• fisförnäm

Mångkulturalister se hit!

Hur tycker ni alla kulturer som kommer med invandringen ska fördelas i svenska samhället och vad/vem/vilka ska styra det?
    Många av er är för integrationsprincipen som går ut på att svenskar och invandrare ska ge avkall på sina kulturer till förmån för varandras, hur ska detta gå till i praktiken? Vad händer med såna som jag, som inte vill ge avkall på min kultur och mina värderingar till förmån för exempelvis somaliska?
    Ska jag straffas på något sätt? Eller låter ni experimentet fortgå för att se vad som händer när samhället mer och mer blir splittrat (jag tvivlar nämligen på att jag är ensam i mitt avståndstagande)?

Tackar ödmjukast för svar och önskar er allesammans en fortsatt trevlig höst/vinter! 

• Svar på tråden Mångkulturalister se hit!
  • JTA
    Quintus Zebra skrev 2011-11-23 13:42:37 följande:
    1. Var i artikeln finns det generaliseringar? Var pekas nån individ ut?

Det finns svenska flickor och pojkar som utsätts för liknande saker, men det tar ju inte bort faktumet att dessa problem existerar och att det är jättebra att man försöker hjälpa fler.

2. Jo, då. Jag gillar riktade åtgärder, även om jag själv oftare pratar om stora breda lösningar. Du och alla andra får generalisera hur mycket "ni" vill. Jag protesterar bara om du eller nån annan dömer ut enskilda individer på förhand enbart på grund av härkomst, eller om du (eller nån annan) drar ALLA i en grupp över en kam med hjälp av en grov generalisering.
    Ja, ok, det här initiativet riktar sig till individer, det är sant. Och det är lika viktigt att vårdcentralen i Vilhelmina blir på alerten som vårdcentralen i Skärholmen. Eller nej, det var väl en onödig kommentar, utanförskapsområden finns det väl numera i varje svensk stad av något sånär storlek så den här offensiven måste i praktiken ske överallt i Sverige.

Jag håller med dig om att individer måste bemötas som sådana. Och du håller med mig om att en begränsad insats måste riktas dit den gör störst nytta.
  • JTA
    Quintus Zebra skrev 2011-11-23 13:37:08 följande:
    3. Ja, det handlar om otroligt grova brott. Och i detta fall håller jag med vänsterpartiets förslag som nyligen lades fram i riksdagen, om att polisen skall ha en skyldighet att alltid göra en grundlig utredning av denna typ av fall och att man inte bara skall avfärda dem som självmord och strunta i de bakomliggande faktorerna. Justitieministern höll tyvärr inte med, och ansåg inte att man bör ändra polisens agerande i dessa fall och ansåg inte att någon utredning bör tillsättas för att se om dessa fall bör behandlas på något annat sätt. 
    Det var visst en riksdagsdebatt. Har du någon länk till denna eller någonting skrivet om den?
  • Philipsson

Varför tycker Nyamko Sabuni att det är fel med s.k. oskuldsoperationer men att det är okej med intimoperationer för icke-muslimer? Svar: Hon är hycklare!

• Self Evident
    Quintus Zebra skrev 2011-11-23 13:42:37 följande:
    1. Var i artikeln finns det generaliseringar? Var pekas nån individ ut?

Det finns svenska flickor och pojkar som utsätts för liknande saker, men det tar ju inte bort faktumet att dessa problem existerar och att det är jättebra att man försöker hjälpa fler.

2. Jo, då. Jag gillar riktade åtgärder, även om jag själv oftare pratar om stora breda lösningar. Du och alla andra får generalisera hur mycket "ni" vill. Jag protesterar bara om du eller nån annan dömer ut enskilda individer på förhand enbart på grund av härkomst, eller om du (eller nån annan) drar ALLA i en grupp över en kam med hjälp av en grov generalisering.
    På senare tid har jag läst ett flertal artiklar av personer som har vuxit upp i och bekämpar s.k. hederskultur och som reagerar starkt mot jämförelser med 'svenskt' kvinnoförtyck av olika slag. Det är inte samma sak, det går inte att jämföra.

