• fisförnäm

Mångkulturalister se hit!

Hur tycker ni alla kulturer som kommer med invandringen ska fördelas i svenska samhället och vad/vem/vilka ska styra det?
    Många av er är för integrationsprincipen som går ut på att svenskar och invandrare ska ge avkall på sina kulturer till förmån för varandras, hur ska detta gå till i praktiken? Vad händer med såna som jag, som inte vill ge avkall på min kultur och mina värderingar till förmån för exempelvis somaliska?
    Ska jag straffas på något sätt? Eller låter ni experimentet fortgå för att se vad som händer när samhället mer och mer blir splittrat (jag tvivlar nämligen på att jag är ensam i mitt avståndstagande)?

Tackar ödmjukast för svar och önskar er allesammans en fortsatt trevlig höst/vinter! 

• Svar på tråden Mångkulturalister se hit!
  • Quintus Zebra
    JTA skrev 2011-10-18 17:13:46 följande:
    Vilken grupp var det?
    Om jag minns rätt var just dom ungdomarna från studieförbundet Ibn Rushd.
    Du har förändrat mina öron Jag längtar efter oljud!

• TheCoopers
    Danitra skrev 2011-10-03 20:04:24 följande:
    Vi mångkulturalister och kulturmarxister värvar så klart alla nyinkomna invandrare till vår väpnade kamp mot kulturkonservatismen.

Sen kommer vi utfärda spöstraff för utövande av midsommar och hängning i gran för de som vågar fira jul.

Sharialagar kommer gälla alla och sen kommer vi bara äta couscous och grillade maskar. Burka till alla och sen lever vi lyckliga i alla våra dagar. 
    {#emotions_dlg.flower}
    I'm the me I choose to be ...
  • Lavish

Alltså större delen av mångkulturen handlar väl om traditioner som man pysslar med hemma för egen del och som inte påverkar/skadar någon annans kultur. Sen kan man få inspiration av varandra och lära sig nya saker, men det finns ingen anledning att tvinga på någon julfirande eller baklava.

Brännpunkten handlar väl om vilka lagar vi ska ha och möjligtvis vilka värderingar som ska läras ut i skolan. Men jag tror ärligt talat att den absoluta majoriteten av befolkningen är överens om grundvärderingar som demokrati, lika värde och tolerans.

Det är ju nämligen så finurligt att de människor som exempelvis kommer från diktaturer och andra samhällen som i våra ögon är extrema på något sätt, antagligen har valt att flytta därifrån till Sverige av en anledning. Som t.ex att de fördrar att bo i en demokrati före att bo i en diktatur.

Det finns små grupper extrema som man ofta hör mycket om, men jag tror deras antal är så lågt att det inte finns skäl att oroa sig för deras påverkan annat än det utrymme man ger för att tjata om dom.

• Petronella01
    Quintus Zebra skrev 2011-10-17 19:07:50 följande:
    Det första citatet är väl inte egentligen så konstigt, även om jag förstår om man kan reagera.

Det andra citatet är ju däremot bra korkat sagt, men jag tror knappast det handlar om okunskap. Jag känner inte Sahlin, men jag skulle gissa att det handlar om ren populism. Hon trodde väl att hon skulle vinna några röster kanske? Om hon inte skämtar då? Men det har jag i och för sig inte några belägg för. Det är ju lättare att förstå ironi när man ser det med egna ögon.
    D
    Även om jag inte tycker att midsommar är töntigt så förstår jag när jag läser det var jag åtminstone tror hon menar.
    Sverige har varit ett väldigt skyddat land och vi har aldrig behövt sluta oss samman på samma sätt som länder som varit utsatta för krig och ockupation, eller folkgrupper utsatta för förtryck behövt göra.
    Titta bara på Norges nationaldag. Den firas till minne av bland annat tyskarnas ockupation. Vår nationaldag är i mångt och mycket fabricerad.
    Traditioner,seder och sammanhållning stärks inför ett yttre hot, och det har inte vi varit med om. Sedan har Mona aldrig varit någon ekvilibrist. Jag tror inte hon har ett dugg mot svenska traditioner 
  • Philipsson
    Petronella01 skrev 2011-10-19 11:43:23 följande:
    Traditioner,seder och sammanhållning stärks inför ett yttre hot, och det har inte vi varit med om. Sedan har Mona aldrig varit någon ekvilibrist. Jag tror inte hon har ett dugg mot svenska traditioner 
    Ja, därför är nationalism en fullständigt naturlig konsekvens när invandringen är mycket hög: Hög invandring ses av många just som ett hot, av olika skäl, främst kanske ekonomiska, reella eller inbillade.

