• fisförnäm

Mångkulturalister se hit!

Hur tycker ni alla kulturer som kommer med invandringen ska fördelas i svenska samhället och vad/vem/vilka ska styra det?
    Många av er är för integrationsprincipen som går ut på att svenskar och invandrare ska ge avkall på sina kulturer till förmån för varandras, hur ska detta gå till i praktiken? Vad händer med såna som jag, som inte vill ge avkall på min kultur och mina värderingar till förmån för exempelvis somaliska?
    Ska jag straffas på något sätt? Eller låter ni experimentet fortgå för att se vad som händer när samhället mer och mer blir splittrat (jag tvivlar nämligen på att jag är ensam i mitt avståndstagande)?

Tackar ödmjukast för svar och önskar er allesammans en fortsatt trevlig höst/vinter! 

• Svar på tråden Mångkulturalister se hit!
  • JTA

Det är mest en myt att somalier klarar sig mycket bättre i andra länder. Lite grann kan kanske förklaras med det starka välfärdssamhället vi har här. Men det är förstås ett argument för atta de inte vill jobba om det inte verkligen behövs. Annars är kulturen islamisk vilket innebär att kvinnoor skall bli försörda av sin make,alt närmaste manliga släkting alt taten. Vilket förstås skapar en kulturellt betingadlathet av stora mått. I länder som usa där man måste jobba annars inga pengar har dn somaliska gruppenn ändå stor arbetslöshet och problem me kriminalitet, droger, och radikalisering. Största anledningen till att många somalier står utan jobb väl rimligen att de saknar gångbara kvalifikationer. Det är tufft på arbetsmarknaden nu för tiden. Fan det är alldeles för lätt att hacka på somalier.

• JTA

''det bästa sättet att undvika negativa kulturkrockar är mer tolerans'' nu är du visst iine på kulturkrock light igen. Prova att göra någonting åt hedersrelaterat förtryck genom att tolerera den? HAR DU NÅGON GÅNG TÄNKT på att modern demokrati och välfärd började växa fram straxn efter genombrottwt för nationalstaten? DU KANSKE SKULLE FÖLJA Poppers råd och börja utmana din inställning till invandringen? (Fan, telefonen spelar mig lexikaliska spratt.)

• sumpbävern
    lennartsdotter skrev 2011-10-10 16:18:47 följande:
    Det är väl inte alls irrelevant varför vi har hög arbetslöshet bland somalier i Sverige när det används som ett argument till varför de inte borde få bo här? När det dessutom insinueras att de skulle ha en kulturell ovilja att arbeta är det såklart än viktigare att diskutera det. Hur ser det ut i andra delar av världen? I England har man inte samma problem med arbetslöshet bland somalier. Vi har somalier som invandrar till Sverige, som inte får jobb trots att de försöker, som drar vidare till England och får jobb. Är det somaliernas kultur eller det svenska systemet som är grundproblemet?

Har du någon källa på att Somalierna jobbar i större utsträckning i andra länder än Sverige? Om så är fallet , har dessa länder ett lika utvecklat socialt nätverk som Sverige?

Vad jag har läst så är 40-50% av somalierna i USA arbetslösa, vilket inte jag skulle vilja kalla framgångsrikt precis.
  • Self Evident
    lennartsdotter skrev 2011-10-10 16:18:47 följande:
    Det är väl inte alls irrelevant varför vi har hög arbetslöshet bland somalier i Sverige när det används som ett argument till varför de inte borde få bo här? När det dessutom insinueras att de skulle ha en kulturell ovilja att arbeta är det såklart än viktigare att diskutera det. Hur ser det ut i andra delar av världen? I England har man inte samma problem med arbetslöshet bland somalier. Vi har somalier som invandrar till Sverige, som inte får jobb trots att de försöker, som drar vidare till England och får jobb. Är det somaliernas kultur eller det svenska systemet som är grundproblemet?
    Det svenska bidragssystemet är ett grundproblem helt klart. Avsaknaden av det systemet är en av anledningarna till att somalier har något högre sysselsättningsgrad i England och USA. Andra skäl är en mer begränsad arbetsrätt, vilket gör det lättare att anställa och kicka lågkvalificerad arbetskraft, och ett större utbud av låglöneyrken.

Det är inte särskilt förvånande att människor från Somalia, som har varit ett totalt kaos de senaste decennierna med brutala klanfejder, politiska stridigheter, utbredd fattigdom och analfabetism på hisnande 60%, har svårt att anpassa sig till och få arbete i ett modernt högteknologiskt land som Sverige. Det skulle snarare vara förvånande om de inte hade det.

Det stämmer inte att somalier i England och USA är framgångsrika. I det senare fallet ligger sysselsättningsgraden bland somalier på cirka 55% jämfört med 23% i Sverige. Det är helt enkelt en problematisk grupp p.g.a. den låga bildningsnivån, hård intern social kontroll och Al Shabaabs järngrepp.

