Afrodisiac skrev 2011-10-16 16:41:41 följande:
Tydligen spelar det roll eftersom du tog upp det från början. Jag spann vidare på det.
Samtidigt är den frågan viktig eftersom man numera alltid hänvisar till muslimer när man diskuterar brottslighet bland invandrare. Då blir det viktig att stabilisera bilden så att säga för att på så sätt komma vidare från religionstillhörighet till själva huvudproblemet.
Jag tror att det är en väldigt liten, högljudd och ideologilös grupp som menar att islam, enbart, är den enda faktor som skapar problem i samhället. Det är naturligtvis en i vissa avseenden bidragande faktor, men att peka ut en religion, en etnisk grupp, en hudfärg, ett kön, en socioekonomisk "klass", en åldersgrupp som ensamt ansvarigt för alla de problem Sverige idag har i form av "sociala problem" och kriminalitet är naturligtvis naivt.
Dock är det inte särskilt ovanligt att man i en politisk debatt försöker förenkla perspektiv. Man beskyller gärna muslimerna, "negrerna", klassklyftorna, högerpolitiken, finanssektorn eller liknande svepande och diffusa grupper för alla upptänkliga problem.
Själv är jag nationalistiskt lagd och menar på att det inte behöver vara något fel på en viss religion, etnisk grupp eller kultur men att det är oerhört naivt att tro att kulturkrockar inte kan uppstå om man försöker sig på ett mångkulturellt samhälle. Vi ser varje dag exempel på det. Gäng som rånar, bilar som brinner, kvinnor som blir våldtagna osv. Väldigt ofta med bakgrund i ett "vi mot dom"-tänkande där "dom" är lovliga offer därför att de inte ser ut som eller är som "vi".
Och eftersom jag är trött på att betraktas som ett "dom" och jag räds en framtid när "dom" är en utsatt minoritet så röstar jag för en politik jag tror på.