Nationalism behöver dock inte vara något negativt, vilket många tycks tro.
  • fisförnäm
    Lavish skrev 2011-10-19 08:50:15 följande:
    Brännpunkten handlar väl om vilka lagar vi ska ha och möjligtvis vilka värderingar som ska läras ut i skolan. Men jag tror ärligt talat att den absoluta majoriteten av befolkningen är överens om grundvärderingar som demokrati, lika värde och tolerans.

Det är ju nämligen så finurligt att de människor som exempelvis kommer från diktaturer och andra samhällen som i våra ögon är extrema på något sätt, antagligen har valt att flytta därifrån till Sverige av en anledning. Som t.ex att de fördrar att bo i en demokrati före att bo i en diktatur.

Det finns små grupper extrema som man ofta hör mycket om, men jag tror deras antal är så lågt att det inte finns skäl att oroa sig för deras påverkan annat än det utrymme man ger för att tjata om dom.
    Ja, och det är ju majoriteten som ska styra i en demokrati, inte sant? Därför borde Sverige just vara svenskt och inte mångkulturell, vilket enbart delar upp samhället i minoritetsgupper.

Varför respekterar inte många av dem vår demokrati då?

Om de är få eller många har väl ingen större betydelse, eller är offren för motsättningarna (kulturkrockarna) såna man bara ska "acceptera"? Borde man inte istället utgå från befolkningen (majoritetens, dvs svenskarnas) säkerhet när det kommer till invandringen?
  • Lavish
    fisförnäm skrev 2011-10-19 17:55:03 följande:
    Ja, och det är ju majoriteten som ska styra i en demokrati, inte sant? Därför borde Sverige just vara svenskt och inte mångkulturell, vilket enbart delar upp samhället i minoritetsgupper.

Varför respekterar inte många av dem vår demokrati då?

Om de är få eller många har väl ingen större betydelse, eller är offren för motsättningarna (kulturkrockarna) såna man bara ska "acceptera"? Borde man inte istället utgå från befolkningen (majoritetens, dvs svenskarnas) säkerhet när det kommer till invandringen?
    Beror helt på vad du lägger för innebörd i "Sverige ska vara svenskt". Definiera svenskt så kan vi se om vi har samma åsikt eller inte.

Demokrati behöver man inte respektera, men man måste följa landets lagar. Demokrati förutsätter att antiparlamentarism får förekomma. Landets lagar i sin tur måste ju lyda under den demokratiskt valda styrelsen, dvs förändras åsikterna om rätt och fel i samhället måste detta också påverka lagarna.

Nej jag ser verkligen inte varför den svenska befolkningens säkerhet ska prioriterats över andra människors säkerhet. Varför ska jag vara mer solidarisk med en okänd svensk än med en okänd somalier?
  • Quintus Zebra
    Philipsson skrev 2011-10-18 16:50:53 följande:
    Nja, jag vet inte det. Vem höjer på ögonbrynen när man omnämner "pasta" som typiskt italiensk mat, trots att ju pasta äts över i princip hela världen och att dess ursprung ju är oklart? Och sen, naturligtvis äter inte samtliga italienare pasta. Jag känner en italienare som vare sig äter pasta eller pizza.

Med Sahlins (och kanske din) terminologi kan man ju då inte tala om kulturell särart överhuvudtaget, eftersom det kan tolkas som exkluderande.

Mitt påstående som du ifrågasatte och ville citat på var: "Konstigt att det alltid talas om värdet av många olika kulturer (på samma plats) men att samma personer som säger dessa saker i nästa andetag ifrågasätter om det överhuvudtaget finns nån svensk kultur. Vad menar de, att det bara finns kulturer på vissa håll i världen men saknas i andra?"

