• fisförnäm

Mångkulturalister se hit!

Hur tycker ni alla kulturer som kommer med invandringen ska fördelas i svenska samhället och vad/vem/vilka ska styra det?
    Många av er är för integrationsprincipen som går ut på att svenskar och invandrare ska ge avkall på sina kulturer till förmån för varandras, hur ska detta gå till i praktiken? Vad händer med såna som jag, som inte vill ge avkall på min kultur och mina värderingar till förmån för exempelvis somaliska?
    Ska jag straffas på något sätt? Eller låter ni experimentet fortgå för att se vad som händer när samhället mer och mer blir splittrat (jag tvivlar nämligen på att jag är ensam i mitt avståndstagande)?

Tackar ödmjukast för svar och önskar er allesammans en fortsatt trevlig höst/vinter! 

• Svar på tråden Mångkulturalister se hit!
  • Quintus Zebra
    Self Evident skrev 2011-11-22 19:39:46 följande:
    1. Jag förstår verkligen inte de här argumenten att det minsann finns homofobi och intolerans i Sverige också. Jaha? Jag har konstaterat att jag är medveten om det ett otal gånger men vad har det för relevans i sammanhanget? Förtar det allvaret i hederskulturen, gör det den mer förståelig eller vad? 

2. Den fundamentala skillnaden är ju att vi i Sverige, till skillnad från många andra länder, aktivt försöker göra något åt de problemen genom lagstiftning och folkbildning.

3. Åke Green är ju ett exempel på en obehaglig frikyrkopastor som dömdes av tingsrätten till en månads fängelse för sina uttalanden om homosexuella och även om han friades av hovrätten med hänvisning till yttrandefriheten så blev han persona non grata i alla möjliga sammanhang i Sverige. Däremot välkomnades han varmt vid prästseminariet i Addis Abeba där homosexualitet är straffbart med minst ett år.

Svenska kyrkan har ju dessutom officiellt godkänt homovigslar och Stockholms biskop Eva Brunne är den enda öppet homosexuella biskopen i världen. Jag skulle gärna se samma officiella ställningstagande för homosexuellas rättigheter från andra religiösa samfund i Sverige oavsett inriktning.  

4. Och var kom SD in i bilden? Om SD är representativa för svenska befolkningen så skulle ju partiet vara betydligt större än det är. Jag har inget som helst intresse av att försvara SD men det kanske kommer som en chock för dig att QX vid ett flertal tillfällen har konstaterat att det finns ett rätt starkt stöd för SD bland HBT-personer. När QX gjorde en partienkät förra året fick SD 9% av rösterna, lika många som Vänstern. Citat från QX hemsida: "Hbt-anhängare till partiet menar i stort sett uteslutande att det är deras avståndstagande från muslimer som gör att de tänker rösta på SD." Vad kan det bero på? Islamofobi?

1. Varför skulle jag vilja förta allvaret i hederskulturer? Varför tror du att jag skulle vilja det? Varför skulle det inte vara relevant med intolerans bland Svenskar? Jag är intresserad av att bekämpa all intolerans. och jag är säker på att för att göra det så skall man vara väldigt försiktig med att enbart negativt särbehandla en viss grupp. För då känner de sig utpekade och kan lätt alienera sig. Specielt dumt är det ju att bara ge sig på en grupp, om problemen finns i hela samhället.

2. absolut. Och dessa lagar gäller ju alla.

3. Och han är ju inte direkt ensam.

4. Är Rinkebys befolkning mer representativa för invandrargruppen än vad SD är för svenskarna?
    Jag tyckte bara det var ett litet roligt exempel. Hade faktiskt tyckt det var lite roligt att testa på. Dels att hångla med en man i rinkeby och även på olika politiska fester. Hade varit intressant att se hur reaktionerna hade skilt sig.
    Du har förändrat mina öron Jag längtar efter oljud!

• Self Evident
    JTA skrev 2011-11-22 20:15:03 följande:
    Garvar du åt Somali Pride? Intolerant!!!

