• fisförnäm

Mångkulturalister se hit!

Hur tycker ni alla kulturer som kommer med invandringen ska fördelas i svenska samhället och vad/vem/vilka ska styra det?
    Många av er är för integrationsprincipen som går ut på att svenskar och invandrare ska ge avkall på sina kulturer till förmån för varandras, hur ska detta gå till i praktiken? Vad händer med såna som jag, som inte vill ge avkall på min kultur och mina värderingar till förmån för exempelvis somaliska?
    Ska jag straffas på något sätt? Eller låter ni experimentet fortgå för att se vad som händer när samhället mer och mer blir splittrat (jag tvivlar nämligen på att jag är ensam i mitt avståndstagande)?

Tackar ödmjukast för svar och önskar er allesammans en fortsatt trevlig höst/vinter! 

• Svar på tråden Mångkulturalister se hit!
  • Vivienne74

Mångkulturell... Kolla in detta.

1. Min mamma är djupt kristen, min pappa tror bara på evolutionen. Båda är öppna och positivt inställda till nya traditioner, nya kulturer, invandring mm men inte extrema saker.  är inte förtjusta i annat språk än svenska.. (är ifs äldre ochså så kunskapen är begränsad)

2. Äldsta systern är en pendlare mellan ateism och antagonism, halvrasist och välkomnar näästan andra men inte deras traditioner eller kulturer utan de borde bli "svenskar" (gillar ochså alla utom svarta som enligt henne: "borde hålla sig i afrika" och svenska är ett MÅSTE) Hennes barn..
    2a.Sonen, är definitivt starkt ateist och avskyr religioner men välkomnar alla så länge de gör.. nytta?. och språk är inga problem
    2b. Dottern är djupt troende muslim sjal och allt, hennes man konvertit till Islam, djupt troende han ochså men ingen e extrem och deras barn är en blandning av både Gud och Allah och ingen där har problem med nya traditioner, religioner, språk eller kulturer.

3. Mellanstora syrran är definitivt Ateist, mannen hon har är starkt ateist.
    3a. Sonen är kristen
    3b. Dottern är starkt ateist och hatar religioner och troende.... men ingen av dem gillar utlänningar eller invandrare och vad som kommer med dem till vårt land..  väääldigt rasistiska och vill bevara sverige svenskt inkl språket. 

4. Minsta storasyrran är Antagonist och avskyr islam och muslimer trots hon är gift med en men välkomnar alla förutom svarta och andra språk.
    4a. Hon har 4 barn som alla tror olika mellan Evolutionen, Kristendom och Islam och
    4b. deras pappa är avslappnad försvenskad persisk Muslim  som tom äter grillad korv enstaka ggr..och välkomnar allt och alla.. förutom svarta och MUSLIMER och språk... ja trots han själv är en.

5. Jag.. minsta syrran är troende och är den mest öppna av alla, har inget emot nån specifik ras eller religion, bryr mig inte om vad folk tror på, vad man firar eller vilket språk som pratas.
    5a Min man är Muslim från Palestina, djupt troende men inte extrem.
    5b Min dotter (ateistisk svensk pappa som tyvärr gått bort) är antagonist eller kristet troende, pendlar lixom fram och tillbaka ibland och min man och hon är inte emot nån eller nåt. Vi pratar blandspråk i vårt hem.  
    6. Min bror... är ateist och höjer sig gärna som Gud själv.. tror varken på Gud eller evolution och vill ha sverige svensk och nya saker är djävulen själv.. typ. 

Tänk er när alla samlas vid middagsbordet.  

• Everlast
    JTA skrev 2011-10-24 13:25:42 följande:
    Ja, och nu gör vi fin progress mot ökad diskriminering pga religion och kön pga dessa socialt överförda levnadsmönster. En utvecklande faktor enligt din mening? Stod vi och stampade inom detta område?
    Hur menar du? utveckla gärna.
  • JTA
    Everlast skrev 2011-10-24 20:57:28 följande:
    Hur menar du? utveckla gärna.
    En person som kommer hit från en patriarkalisk kultur innebär att Sverige som helhet blir lite mindre jämställt än utan denne, även om skillnaden är mycket liten. 1000 personer som kommer hit innebär större skillnad, särskilt om de håller sig mest för sig själva utan att ta större intryck av majoritetssamhället. 40 000 personer om året i ett par decennier innebär ...
  • Everlast
    JTA skrev 2011-10-25 13:56:28 följande:
    En person som kommer hit från en patriarkalisk kultur innebär att Sverige som helhet blir lite mindre jämställt än utan denne, även om skillnaden är mycket liten. 1000 personer som kommer hit innebär större skillnad, särskilt om de håller sig mest för sig själva utan att ta större intryck av majoritetssamhället. 40 000 personer om året i ett par decennier innebär ...
    Så kan man diskutera om man endast ser negativa egenskaper hos människor som kommer till sverige. Jag för min del tycker att människor är lite mer nyanserade än så.

Det är bl. a inlägg som ditt som gör att jag ännu mer tror på att lite kulturell uppblandning verkligen är på sin plats.
  • TheCoopers
    Everlast skrev 2011-10-25 15:21:26 följande:
    Så kan man diskutera om man endast ser negativa egenskaper hos människor som kommer till sverige. Jag för min del tycker att människor är lite mer nyanserade än så.

