• fisförnäm

Mångkulturalister se hit!

Hur tycker ni alla kulturer som kommer med invandringen ska fördelas i svenska samhället och vad/vem/vilka ska styra det?
    Många av er är för integrationsprincipen som går ut på att svenskar och invandrare ska ge avkall på sina kulturer till förmån för varandras, hur ska detta gå till i praktiken? Vad händer med såna som jag, som inte vill ge avkall på min kultur och mina värderingar till förmån för exempelvis somaliska?
    Ska jag straffas på något sätt? Eller låter ni experimentet fortgå för att se vad som händer när samhället mer och mer blir splittrat (jag tvivlar nämligen på att jag är ensam i mitt avståndstagande)?

Tackar ödmjukast för svar och önskar er allesammans en fortsatt trevlig höst/vinter! 

• Svar på tråden Mångkulturalister se hit!
  • lykantrophona
    Self Evident skrev 2011-10-05 23:32:24 följande:
    Problemen är kostsamma och svåra att lösa men jag ser dem inte som ett hot mot svenska samhället. Majoriteten av alla invandrare i Sverige är förstås inte kriminella utan vanliga människor som arbetar eller vill göra det. Där brister dock både politiken och systemet. Introduktionen i svenska samhället måste effektiviseras, valideringsprocessen måste gå snabbare och fler riktade yrkesutbildningar skapas.

Ingen kultur eller religion ska dominera eller lämna företräde för någon annan. Dessa företeelser är en privatsak och så länge de inte går emot lagen eller inskränker någon annans frihet så är det ingen annans ensak.

Staten ska däremot förhålla sig så neutral som möjligt och verka för att upprätthålla grundläggande värden som de mänskliga rättigheterna och värna individens frihet. Även om dessa värden är kulturella produkter som allt annat så är det vad som har röstats fram demokratiskt och därför ska följas av alla. Vill man ändra något får man ta det den parlamentariska vägen som ovan nämnts och då har jag lite svårt att se hur majoriteten av svenska folket skulle rösta fram t.ex. 'sharialagar', särskilt som de flesta moderata muslimer inte heller vill göra det.   

Det finns problem, ja, men inget som inte svensk lagstiftning och myndighetsutövning kan lösa. Men det är viktigt att vi erkänner problemen ändå, annars sviker vi dem som drabbas av dem.  
    JA.

Det hjälper inte att dra alla invandrare över en kam, däremot finns en mängd andra saker man kan göra. Bättre SFI? Arbetsmarkandsåtgärder? Tydligare information? Ja, jag är ingen expert. Men de flesta invandrare sköter ju sig uppenbarligen. Att hålla på och tjafsa om att det är "principiellt fel" att dricka sima på valborg eller lyssna på utländsk musik är ju skrattretande.

"Invandrarkritiker" som TS kan ju alltid försöka på ett demokratiskt sätt få igenom sina åsikter. Men "majoritetskulturen" håller inte med honom. De flesta svenskar tycker om religonsfrihet, och i det ingår även muslimer, sikher etc. De flesta svenskar blir förbannade varje gång något barn med handikapp utvisas. osv.
  • hemvärnet

Förstår inte varför kultur som svenskar gillar skulle vara ok när det kommer från ett annat land. I och med att vi införlivar vår andras kultur i vår egen så förändras den väl också och kan med tiden leda till att den kultur vissa nu förkastar, istället tar till sig med öppna armar.

För att få klarhet så gillar du alltså inte för tvära kast så att säga?
    Detsamma gäller ju exempelvis en del gamla människor och ny kultur. Det som händer med de gamla är ju trots allt att de dör ut. Det kan man även säga om allt som inte förändras, det dör ut. Snack om mångkultur och nationalism är ju ganska nytt men även det kommer att dö ut. Känner du inte att du för en hopplös kamp?

• fisförnäm
    lykantrophona skrev 2011-10-05 20:24:56 följande:
    Men den fiktive svensken som inte känner sig hemma i Sverige kanske stör sig på vissa saker i svensk kultur (exempelvis arbetsklimat eller politk`?) men tycker om andra svenska saker, så som svenska högtider och språket.
    '
    Varför vore det orättvist att känna samhörighet med två olika länder? Är det så att du, som jag gissar är "helsvensk", är avundsjuk på folk som känner sig hemma i både Sverige och andra platser?

Och att du menar att romer, kurder etc helt enkelt borde sluta med sina egna traditioner är befängt. Har du ingen medkänsla för andra människor?