Jag håller med dig i mycket men ändock även om man tar till sig Sveriges kultur som sin egen husgud återstår att "fåraherde" som enda merit och/eller en utbildning under grundskolenivå innebär att ens möjligheter att bidraga är begränsade. Men visst, tydligare markering av vad som gäller och större relativ morot till att ta tag i sin försörjningssituation skulle göra stor skillnad. För det första skulle väl problematiken kvantitativt halveras, när många hittar ett fördelaktigare land att flytta till.

Rasargumentet är antagligen marginellt, håller med om det också.

Kalla mig intolerant då för det är humor.
    Det skulle vara lika uppskattat som att flytta till Ronna som muslim och gå runt i niqab, ringa till den lokala moskén och boka en homovigsel, presentera sin nya kille Bosse för hela kurdiska släkten, dyka upp som transa i syrisk-ortodoxa kyrkan, komma ut som queerfamilj på det romska partyt, göra storstilad entré i sin somaliska föreningslokal och meddela att man har konverterat till kristendomen, berätta att man blev av med oskulden på skolresan för sin mandeiska familj eller flanera runt i Malmö med 30 ortodoxa judar.
    Apropå svenskarnas patent på intolerans.   
  • Self Evident
    Quintus Zebra skrev 2011-11-22 21:02:49 följande:
    1. Varför skulle jag vilja förta allvaret i hederskulturer? Varför tror du att jag skulle vilja det? Varför skulle det inte vara relevant med intolerans bland Svenskar? Jag är intresserad av att bekämpa all intolerans. och jag är säker på att för att göra det så skall man vara väldigt försiktig med att enbart negativt särbehandla en viss grupp. För då känner de sig utpekade och kan lätt alienera sig. Specielt dumt är det ju att bara ge sig på en grupp, om problemen finns i hela samhället.

2. absolut. Och dessa lagar gäller ju alla.

3. Och han är ju inte direkt ensam.

4. Är Rinkebys befolkning mer representativa för invandrargruppen än vad SD är för svenskarna?
    Jag tyckte bara det var ett litet roligt exempel. Hade faktiskt tyckt det var lite roligt att testa på. Dels att hångla med en man i rinkeby och även på olika politiska fester. Hade varit intressant att se hur reaktionerna hade skilt sig.

Att kritisera kränkande, olagligt och odemokratiskt beteende kan aldrig vara att negativ särbehandling utan tvärtom att försäkra sig om att alla medborgare har samma rättigheter och beskydd. Om folk inte kan ta det, tuff skit, det är inte svenska statens ansvar att curla vuxna människor.

Nej, Rinkeby domineras av en stor somalisk, delvis islamistisk, grupp och Ronna av syrianer. Båda dessa gruppers samfund och föreningar har utmärkt sig som homofoba och kritiserats för det av bland annat Ungdomsstyrelsen, därav exemplen.   
  • JTA
    Quintus Zebra skrev 2011-11-22 20:53:27 följande:
    Ja, han är SD´s partisekreterare. Och en nära vän till Åkesson, om jag förstått saken rätt. Så han är nog relevant när man talar om SD.

Nja, jag lekte bara samma lek som Self Evident. Jag generaliserade inte alls. Jag har ingen aning om hur Söder eller nån annan i SD hade reagerat. Men det hade varit intressant att testa.
    Jaha. Men varken jag eller SE har framhållit SD som något föredöme. Så det argumentet funkar inte. Om du lekte samma lek som SE gjorde, så generaliserade du. Bevisen staplas på hög... 
  • JTA
    Quintus Zebra skrev 2011-11-22 18:33:23 följande:
    Jo då, jag har flera gånger sagt att kulturkrockar också kan vara negativa. Jag idealiserar inte mångkultur, utan försöker bara måla upp en mer objektiv bild av mångkultur än den som idag ofta sprids.
    Jo, det har jag uppfattat. Det är väl lite sådär med objektiviteten dock.
    Ursprungsbefolkningens öde i Amerika handlade inte om mångkultur. Utan om intolerans och rasism och imperialism och biologi (att stora delar av ursprungsbefolkningen inte tålde den Europeiska bakteriefloran)
    Som t.ex. här. Du återkommer hela tiden till att negativa aspekter av en kultur inte kan vara en konsekvens av mångkultur, medan positiva aspekter måste vara en konsekvens av mångkultur.

