Quintus Zebra skrev 2011-10-14 22:07:27 följande:
Diskuterar vi diskriminering nu igen?
Som jag skrivit redan innan så finns det arbetsgivare där det snarare är en fördel att vara invandrare (vissa myndigheter, SVT, riksdagen), men det säger väldigt lite om den stora massan "vanliga invandrares" vardag.
Ärligt talat förstod jag inte vad ditt inlägg hade med mitt att göra. Så jag gjorde bara några påpekanden.
Mitt påstående var angående att det finns väldigt många nationalister som sitter i parlament runt om i Europa och jobbar mot tolerans.
Du menar väl inte att alla invandrare i riksdagen jobbar mot tolerans, eller på vilket sätt var ditt inlägg ett svar på mitt?
Det inte är så enkelt som du vill få det att framstå, som om etniskt svenska nationalister (eller motsvarande i respektive europeiskt land) skulle dominera i parlamenten. De utgör en minoritet, som är hårt ansatt i Sverige, och det faktum att en del av dem själva har invandrarbakgrund tyder på att de varken är rasister eller främlingsfientliga utan vänder sig mot invandrings
politiken, inte invandrarna. Stor skillnad där.
Jag kommer inte heller att ge mig så länge personer med din retorik hävdar direkta faktafel, som att invandrare inte tillåts komma in i det svenska samhället vilket du påstod i ett tidigare inlägg, när en stor del av t.ex. riksdagsledamöterna är invandrare.
Och nu gjorde du det igen. Myndigheter är
sämst på att anställa utrikes födda medan småföretagare gör det i mycket större utsträckning, särskilt på mindre orter i Sverige, vilket också nyanserar bilden av det inskränkta rasistiska Sverige. Det faktum att bostadsort och vistelsetid i Sverige är mer avgörande för utrikes föddas sysselsättningsgrad än etniskt ursprung är bara ytterligare ett exempel.
Jag förstår inte vad man får ut av att förstora problemen med intolerans i Sverige. Det är inte konstigt att det tar tid att få anställning i ett modernt högteknologiskt land om man är analfabet från Afghanistan eller Somalia. Det behöver inte alltid handla om diskriminering utan realism. Det är t.ex. ingen slump att det går bra för många iranier i Sverige. De är högutbildade redan vid ankomsten och universiteten i Iran håller en viss standard trots regimen.
Om det nu vore så enormt svårt att komma fram i Sverige enbart för att man är mörk och har ett muslimskt namn så skulle iranierna inte kunna avancera som de har gjort och skillnaderna mellan olika mörka muslimska invandrargrupper skulle inte vara så stora. Vissa kulturella särdrag ska inte heller tolereras utan aktivt motarbetas eftersom de strider mot de mänskliga rättigheterna som du säger dig värna.
Så den situation vi har idag kan inte enbart förklaras av nationalistiska partiers framgångar och intolerans. Det är snarare en liten del av problemet.