lykantrophona skrev 2011-10-05 20:24:56 följande:
Men den fiktive svensken som inte känner sig hemma i Sverige kanske stör sig på vissa saker i svensk kultur (exempelvis arbetsklimat eller politk`?) men tycker om andra svenska saker, så som svenska högtider och språket.
'
Varför vore det orättvist att känna samhörighet med två olika länder? Är det så att du, som jag gissar är "helsvensk", är avundsjuk på folk som känner sig hemma i både Sverige och andra platser?
Och att du menar att romer, kurder etc helt enkelt borde sluta med sina egna traditioner är befängt. Har du ingen medkänsla för andra människor?
Vad är det som är orättvist med invandring eller mångkultur? Din kultur försvinner ingenstans bara för att jag firar valborg med friterat bröd, eller för att din granne fastar på Ramadan. Vad ger dig rätten att lägga dig i andra människors liv, och besluta om vad som hör hemma var?
Absolut, då får denne utnyttja sina demokratiska rättigheter och uttrycka sin kritik. Det är inte samma sak som att man vill bli japan eller liknande...
Det är orättvist att ett samhälle ska anpassa sig och förhålla sig till en person eller minoritet.
..och jag vill mena att man aldrig kan känna sig lika hemma utomlands som i Sverige. Det är här i Sverige som den svenska identiteten har sin hemvist. Att "känna sig hemma" kan man dock definiera olika, men det går inte att ända på vad som är svenskt och utländskt hursomhelst.
Medkänsla är just det jag har. Tyvärr så har dessa kulturer inga hemländer och, eftersom människan är ett flockdjur och behöver gemenskap, så är det bäst att dessa minoriteter assimilerar sig till respektive befintliga nationella samhällen.
Varför tar du friterat bröd och ramadanfastande som exempel? Jo, du gör det för att du vet indirekt att dessa fenomen inte är svenska. Det är det som skiljer oss åt - jag uttrycker direkt när du gör det indirekt - jag kallar spade för spade, du kallar spaden för "något man gräver med" för att du inte törs säga det uppenbara. Således adresserar även du kulturers olika hemvist.
Varför är det så tabu att värna om det svensk i Sverige, ska vi inte ha samma förutsättningar som andra länders kulturer?