• fisförnäm

Mångkulturalister se hit!

Hur tycker ni alla kulturer som kommer med invandringen ska fördelas i svenska samhället och vad/vem/vilka ska styra det?
    Många av er är för integrationsprincipen som går ut på att svenskar och invandrare ska ge avkall på sina kulturer till förmån för varandras, hur ska detta gå till i praktiken? Vad händer med såna som jag, som inte vill ge avkall på min kultur och mina värderingar till förmån för exempelvis somaliska?
    Ska jag straffas på något sätt? Eller låter ni experimentet fortgå för att se vad som händer när samhället mer och mer blir splittrat (jag tvivlar nämligen på att jag är ensam i mitt avståndstagande)?

Tackar ödmjukast för svar och önskar er allesammans en fortsatt trevlig höst/vinter! 

• Svar på tråden Mångkulturalister se hit!
  • JTA
    Everlast skrev 2011-10-24 09:57:10 följande:
    TS: Vad är då din kultur? Vad är svensk kultur? Man kan om man vill förklara begreppet kultur så som "socialt överförda levnadsmönster" och i min värld är det ständigt i omförhandling i relation till alla olika intryck och påverkansfaktorer du möter. Kultur är alltså i min mening ett lapptäcke av olika inslag från väldigt många olika håll. Och det är även i min mening detta som för ett samhälle framåt, en utvecklande faktor, istället för att stanna till och stampa på en och samma plats århundrade efter århundrade.
    Ja, och nu gör vi fin progress mot ökad diskriminering pga religion och kön pga dessa socialt överförda levnadsmönster. En utvecklande faktor enligt din mening? Stod vi och stampade inom detta område?
  • AlreadyBurning

kan intee dom som vill fira misommar göra de och dom vill ha fyrverkeri på jul får göra de. vf så komplicerat?

• Velour
    JTA skrev 2011-10-21 21:31:58 följande:
    Nej du har inte bevisat någonting.

Ett tips: Läs Vems islam av Mohammad Fazlhashemi. Tipsa mig sedan om en hel massa muslimska reformister genom islamiska idéhistorien. Som jag sedan får nöjet att avfärda som avvikande dissidenter.
    Den har jag också läst samt tipsat om här på FL Den är riktigt bra eftersom den förespråkar ett mer reformistiskt sätt att utöva och tolka islam (även om han ibland ger lite för mycket cred till islam, mer än den förtjänar) när det finns så många olika sätt att tolka alla islamiska texter.
    Dock är det tyvärr så att reformisterna alltid körs över av de fanatiska.

Q.Z. har rätt när han skriver att alla muslimer inte är likadana och att man därför inte ska stämpla alla likadant (och har man läst Vems islam så KAN man inte göra det heller), men tyvärr är det ju så att de som har makten i islam inte är de som borde ha det...
  • Zhna
    Afrodisiac skrev 2011-10-21 20:33:17 följande:
    Är det jag som vurmar för Juholt eller Reinfeldt då?

Jag undrar om det inte är Alexander Bard jag skriver till just nu... 
    En smärre minnesförlust? Var det ej du som svarade på mitt inlägg tidigare? Vad yrar du om Alexander Bard? Jag hatar Sverige och alla kapitalistiska system vare sig dom är blå eller röda. Nationalism utan den Eurasiatiska planen är dömda till undergång. Som herr Dugin sagt så är postmodernismen och FN i ett förrutnelse stadium just nu. Jag hade förväntat mig ett mer moget mottagande till diskussion men möter bara en massa demokratins avskräden som vanligt.

Eurasianismen har kristna, mussar och annat i sina rang med tydlig målsättning men det har inte t.ex SD för dom är helt färgblinda. Nej tack till globalismen! Fuck zionism!
  • Velour
    Zhna skrev 2011-10-24 15:17:20 följande:
    En smärre minnesförlust? Var det ej du som svarade på mitt inlägg tidigare? Vad yrar du om Alexander Bard? Jag hatar Sverige och alla kapitalistiska system vare sig dom är blå eller röda. Nationalism utan den Eurasiatiska planen är dömda till undergång. Som herr Dugin sagt så är postmodernismen och FN i ett förrutnelse stadium just nu. Jag hade förväntat mig ett mer moget mottagande till diskussion men möter bara en massa demokratins avskräden som vanligt.