Bakteriefloran var en direkt följd av invandring. En mycket extrem konsekvens, men betänk att TBC börjar få fäste igen i Sverige efter att ha varit utrotat i 50 år eller mer.
    JTA skrev 2011-11-22 15:40:13 följande:
    1. Du får lov att bortse från de senaste decenniernas migrering. Var de bästa länderna mångkulturer vid tiden när mänskliga rättigheter växte sig starka i de länderna?

2. Annars får du nog lov att släppa USA. Ingen här gillar USA, minst av alla du själv. NZ kanske är ett intressantare exempel. Hur var det nu med deras samhälle innan invandrarna vällde in från GB? 
    1. Jag skall bortse från den invandringen för den påverkar inte samhället så mycket, eller?
    Nej, du skall bortse från den senaste decenniernas invandring för att de mänskliga rättigheterna i dessa länder fick fäste innan det. Det var det som diskuterades - att du påstod att mänskliga rättigheter först vuxit fram och fått fäste i mångkulturella samhällen. Att t.ex. Sverige tagit emot 400 000 muslimer de senaste 30 åren har inte haft någon betydelse för kampen för rösträtt.

Så hur mångkulturellt var Tyskland, Nederländerna, Sverige, Norge etc i mitten av femtiotalet?
    Ja, dom var mångkulturer innan också. Men kanske inte på det sätt du menar.
    Så då var de mångkulturella på något sätt som jag anser inte är mångkultur, och därmed kan vilket samhälle som helst vara mångkulturellt utan att jag förstår att så är fallet? Nu är du väl inte riktigt schysst.
    Och de mänskliga rättigheterna i sig själv var ju resultat av mångkultur i t.ex. Sverige eftersom idéerna kom utifrån?
    Kulturellt utbyte är inte beroende av att mångkulturalism implementeras. Det vet du. Om det nu ens är sant att alla goda idéer kommit "utifrån".
    Och de mänskliga rättigheterna är ju i de flesta av dessa länder starkare idag än för trettio år sedan?
    Det svenska samhället har fortsatt utvecklas mot allt större respekt för människolivet, sant (bortsett från vissa grupp i vägen som Carema...). Men beror det på massinvandringen de senaste trettio åren? Vad säger t.ex. balkongflickorna om det? Är det deras familjer som pushat för allt större tolerans tror du?

Eller har utvecklingen gått framåt TROTS invandringen av några hundratusen personer från djupt konservativa kulturer?
  • Quintus Zebra
    Self Evident skrev 2011-11-22 21:14:42 följande:
    1. Att kritisera kränkande, olagligt och odemokratiskt beteende kan aldrig vara att negativ särbehandling utan tvärtom att försäkra sig om att alla medborgare har samma rättigheter och beskydd. Om folk inte kan ta det, tuff skit, det är inte svenska statens ansvar att curla vuxna människor.

2. Nej, Rinkeby domineras av en stor somalisk, delvis islamistisk, grupp och Ronna av syrianer. Båda dessa gruppers samfund och föreningar har utmärkt sig som homofoba och kritiserats för det av bland annat Ungdomsstyrelsen, därav exemplen.   
    1. Det beror på hur det görs. Att klumpa ihop en heterogen grupp och behandla dem alla som kvinnomishandlare även om inte alla är det, löser ingenting.
    Det handlar inte om att curla människor, det handlar om att använda metoder som fungerar. Respekt är ofta ett bra sätt att nå fram till folk. Om man ger sig på kulturen kan man även alienera även kvinnorna.

2. Som sagt. Almedalen är ju inte förrän till sommaren. Så jag kan inte göra experimentet nu. Skall få frun att gå med på det också. Hör av mig angående resultatet.

• Quintus Zebra
    JTA skrev 2011-11-22 21:28:40 följande:
    Jaha. Men varken jag eller SE har framhållit SD som något föredöme. Så det argumentet funkar inte. Om du lekte samma lek som SE gjorde, så generaliserade du. Bevisen staplas på hög... 
    Och jag har inte framhållit Rinkeby som något föredöme!

