Self Evident skrev 2011-10-16 13:03:10 följande:
Idag läste jag en klockren intervju med den eminenta Irshan Manji som sammanfattar exakt det jag försöker säga:
"När multikulturalister, identitetspolitiker, säger att kulturer och religioner bör ha rättigheter begår de ett allvarligt misstag. Deras idéer gör att redan mäktiga personer inom minoriteter stärks, och att de svagaste inom grupperna tillåts förtryckas. Ironin är träffande: Debattörer som påstår sig vara för mångfald och tolerans är intoleranta mot de mest utsatta.
Förändringen bland muslimer måste komma inifrån, men förändring kräver också stöd från övriga samhället. Även utomstående har rätt att "lägga sig i" och ha åsikter om islam, precis som jag har all rätt att kritisera saker i Kanada, trots att jag inte är född där. Vi är alla sammanflätade, det borde stå klart efter 11:e september."
www.newsmill.se/artikel/2011/10/13/jag-st-ngd...
Det är inget som ska fördelas TS. Sverige är ett existerande samhälle med särpräglade kulturella uttryck inom sina geografiska gränser och grundläggande värderingar som har röstats fram demokratiskt. Den stora frågan är snarare vad vi ska enas kring, än vad vi ska tolerera.
Sverige behöver enbart ta till sig det positiva med andra kulturella uttryck men har inget ansvar för att dessa kulturella särdrag bevaras (varför det hittills ibland har finansierats med statliga medel är obegripligt) och det som strider emot den gemensamma värdegrunden som är demokratiskt framröstad och inskriven i vår lagstiftning ska motverkas och med tiden elimineras - hederskultur, könsstympning, tvångsäktenskap, våldsbejakande islamism, homofobi på religiös grund etc.
Varje friskola och förening som uppmuntrar någon av dessa företeelser eller andra antidemokratiska värderingar ska fråntas verksamhetsbidrag och stängas ned med omedelbar verkan, precis som gäller för svenska verksamheter. Bevarandet av matkultur, musiktraditioner etc får man finansiera med egna medel, förutom i ideella föreningar som svenskarna gör. Några statligt finansierade projekt för att bevara t.ex. somalisk eller romsk kultur som det pumpas in miljoner i varje år är bara att lägga ner rakt av. Det är inte statens ansvar.
Jag håller med till stor del eftersom jag själv är medveten om de negativa sidorna av alla kulturer. Om man aldrig kritiserar dem så tillåts även de att praktiseras. Men det innebär inte att man ska förbjuda hela kulturen eller religionen, utan man ska istället fokusera på de delar som är farliga och arbeta bort dem. I dag händer detta i och med att man belyst problemet med t.ex. kvinnlig könsstympning, bortgifte etc. Många gånger når den internationella kritiken även de länder där detta är kutym. Man har alltså kunnat påverka även internationellt.
Men för det betyder det inte att religioner och kulturer inte ska ha rätt att existera, vilket ju också stöds av demokratin. Vad som är viktigt är att bidra till förändringar inom alla religioner och kulturer, vilket alltid har skett genom möten.