Eurasianismen har kristna, mussar och annat i sina rang med tydlig målsättning men det har inte t.ex SD för dom är helt färgblinda. Nej tack till globalismen! Fuck zionism!
    Euroasianism? Är det att man vill bilda en supermakt mellan Ryssland och de asiatiska länderna med Ryssland som "ledarlandet" samt ha kommunism som den styrande politiska ideologin?
  • Self Evident
    Zhna skrev 2011-10-24 15:17:20 följande:

Men vad fint att du har googlat och hittat en ideologi att klamra dig fast vid men varför inte bara ta färjan över Östersjön och sluta gnälla? Eller är Sverige lite bekvämare att bo i trots allt?  
  • Philipsson
    Self Evident skrev 2011-10-22 19:38:47 följande:
    Men lägg ner attityden. Kan du inte argumentera för din ståndpunkt så vinner du inget på att vara otrevlig. Det jag skrev var truismer som inte går att förneka. Du kan inte jämföra klädsel med medfödda egenskaper och läggningar, det är helt uppenbart.
    Du kanske ska ta upp frågan om åldersgränser med DO. Ålder är en av diskrimineringsgrunderna så varför inte.
    Frågan har diskuterats i Alliansen att även inkludera ålder som en av diskrimineringsgrunderna, men det verkar inte finns nån majoritet i Riksdagen för det. Så nej, ålder är inte en av en av de variabler som tas med i den s.k. diskrimineringslagstiftningen. Helt godtyckligt naturligtvis, men så är det.

Vadå medfödda egenskaper och klädsel? En del föds in i rika hem och andra i fattiga. Är inte det medfött då?

Och sen, att komma med den där valsen om att jag är otrevlig för att du inte vill se sanningen i vitögat, är ditt problem.

Privata näringsställen ska ha rätt att diskriminera, anser jag. Fast diskriminering är naturligtvis fel ord. Det handlar ju om målgrupp. Jag ser ingen fel i Ladies night.

Det är ju de som anser att det ska vara förbjudet med målgruppsverksamhet som hamnar i trovärdighetsproblem eftersom de i allmänhet tycker att VISS "diskriminering" ändå ska få äga rum, som just i Ladies night, typ, åldersgränser på krogen, damavdelningar på gymmen, slipstvång etc., medan de anser att en krog inte ska få neka människor med en viss enisk härkomst inträde. Helt godtyckligt naturligtvis.
  • Self Evident
    Philipsson skrev 2011-10-24 19:17:14 följande:
    Frågan har diskuterats i Alliansen att även inkludera ålder som en av diskrimineringsgrunderna, men det verkar inte finns nån majoritet i Riksdagen för det. Så nej, ålder är inte en av en av de variabler som tas med i den s.k. diskrimineringslagstiftningen. Helt godtyckligt naturligtvis, men så är det.

Vadå medfödda egenskaper och klädsel? En del föds in i rika hem och andra i fattiga. Är inte det medfött då?

Och sen, att komma med den där valsen om att jag är otrevlig för att du inte vill se sanningen i vitögat, är ditt problem.

Privata näringsställen ska ha rätt att diskriminera, anser jag. Fast diskriminering är naturligtvis fel ord. Det handlar ju om målgrupp. Jag ser ingen fel i Ladies night.

Det är ju de som anser att det ska vara förbjudet med målgruppsverksamhet som hamnar i trovärdighetsproblem eftersom de i allmänhet tycker att VISS "diskriminering" ändå ska få äga rum, som just i Ladies night, typ, åldersgränser på krogen, damavdelningar på gymmen, slipstvång etc., medan de anser att en krog inte ska få neka människor med en viss enisk härkomst inträde. Helt godtyckligt naturligtvis.
    1 januari 2009 infördes en ny diskrimineringslag med två nya diskrimineringsgrunder: ålder och könsöverskridande identitet eller uttryck så jo det är en av diskrimineringsgrunderna.

www.regeringen.se/sb/d/11043/a/111986

Jag tänker inte på fullt allvar diskutera om socioekonomisk bakgrund är en medfödd egenskap eller ej för det är ju bara pinsamt uppenbart att det inte är det.