Haha. Jag generaliserar hela tiden. Varenda trådstart jag har skrivit om nationalister innehåller generaliseringar. Jag reagerade på att du påstod att jag gjorde en NEGATIV generalisering.

Jag är noga med att försöka att aldrig generalisera om individer. Att SD har fört fram politik som i mina öron kan låta intolerant, gör inte automatiskt att majoriteten av Sverigedemokrater är intoleranta.

Generaliseringar kommer vi inte ifrån. Men för mig går tolerans ut på att respektera individen och att in i det längsta undvika att döma den enskilda individen på förhand utifrån grupptillhörighet.

• Quintus Zebra
    JTA skrev 2011-11-22 21:52:51 följande:
    Ursprungsbefolkningens öde i Amerika handlade inte om mångkultur. Utan om intolerans och rasism och imperialism och biologi (att stora delar av ursprungsbefolkningen inte tålde den Europeiska bakteriefloran)
    1. Som t.ex. här. Du återkommer hela tiden till att negativa aspekter av en kultur inte kan vara en konsekvens av mångkultur, medan positiva aspekter måste vara en konsekvens av mångkultur.

2. Bakteriefloran var en direkt följd av invandring. En mycket extrem konsekvens, men betänk att TBC börjar få fäste igen i Sverige efter att ha varit utrotat i 50 år eller mer.3. Nej, du skall bortse från den senaste decenniernas invandring för att de mänskliga rättigheterna i dessa länder fick fäste innan det. Det var det som diskuterades - att du påstod att mänskliga rättigheter först vuxit fram och fått fäste i mångkulturella samhällen. Att t.ex. Sverige tagit emot 400 000 muslimer de senaste 30 åren har inte haft någon betydelse för kampen för rösträtt.

4. Så hur mångkulturellt var Tyskland, Nederländerna, Sverige, Norge etc i mitten av femtiotalet?
    Ja, dom var mångkulturer innan också. Men kanske inte på det sätt du menar.
    5. Så då var de mångkulturella på något sätt som jag anser inte är mångkultur, och därmed kan vilket samhälle som helst vara mångkulturellt utan att jag förstår att så är fallet? Nu är du väl inte riktigt schysst.6. Kulturellt utbyte är inte beroende av att mångkulturalism implementeras. Det vet du. Om det nu ens är sant att alla goda idéer kommit "utifrån".
    Och de mänskliga rättigheterna är ju i de flesta av dessa länder starkare idag än för trettio år sedan?
    7. Det svenska samhället har fortsatt utvecklas mot allt större respekt för människolivet, sant (bortsett från vissa grupp i vägen som Carema...). Men beror det på massinvandringen de senaste trettio åren? Vad säger t.ex. balkongflickorna om det? Är det deras familjer som pushat för allt större tolerans tror du?

8. Eller har utvecklingen gått framåt TROTS invandringen av några hundratusen personer från djupt konservativa kulturer?
    1. Nej då. jag har tydligt skrivit att många positiva effekter inte alls beror på mångkultur. Däremot så har jag gett exempel på positiva effekter där mångkulturen har varit bidragande. Jag efterfrågar ständigt belägg för att mångkultur automatiskt skulle bidra till konflikter. Har du sådana belägg så fram med dem.

2. Bakterier är biologi, INTE kultur! Att ursprungsamerikanerna och Européerna hade olika kultur hade inget med ursprungsbefolkningens insjuknande att göra.

3. Ja, de länder där mänskliga rättigheter först blommade upp verkar ha varit mångkulturella. Har du något exempel på någon mänsklig rättighet som allra första gången dök upp i en monokultur?

4. Enligt mig, betydligt mindre än idag. men fortfarande mångkulturer. Men som sagt, jag stirrar mig ju inte blind på nationella kulturer och skiljer mig därmed från en del andra.
    Sen är ju frågan hur långt gångna de mänskliga rättigheterna var på 50-talet? I Sverige var det fortfarande lagligt att våldta sin fru på 50-talet. Homosexualitet sågs som en sjukdom. Funktionshindrade steriliserades. Rasbiologiska institutet fanns fortfarande...

5. Jag misstänker att du tänker mer på invandring än jag gör när du definierar mångkultur. Nej, för att ett land skall kunna vara mångkulturellt måste där ju finnas många kulturer.

