• fisförnäm

Mångkulturalister se hit!

Hur tycker ni alla kulturer som kommer med invandringen ska fördelas i svenska samhället och vad/vem/vilka ska styra det?
    Många av er är för integrationsprincipen som går ut på att svenskar och invandrare ska ge avkall på sina kulturer till förmån för varandras, hur ska detta gå till i praktiken? Vad händer med såna som jag, som inte vill ge avkall på min kultur och mina värderingar till förmån för exempelvis somaliska?
    Ska jag straffas på något sätt? Eller låter ni experimentet fortgå för att se vad som händer när samhället mer och mer blir splittrat (jag tvivlar nämligen på att jag är ensam i mitt avståndstagande)?

Tackar ödmjukast för svar och önskar er allesammans en fortsatt trevlig höst/vinter! 

• Svar på tråden Mångkulturalister se hit!
  • JTA
    Jäjd skrev 2011-10-07 22:05:58 följande:
    Tja, vet man något grundläggande om praktiserande muslimer som inte ens behagar ta kvinnor i hand vet man att det knappast ägnar sig åt vänskap över könsgränsen. 

Det var mest där jag blev förvirrad.  
    Nu uttrycker du den där okunskapen om islam igen. Den okunskap som tydligen alla äger som inte anser att alla islamiska föreställningar är acceptabla.

Och å andra sidan manifesterar Petronella den ärliga och djupa tolerans för andra människor och kulturer som innebär att man inte bryr sig om att muslimska män anser att könssegregering är ett gudomligt påbud.
  • Jäjd
    JTA skrev 2011-10-07 22:26:10 följande:
    Nu uttrycker du den där okunskapen om islam igen. Den okunskap som tydligen alla äger som inte anser att alla islamiska föreställningar är acceptabla.
    Oj då. Det var ju tråkigt.

Drömmer

Men ja, allting är okunskap. Så är det bara.  
    Och å andra sidan manifesterar Petronella den ärliga och djupa tolerans för andra människor och kulturer som innebär att man inte bryr sig om att muslimska män anser att könssegregering är ett gudomligt påbud.
    Förbluffande om jag får uttrycka min ödmjuka åsikt faktiskt. 
  • Self Evident
    JTA skrev 2011-10-07 21:37:57 följande:
    "jag hade en uppgift i skolan där jag skulle skriva om nåt som var typiskt svenskt om kom inte på nåt.. inte ens svenska läraren kunde komma på nåt typiskt svenskt"

Just detta är förstås typiskt svenskt. Och bedrövligt.
    Fast det är inte så märkligt egentligen. Fisken är den sista som upptäcker vattnet. Om du frågar t.ex. en kurd vad som är typiskt kurdiskt så kommer h*n nästan garanterat att rabbla kurdiska maträtter, högtider, danser och kända personer, på samma sätt som svenskar kan haspla ur sig midsommar, surströmming, luciatåg, tunnbörd, röda stugor med vita knutar, ABBA, IKEA, Ericsson, Björn Borg, Olof Palme etc etc. Det är den typen av uppenbara symboler som människor oftast enas kring men kultur är allt vi gör omedvetet varje dag, det vi inte tänker på för att det är så självklart. Det är därför man blir lätt ställd när man får frågan.

Då är det bättre att fråga utomstående vad de anser är typiskt svenskt. Det finns flera studier av svensk kultur, bland annat sociologiprofessorn Philip Zuckermans bok "Society without God" som tar upp den utbredda ateismen i Sverige.
    Några drag som dessa studier betonar är just ateismen, respekten för vetenskap och det vi uppfattar som rationalism, toleransen (tro det eller ej, det är nog mest svenskar som anser att vi är intoleranta), kärleken till naturen, det avslappnade förhållningssättet till sexualitet, den reserverade framtoningen, ärligheten, den sociala jämlikhetssträvan (här brukar man ta upp du-reformen som ett tydligt exempel)  och värnandet om demokratin. 

En studie beskriver sättet att argumentera och lösa konflikter i Sverige. Du vinner inte en argumentation med en svensk genom att höja den emotionella intensiteten, göra dramatiska gester och förhäva dig utan genom att behålla lugnet och lägga fram rationella argument.
    Ett underhållande exempel på det är presskonferensen med HIFs och Syrianskas tränare efter bråket under en match. De anser säkert båda två att de hanterar situationen på rätt sätt men skillnaden är slående.

För mig är Melkemichels sätt att argumentera genom att dra upp dramanivån, höja rösten, appellera på känslor och demonstrativt storma ut ur rummet mycket osvenskt medan HIFs tränare med sitt rationella resonemang framstår som mer begriplig i mina ögon. Observera att jag är medveten om att den bedömningen är högst subjektiv men så är jag också en produkt av min kultur.  

www.aftonbladet.se/sportbladet/fotboll/sverige/allsvenskan/syrianska/article13433518.ab
  • Self Evident

• Petronella01
    Jäjd skrev 2011-10-07 22:05:58 följande:
    Tja, vet man något grundläggande om praktiserande muslimer som inte ens behagar ta kvinnor i hand vet man att det knappast ägnar sig åt vänskap över könsgränsen. 

Det var mest där jag blev förvirrad.  
    Ok. Det måste jag komma ihåg att berätta för de muslimer jag känner och som jag ser, och ser mig, som vänner. Du har säkert rätt och de har nog fel. Du vet säkert mycket bättre hur muslimer beter sig än vad de gör Obestämd
  • Petronella01
    Det lustiga är att svenska mä förfärande ofta anser att könssegregering är helt ok, de också, bara det utfaller till deras fördel. Skillnaden är väl att svenska män hycklar
  • Petronella01
    Att man tycker det är en piss i rymden att inte inte bli tagen i hand inne bär inte att man anser att alla "islamiska" (vad det nu är) föreställningar är acceptabla. Misstänker dock, utifrån dina sarkasmer, att jag kan ägna mig åt en miljon saker som är vettigare än att försöka förklara något för dig.
  • Jäjd
    Petronella01 skrev 2011-10-07 23:03:22 följande:
    Ok. Det måste jag komma ihåg att berätta för de muslimer jag känner och som jag ser, och ser mig, som vänner. Du har säkert rätt och de har nog fel. Du vet säkert mycket bättre hur muslimer beter sig än vad de gör Obestämd
    Ja det låter så.
  • Self Evident
    Petronella01 skrev 2011-10-07 23:03:22 följande:
    Jag har manliga muslimska vänner som t.o.m. kramar mig (haraaaam som syster Khadidje skulle säga ). De skulle aldrig få för sig att göra något så idiotiskt som att inte ta en kvinna i hand enbart p.g.a. hennes kön. Jag har också bott i ett muslimskt land och träffat mängder av muslimer genom mitt arbete och aldrig varit med om att en man har vägrat skaka han med mig, verkligen aldrig. Den enda jag har hört säga att han inte tar kvinnor i hand är en rätt extrem konvertit. Det du beskriver är inte okontroversiellt bland muslimer heller utan en ganska tydlig markering av att man tillhör en viss falang av muslimer. 
  • Self Evident
    Petronella01 skrev 2011-10-07 23:06:47 följande:
    Det lustiga är att svenska mä förfärande ofta anser att könssegregering är helt ok, de också, bara det utfaller till deras fördel. Skillnaden är väl att svenska män hycklar
    Så du tycker att svenska män borde könssegregera lite tydligare?
Svar på tråden Mångkulturalister se hit!