande:
    Nej, det gör jag inte. Jag utgår ifrån fakta.  Jag ser inte enbart negativa fakta och stämplar inte hela kulturella grupper som efterblivna utifrån grova generaliseringar.
    Men liksom skärp dig. När du gör en generalisering utgår du från fakta. När vi andra gör generaliseringar utgår vi från fördomar!? Det är inte lite hybris du gör dig skyldig till.

Och snälla, snälla, snälla, skriv inte nu "det har jag aldrig skrivit".

Du måste agera med den begränsade budget du har och den vilja du har att hjälpa så många som möjligt. Därför gör du en generalisering, baserad på negativa aspekter för den grupp du riktar insatsen mot. Alldeles självklart. Det är detta vi i flera inläggsmil har försökt förklara för dig.
  • JTA
    Self Evident skrev 2011-11-22 17:44:01 följande:

Men den första och andra anledningen är relaterade till varandra. Många invandrare skiter helt enkelt i att delta i eller bidra till det svenska samhället eftersom de har 0 respekt för våra värderingar och levnadssätt. Jag är inte för total assimilering men det är ett elementärt krav att värdlandets lagar och värdegrund ska respekteras och efterföljas, fast svenska myndigheter kompromissar för mycket av feghet förklädd till tolerans.

Ett betydligt mindre generöst bidragssystem, hårdare granskning av immigranter (kontrollen är i det närmaste ett skämt idag), tillfälliga uppehållstillstånd i stället för permanenta och en prövoperiod för medborgarskap skulle t.ex. vara tydliga markeringar från svenska statens sida, självklart också omedelbar utvisning av kriminella utländska medborgare (det får gärna bli ett undantag i konventionerna i det avseendet).

Personligen vill jag främst se riktig flyktinginvandring till Sverige som idag bara utgör cirka 12% (Migrationsverkets egen uppgift) av den massiva invandringen (den har fördubblats under de senaste åren enligt DN igår). Om den typen av restriktioner införs, vilket jag är rätt övertygad om kommer att ske av nödtvång även om det tar tid, så skulle inte invandringen kosta en bråkdel av vad den gör idag och de som väl kom hit skulle garanterat vara mer motiverade att delta/bidra och respektera våra värderingar.   

Den tredje anledningen är svår att bemöta eftersom den saknar rationell och vetenskaplig grund.
    Jag arbetade ett tag på ett opinionsundersökningsföretag och gjorde många anonyma intervjuer där just frågan om rasism kom upp. Många var kritiska till invandringspolitiken men enbart någon enstaka person ansåg att icke-nordiska invandrare var lägre stående eller mindre värda. Sverige är trots allt ett av de stora adpotionsländerna så ren rasism tror jag fortfarande är ovanligt i Sverige. Då är nog onödig normativitet ett större problem. Så jag vet inte hur relevant rasragumentet egentligen är.         
    Garvar du åt Somali Pride? Intolerant!!!

Jag håller med dig i mycket men ändock även om man tar till sig Sveriges kultur som sin egen husgud återstår att "fåraherde" som enda merit och/eller en utbildning under grundskolenivå innebär att ens möjligheter att bidraga är begränsade. Men visst, tydligare markering av vad som gäller och större relativ morot till att ta tag i sin försörjningssituation skulle göra stor skillnad. För det första skulle väl problematiken kvantitativt halveras, när många hittar ett fördelaktigare land att flytta till.

Rasargumentet är antagligen marginellt, håller med om det också.
  • JTA
    Self Evident skrev 2011-11-22 19:39:46 följande:
    Och var kom SD in i bilden? Om SD är representativa för svenska befolkningen så skulle ju partiet vara betydligt större än det är. Jag har inget som helst intresse av att försvara SD men det kanske kommer som en chock för dig att QX vid ett flertal tillfällen har konstaterat att det finns ett rätt starkt stöd för SD bland HBT-personer. När QX gjorde en partienkät förra året fick SD 9% av rösterna, lika många som Vänstern. Citat från QX hemsida: "Hbt-anhängare till partiet menar i stort sett uteslutande att det är deras avståndstagande från muslimer som gör att de tänker rösta på SD." Vad kan det bero på? Islamofobi?    
    Jag djupt besviken på att det inte var jag som skrev det här.
  • JTA
    Quintus Zebra skrev 2011-11-22 18:55:39 följande:
    Nu gjorde du en negativ generalisering IGEN!