Jag har träffat unga tjejer med total dödsångest inför bröllopsnatten eftersom de vet att de riskerar att dödas av sin egen familj om de inte blöder. Jag har ont i magen i flera dagar när jag har träffat de här kvinnorna. Det går inte att som svensk föreställa sig vilket helvete de lever i.

En tjej berättade för mig att hennes väninna blev förd utomlands och mördad av sin far enbart för att de påstod att hon inte var oskuld. Just den etniska gruppen har nämligen speciella oskuldskontrollanter - kvinnor som undersöker tjejerna före bröllopet. Om bruden enligt dessa vidskepliga kvacksalvare inte är oskulder får hon en förnedrande ceremoni i stället för en bröllopsfest, blir i bästa fall socialt utfryst och i värsta fall dödad. Jag träffade den här tjejen för ett par veckor sedan i en stockholmsförort. Hon grät när hon berättade men samtidigt var hon förbannad.Hon vill inte leva så längre. 

Läs gärna Dervish och Güngürs bok "Varför mördar man sin dotter?" så förstår du varför det är i det närmaste förolämpande att jämföra hederskultur med t.ex. kvinnomisshandel i Sverige. Ett vittnesmål i boken som har etsat sig fast i mitt minne beskriver hur en ung kvinna kämpar förtvivlat mot några män på en balkong, faller och krossas mot marken. En ung man springer ut från huset, vaggar fram och tillbaka och skriker hysteriskt. Det var flickans bror.

Det finns en rad ouppklarade balkongmord och tusentals ungdomar lever dagligen under hård kontroll av familjen. Det finns åtta skyddade boenden för ungdomar och barn som utsatts för hedersvåld i Sverige och det kommer sannolikt fler. Gör offren en tjänst och förringa inte deras lidande genom att dra paralleller till svenska samhället i missriktad tolerans. Enligt Dervish och Güngür som verkligen har fördjupat sig i ämnet finns det inte och har aldrig funnits liknande företeelser i Sverige.  

• Philipsson
    Quintus Zebra skrev 2011-11-22 22:33:17 följande:
    Och jag har inte framhållit Rinkeby som något föredöme!

Haha. Jag generaliserar hela tiden. Varenda trådstart jag har skrivit om nationalister innehåller generaliseringar. Jag reagerade på att du påstod att jag gjorde en NEGATIV generalisering.

Jag är noga med att försöka att aldrig generalisera om individer. Att SD har fört fram politik som i mina öron kan låta intolerant, gör inte automatiskt att majoriteten av Sverigedemokrater är intoleranta.

Generaliseringar kommer vi inte ifrån. Men för mig går tolerans ut på att respektera individen och att in i det längsta undvika att döma den enskilda individen på förhand utifrån grupptillhörighet.
    Typ som  feminister menar du, som hävdar att män förtrycker kvinnor just p.g.a. att de är män.
  • fisförnäm
    Quintus Zebra skrev 2011-11-22 20:49:26 följande:
    1. Ja, snälla. Varför skulle man automatiskt bli osams bara för man tycker olika? De absolut värsta konflikter jag känner till har uppstått i den homogenaste av miljöer, d.v.s. familjen. Kvinnosynen idag skiljer sig ju lika mycket inom en nationell kultur som mellan kulturer. Gå in på jämställdhetsforumet här på FL så upptäcker du att synen på kvinnan skiljer sig rätt markant mellan olika svenskar.

2. Nej, jag gör det inte indirekt. Jag arbetar aktivt på ett internationellt plan för att motverka kvinnoförtryck. Tro mig, jag har inte i ett enda inlägg skrivit att man skall tolerera det minsta kvinnoförtryck.

3. Nej, fast Sveriges kultur är ju väldigt influerade av det Grekiska tänkandet, som i sin tur var väldigt influerat av bland annat det indiska tänkandet.
    Och ja, jag tar hänsyn till all kultur.  Definitionen av kultur är "socialt överförda levnadsmönster". Jag utgår ifrån den definitionen. Speciellt eftersom varken du eller nån annan verkar kunna definiera svensk kultur, så det finns ju inget sådant att utgå ifrån.