Vad är det som är orättvist med invandring eller mångkultur? Din kultur försvinner ingenstans bara för att jag firar valborg med friterat bröd, eller för att din granne fastar på Ramadan. Vad ger dig rätten att lägga dig i andra människors liv, och besluta om vad som hör hemma var?
    Absolut, då får denne utnyttja sina demokratiska rättigheter och uttrycka sin kritik. Det är inte samma sak som att man vill bli japan eller liknande...

Det är orättvist att ett samhälle ska anpassa sig och förhålla sig till en person eller minoritet.
    ..och jag vill mena att man aldrig kan känna sig lika hemma utomlands som i Sverige. Det är här i Sverige som den svenska identiteten har sin hemvist. Att "känna sig hemma" kan man dock definiera olika, men det går inte att ända på vad som är svenskt och utländskt hursomhelst.

Medkänsla är just det jag har. Tyvärr så har dessa kulturer inga hemländer och, eftersom människan är ett flockdjur och behöver gemenskap, så är det bäst att dessa minoriteter assimilerar sig till respektive befintliga nationella samhällen.

Varför tar du friterat bröd och ramadanfastande som exempel? Jo, du gör det för att du vet indirekt att dessa fenomen inte är svenska. Det är det som skiljer oss åt - jag uttrycker direkt när du gör det indirekt - jag kallar spade för spade, du kallar spaden för "något man gräver med" för att du inte törs säga det uppenbara. Således adresserar även du kulturers olika hemvist.
    Varför är det så tabu att värna om det svensk i Sverige, ska vi inte ha samma förutsättningar som andra länders kulturer? 
  • fisförnäm
    hemvärnet skrev 2011-10-06 01:25:02 följande:
    Förstår inte varför kultur som svenskar gillar skulle vara ok när det kommer från ett annat land. I och med att vi införlivar vår andras kultur i vår egen så förändras den väl också och kan med tiden leda till att den kultur vissa nu förkastar, istället tar till sig med öppna armar.

För att få klarhet så gillar du alltså inte för tvära kast så att säga?
    Detsamma gäller ju exempelvis en del gamla människor och ny kultur. Det som händer med de gamla är ju trots allt att de dör ut. Det kan man även säga om allt som inte förändras, det dör ut. Snack om mångkultur och nationalism är ju ganska nytt men även det kommer att dö ut. Känner du inte att du för en hopplös kamp?
    Grejen är den att förr i tiden när kulturer assimilerades till det svenska så fungerade det mycket bättre - samhället var tryggare och hela befolkningen hängde med, så att säga. Samhället var mer grundat på gemenskap och solidaritet.
    Idag så smyger staten bakom ryggen på sina medborgare och finansierar utländska kulturer för att upprätthålla dem utländska och således något som blir främmande för svenskarna. Resultatet blir såklart ett splittrat samhälle som gör stora ekonomiska och sociala förluster.

Jag är inte emot förändringar, men jag vill som sagt att det ska gå till på det sätt som det gjorde förr, dvs innan år 1975 och mångkulturens inträde i staten. Det anser jag inte är en hopplös kamp - det är fullt möjligt.
  • Dorian Ertymexx
    fisförnäm skrev 2011-10-06 17:52:41 följande:
    Grejen är den att förr i tiden när kulturer assimilerades till det svenska så fungerade det mycket bättre - samhället var tryggare och hela befolkningen hängde med, så att säga. Samhället var mer grundat på gemenskap och solidaritet.
    Idag så smyger staten bakom ryggen på sina medborgare och finansierar utländska kulturer för att upprätthålla dem utländska och således något som blir främmande för svenskarna. Resultatet blir såklart ett splittrat samhälle som gör stora ekonomiska och sociala förluster.

Jag är inte emot förändringar, men jag vill som sagt att det ska gå till på det sätt som det gjorde förr, dvs innan år 1975 och mångkulturens inträde i staten. Det anser jag inte är en hopplös kamp - det är fullt möjligt.

