• fisförnäm

Mångkulturalister se hit!

Hur tycker ni alla kulturer som kommer med invandringen ska fördelas i svenska samhället och vad/vem/vilka ska styra det?
    Många av er är för integrationsprincipen som går ut på att svenskar och invandrare ska ge avkall på sina kulturer till förmån för varandras, hur ska detta gå till i praktiken? Vad händer med såna som jag, som inte vill ge avkall på min kultur och mina värderingar till förmån för exempelvis somaliska?
    Ska jag straffas på något sätt? Eller låter ni experimentet fortgå för att se vad som händer när samhället mer och mer blir splittrat (jag tvivlar nämligen på att jag är ensam i mitt avståndstagande)?

Tackar ödmjukast för svar och önskar er allesammans en fortsatt trevlig höst/vinter! 

• Svar på tråden Mångkulturalister se hit!
  • Jäjd
    Self Evident skrev 2011-10-07 23:11:56 följande:
    Jag har manliga muslimska vänner som t.o.m. kramar mig (haraaaam som syster Khadidje skulle säga ). De skulle aldrig få för sig att göra något så idiotiskt som att inte ta en kvinna i hand enbart p.g.a. hennes kön. Jag har också bott i ett muslimskt land och träffat mängder av muslimer genom mitt arbete och aldrig varit med om att en man har vägrat skaka han med mig, verkligen aldrig. Den enda jag har hört säga att han inte tar kvinnor i hand är en rätt extrem konvertit. Det du beskriver är inte okontroversiellt bland muslimer heller utan en ganska tydlig markering av att man tillhör en viss falang av muslimer. 
    Här talades det dock om praktiserande muslimer, så extrema i sin tolkning av religionen att de inte tar kvinnor i hand. Det är väldigt förvånande att en sådan muslim skulle ägna sig åt vänskap med kvinnor då ett sådant umgänge är helt klart just haraaaam. Drömmer

Men det här börjar bli OT.    

• Petronella01
    Self Evident skrev 2011-10-07 23:13:42 följande:
    Så du tycker att svenska män borde könssegregera lite tydligare?
    Absolut inte. Jag anser att de ska sluta utmåla sig själva som så fantastiskt mycket bättre än män från andra kulturer. Det räcker för mig.
  • Jäjd
    Petronella01 skrev 2011-10-07 23:16:06 följande:
    Absolut inte. Jag anser att de ska sluta utmåla sig själva som så fantastiskt mycket bättre än män från andra kulturer. Det räcker för mig.
    Att vara emot könssegregation är givetvis bättre än att vara för det.

Det räcker för mig.  
  • Petronella01
    Jäjd skrev 2011-10-07 23:14:55 följande:
    Här talades det dock om praktiserande muslimer, så extrema i sin tolkning av religionen att de inte tar kvinnor i hand. Det är väldigt förvånande att en sådan muslim skulle ägna sig åt vänskap med kvinnor då ett sådant umgänge är helt klart just haraaaam. Drömmer

Icke-dessdå mindre så verkar det ju på gränsen till imbecillt att avfärda något som är ett faktum i mitt liv med "Nej, så är det inte." Det är som om du skulle berätta ett faktum ur ditt liv och jag utan att ens känna dig eller veta något säger "Du ljuger"
    Känns inte knivskarpt, direkt
  • Self Evident
    Jäjd skrev 2011-10-07 23:14:55 följande:

Jag tror att de muslimer jag har träffat skulle ta illa upp om man ansåg att de inte är praktiserande bara för att de tar kvinnor i hand.
    Egentligen är det ju inte alls OT. Om Petronella är beredd att ge upp en tradition som handskakning för att inte riskera att stöta sig med könssegregerande muslimer så har hon ju verkligen givit TS vatten på sin kvarn.
    Handskakning var för övrigt ett sätt att visa att man var obeväpnad förr i tiden. Jag tycker att det är en fin neutral gest och ser ingen anledningen att avskaffa den.
  • Jäjd
    Petronella01 skrev 2011-10-07 23:18:55 följande:
    Icke-dessdå
    Icke-dessdå?
    så verkar det ju på gränsen till imbecillt att avfärda något som är ett faktum i mitt liv med "Nej, så är det inte."
    Jag ifrågasätter enbart det du påstår utifrån min kunskap och erfarenhet i frågan. Det är givetvis inte frågan om praktiserande muslimer av den kaliber som inte tar könssegregationen så långt i ditt fall. Däremot vill de inte ta i hand. Det finns alla varianter, religiös fanatism kommer i alla variationer och var och ens uppfattning om vem som är praktiserande muslim kan variera minst lika mycket.
    Simple as that.  

Faktum kvarstår dock, vilket blir ett faktum när det står att finna i religionens skrifter helt utan vidare behov av tolkning, att män och kvinnor inte umgås så givetvis blir det en motsägelse när en praktiserande muslim tar det så långt att han inte skakar hand (hyfsat ovanligt bland praktiserande muslimer) men ändå umgås med kvinnor.
  • Petronella01
    Self Evident skrev 2011-10-07 23:20:30 följande:
    Jag tror att de muslimer jag har träffat skulle ta illa upp om man ansåg att de inte är praktiserande bara för att de tar kvinnor i hand.
    Egentligen är det ju inte alls OT. Om Petronella är beredd att ge upp en tradition som handskakning för att inte riskera att stöta sig med könssegregerande muslimer så har hon ju verkligen givit TS vatten på sin kvarn.
    Handskakning var för övrigt ett sätt att visa att man var obeväpnad förr i tiden. Jag tycker att det är en fin neutral gest och ser ingen anledningen att avskaffa den.
    Men herre djävlar! Jag skakar ju aldrig hand med någon annan! Varför ska jag insistera på att göra det med muslimer som jag vet inte vill? Verkar inte det hjärndött att framhärda i något som jag själv inte kan se värdet i?

Visst, se du handskakning som en fin tradition. I mina ögon är den stel, sipp och fullkomligt meningslös.
  • Jäjd
    Self Evident skrev 2011-10-07 23:20:30 följande:
    Ja det tror jag med.
  • Petronella01
    Jäjd skrev 2011-10-07 23:24:15 följande:
    Icke-dessdå?
    så verkar det ju på gränsen till imbecillt att avfärda något som är ett faktum i mitt liv med "Nej, så är det inte."
    Ok, det smög sig in ett bindestreck som inte ska vara där. Ursäkta. Tycker du att du tar poäng med det citatet?
  • Jäjd
    Petronella01 skrev 2011-10-07 23:28:19 följande:
    Ok, det smög sig in ett bindestreck som inte ska vara där. Ursäkta. Tycker du att du tar poäng med det citatet?
    Jag förstår inte vad du ville säga. Bindestreck är jag inte intresserad av.
Svar på tråden Mångkulturalister se hit!