• fisförnäm

Mångkulturalister se hit!

Hur tycker ni alla kulturer som kommer med invandringen ska fördelas i svenska samhället och vad/vem/vilka ska styra det?
    Många av er är för integrationsprincipen som går ut på att svenskar och invandrare ska ge avkall på sina kulturer till förmån för varandras, hur ska detta gå till i praktiken? Vad händer med såna som jag, som inte vill ge avkall på min kultur och mina värderingar till förmån för exempelvis somaliska?
    Ska jag straffas på något sätt? Eller låter ni experimentet fortgå för att se vad som händer när samhället mer och mer blir splittrat (jag tvivlar nämligen på att jag är ensam i mitt avståndstagande)?

Tackar ödmjukast för svar och önskar er allesammans en fortsatt trevlig höst/vinter! 

• Svar på tråden Mångkulturalister se hit!
  • fisförnäm
    kalleman skrev 2011-10-04 17:52:04 följande:
    Sedan kan det vara läge att läsa på om Sveriges idéhistoria om varför vi har haft fred i nära på 200 år (trotts 2 världskrig på vår bakgård). Oftast pratar anti-mångkulturister om "splittringar" och "segregering" som rotar sig i kulturella skillnader, när de väl vet att detta inte stämmer. Inget land i världen är homogent med en homogenkultur. Att påstå något sådant är snarare att förtäcka en rasistiska tankegång. 

De som är anti-mångkulturen är oftast lågutbildade, lågakademiker, arbetslösa, lågavlönade, utsatta eller av andra orsaker känner sig alienerade från samhället. Därför är det så självklart att skylla på "somalierna som kommer och splittrar oss" och att "om de inte funnits hade vi (jag) varit en del av en stark nation".  Då det man glömmer i debatten att sverigedemokrater, nationalister och rasister oftast känner att de inte är en del av samhället. 
    Svenskt är något som existerar och självklart går det att göra homogent. Med det sagt så vill jag inte mena att svensk kultur saknar olikheter och möjligheten att assimilera utländska kulturella influenser (alltså inte hela nationella kulturer vilket gäller i dagens mångkultur). Så har det sett ut i hela Sveriges historia.

Vad har detta med saken att göra? Vi är ett land med ett folk - samhällsgemenskap som politiken borde hörhålla sig till vilket den inte gör idag.
  • kalleman
    fisförnäm skrev 2011-10-04 17:57:51 följande:
    Jag talar alltså om mångkulturalismen, dvs politiken bakom dagens mångkulturhets och invandring. Att det finns kulturella fenomen inom den svenska som har utländskt ursprung är jag självklart medveten om, vilket jag förklarat i tidigare inlägg.

Jag tror inte på det. Varför blir då inte situationen bättre med alla "integrations"satsningar som finansieras av skattebetalarna (som i huvudsak är svenskar som lever efter majoritetskulturen)?
    Varför blir exempelvis någon mer våldtäktsbenägen av att vara fattig? Det är en orimlig förklaring. 
    På vilket sätt är jag rasist/främlingsfientlig, förresten?
    kalleman skrev 2011-10-04 17:46:13 följande:
    Återigen konstiga diffusa begrepp som nationalister (och rasister) slänger sig med, "mångkulturella kaos". Vad innebär det? Uppenbarligen ingenting då kultur är något som är heterogent.
    Det innebär ett samhälle med många motsättningar. Dessa hade inte uppstått om folket fått bestämma, dvs majoriteten av dem, vilka kulturella influenser som ska accepteras/assimileras. Så fungerade Sverige innan 1975 och så fungerar det någorlunda i vissa kommuner fortfarande. Men detta sker på statlig nivå så det är bara en tidsfråga innan kaoset urartar.

Hur vet du att integrationssatsningarna inte fungerar? Vad är det som inte fungerar?  Många integrationssatsningar är mycket lyckade och många områden i Sverige är multikulturella, speciellt de områden som har stor inflyttning. 

Även här slänger du dig med diffusa intetsägande begrepp som låter "fint", endast för att höja stilnivån på ditt inlägg. Ordet är alltså "majoritetskultur", vad är det? Så länge du inte börjar prata om den homogena "svenska" kulturen (som jag tror du är alldeles för smart för att tro på själv) betyder det ordet inget alls.

