JTA skrev 2011-10-08 21:29:12 följande:
Frågan är kanske hur mycket mångkultur som är nyttigt. Lite grann innebär berikande intryck. För mycket av det innebär parallella samhällen. Och det innebär åtminstone slutet för välfärdssamhället. Viljan att solidariskt bidraga till andra människor beror i hög grad av att man har någonting gemensamt med dem. Assimilering har nyligen ersatt mångkulturalismen som politisk ideologi i Europa: Fortsätt gärna att bejaka det etniska ursprungets färg och smak men om du inte ställer upp på det som verkligen betyder någonting - majoritetssamhället värderingar - så bör du söka dig någon annanstans.
Du kallar dig mångkulturalist men vad jag förstår av det du skriver menar du snarare assimilering av allt viktigt och bejakande av det ytliga.
Vad har du explicit lärt dig av somalier? Av nassar?
Självklart bör det finnas en balans för all kultur, lika som "för mkt av det goda" inte är hälsosamt så är det med allt annat, Lagom är helt enkelt bäst, för vi bor väl i landet lagom?
Vad menar du med att parallella samhällen skapas av för mkt kultur? Att det blir för många och för olika kultur i ett?
Nassarna var faktiskt den grupp som jag tror stämmer bäst överens med de flesta: rädslan för det främmande som bidrar till avståndstagande av allt utländskt för att inte tippa över. Jag räknades till deras egna grupp för att jag inte var som "alla andra" mitt utseende till trots!
Sen hade jag ändå vänner vars syskon var äkta nassar med bombarjackor/stålhättekängor som pryddes av blågula snören etc som skrek "stick hem din svartskalle" med blint hat i ögonen!
Men i ghettot jag bodde i fanns återigen rasismen invandrare emellan samt rasismen mot svenskar!
Somalier hatade zigenare och greker hatade turkar vice versa etc etc... Man gick nästan på deras argument där o började hålla med "fan, sant ju, de där zigenarna bara skapar bråk och stjäl allt i deras väg", "somalierna bara föder massa ungar" "grekerna är ju värsta nationalisterna; vilka tror de att de är egentligen?" "svennarna: ser ner på oss blattar o vägrar ge oss samma chanser pga den svenska avundsjukan; vi får ju inte nå för långt, vi får bara ta deras skitjobb" etc etc etc etc
Känns ngt av ovanstående bekant månne tro?
Det är fördomar med ett korn av sanning som spinns vidare till rent hat och motsättningar mellan grupper, vilket rent av är löjligt!
Av somalierna lärde mig mer om generositet och att dela med sig; att inte alltid behöva lämna tillbaka den den där enkronan/ciggen oavsett hur mkt jag tjatade om att "rätt ska vara rätt" (pga influenserna från hålan jag flyttade ifrån)
Det var ingen rolig resa att flytta från en ursvensk liten småstad till det värsta ghettot för den tiden där alla undrade om man var oskuld/femkronorstjej (iranier), men det var fan så nyttigt att få uppleva kontrasterna och överkomma hatets barriärer och börja se människor för var de är och inte för hur de ser ut/kommer ifrån.