Quintus Zebra skrev 2011-11-22 20:49:26 följande:
1. Ja, snälla. Varför skulle man automatiskt bli osams bara för man tycker olika? De absolut värsta konflikter jag känner till har uppstått i den homogenaste av miljöer, d.v.s. familjen. Kvinnosynen idag skiljer sig ju lika mycket inom en nationell kultur som mellan kulturer. Gå in på jämställdhetsforumet här på FL så upptäcker du att synen på kvinnan skiljer sig rätt markant mellan olika svenskar.
2. Nej, jag gör det inte indirekt. Jag arbetar aktivt på ett internationellt plan för att motverka kvinnoförtryck. Tro mig, jag har inte i ett enda inlägg skrivit att man skall tolerera det minsta kvinnoförtryck.
3. Nej, fast Sveriges kultur är ju väldigt influerade av det Grekiska tänkandet, som i sin tur var väldigt influerat av bland annat det indiska tänkandet.
Och ja, jag tar hänsyn till all kultur. Definitionen av kultur är "socialt överförda levnadsmönster". Jag utgår ifrån den definitionen. Speciellt eftersom varken du eller nån annan verkar kunna definiera svensk kultur, så det finns ju inget sådant att utgå ifrån.
4. Men enligt ditt resonemang betyder det väl att problemen inte är så stora. För det är ju majoritetens bedömning av läget som gäller? Alltså är det enligt dig i dag svenskt att inte anse att invandrings"problemen" är en så viktig fråga?
5. Ja, enligt ditt resonemang om majoritetsbestämmande över kulturen är det i den svenska kulturen idag svenskt att acceptera att människor i Sverige anammar "utländska" kulturer.
6. Det smartaste är väl att försöka lösa problemen i hela världen? Inte bara blunda för dem och försöka isolera sig? Sen så håller ju inte ditt resonemang för jämlikheten i Sverige har ju ökat de senaste trettio åren i takt med att invandringen har ökat.
7. Varför skulle folk vilja förstöra det land dom valt att leva i?
8. Då är det väl dags att börja uppskatta mångkulturen?
9. Återigen. Jag respekterar inte kulturer. Jag respekterar individer. Jag respekterar aldrig intolerans, men jag har flera bekanta som är ytterst intoleranta på flera punkter, det betyder inte att de är dåliga människor eller att jag inte kan respektera dem.
10. Nej, varför skulle folk behöva det? Det finns ingen rättighet att få statligt stöd för kulturföreningar hur som helst.
1.Ja, varför skulle balkongflickorna kastas ut ur balkonger, eller hur? Måste de vara så osams? Vill du verkligen ha dessa kulturer i Sverige?
Att kvinnosynen skulle skilja sig något svenskar emellan motiverar inte varför vi ska uppmuntra invandring av, ut den svenska generella synens perspektiv, kvinnofientliga kulturer.
2. Då måste du väl inse att generaliseringar är nödvändiga? Balkongflickor hade sannolikt inte varit just balkongflickor om deras familjer inte invandrat till Sverige. Men det är bla den invandringen du är för.
3. Och? Sverige är inte mindre svenskt för det. Eller vill du kanske påstå att Sverige är indisk och grekisk?
Precis, du tar således hänsyn till kvinnofientliga kulturer som kommit med invandringen.
Våga generalisera, Zebran. Balkongflickor ser vi inte inom den svenska kulturen, det gör vi däremot i andra kulturer som kommit med invandringen. Vilka prioriteringar kan då göras? Visa repsekt och och bara titta på?
4. Ja, så kan man formulera det, tyvärr. Det mesta handlar dock om att invandringsfrågor är tabu, staten har gjort dem tabubelagda. Folket blir skrämda och indoktrinerade.
5. Nej, du skriver ju själv att svenskarna till synes inte anser att invandringsfrågorna är särskilt viktiga och anledningen är som i svar nr 4.
Dessutom har vi faktum framför oss: svenskarna är majoritet, ingen annan nationell identitet.
6. Ja, men tror du verkligen det är smart att på samma gång öka problemen i sitt egna land? Det handlar inte om isolering, det är enbart ansvarsfullt. Vi ska även ta emot invandrare i framtiden och då är det extra viktigt att vi har ett tryggt och harmoniskt land, både för svenskarnas och invandrarnas skull.
7. För att de gillar sin egna kultur mer än den svenska. Detta uppmuntrar även svenska staten tyvärr.
8. Nej, inte dagens. Mångkulturen innan 1975 fungerade på ett helt annat sätt vilket är att föredra.
9. Du silar mygg och sväljer kameler. Du missar så många problem när du inte vågar generalisera. Individbaserat samhälle är omöjlig.
10. Det finns flera kulturföreningar för utlänningar och deras utländska kultur redan idag, vad har du att säga om dem?