Om du inte menar att Björn Söder är en folkgrupp.

(Vem är f.ö. Björn Söder? Relevant för diskussionen?)
  • Quintus Zebra
    fisförnäm skrev 2011-11-22 18:37:07 följande:
    1. Ska jag ens behöva belägga det? Håller du inte med om att exempelvis kvinnosynen skiljer sig kulturer emellan?

2. Du gör det indirekt. Jag försöker få dig att vakna, att inse att generaliseringar är nödvändiga för att värna om samhället.

3. Grejen är ju den att du fortfarande väljer att blanda ihop utländsk kultur med subkulturella strömmar som kommit utifrån men som ses som svenska idag. Sverige är ju knappast Grekland bara för att demokratin har sitt ursprung därifrån, inte sant?

4. Ja, det är väldigt beklagligt, särskilt när vi ser långsiktigt på saken. Detta är inte bara beklagligt för svenskar, det gäller i allra högsta grad invandrarna också.
    Quintus Zebra skrev 2011-11-21 23:58:37 följande:
    1. Jag är ju inte buddhist. Men visst buddhism är kanske inte tyipskt svenskt. Men individens religionsfrihet är svenskt.  Tolerans mot människors rätt att själva välja identitet är svenskt. Jag skulle inte tro att majoriteten av svenskarna anser att Claes Malmberg inte är svensk bara för att han har blivit buddhist.

2. Jag vill aktivt motverka kvinnoförtryck i hela världen. Hur kan det skapa mer kvinnoförtryck?

3. nationalism behöver inte vara dumt. Men som sagt. Det är inte främst invandrare som står i parlament över hela Europa och förespråkar abortförbud, vill inskränka homosexuellas rättigheter och som propagerar mot feminism. Det är till stor del nationalister och andra kulturkonservativa.
    Och frågan är ju om SD verkligen värnar det svenska? Många sverigedemokrater verkar ju förakta den svenska öppenheten mot andra kulturer, den typiskt svenska självkritiska hållningen till svensk kultur och så vidare. Många Sverigedemokrater jag har talat med verkar ju nästan gilla Finland eller Japan mer än dagens Sverige?

4. Kvinnofrtryck är negativt i alla länder. Det finns inget land där kvinnoförtryck hör hemma och inte skapar konflikter och elände.
    På vissa sätt är Sverige tryggare idag än 1975, på andra sätt är det ett otryggare land. Invandringen är inte den enda stora förändringen som har skett. Jag är inte det minsta naiv utan motverkar aktivt de orsaker jag ser. Som t.ex. ökad ekonomisk ojämlikhet och som ökad spridning av hetsande fördomar mot olika minoritetsgrupper. Du har hittils inte presenterat ett enda bevis för att mångkulturen skulle skapa dessa problem.
    Jag tror ju att spridande av intolerans (som t.ex. hets mot somalier, PK-människor, Sverigedemokrater, PK-politiker, massmedia, o.s.v.) skapar betydligt fler konflikter än spridandet av tolerans gör. är det naivt?

5. Jag påtalar bara att alla fria länder bir mer och mer mångkulturella. Hittills har alla försök att skapa monokultur gjorts med hjälp av tvång. Vad har du för strategi?

6. Vi skall respektera olikheter. Självklart skall man aldrig respektera intolerans och dåliga idéer. Det vore ju bara dumt.

7. Nej det är jag inte. Jag är för att varje individ oavsett ursprung skall få chansen att själva välja. Jag prioriterar alltid individen framför kulturen.
    Och jag vill inte förstöra något. Jag vill bevara den svenska mentalitet som vuxit fram de senaste 25-åren. Den som du vill kasta på sophögen.
    5. Nä, religionsfriheten är vedertaget, jag trodde kulturen var det aktuella i diskussionen.

6. Är det då inte smartare att inte sprida problemet? Att problemen ökar i Sverige i takt med invandringen är ju knappast en lösning för varken Sveriges kvinnor eller världens.

7. Ja, du ser. Problem och motsättningar existerar redan, varför spä på det? politiska motsättningar skiljer ju sig dock en hel del från de kulturella. Det är "problem" som vi alltid måste handskas med inom demokratin.
    Tja, öppenhet mot kulturer behöver ju inte betyda att man vill ha en massinvandring som dagens. Vi tar gladeligen emot amerikansk kultur men vi ser ingen stor invandring från USA, inte sant? Öppenheten måste ju även försvaras, vi får inte vara naiva och tro att alla asylsökanden har goda avsikter för Sveriges bästa.

