Philipsson skrev 2011-10-18 16:50:53 följande:
Nja, jag vet inte det. Vem höjer på ögonbrynen när man omnämner "pasta" som typiskt italiensk mat, trots att ju pasta äts över i princip hela världen och att dess ursprung ju är oklart? Och sen, naturligtvis äter inte samtliga italienare pasta. Jag känner en italienare som vare sig äter pasta eller pizza.
Med Sahlins (och kanske din) terminologi kan man ju då inte tala om kulturell särart överhuvudtaget, eftersom det kan tolkas som exkluderande.
Mitt påstående som du ifrågasatte och ville citat på var: "Konstigt att det alltid talas om värdet av många olika kulturer (på samma plats) men att samma personer som säger dessa saker i nästa andetag ifrågasätter om det överhuvudtaget finns nån svensk kultur. Vad menar de, att det bara finns kulturer på vissa håll i världen men saknas i andra?"
Jag presenterade citat. Jag kan inte tolka Sahlin (och med henne i princip hela det svenska "pseudo"vänsteretablissemanget, vill jag påstå) på annat sätt än att hon tycker det är helt okej att tala om typiskt kinesiska, italienska och ryska kulturfenomen, men om man talar om "svenska kulturfenomen", då är man "rasist"!
Var finns koherensen?
Precis, pasta
anses vara italienskt, men ser man bara på fakta så är det inte så enkelt. De flesta kulturella uppdelningar handlar om generaliseringar. För 70 år sedan åt knappt nån pasta och pizza i Sverige, idag är det absolut svenskt att äta pasta och pizza. För några år sedan var antagligen ett av världens pizzeria-tätaste länder, nu håller det på att svänga. Folk överger allt mer pizzan till förmån för till exempel sushi eller thaimat.
För mig är det något väldigt positivt att det i Sverige inte är tabu att diskuterar och ifrågasätta kultur.
Jag trodde du syftade på någon i tråden, och ville därför du skulle citera den personen. Sahlins citat har jag bra koll på sedan innan, men hon är ju ingen förespråkare för varken mig eller knappt nån annan.
Varför skulle någon någonsin kallas rasist bara för att de ser t.ex. midsommar eller Kalle Anka på julafton eller bingolotto som "svenska kulturfenomen"? Låter som du överdriver enormt. Eller hur menar du?
Själv tycker jag som sagt att kulturella traditioner ofta är positiva, men de skall inte tvingas på nån och de måste få ifrågasättas.