Och när var det? För jag kan inte minnas att ha läst att NÅGON kultur assimilerades till sverige (samerna åsido, och det hoppas jag du inte menar är ett positivt exempel). Tvärtom har det alltid varit ett ömsesidigt utbyte av kulturer mellan svenskarna och de nya svenskarna. Vilket ofta, om inte alltid, varit till Sveriges fördel. Tänk om valonerna som kom till Sverige assimilerat sig, istället för att ha ett kulturellt utbyte. Vilken förlust om deras kunskaper och kultur gått förlorad, deras smidesfärdigheter gått Sverige förbi, till exempel.
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • Jäjd

Så tröttsamt det är med de här gamla trista kommentarerna "vad är svensk kultur då"?
    Tror säkert det går jättefint att vara för mångkultur (antingen på något sätt kontrollerad eller lite hipp som happ) utan att behöva försöka förminska eller förneka den svenska.  

• sumpbävern
    Dorian Ertymexx skrev 2011-10-06 19:42:07 följande:

Och när var det? För jag kan inte minnas att ha läst att NÅGON kultur assimilerades till sverige (samerna åsido, och det hoppas jag du inte menar är ett positivt exempel). Tvärtom har det alltid varit ett ömsesidigt utbyte av kulturer mellan svenskarna och de nya svenskarna. Vilket ofta, om inte alltid, varit till Sveriges fördel. Tänk om valonerna som kom till Sverige assimilerat sig, istället för att ha ett kulturellt utbyte. Vilken förlust om deras kunskaper och kultur gått förlorad, deras smidesfärdigheter gått Sverige förbi, till exempel.

Vallonerna togs ju hit just pga sina smidesfärdigheter. Går inte att jämföra med dagens utomeuropeiska massinvandring överhuvudtaget.

Tycker ni kan sluta upp med  dessa löjliga Vallon-argument som ett exempel på att dagens tok-invandring skulle vara något positivt.
  • Dorian Ertymexx
    sumpbävern skrev 2011-10-06 19:55:49 följande:

Vallonerna togs ju hit just pga sina smidesfärdigheter. Går inte att jämföra med dagens utomeuropeiska massinvandring överhuvudtaget.

Tycker ni kan sluta upp med  dessa löjliga Vallon-argument som ett exempel på att dagens tok-invandring skulle vara något positivt.

Jo, det går det. Att du inte vill se det är en annan fråga.
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • HaraMati

Folkvandring/Invandring är ett naturligt fenomen som inte är ngt nytt, det har skett i alla tider om än i större skala nu iom globaliseringen.

Mötet med människor är ett utbyte på gott och ont, ingen kultur kan kalla sig "renodlad" för att dess urspung är med stor sannolikhet ett hopkok av andras.
    Detsamma gäller samtiden: Kära nationalister; det är bara att gräva ner yxan och glömma allt vad nationalism, det funkar helt enkelt att envisas med "en ras" en kultur bullshiten.
    Det är snarare en värld och ett folk: Människan.
    Jag är en svensk världsmedborgare och hör hemma här punkt slut, sluta dra upp saker om vart mina förfäder ursprungligen är ifrån :P 

• tomten är far till alla barn
    HaraMati skrev 2011-10-06 20:46:31 följande:
    Folkvandring/Invandring är ett naturligt fenomen som inte är ngt nytt, det har skett i alla tider om än i större skala nu iom globaliseringen.

Mötet med människor är ett utbyte på gott och ont, ingen kultur kan kalla sig "renodlad" för att dess urspung är med stor sannolikhet ett hopkok av andras.
    Detsamma gäller samtiden: Kära nationalister; det är bara att gräva ner yxan och glömma allt vad nationalism, det funkar helt enkelt att envisas med "en ras" en kultur bullshiten.
    Det är snarare en värld och ett folk: Människan.
    Jag är en svensk världsmedborgare och hör hemma här punkt slut, sluta dra upp saker om vart mina förfäder ursprungligen är ifrån :P 
    Sluta jiddra, börja trolla!
    Dags att lägga ner LSDn min vän, du verkar snurrat lite väl mycket i yttre rymden. Eller sett för många Star Trek avsnitt och tror att vi alla 7 miljarder är enade här utan krig, utan religion, språk och KULTURSKILLNADER.
    Vet inte vilket UFO som satte dig på denna planeten. Välkommen till Jorden i alla fall. Du råkade hamna i den del av jorden vi händelsevis kallar Sverige. Här bor i alla fall svenskar och här ska vi fortsätta vara svenskar. Vill du eller din utomjordiska ras av space aliens invadera denna plats med främmande kulturer som vi inte anser hör hemma här kommer vi att tala om det för er. HÖGT OCH TYDLIGT! Att ni får ta det skitet någon annanstans.
Svar på tråden Mångkulturalister se hit!