8. Som jag redan sagt; folket ska bestämma och staten ska stå för folket, liksom det var innan år 1975.
    Monokultur är förresten omöjlig att uppnå idag, vill jag påstå.

9. Okej, och om du ser att en viss invandrad kultur har en förmåga att sticka ut bland fallen av exempelvis kvinnoförtryck, hur skulle du resonera då? Blir det inte lite motsägelsefullt när du så gärna vill "respektera" kulturella olikheter?

10. Jaha, så att om en individ vill införa lite japansk kultur i Sverige så ska de andra individerna (majoriteten) förhålla sig efter den individens önskemål? Ska majoriteten exempelvis finansiera en japansk kulturförening bara för att en individ önskar det? Ser du ingen orimlighet eller orättvisa i detta?
    Den mentaliteten som staten indoktrinerar oss varje dag med, menar du? "vad är svenskhet?" "Finns svenskhet?", "kolla här, här är kurdisk kultur, vad spännande!" "svenskt är tråkigt" osv... Är det det du vill värna om?
    1. Ja, snälla. Varför skulle man automatiskt bli osams bara för man tycker olika? De absolut värsta konflikter jag känner till har uppstått i den homogenaste av miljöer, d.v.s. familjen. Kvinnosynen idag skiljer sig ju lika mycket inom en nationell kultur som mellan kulturer. Gå in på jämställdhetsforumet här på FL så upptäcker du att synen på kvinnan skiljer sig rätt markant mellan olika svenskar.

2. Nej, jag gör det inte indirekt. Jag arbetar aktivt på ett internationellt plan för att motverka kvinnoförtryck. Tro mig, jag har inte i ett enda inlägg skrivit att man skall tolerera det minsta kvinnoförtryck.

3. Nej, fast Sveriges kultur är ju väldigt influerade av det Grekiska tänkandet, som i sin tur var väldigt influerat av bland annat det indiska tänkandet.
    Och ja, jag tar hänsyn till all kultur.  Definitionen av kultur är "socialt överförda levnadsmönster". Jag utgår ifrån den definitionen. Speciellt eftersom varken du eller nån annan verkar kunna definiera svensk kultur, så det finns ju inget sådant att utgå ifrån.

4. Men enligt ditt resonemang betyder det väl att problemen inte är så stora. För det är ju majoritetens bedömning av läget som gäller? Alltså är det enligt dig i dag svenskt att inte anse att  invandrings"problemen" är en så viktig fråga?

5. Ja, enligt ditt resonemang om majoritetsbestämmande över kulturen är det i den svenska kulturen idag svenskt att acceptera att människor i Sverige anammar "utländska" kulturer.

6. Det smartaste är väl att försöka lösa problemen i hela världen? Inte bara blunda för dem och försöka isolera sig? Sen så håller ju inte ditt resonemang för jämlikheten i Sverige har ju ökat de senaste trettio åren i takt med att invandringen har ökat.

7. Varför skulle folk vilja förstöra det land dom valt att leva i?

8. Då är det väl dags att börja uppskatta mångkulturen?

9. Återigen. Jag respekterar inte kulturer. Jag respekterar individer. Jag respekterar aldrig intolerans, men jag har flera bekanta som är ytterst intoleranta på flera punkter, det betyder inte att de är dåliga människor eller att jag inte kan respektera dem.

10. Nej, varför skulle folk behöva det? Det finns ingen rättighet att få statligt stöd för kulturföreningar hur som helst.

• Quintus Zebra
    JTA skrev 2011-11-22 20:26:15 följande:
    Nu gjorde du en negativ generalisering IGEN!

Om du inte menar att Björn Söder är en folkgrupp.

(Vem är f.ö. Björn Söder? Relevant för diskussionen?)
    Ja, han är SD´s partisekreterare. Och en nära vän till Åkesson, om jag förstått saken rätt. Så han är nog relevant när man talar om SD.

Nja, jag lekte bara samma lek som Self Evident. Jag generaliserade inte alls. Jag har ingen aning om hur Söder eller nån annan i SD hade reagerat. Men det hade varit intressant att testa.

Svar på tråden Mångkulturalister se hit!