• fisförnäm

Mångkulturalister se hit!

Hur tycker ni alla kulturer som kommer med invandringen ska fördelas i svenska samhället och vad/vem/vilka ska styra det?
    Många av er är för integrationsprincipen som går ut på att svenskar och invandrare ska ge avkall på sina kulturer till förmån för varandras, hur ska detta gå till i praktiken? Vad händer med såna som jag, som inte vill ge avkall på min kultur och mina värderingar till förmån för exempelvis somaliska?
    Ska jag straffas på något sätt? Eller låter ni experimentet fortgå för att se vad som händer när samhället mer och mer blir splittrat (jag tvivlar nämligen på att jag är ensam i mitt avståndstagande)?

Tackar ödmjukast för svar och önskar er allesammans en fortsatt trevlig höst/vinter! 

• Svar på tråden Mångkulturalister se hit!
  • fisförnäm
    Dorian Ertymexx skrev 2011-10-06 19:42:07 följande:
    Och när var det? För jag kan inte minnas att ha läst att NÅGON kultur assimilerades till sverige (samerna åsido, och det hoppas jag du inte menar är ett positivt exempel). Tvärtom har det alltid varit ett ömsesidigt utbyte av kulturer mellan svenskarna och de nya svenskarna. Vilket ofta, om inte alltid, varit till Sveriges fördel. Tänk om valonerna som kom till Sverige assimilerat sig, istället för att ha ett kulturellt utbyte. Vilken förlust om deras kunskaper och kultur gått förlorad, deras smidesfärdigheter gått Sverige förbi, till exempel.
    Jo, men det är ju som du säger - utbyte mellan svenskar och nya svenskar (valloner som, i och med att de nu kallas svenskar, är accepterade och assimilerade till det svenska).
    Dagens situation med invandrare är att de fortfarande kallas utlänningar eftersom de just är det - de assimileras ju inte utan de uppmuntras att "ta plats". Detta skapar enbart förvirring och motsättningar, det ser vi ju redan idag.

Vad säger du om jag påstår att Sverige inte skulle gjort någon förlust om invandring från 3:e världen aldrig hade skett? Snarare skulle Sverige gått med vinst...
  • fisförnäm
    lykantrophona skrev 2011-10-07 12:56:02 följande:
    Det finns svenska saker, det finns finska saker osv, men ibland flyter de inte i varandra. Ungefär som att försöka särskilja mellan "gammal" och "ung", det finns en massa människor mitt emellan. Ändå kan vi säga att någon är ung. Men kategorin är inte helt enkel, var gränsen går varierar för olika personer.

Du tror inte romer, finlandssvenskar eller kurder har gemenskap utan en nation? Jag och min släkt har en massa gemenskap, trots att vi bor uppdelade i två olika länder. Det är ganska enfaldigt att tro att en nation och någonslags likriktad kultur krävs för att uppleva gemenskap.

Ta sen ett exempel på svenskar, i sverige, svensktalade och allt det där... men som ändå inte känner gemenskap? Exempelvis människor med asperger, som ofta har problem med att känna igen i "vanliga människor". Där handlar det inte om kultur, utan om neurologi, men den neurologin kan ge upphov till en slags subkultur i sig, när många aspies möts. Ska de kanske försöka köpa loss en bit land och skaffa sig en flagga?

Du förstår hur larvigt det är. Människor är individer. Det bästa vi kan göra är att låta dem uttrycka sin kultur. Geografi överenstämmer inte alltid med identitet, kultur eller gemenskap.
    Det är just därför man använder sig av generaliseringar som majoriteten står för, och vilka är det som styr i en demokrati - just det, majoriteten.

Inte på samma sätt som nationella kulturer med egna nationer. Finlandssvenskar är som sagt undantagna då svensk och finsk kultur ej har några större kulturella motsättningar. Det geografiska område de bor i, Tornedalen är ju även anpassat efter dem...
    Romer och kurder bor i, för dem, "utländska" samhällen - självklart blir de utstötta och hamnar i utanförskap.

Ja, jisses. Ska man vara svensk så måste man ju vara 100% frisk, annars är man ju utlänning. (sarkasm)

Nej, det stämmer inte alltid men det stämmer för det mesta - och det är den generella gemenskapen som vi ska värna om. Samhällen ska inte förhålla sig efter individer och minoriteter, vem som helst förstår att det inte är möjligt. Det skulle bli kaos.
  • HaraMati
    JTA skrev 2011-10-07 21:49:03 följande:
    Jag är ärligt nyfiken på varför du blev tvungen att bo i ett segregerat ghetto. Berätta!
    jag kan säga att majoriteten av invandrarna som bor i ghettona är där tillfälligt, det är väldigt få som vill bo där i längden, de flesta flyr så fort de får chansen. Oftast fungerar dessa som slussar/genomfart som många ändå lyckas ta sig igenom, men problemet på sikt är också att många blir rädda att ta sig därifrån, det blir för bekvämt helt enkelt. Det är ett faktum hos mäklarna att 70 % flyttar inom den egna kommunen/området och då menar jag även i "svenska" områden.
    Där kommer frågan om tvång in, invandrarna (som oftast har sämre förutsättningar) blir tvungna att ta de alternativ de får, dvs bo i ghetton där det är enklast att få ett boende.