6. Mångkulturialism vet jag inte vad det betyder.

7. Det beror absolut inte främst på invandringen. Även om det självklart har inverkat. Jag påstår inte att alla mänskliga rättigheter beror på mångkultur, utan att mångkultur absolut inte verkar motverka denna positiva utveckling.

8. Då är du i alla fall med på att invandringens negativa inverkan på toleransen inte verkar vara så stor?

• JTA
    Quintus Zebra skrev 2011-11-22 22:26:57 följande:
    2. Som sagt. Almedalen är ju inte förrän till sommaren. Så jag kan inte göra experimentet nu. Skall få frun att gå med på det också. Hör av mig angående resultatet.
    En idé till din provokation: Du och din fru tungkysser tillsammans ett muslimskt par - alla fyra på en gång! Kaftan, slöja, hela baletten på Rinkeby torg!

Väntar med spänning på resultatet.
  • JTA
    Quintus Zebra skrev 2011-11-22 22:48:10 följande:
    1. Nej då. jag har tydligt skrivit att många positiva effekter inte alls beror på mångkultur. Däremot så har jag gett exempel på positiva effekter där mångkulturen har varit bidragande. Jag efterfrågar ständigt belägg för att mångkultur automatiskt skulle bidra till konflikter. Har du sådana belägg så fram med dem.

2. Bakterier är biologi, INTE kultur! Att ursprungsamerikanerna och Européerna hade olika kultur hade inget med ursprungsbefolkningens insjuknande att göra.

3. Ja, de länder där mänskliga rättigheter först blommade upp verkar ha varit mångkulturella. Har du något exempel på någon mänsklig rättighet som allra första gången dök upp i en monokultur?

4. Enligt mig, betydligt mindre än idag. men fortfarande mångkulturer. Men som sagt, jag stirrar mig ju inte blind på nationella kulturer och skiljer mig därmed från en del andra.
    Sen är ju frågan hur långt gångna de mänskliga rättigheterna var på 50-talet? I Sverige var det fortfarande lagligt att våldta sin fru på 50-talet. Homosexualitet sågs som en sjukdom. Funktionshindrade steriliserades. Rasbiologiska institutet fanns fortfarande...

5. Jag misstänker att du tänker mer på invandring än jag gör när du definierar mångkultur. Nej, för att ett land skall kunna vara mångkulturellt måste där ju finnas många kulturer.

6. Mångkulturialism vet jag inte vad det betyder.

7. Det beror absolut inte främst på invandringen. Även om det självklart har inverkat. Jag påstår inte att alla mänskliga rättigheter beror på mångkultur, utan att mångkultur absolut inte verkar motverka denna positiva utveckling.

8. Då är du i alla fall med på att invandringens negativa inverkan på toleransen inte verkar vara så stor?
    1. USA.

2. Bakteriekulturer är visst kulturer Skämt åsido, smittkoppor för indianerna, TBC nuförtiden för svenskarna, är väl den mest uppenbara negativa inverkan av invandring man kan tänka sig.

3. Du har anfört USA som exempel. Indianer och the negroes lär inte hålla med om att mänskliga rättigheter "blommade upp" för dem. Som sagt flera gånger. Varför tar du inte och ger dig?

4. Säg sjuttiotalet då. Eller varför inte nittiotalet. Vilken förbättring av de mänskliga rättigheterna har den somaliska gruppen i Sverige bidragit till? Fläskfria skolluncher?

5. Ja, självklart.

6. När mångkultur upphöjs till ideologi.

7. En gång till då: Har invandringen av balkongflickornas familjer utökat eller förminskat de mänskliga rättigheterna i Sverige? Det beräknas att 70000 unga kvinnor lever under sådana förhållanden.

8. Det var framför allt en retorisk fråga. Men helt sant är att invandrarnas situation inte berör särskilt många svenskar. Vi kan för all del låta dem krevera där i sina utanförskapsområden och inom sina förtryckande, fördummande kulturer, nedknarkade med bidrag så att de håller tyst, vandaliserandes sin egen hemmiljö.
Svar på tråden Mångkulturalister se hit!