JTA skrev 2011-10-25 22:33:16 följande:
Du menar alltså att kultur sällan har någon betydelse för folk?
Din fästmö är iranier. Vad jag har förstått har många av dem flytt Iran pga ofriheten. Det är ingen slump att många iranier är övertygade islamkritiker. Iranier som grupp har också lyckats relativt bra i Sverige (tror faktiskt att de lyckats väldigt bra). Irak, Somalia, Afghanistan är däremot länder i krig och kaos. Därifrån flyr man av säkerhetsskäl, men har ingen anledning att lämna kulturen bakom sig eftersom den inte är anledningen till deras bekymmer. Skillnaden mellan iraniers och t.ex.irakiers "lycka" i Sverige är också väldigt stor.
Man är varken en bra eller en dålig människa om man har värderingar som man fått sig itutat sedan barnsben. Det handlar inte om dåliga/bra människor. Det är värderingar som är dåliga eller bra. Det går att lämna dessa bakom sig.
Men du menar som det kan förstås att man inte kan säga någonting generellt alls om människors värderingar. Det finns inga strömningar i samhället.
Jag är inte helt säker på att jag förstår din fråga rätt men kultur och värderingar behöver inte betyda samma sak, så jo jag tror absolut att kultur har betydelse för folk. Men det som jag tycker är så intressant med kultur, som iof kan betyda väldigt många olika saker, är som jag skrev tidigare, att det är i ständig omförvandling och processas hela tiden i och med alla olika inslag. Du och jag sitter ju just nu och omförhandlar kultur, på ett sätt.
Jag kan hålla med om att många från Iran är islamkritiker, och kan även hålla med om att många har lyckats väldigt bra om man menar utbildnings-och yrkesmässigt, iallafall enligt min erfarenhet.
Jag håller även med om att värderingar utav det sämre slaget är något man kan lämna bakom sig, jag är dock inte alls säker på att situationen ang. den s.k svenska kulturen är så hotad som jag tycker mig ana att du anser.
Jag tycker det är svårt att uttala mig generellt om människors värderingar ja. Jag kan inte ens uttala mig generellt om uppsalabors värderingar, eller svenskars värderingar trots att jag bor här, så varför skulle jag kunna uttala mig generellt om människor som kommer från andra delar av världen.