Det är bl. a inlägg som ditt som gör att jag ännu mer tror på att lite kulturell uppblandning verkligen är på sin plats.
    Skål
    I'm the me I choose to be ...
  • JTA
    Everlast skrev 2011-10-25 15:21:26 följande:

Jag tror också att lite kulturell uppblandning är av godo. Odlande av monokultur kan bara leda till stagnation. Men det är mycket som vi under lång tid kämpat hårt för att bli av med och som vi inte vill ha tillbaka. Det är inte kontroversiellt att påstå att om det kommer hit några hundratusen personer som har en mindre jämlik syn på samhället än vår, så riskerar jämlikheten i samhället att påverkas negativt. Vi kan plocka russinen ur den kulturella kaka som många tar med sig hit men knappast utan att samtidigt ställa krav på de nyanlända att i åtminstone viktiga frågor låta assimilera sig.

Du får gärna förklara hur du menar att vi skall hantera kontroversiella aspekter av de nyanländas kulturella bagage. Inte sådant som matvanor utan snarare sådant som hederskultur. Realistiskt.
  • Everlast
    JTA skrev 2011-10-25 16:15:29 följande:
    Jag tror också att lite kulturell uppblandning är av godo. Odlande av monokultur kan bara leda till stagnation. Men det är mycket som vi under lång tid kämpat hårt för att bli av med och som vi inte vill ha tillbaka. Det är inte kontroversiellt att påstå att om det kommer hit några hundratusen personer som har en mindre jämlik syn på samhället än vår, så riskerar jämlikheten i samhället att påverkas negativt. Vi kan plocka russinen ur den kulturella kaka som många tar med sig hit men knappast utan att samtidigt ställa krav på de nyanlända att i åtminstone viktiga frågor låta assimilera sig.

Du får gärna förklara hur du menar att vi skall hantera kontroversiella aspekter av de nyanländas kulturella bagage. Inte sådant som matvanor utan snarare sådant som hederskultur. Realistiskt.
    Med ditt resonamng tar du för givet att kultur är så pass svart och vit så att alla kulturella inslag bara läggs på en hög utan att omvärderas eller omförhandlas. Vad är det som säger att dessa människor med sådan ojämlik syn istället anammar "vår enastående jämlika kultur"?

Jag tycker inte det är så enkelt som du beskriver att det kommer 100.000 människor hit med en viss inställning till något och den inställningen per automatik ersätter någon redan existerande syn eller inställning i landet som de kommer till.

Kultur är, enligt mig, i ständig omförhandling och i ständig förvandling precis så som det ska vara.
  • JTA
    Everlast skrev 2011-10-25 16:53:35 följande:
    Med ditt resonamng tar du för givet att kultur är så pass svart och vit så att alla kulturella inslag bara läggs på en hög utan att omvärderas eller omförhandlas. Vad är det som säger att dessa människor med sådan ojämlik syn istället anammar "vår enastående jämlika kultur"?

Jag tycker inte det är så enkelt som du beskriver att det kommer 100.000 människor hit med en viss inställning till något och den inställningen per automatik ersätter någon redan existerande syn eller inställning i landet som de kommer till.

Kultur är, enligt mig, i ständig omförhandling och i ständig förvandling precis så som det ska vara.
    Det är ingenting som säger att dessa människor skulle anamma vår i sanning enastående jämlika kultur. Det är väl det som är kruxet.

Jag beskrev det knappast som att importerad kultur ersätter kulturen i landet de kommer till. Ett hypotetiskt men konkret exempel:

- Nio miljoner människor i ett land omfattar alla (100 %) en i sanning jämställd syn på samhället.
    - Till detta land invandrar en miljon människor som anser att kvinnor och män har olika ansvar och roller och skall segregeras i samhällslivet.
    - Nu har 90 % av landets befolkning en jämställd syn på samhället, medan 10 % har en helt annan syn.

Så: Anser du att synen på jämställdhet gått framåt eller bakåt i det här landet? Ja eller nej.
  • JTA
    Everlast skrev 2011-10-25 16:53:35 följande:

Eller vänta nu - menade du:

"Vad är det som säger att dessa människor med sådan ojämlik syn inte istället anammar "vår enastående jämlika kultur"?"

I så fall har du fallet att invandrarna låter sig assimileras till de värderingar som vi anser vara viktiga i vårt samhälle. "Mångkultur" begränsas till matvanor och lite harmlösa traditioner. Vad gäller värderingar som är grundläggande och viktiga råder kulturell hegemoni.

Detta är förstås inte vad man vanligtvis avser med "mångkultur".
  • Everlast
    JTA skrev 2011-10-25 17:13:57 följande:
    Eller vänta nu - menade du:

"Vad är det som säger att dessa människor med sådan ojämlik syn inte istället anammar "vår enastående jämlika kultur"?"

I så fall har du fallet att invandrarna låter sig assimileras till de värderingar som vi anser vara viktiga i vårt samhälle. "Mångkultur" begränsas till matvanor och lite harmlösa traditioner. Vad gäller värderingar som är grundläggande och viktiga råder kulturell hegemoni.

Detta är förstås inte vad man vanligtvis avser med "mångkultur".
    Jag tycker du har hakat upp dig på "deras kultur" och "vår kultur". Vad är "vår kultur" för något? vad innebär det? de gånger jag ställt den frågan så kan ingen svara, däremot vet man med säkerhet när någon INTE delar "vår kultur". Knasigt enligt mig.

Det är inte dom mot oss så som du uttrycker det. Det är inte antingen assimileras dom till vår kultur eller så går vår kultur under. Det är så otroligt att det finns personer som ser det så enkelt.
Svar på tråden Mångkulturalister se hit!