4. Men enligt ditt resonemang betyder det väl att problemen inte är så stora. För det är ju majoritetens bedömning av läget som gäller? Alltså är det enligt dig i dag svenskt att inte anse att  invandrings"problemen" är en så viktig fråga?

5. Ja, enligt ditt resonemang om majoritetsbestämmande över kulturen är det i den svenska kulturen idag svenskt att acceptera att människor i Sverige anammar "utländska" kulturer.

6. Det smartaste är väl att försöka lösa problemen i hela världen? Inte bara blunda för dem och försöka isolera sig? Sen så håller ju inte ditt resonemang för jämlikheten i Sverige har ju ökat de senaste trettio åren i takt med att invandringen har ökat.

7. Varför skulle folk vilja förstöra det land dom valt att leva i?

8. Då är det väl dags att börja uppskatta mångkulturen?

9. Återigen. Jag respekterar inte kulturer. Jag respekterar individer. Jag respekterar aldrig intolerans, men jag har flera bekanta som är ytterst intoleranta på flera punkter, det betyder inte att de är dåliga människor eller att jag inte kan respektera dem.

10. Nej, varför skulle folk behöva det? Det finns ingen rättighet att få statligt stöd för kulturföreningar hur som helst.
    1.Ja, varför skulle balkongflickorna kastas ut ur balkonger, eller hur? Måste de vara så osams? Vill du verkligen ha dessa kulturer i Sverige?
    Att kvinnosynen skulle skilja sig något svenskar emellan motiverar inte varför vi ska uppmuntra invandring av, ut den svenska generella synens perspektiv, kvinnofientliga kulturer.

2. Då måste du väl inse att generaliseringar är nödvändiga? Balkongflickor hade sannolikt inte varit just balkongflickor om deras familjer inte invandrat till Sverige. Men det är bla den invandringen du är för.

3. Och? Sverige är inte mindre svenskt för det. Eller vill du kanske påstå att Sverige är indisk och grekisk?
    Precis, du tar således hänsyn till kvinnofientliga kulturer som kommit med invandringen.
    Våga generalisera, Zebran. Balkongflickor ser vi inte inom den svenska kulturen, det gör vi däremot i andra kulturer som kommit med invandringen. Vilka prioriteringar kan då göras? Visa repsekt och och bara titta på?

4. Ja, så kan man formulera det, tyvärr. Det mesta handlar dock om att invandringsfrågor är tabu, staten har gjort dem tabubelagda. Folket blir skrämda och indoktrinerade.

5. Nej, du skriver ju själv att svenskarna till synes inte anser att invandringsfrågorna är särskilt viktiga och anledningen är som i svar nr 4.
    Dessutom har vi faktum framför oss: svenskarna är majoritet, ingen annan nationell identitet.

6. Ja, men tror du verkligen det är smart att på samma gång öka problemen i sitt egna land? Det handlar inte om isolering, det är enbart ansvarsfullt. Vi ska även ta emot invandrare i framtiden och då är det extra viktigt att vi har ett tryggt och harmoniskt land, både för svenskarnas och invandrarnas skull.

7. För att de gillar sin egna kultur mer än den svenska. Detta uppmuntrar även svenska staten tyvärr.

8. Nej, inte dagens. Mångkulturen innan 1975 fungerade på ett helt annat sätt vilket är att föredra.

9. Du silar mygg och sväljer kameler. Du missar så många problem när du inte vågar generalisera. Individbaserat samhälle är omöjlig. 

10. Det finns flera kulturföreningar för utlänningar och deras utländska kultur redan idag, vad har du att säga om dem? 
  • Quintus Zebra
    JTA skrev 2011-11-23 14:26:41 följande:
    Det var visst en riksdagsdebatt. Har du någon länk till denna eller någonting skrivet om den?
    Hittar inte debatten, men är inte direkt vass på att googla. Här är vad son står på vänsterpartiets egna hemsida om det:

www.vansterpartiet.se/index.php&view=article&id=3654:doedsfall-med-misstaenkt-hedersmotiv-maste-ocksa-utredas&catid=299:integration&Itemid=800
    Du har förändrat mina öron Jag längtar efter oljud!