Jag presenterade citat. Jag kan inte tolka Sahlin (och med henne i princip hela det svenska "pseudo"vänsteretablissemanget, vill jag påstå) på annat sätt än att hon tycker det är helt okej att tala om typiskt kinesiska, italienska och ryska kulturfenomen, men om man talar om "svenska kulturfenomen", då är man "rasist"!

Var finns koherensen?
    Precis, pasta anses vara italienskt, men ser man bara på fakta så är det inte så enkelt. De flesta kulturella uppdelningar handlar om generaliseringar.  För 70 år sedan åt knappt nån pasta och pizza i Sverige, idag är det absolut svenskt att äta pasta och pizza. För några år sedan var antagligen ett av världens pizzeria-tätaste länder, nu håller det på att svänga. Folk överger allt mer pizzan till förmån för till exempel sushi eller thaimat.
    För mig är det något väldigt positivt att det i Sverige inte är tabu att diskuterar och ifrågasätta kultur.

Jag trodde du syftade på någon i tråden, och ville därför du skulle citera den personen. Sahlins citat har jag bra koll på sedan innan, men hon är ju ingen förespråkare för varken mig eller knappt nån annan.

Varför skulle någon någonsin kallas rasist bara för att de ser t.ex. midsommar eller Kalle Anka på julafton eller bingolotto som "svenska kulturfenomen"? Låter som du överdriver enormt. Eller hur menar du?

Själv tycker jag som sagt att kulturella traditioner ofta är positiva, men de skall inte tvingas på nån och de måste få ifrågasättas.
    Du har förändrat mina öron Jag längtar efter oljud!

• fisförnäm
    Lavish skrev 2011-10-19 18:02:21 följande:
    Beror helt på vad du lägger för innebörd i "Sverige ska vara svenskt". Definiera svenskt så kan vi se om vi har samma åsikt eller inte.

Demokrati behöver man inte respektera, men man måste följa landets lagar. Demokrati förutsätter att antiparlamentarism får förekomma. Landets lagar i sin tur måste ju lyda under den demokratiskt valda styrelsen, dvs förändras åsikterna om rätt och fel i samhället måste detta också påverka lagarna.

Nej jag ser verkligen inte varför den svenska befolkningens säkerhet ska prioriterats över andra människors säkerhet. Varför ska jag vara mer solidarisk med en okänd svensk än med en okänd somalier?
    Varför ska jag behöva definiera, menar du att svenskt finns inte?

Exakt hur många antidemokrater tycker du är acceptabelt för Sverige att ta emot? Skulle det bekomma dig om det riskerar det parlamentariska systemet?
    Ser du något värde i att försvara och värna om svensk demokrati?
    Tycker du inte Sveriges befolkning, inklusive invandrare, ska försvaras mot ökad antidemokrati? (antidemokrati finns det redan gott om i Sverige, räcker det inte med det?)

Se det såhär istället då; hur ska du kunna garantera invandrares säkerhet när inte ens ditt land är säker? Förstår du vart jag vill komma? Det gäller att prioritera och nationalism är inte en så dum princip att följa. 
  • Lavish
    fisförnäm skrev 2011-10-19 18:14:17 följande:
    Varför ska jag behöva definiera, menar du att svenskt finns inte?

Exakt hur många antidemokrater tycker du är acceptabelt för Sverige att ta emot? Skulle det bekomma dig om det riskerar det parlamentariska systemet?
    Ser du något värde i att försvara och värna om svensk demokrati?
    Tycker du inte Sveriges befolkning, inklusive invandrare, ska försvaras mot ökad antidemokrati? (antidemokrati finns det redan gott om i Sverige, räcker det inte med det?)

Se det såhär istället då; hur ska du kunna garantera invandrares säkerhet när inte ens ditt land är säker? Förstår du vart jag vill komma? Det gäller att prioritera och nationalism är inte en så dum princip att följa. 
    Du behöver definiera det eftersom det finns många olika definitioner. I min ryms tolerans och mångkultur...

Jag tycker det bästa sättet att försvara den svenska demokratin är genom att tillmäta alla människor lika värde och genom att värna åsiktsfriheten och yttrandefriheten.

Antagligen vill dom väl komma hit eftersom det trots allt är säkrare här än där de kommer ifrån.
Svar på tråden Mångkulturalister se hit!