Sociala och ekonomiska klyftor skapar en situation av frustration och alienation som oftast tar sig utryck i desperata våldsakter. Ta upploppen i London för några månader sen, förorterna i Paris för sju årsedan, Malmö för tre årsedan osv. Lever man i en kontext där man har lite möjligheter att påverka sin egen situation (arbetslöshet, fattigdom, sjukdom osv.) så letar man sig till ett utanförskap. Hur många Östermalmbor rånar småbutiker  eller misshandlar varandra på stan?  

Återigen rörande "multikulturellt kaos" så är det ju ett fingerat begrepp! Du säger att det är ett samhälle med många motsättningar. Vilka motsättningar? Slåss man över att fira jul eller Id-al fitr? Kulturer skapar inte motsättningar, sociala och ekonomiska skillnader skapar klyftor. 
  • fisförnäm
    hallencreutz89 skrev 2011-10-04 17:57:20 följande:
    Du har nog en stark poä'ng, när man tittar på statistik på svenskar i invandrartäta områden så hare de ju samma brottsstatistik som invandrarna i områdena, så det är nog snarare en fråga om folks sociala situation än deras invandrarbakgrund. Och det är väl antagligen just därför som invandrare är överrepresenterade i viss brottsstatistik, för de oftare lever med sämre sociala förutsättningar
    Det sociala är inräknat i det kulturella. Att exempelvis sträva efter att jobba är inte en självklarhet, generellt sett, bland alla kulturer som just nu ska trängas i det lilla landet upp i norr (konstigt att invandrarna vänder sig just hit?). Detta är fakta och inget rasistiskt (förstår du, kalleman?)

Normer och värderingar är dessutom viktiga aspekter som skiljer sig. Det är återigen enbart fakta och inget illa menat mot andra kultur (för dem i sina egna länder så fungerar det säkert finfint, men inte här).
  • kalleman
    fisförnäm skrev 2011-10-04 18:05:30 följande:
    Svenskt är något som existerar och självklart går det att göra homogent. Med det sagt så vill jag inte mena att svensk kultur saknar olikheter och möjligheten att assimilera utländska kulturella influenser (alltså inte hela nationella kulturer vilket gäller i dagens mångkultur). Så har det sett ut i hela Sveriges historia.

Vad har detta med saken att göra? Vi är ett land med ett folk - samhällsgemenskap som politiken borde hörhålla sig till vilket den inte gör idag.
    Nej "svenskt" är även det ett konstruerat begrepp för att särskilja "de" och "vi". Det är endast de senaste 20 åren man börjat prata om en homogen svensk kultur (troligtvis för att nya kommunikationer möjliggör för oss att upptäcka kulturella differentieringar). 

Visserligen pratade man mycket om fosterlandet och konugariket Sverige under nationalrommantiken, men man alienerade aldrig invandrare eller främmande kulturer (främst för att man inte visste hur "svenskar" var) för att det inte fanns någon "homogen" svensk kultur. Jämför en skånsk bonde med en norrländsk bonde, deras sätt att leva och deras kulturer så skulle du bli väldigt förvånad över hur olik den var. För att inte prata om landet och storstaden...

Många försöker dock konstruera en homogen svensk kultur (utan speciellt lyckade resultat dock) och applicera den på vår historia. 
  • fisförnäm
    kalleman skrev 2011-10-04 18:12:12 följande:
    Hur vet du att integrationssatsningarna inte fungerar? Vad är det som inte fungerar?  Många integrationssatsningar är mycket lyckade och många områden i Sverige är multikulturella, speciellt de områden som har stor inflyttning. 

Även här slänger du dig med diffusa intetsägande begrepp som låter "fint", endast för att höja stilnivån på ditt inlägg. Ordet är alltså "majoritetskultur", vad är det? Så länge du inte börjar prata om den homogena "svenska" kulturen (som jag tror du är alldeles för smart för att tro på själv) betyder det ordet inget alls.

Sociala och ekonomiska klyftor skapar en situation av frustration och alienation som oftast tar sig utryck i desperata våldsakter. Ta upploppen i London för några månader sen, förorterna i Paris för sju årsedan, Malmö för tre årsedan osv. Lever man i en kontext där man har lite möjligheter att påverka sin egen situation (arbetslöshet, fattigdom, sjukdom osv.) så letar man sig till ett utanförskap. Hur många Östermalmbor rånar småbutiker  eller misshandlar varandra på stan?  