Det är en mäktig organisation med förgreningar över hela världen som omsätter miljoner varje år på diverse skumma affärer. I England, USA och även i Sverige har unga somaliska män plötsligt försvunnit för att senare dyka upp i Al Shabbab-kretsar. Ett klassiskt exempel är killen som jag nämnde ovan som står i Mogadishu och mordhotar Wilks på svenska. Shnagole, en av de värsta Al Shabaab-ledarna genom tiderna har svenskt medborgarskap och verkade som imam i Tensta i tolv år. Say no more.

Så länge man skyller alla problem på diskriminering och svensk trångsynthet och aldrig reflekterar över vilka interna orsaker en viss grupps svårigheter kan ha, så kommer vi inte att lösa ett skit. Diskriminering är självfallet ett stort problem, men långt ifrån det enda.
  • Quintus Zebra
    Jäjd skrev 2011-10-10 15:50:29 följande:
    Jag vill se er två reda ut det här med versaler en gång för alla. Gärna i närkamp av någon sort utan en massa artigheter.

Jag Svensk osv.  

Skål
    Haha!

Inte meningen att göra dig besviken. Men det känns tyvärr inte så troligt.

Jag skulle nog känna mig naken på nätet utan min artighet! Flört
    Du har förändrat mina öron Jag längtar efter oljud!
  • Quintus Zebra
    JTA skrev 2011-10-10 19:34:08 följande:
    ''det bästa sättet att undvika negativa kulturkrockar är mer tolerans'' nu är du visst iine på kulturkrock light igen.

1.  Prova att göra någonting åt hedersrelaterat förtryck genom att tolerera den?

2. HAR DU NÅGON GÅNG TÄNKT på att modern demokrati och välfärd började växa fram straxn efter genombrottwt för nationalstaten?

3. DU KANSKE SKULLE FÖLJA Poppers råd och börja utmana din inställning till invandringen? (Fan, telefonen spelar mig lexikaliska spratt.)
    1. Självklart skall man inte vara tolerant mot intolerans (som t.ex. hedersrelaterat förtryck).. Vi skall arbeta för ökad tolerans, och motverka intolerans.

2. Intressant! Utveckla gärna dina tankar om sambandet mellan nationalstaten och demokratin. Jag hr inget emot nationalstaten som ett verktyg. Jag gillar bara inte när nationalism används för att hjärntvätta eller begränsa eller förtrycka folk.

3. Jag utmanar och ifrågasätter mina idéer hela tiden. Om man inte lyssnar på andra och är kritiskt inställd kan man ju aldrig komma fram till några verkliga lösningar.
  • Quintus Zebra
    JTA skrev 2011-10-10 15:47:17 följande:
    Och det borde ha varit:

Haha, jag vet, tro mig.
    Nej, tanken var nog att skulle ha varit:

"Haha! Jag vet, tro mig."

Men det är väldigt snällt av dig att vara så engagerad i min språkliga bildning!
  • JTA
    Quintus Zebra skrev 2011-10-11 23:20:28 följande:
    2. Intressant! Utveckla gärna dina tankar om sambandet mellan nationalstaten och demokratin. Jag hr inget emot nationalstaten som ett verktyg. Jag gillar bara inte när nationalism används för att hjärntvätta eller begränsa eller förtrycka folk. 
    Jag kom just på det så jag vet inte så noga annat än den omedelbara kopplingen att nationalstaten baseras på en (upplevd) gemenskap och att välfärd innebär att vi solidariskt betalar för andra i samhället vilket brukar gå bättre om vi identifierar oss med dessa andra. Demokrati kommer av "vi i vår stat".

Det går säkert att problematisera saken. USA, Indien, någon? Halvknackiga demokratier dock och knappast välfärdsländer.
  • Jäjd
    Quintus Zebra skrev 2011-10-11 23:07:50 följande:
    Haha!

Inte meningen att göra dig besviken. Men det känns tyvärr inte så troligt.

Jag skulle nog känna mig naken på nätet utan min artighet! Flört
    Attans också! SkrikandesDrömmer

Men jaja, jag kan stå ut med din artighet, den är väldigt trevlig och vi vill ju inte att du känner dig naken!  
  • Quintus Zebra
    JTA skrev 2011-10-12 12:52:57 följande:
    Jag kom just på det så jag vet inte så noga annat än den omedelbara kopplingen att nationalstaten baseras på en (upplevd) gemenskap och att välfärd innebär att vi solidariskt betalar för andra i samhället vilket brukar gå bättre om vi identifierar oss med dessa andra. Demokrati kommer av "vi i vår stat".

Det går säkert att problematisera saken. USA, Indien, någon? Halvknackiga demokratier dock och knappast välfärdsländer.
    Fast tror du att införandet av nationalstaten skapade denna sammanhållning? Jag menar att sammanhållning i samhällen har funnits långt innan nationalstaten uppfanns, och kommer fortsätta finnas efter att den skrotats.

Och att nationalstaten i sig skulle spela en stor roll i att skapa demokrati och välfärd, är jag inte övertygad om. Ser man historiskt så har nog de flesta nationalstater varken haft demokrati eller välfärd. Det finns som sagt mängder av stater där skapandet av nationalstat har lett till krig och konflikter, där nationalstaten har använts för att isolera, begränsa och förtrycka folk o.s.v.. 
Svar på tråden Mångkulturalister se hit!