lykantrophona skrev 2011-10-07 12:56:02 följande:
Det finns svenska saker, det finns finska saker osv, men ibland flyter de inte i varandra. Ungefär som att försöka särskilja mellan "gammal" och "ung", det finns en massa människor mitt emellan. Ändå kan vi säga att någon är ung. Men kategorin är inte helt enkel, var gränsen går varierar för olika personer.
Du tror inte romer, finlandssvenskar eller kurder har gemenskap utan en nation? Jag och min släkt har en massa gemenskap, trots att vi bor uppdelade i två olika länder. Det är ganska enfaldigt att tro att en nation och någonslags likriktad kultur krävs för att uppleva gemenskap.
Ta sen ett exempel på svenskar, i sverige, svensktalade och allt det där... men som ändå inte känner gemenskap? Exempelvis människor med asperger, som ofta har problem med att känna igen i "vanliga människor". Där handlar det inte om kultur, utan om neurologi, men den neurologin kan ge upphov till en slags subkultur i sig, när många aspies möts. Ska de kanske försöka köpa loss en bit land och skaffa sig en flagga?
Du förstår hur larvigt det är. Människor är individer. Det bästa vi kan göra är att låta dem uttrycka sin kultur. Geografi överenstämmer inte alltid med identitet, kultur eller gemenskap.
Det är just därför man använder sig av generaliseringar som majoriteten står för, och vilka är det som styr i en demokrati - just det, majoriteten.
Inte på samma sätt som nationella kulturer med egna nationer. Finlandssvenskar är som sagt undantagna då svensk och finsk kultur ej har några större kulturella motsättningar. Det geografiska område de bor i, Tornedalen är ju även anpassat efter dem...
Romer och kurder bor i, för dem, "utländska" samhällen - självklart blir de utstötta och hamnar i utanförskap.
Ja, jisses. Ska man vara svensk så måste man ju vara 100% frisk, annars är man ju utlänning. (sarkasm)
Nej, det stämmer inte
alltid men det stämmer för det mesta - och det är den generella gemenskapen som vi ska värna om. Samhällen ska inte förhålla sig efter individer och minoriteter, vem som helst förstår att det inte är möjligt. Det skulle bli kaos.