Återigen rörande "multikulturellt kaos" så är det ju ett fingerat begrepp! Du säger att det är ett samhälle med många motsättningar. Vilka motsättningar? Slåss man över att fira jul eller Id-al fitr? Kulturer skapar inte motsättningar, sociala och ekonomiska skillnader skapar klyftor. 
    Jo, tjena. Motsättningarna, speciellt mot majoritetskulturen (som tack och lov fortfarande är den svenska och alltså inte påverkad av någon "integration" av invandrarkultur), har ökat och genom att enbart följa nyhetsinslag så borde detta vara lätt att konstatera.

Det är inte för att det låter fint, jag kallar det för vad det är. Den svenska kulturen är i majoritet.

London, Paris och Malmö säger du. Dessa tre städer har en sak gemensamt: omfattande mångkulturalism - det är så simpelt egentligen.
    Men visst finns det klasskamper här och var men dessa problem är inhemska och således såna problem som inte borde späs på med mångkultur såsom det görs idag.

Vad sägs om kvinnosyn, synen på jämställdhet, demokrati, barnaga, våld öht osv. Tror du seriöst inte det finns några motsättningar mellan kulturer? 
  • kalleman
    fisförnäm skrev 2011-10-04 18:13:46 följande:
    Det sociala är inräknat i det kulturella. Att exempelvis sträva efter att jobba är inte en självklarhet, generellt sett, bland alla kulturer som just nu ska trängas i det lilla landet upp i norr (konstigt att invandrarna vänder sig just hit?). Detta är fakta och inget rasistiskt (förstår du, kalleman?)

Normer och värderingar är dessutom viktiga aspekter som skiljer sig. Det är återigen enbart fakta och inget illa menat mot andra kultur (för dem i sina egna länder så fungerar det säkert finfint, men inte här).
    Nej det sociala är inte kulturellt.  Bara för att jag vuxit upp i en skabbiglägenhet  från miljonprogrammet betyder inte det att vara fattig är en del av min kultur, det är en del av min historia men inte min kultur. 

Det är även intressant att du menar att "strävan efter att inte jobba" för det första är ett problem, men även att det skulle vara djupt rotat i en kultur, vilken i sådana fall och var i världen behöver man inte jobba för att överleva?
  • fisförnäm
    kalleman skrev 2011-10-04 18:20:00 följande:
    Nej "svenskt" är även det ett konstruerat begrepp för att särskilja "de" och "vi". Det är endast de senaste 20 åren man börjat prata om en homogen svensk kultur (troligtvis för att nya kommunikationer möjliggör för oss att upptäcka kulturella differentieringar). 

Visserligen pratade man mycket om fosterlandet och konugariket Sverige under nationalrommantiken, men man alienerade aldrig invandrare eller främmande kulturer (främst för att man inte visste hur "svenskar" var) för att det inte fanns någon "homogen" svensk kultur. Jämför en skånsk bonde med en norrländsk bonde, deras sätt att leva och deras kulturer så skulle du bli väldigt förvånad över hur olik den var. För att inte prata om landet och storstaden...

Många försöker dock konstruera en homogen svensk kultur (utan speciellt lyckade resultat dock) och applicera den på vår historia. 
    Konstruerat? Det finns inget svenskt alltså?
    Hur ser du på dig själv, rotlös? "världsmedborgare"?

Olikheten mellan skåningen och norrlänningen är just svensk - båda är svenskar och deras olikheter står under deras gemenskap som heter svenskar.
    Jag vill förövrigt påstå att ett tryggt och harmoniskt SAMhälle är beroende av gemenskap - vad säger du om det?

"vår" historia? Hur ska du ha det?
  • fisförnäm
    kalleman skrev 2011-10-04 18:26:41 följande:
    Nej det sociala är inte kulturellt.  Bara för att jag vuxit upp i en skabbiglägenhet  från miljonprogrammet betyder inte det att vara fattig är en del av min kultur, det är en del av min historia men inte min kultur. 

