Quintus Zebra skrev 2011-11-22 18:33:23 följande:
Jo då, jag har flera gånger sagt att kulturkrockar också kan vara negativa. Jag idealiserar inte mångkultur, utan försöker bara måla upp en mer objektiv bild av mångkultur än den som idag ofta sprids.
Jo, det har jag uppfattat. Det är väl lite sådär med objektiviteten dock.
Ursprungsbefolkningens öde i Amerika handlade inte om mångkultur. Utan om intolerans och rasism och imperialism och biologi (att stora delar av ursprungsbefolkningen inte tålde den Europeiska bakteriefloran)
Som t.ex. här. Du återkommer hela tiden till att negativa aspekter av en kultur inte kan vara en konsekvens av mångkultur, medan positiva aspekter måste vara en konsekvens av mångkultur.
Bakteriefloran var en direkt följd av invandring. En mycket extrem konsekvens, men betänk att TBC börjar få fäste igen i Sverige efter att ha varit utrotat i 50 år eller mer.
JTA skrev 2011-11-22 15:40:13 följande:
1. Du får lov att bortse från de senaste decenniernas migrering. Var de bästa länderna mångkulturer vid tiden när mänskliga rättigheter växte sig starka i de länderna?
2. Annars får du nog lov att släppa USA. Ingen här gillar USA, minst av alla du själv. NZ kanske är ett intressantare exempel. Hur var det nu med deras samhälle innan invandrarna vällde in från GB?
1. Jag skall bortse från den invandringen för den påverkar inte samhället så mycket, eller?
Nej, du skall bortse från den senaste decenniernas invandring för att de mänskliga rättigheterna i dessa länder fick fäste innan det. Det var det som diskuterades - att du påstod att mänskliga rättigheter först vuxit fram och fått fäste i mångkulturella samhällen. Att t.ex. Sverige tagit emot 400 000 muslimer de senaste 30 åren har inte haft någon betydelse för kampen för rösträtt.
Så hur mångkulturellt var Tyskland, Nederländerna, Sverige, Norge etc i mitten av femtiotalet?
Ja, dom var mångkulturer innan också. Men kanske inte på det sätt du menar.
Så då var de mångkulturella på något sätt som jag anser inte är mångkultur, och därmed kan vilket samhälle som helst vara mångkulturellt utan att jag förstår att så är fallet? Nu är du väl inte riktigt schysst.
Och de mänskliga rättigheterna i sig själv var ju resultat av mångkultur i t.ex. Sverige eftersom idéerna kom utifrån?
Kulturellt utbyte är inte beroende av att mångkulturalism implementeras. Det vet du. Om det nu ens är sant att alla goda idéer kommit "utifrån".
Och de mänskliga rättigheterna är ju i de flesta av dessa länder starkare idag än för trettio år sedan?
Det svenska samhället har fortsatt utvecklas mot allt större respekt för människolivet, sant (bortsett från vissa grupp i vägen som Carema...). Men beror det på massinvandringen de senaste trettio åren? Vad säger t.ex. balkongflickorna om det? Är det deras familjer som pushat för allt större tolerans tror du?
Eller har utvecklingen gått framåt TROTS invandringen av några hundratusen personer från djupt konservativa kulturer?