Jag och min familj hade inget annat val än att bosätta oss där ingen annan ville bo.
    Stockholmare om några borde känna till bostadsbristen! Om inte du har pengar för att köpa ngt så får du gott nöja dig med första bästa hyresrätt (i bästa fall) eller fixa ett svart andrahandskontrakt!
    Jag var i tonåren, vi hade bott här i Sverige i ca 9 år då och pappa pluggade på KTH, då är förorten ett tvunget alternativ. 
    Men när han avslutade sin utbildning och fick jobb på Ericsson så fick han inget banklån trots att mamma också jobbade som barnskötare (det var under 95-05 och svårare att få banklån kanske). 
    Nu bor tack o lov ingen av oss  i förorten längre även om man saknar det på ett skumt sätt då o då iom att folk faktiskt var mer sociala där. Men flytta tillbaks? Nej tack!

• HaraMati

Jag och många invandrare med mig har inställlningen "ta seden dit man kommer" och vill inte på ngt sätt försöka oss på att smutskasta det svenska kulturarvet/traditionerna och försöka tvinga in våra allehanda "konstiga" traditioner.
    Sen är det väl en en fråga om språkbrist när invandrare bokstavligen "tar seden" till den plats de kommer ;)
    Men då får ju både svenskar och integrerade invandrare säga ifrån när det går så långt som till könsstympning eller sharialagar

• sumpbävern
    HaraMati skrev 2011-10-08 16:32:08 följande:
    Jag och många invandrare med mig har inställlningen "ta seden dit man kommer" och vill inte på ngt sätt försöka oss på att smutskasta det svenska kulturarvet/traditionerna och försöka tvinga in våra allehanda "konstiga" traditioner.
    Sen är det väl en en fråga om språkbrist när invandrare bokstavligen "tar seden" till den plats de kommer ;)
    Men då får ju både svenskar och integrerade invandrare säga ifrån när det går så långt som till könsstympning eller sharialagar

Jag har alltid tagit seden dit jag kommer, antingen det är hos bekanta eller på resa utomlands. Det hör till sunt förnuft.

Men vad najs haramati, matahari  eller vad du nu heter. Men tyvärr diskuterar inte alla invandrare som dig. 
  • JTA

Jadu MataHari, inte heller jag har någe särskilt att invända mot vad du skriver. Det gör förstås inte att invandrings- och integrationspolitiken plötsligen visat sig fungera.

• HaraMati
    sumpbävern skrev 2011-10-08 17:35:43 följande:
    Jag har alltid tagit seden dit jag kommer, antingen det är hos bekanta eller på resa utomlands. Det hör till sunt förnuft.

Men vad najs haramati, matahari  eller vad du nu heter. Men tyvärr diskuterar inte alla invandrare som dig. 
    Men jag är ju iaf en i samma bunt, och jag är faktiskt inte i minoritet, jag vågar mig påstå att de flesta resonerar som mig, men det är de högröstade eller de som sticker mest ut i media som syns mest.

Integrationspolitiken är långt ifrån perfekt.
    MEn jag håller inte med TS om att den  handlar om att bägge parter måste offra delar av sina ursprungstraditioner.
    Som invandrare får man alltid offra mest, oavsett vart du åker, majoriteten bestämmer lr hur, vilket inte är mer än rätt. Vi vet ju själva HUR mkt man kan behöva offra om man åker till speciella ställen som Iran/Saudi vilka är extrema exempel
  • HaraMati

Jag kallar mig fortfarande en  mångkulturalist för jag tror på att alla ursprung tjänar på att möta andra/främmande kulturer, det är endast då vi kan göra framsteg i våra synsätt.

Jag har hatat och blivit hatad, umgåtts med både nassar o somalier och har varit med de flesta grupper i samhället, vilket har gjort mig visare i efterhand att inte döma hunden efter håret 

• HaraMati

efter håreN så inte ni besserwissrar rättar

• sumpbävern
    HaraMati skrev 2011-10-08 20:17:58 följande:
    efter håreN så inte ni besserwissrar rättar

Jag blev faktiskt orolig ett tag att hunden hade skabb.

Och du är iranier antar jag?
Svar på tråden Mångkulturalister se hit!