Det är även intressant att du menar att "strävan efter att inte jobba" för det första är ett problem, men även att det skulle vara djupt rotat i en kultur, vilken i sådana fall och var i världen behöver man inte jobba för att överleva?
    Jo, visst. Många sociala normer är just svenska. Du går exempelvis inte till en fest med mjukisbrallor då du vet att det inte är socialt accepterat i Sverige.

Självklart är det ett problem - en del i en befolkning ska väl inte få "slippa" jobba och bidra till det GEMENSAMMA (det SVENSKA) samhället, eller vad tycker du?
    Somalia, Afghanistan är två exempel.
    Fakta - ingen rasism.
  • kalleman
    fisförnäm skrev 2011-10-04 18:24:21 följande:
    Jo, tjena. Motsättningarna, speciellt mot majoritetskulturen (som tack och lov fortfarande är den svenska och alltså inte påverkad av någon "integration" av invandrarkultur), har ökat och genom att enbart följa nyhetsinslag så borde detta vara lätt att konstatera.

Det är inte för att det låter fint, jag kallar det för vad det är. Den svenska kulturen är i majoritet.

London, Paris och Malmö säger du. Dessa tre städer har en sak gemensamt: omfattande mångkulturalism - det är så simpelt egentligen.
    Men visst finns det klasskamper här och var men dessa problem är inhemska och således såna problem som inte borde späs på med mångkultur såsom det görs idag.

Vad sägs om kvinnosyn, synen på jämställdhet, demokrati, barnaga, våld öht osv. Tror du seriöst inte det finns några motsättningar mellan kulturer? 
    Använd inte begrepp du inte kan, det finns ingen "svensk" kultur, precis lika lite som det finns en "muslimsk", "norsk" eller annan homogen kultur för den delen.

Du menar att din åsikt rörande den "misslyckade" integrationen baseras på nyhetsinslag? Vilka nyhetsinslag? Aftonbladet? Patriot.nu? Du missar helt iden om att nyheter inte presenterar lyckade integrationer. OM det vore så att integrationen skulle vara helt misslyckad skulle Sverige således vara i totalt uppror med tanke på hur många invandrare vi har tagit in. Särskilt under 60, 70 och 80 talet.

Du har även rätt i att London, Malmö och Paris är länder med stor multikulturalitet (vi kan även lägga till Rodney King protesterna i LA 1992 här), där du faller platt är dock att det inte är invandrare som begår upplopp, tvärtom det är den fattiga arbetarklassen. I london var det inte de invandringstäta områdena (som i London är tämligen välställda) utan de fattiga arbetarkvarteren med en arbetslöshet på nära 50%. I LA var det den fattiga svarta befolkningen som begick upplopp, I Paris var det även där ungdomar osv.

Nej det finns ingen "kulturell" motsättning. Det finns motsättningar i åsikter däremot och det behöver du inte skylla på mångkulturen. Vare sig Hålan Juholt eller Fredrik Rhienfeldt eller Jimmie Åkesson är invandrare, eller som du skulle sagt: "från främmande kulturer". Ändå står de tvärt emot varandra rörande ideologi, sakpolitik och demokrati. 
  • kalleman
    fisförnäm skrev 2011-10-04 18:37:41 följande:
    Jo, visst. Många sociala normer är just svenska. Du går exempelvis inte till en fest med mjukisbrallor då du vet att det inte är socialt accepterat i Sverige.

Självklart är det ett problem - en del i en befolkning ska väl inte få "slippa" jobba och bidra till det GEMENSAMMA (det SVENSKA) samhället, eller vad tycker du?
    Somalia, Afghanistan är två exempel.
    Fakta - ingen rasism.
    Nej sociala normer är skapade av den sociala kontexten inte av den kulturella tillhörigheten. Jag och mina vänner kan mycket väl ha en fest i mjukisbrallor, precis som att det inte är tänkbart att komma i något annat än frack på vissa fester. Det är inte så att vi tänker "vi är minsann svenskar, därför tar vi jeans på oss". 

Du menar att man inte arbetar i Somalia eller Afghanistan? Eller att de båda länderna aktivt strävar efter att arbeta så lite som möjligt? Kanske är det därför människor dör i svält i Somalia, de orkar inte arbeta för födan helt enkelt. 
Svar på tråden Mångkulturalister se hit!