• Quintus Zebra
    Philipsson skrev 2011-11-23 17:57:54 följande:
    Typ som  feminister menar du, som hävdar att män förtrycker kvinnor just p.g.a. att de är män.
    Och som du generaliserade om feminister nu

Det finns feminister som tänker så, det finns andra som är mindre benägna att generalisera...

• Quintus Zebra
    Self Evident skrev 2011-11-23 16:11:11 följande:
    På senare tid har jag läst ett flertal artiklar av personer som har vuxit upp i och bekämpar s.k. hederskultur och som reagerar starkt mot jämförelser med 'svenskt' kvinnoförtyck av olika slag. Det är inte samma sak, det går inte att jämföra.

Jag har träffat unga tjejer med total dödsångest inför bröllopsnatten eftersom de vet att de riskerar att dödas av sin egen familj om de inte blöder. Jag har ont i magen i flera dagar när jag har träffat de här kvinnorna. Det går inte att som svensk föreställa sig vilket helvete de lever i.

En tjej berättade för mig att hennes väninna blev förd utomlands och mördad av sin far enbart för att de påstod att hon inte var oskuld. Just den etniska gruppen har nämligen speciella oskuldskontrollanter - kvinnor som undersöker tjejerna före bröllopet. Om bruden enligt dessa vidskepliga kvacksalvare inte är oskulder får hon en förnedrande ceremoni i stället för en bröllopsfest, blir i bästa fall socialt utfryst och i värsta fall dödad. Jag träffade den här tjejen för ett par veckor sedan i en stockholmsförort. Hon grät när hon berättade men samtidigt var hon förbannad.Hon vill inte leva så längre. 

Läs gärna Dervish och Güngürs bok "Varför mördar man sin dotter?" så förstår du varför det är i det närmaste förolämpande att jämföra hederskultur med t.ex. kvinnomisshandel i Sverige. Ett vittnesmål i boken som har etsat sig fast i mitt minne beskriver hur en ung kvinna kämpar förtvivlat mot några män på en balkong, faller och krossas mot marken. En ung man springer ut från huset, vaggar fram och tillbaka och skriker hysteriskt. Det var flickans bror.

Det finns en rad ouppklarade balkongmord och tusentals ungdomar lever dagligen under hård kontroll av familjen. Det finns åtta skyddade boenden för ungdomar och barn som utsatts för hedersvåld i Sverige och det kommer sannolikt fler. Gör offren en tjänst och förringa inte deras lidande genom att dra paralleller till svenska samhället i missriktad tolerans. Enligt Dervish och Güngür som verkligen har fördjupat sig i ämnet finns det inte och har aldrig funnits liknande företeelser i Sverige.  

Jag hade inte ens tänkt ta upp de svenskar som drabbas av liknande, gjorde det bara som ett svar på att JTA blev förvånad när jag inte nämnde det.

Tack för tipsen, men jag känner att jag vet väldigt mycket om hedersrelaterat våld.  Tyvärr har jag på nära håll också sett avskyvärda dåd och åratal av förtryck som har drabbat etniskt svenska kvinnor/flickor.

Jag har aldrig som syfte att förringa kvinnoförtryck och jag förstår inte hur du kan tolka det som att jag gör det bara för att jag inte blundar för att svenska män gör sig skyldiga till det också (inte på exakt samma sätt, inte med samma motiv, men ändå ofta med många likheter.

Skall vi tala om missriktad tolerans så kan vi ju tala om de invandringskritiska som påstår sig bry sig om  dessa kvinnor/flickor, men som vill lösa problemen genom att erbjuda FÄRRE kvinnor/flickor från dessa länder uppehållstillstånd i Sverige.

• Quintus Zebra
    Philipsson skrev 2011-11-23 14:27:39 följande:
    Varför tycker Nyamko Sabuni att det är fel med s.k. oskuldsoperationer men att det är okej med intimoperationer för icke-muslimer? Svar: Hon är hycklare!
    Nja, så enkelt är det ju inte. Det finns likheter mellan de två, men det finns även stor skillnader.

Svar på tråden Mångkulturalister se hit!