Quintus Zebra skrev 2011-10-13 21:49:42 följande:
Handlar inte om dagdrömmar. Det handlar om åsikter som jag kan backa upp med både vetenskap och historiska erfarenheter.
Om man inte sätter upp ett mål kan man aldrig nå dit. Alla undersökningar visar att Sverige bara blir mer och mer tolerant med tiden. Att folk har en betydligt mer positiv syn på invandrare nu än någonsin förut.
Sverige ÄR mångkulturellt, vare sig folk vill det eller ej. Att hetsa mot invandrare, att överdriva problemen i förorterna, att måla upp invandringen som samhällets största problem och att prata om assimilering och sprida fördomar mot enskilda nationaliteter. DET skapar konflikter och splittring.
Det handlar om vilket samhälle man VILL bo i. Och efter det får man sätta upp mål.
Jag bor i det område där SD och ND fick allra flest röster procentuellt i Västra Götaland i valet 2006. Så jag ser nog samma verklighet som många invandringskritiska. Det finns gott om invandrare här, men inga invandringsproblem som jag har sett. Mina föräldrar bor i det som många kallar min kommuns "ghetto". Och jag har varit ganska flitig besökare i bland annat Biskopsgården och i Angered.
Missförstå mig inte, jag vill inget hellre än att Sverige öppnar gränserna. Att alla får bosätta sig var de vill. Att det blir fred på jorden och att alla lever i fred och frihet under en sagolik regnbåge i ett land där det aldrig blir vinter och där ingen behöver vara sjuk mer.
Det är bara det att jag inte tror på den idyllen.
Det finns, så vitt jag vet, inga studier som tyder på att svenskarna blivit mer toleranta till invandring. även om jag vet att Dagens Nyheter t.ex påstått det, men att de då jämfört två olika studier med olika frågeställningar, vilket man inte kan göra. Dessutom säger sådana studier ingenting om hur pass "tolerant" Sverige är som land.
Det dödliga våldet har till exempel tredubblats på knappt två decennier. Från strax över 100 rapporterade fall årligen i början av 90-talet till en bit över 300 fall varje år 2010. Den organiserade kriminaliteten har idag fått fäste och betraktas som en del av samhället på flera håll. I Södertälje ägs flera fastigheter värderade till tiotals miljoner kronor av Syrianska brödraskapet, den lokala maffian i staden. I riksdagen har en representant för maffian fått ett riksdagsmandat genom Moderaterna och sedan 2010 har Sverige alltså för första gången öppet kriminella representanter i den lagstiftande församlingen.
Jag bor själv i ett invandrartätt område. Här där jag bor går det ungefär två-tre invandrare på varje svensk. Det är i klass med Biskopsgården och Angered som du "ibland" besöker (men förmodligen inte på nätterna, helgerna, eller när det är stökigt där). Det är ingen sörgårdsidyll jag bor i och det är inget framtidsparadis.
Jag tänkte på det så sent som igår när jag tog en promenad i oktoberkylan förbi förskolan som ser ut som en militärbunker. Den är "invandrarsäker" numera. Förskolan är helt klädd i aluminium och stålplåt och omgärdad av stängsel, övervakningskameror och strålkastarriggar. Det ser mer ut som ett fängelse, men det är för att den förra förskolan brändes ned som skolor har en tendens att göra i invandringstäta förorter.
Så vill inte jag att framtidens barn i Sverige ska behöva tillbringa sina dagar. Men du har rätt, Sverige är numera ett mångkulturellt land och jag tror att du kommer att förstå mitt perspektiv bättre den dag du inser att du själv tillhör en minoritet där du bor. Den dagen är jag inte säker på att du kommer att vara lika övertygad om det mångkulturella samhällets förträfflighet längre...