kalleman skrev 2011-10-04 17:43:34 följande:
Skulle snarare vilja säga att det är de ekonomiska och sociala situationerna som står för långt ifrån varandra. Det är inget problem med en mångkultur i mitt bostadsområde där alla är högakademiker och har en årsinkomst på 500 000+. Därimot är det stora problem i områden med stora socialaklyftor och arbetslöshet.
Det många rasister och främlingsfientliga menar är att det är kulturen som är roten till våld och frustration, när det istället handlar om ekonomiska förutsättningar och sociala situation.
Jag talar alltså om mångkulturalismen, dvs politiken bakom dagens mångkulturhets och invandring. Att det finns kulturella fenomen inom den svenska som har utländskt ursprung är jag självklart medveten om, vilket jag förklarat i tidigare inlägg.
Jag tror inte på det. Varför blir då inte situationen bättre med alla "integrations"satsningar som finansieras av skattebetalarna (som i huvudsak är svenskar som lever efter majoritetskulturen)?
Varför blir exempelvis någon mer våldtäktsbenägen av att vara fattig? Det är en orimlig förklaring.
På vilket sätt är jag rasist/främlingsfientlig, förresten?
kalleman skrev 2011-10-04 17:46:13 följande:
Återigen konstiga diffusa begrepp som nationalister (och rasister) slänger sig med, "mångkulturella kaos". Vad innebär det? Uppenbarligen ingenting då kultur är något som är heterogent.
Det innebär ett samhälle med många motsättningar. Dessa hade inte uppstått om folket fått bestämma, dvs majoriteten av dem, vilka kulturella influenser som ska accepteras/assimileras. Så fungerade Sverige innan 1975 och så fungerar det någorlunda i vissa kommuner fortfarande. Men detta sker på statlig nivå så det är bara en tidsfråga innan kaoset urartar.