Så vilken sanning är det jag inte vill se i vitögat?

Att skriva "Tänk till!" utan att ha gjort det själv är otrevligt men vill du köra den stilen så fine. Med tanke på dina bristfälliga kunskaper om diskrimineringslagen och genetik så uppmanar jag dig:  "Läs på!".
  • Philipsson
    Self Evident skrev 2011-10-24 19:29:02 följande:
    1 januari 2009 infördes en ny diskrimineringslag med två nya diskrimineringsgrunder: ålder och könsöverskridande identitet eller uttryck så jo det är en av diskrimineringsgrunderna.

www.regeringen.se/sb/d/11043/a/111986

Jag tänker inte på fullt allvar diskutera om socioekonomisk bakgrund är en medfödd egenskap eller ej för det är ju bara pinsamt uppenbart att det inte är det.

Så vilken sanning är det jag inte vill se i vitögat?

Att skriva "Tänk till!" utan att ha gjort det själv är otrevligt men vill du köra den stilen så fine. Med tanke på dina bristfälliga kunskaper om diskrimineringslagen och genetik så uppmanar jag dig:  "Läs på!".
    1. Var någonstans står det i lagstiftningen att en sak ska vara innat (biologiskt medfödd) för att den ska kunna räknas som diskriminering? Är det inte diskriminering då, om en rullstolsbunden p.g.a. bilolycka blir nekad det ena eller det andra? Nej, det står ingenstans. Det är en variabel du tar från rockärmen.

2. Svara nu: Ska det vara förbjdudet med Ladies night? Vågar du inte uttala dig? Är det rätt eller fel?

3. Om nu ålder är en av variablerna i diskrimineringslagstiftningen så måste jag säga att lagen tillämpas föga. Jag läste för några veckor sen ett inlägg från några folkpartister i frågan, ang. åldersgränser på krogen. De var för fortsatt diskriminering f.ö. Då var det helt plötsligt okej! Folkpartistisk logik!
  • Self Evident
    Philipsson skrev 2011-10-24 19:40:52 följande:
    1. Var någonstans står det i lagstiftningen att en sak ska vara innat (biologiskt medfödd) för att den ska kunna räknas som diskriminering? Är det inte diskriminering då, om en rullstolsbunden p.g.a. bilolycka blir nekad det ena eller det andra? Nej, det står ingenstans. Det är en variabel du tar från rockärmen.

2. Svara nu: Ska det vara förbjdudet med Ladies night? Vågar du inte uttala dig? Är det rätt eller fel?

3. Om nu ålder är en av variablerna i diskrimineringslagstiftningen så måste jag säga att lagen tillämpas föga. Jag läste för några veckor sen ett inlägg från några folkpartister i frågan, ang. åldersgränser på krogen. De var för fortsatt diskriminering f.ö. Då var det helt plötsligt okej! Folkpartistisk logik!
    Du jämförde homosexualitet med klädsel som om man kunde välja det förra, därav diskussionen om medfödda egenskaper och inte apropå biologi kopplat till diskrimineringslagstiftningen.

Om enbart kvinnor får gå på Ladies night och en man nekas att köpa biljett p.g.a. sitt kön så borde de definitivt slopa den regeln och inte själva föreställningen, även om jag personligen inte skulle se sådan idioti ens mot betalning men det är en annan fråga.

Jag har redan skrivit att jag håller med dig om att diskrimineringslagstiftningen både är inkonsekvent utformad och tillämpad så det är en icke-fråga. Men att neka någon tillträde till ett samfund eller en skola enbart p.g.a. att hon/han är gay, vilket exemplet jag tog upp gällde, är utan tvekan diskriminering och därmed ett lagbrott.

Svar på tråden Mångkulturalister se hit!