edonator skrev 2011-10-25 20:01:06 följande:
Jag försöker förhålla mig till min omvärld på ett REALISTISKT sätt. Du bor i Uppsala, men jag tror knappast att du bor med din fru i Gottsunda, rätta mig om jag har fel. Jag pratade med en kvinnlig lokalpolitiker för Socialdemokraterna i just Uppsala angående invandring. Hon erkände att hon själv aldrig skulle våga gå ensam genom Gottsunda en sen kväll, men det gjorde ju inte henne något eftersom hon ändå bodde långt därifrån...
Och det är klart. Kan man inte se bortom sin egna lilla bubbla och tänka på dem vars vardag består av otrygghet och våld, då är det nog lätt att luta sig tillbaka och häckla dem som kämpar för en bättre värld. Att kalla sig "antirasist" och vurma för "mångkultur" är så lätt när det är andra som står för kostnaden. Eller hur känner du?
Fast det realistiska sättet är väl att se verkligheten? Varför skall man framställas som naiv drömmare bara för att man INTE överdriver och generaliserar?
95% av alla invandrare aldrig blir misstänkta för grova brott.
Flera invandrartäta områden har lägre brottslighet än genomsnittet för hela Sverige.
T.ex. i Rosengård begås färre inbrott, stölder och rån än genomsnittet i Sverige.
Toleransen och acceptansen mot invandrare och invandring i Sverige har tydligt ökat sedan 1990.
Kvinnor var rädda för att gå ute nattetid långt innan en enda MENA-invandrare bodde i deras område.
Jag är själv uppväxt i ett lågstatus område och är född i mitten av sjuttiotalet. Idag är det min kommuns kanske mest invandrartäta stadsdel. Ändå känns den klart tryggare idag. När jag var ung satt det ungdomar och sniffade lim uppe i parken, så dit vågade man inte gå. Det fanns stora problem med droger på skolan. Skolan drabbades av vandalisering och pyromaner. Pyromaner försökte även flera gånger bränna ner skogen i närheten av mitt. Det drog runt ungdomsgäng som hotade och slog oss unga. Tjejerna på skolan utsattes vid flera tillfällen för sexuella övergrepp och verbala övergrepp.
I det stora hela älskade jag mitt område och det var mestadels lugnt. Men det var knappast den idyll som vissa vill påstå att Sverige var innan "massinvandringen"