Inlägg från: Dorian Ertymexx |Visa alla inlägg
  • Dorian Ertymexx

Mångkulturalister se hit!

Danitra skrev 2011-10-03 20:04:24 följande:
    Vi mångkulturalister och kulturmarxister värvar så klart alla nyinkomna invandrare till vår väpnade kamp mot kulturkonservatismen.

Sen kommer vi utfärda spöstraff för utövande av midsommar och hängning i gran för de som vågar fira jul.

Sharialagar kommer gälla alla och sen kommer vi bara äta couscous och grillade maskar. Burka till alla och sen lever vi lyckliga i alla våra dagar. 

Akta dig, de kan tro att du menar allvar.
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • Dorian Ertymexx
    fisförnäm skrev 2011-10-04 17:28:42 följande:
    Det mesta du drar upp är subkulturella influenser som kommer till Sverige oavsett invandring. Vi ser exempelvis inte mycket av en amerikansk invandring trots att amerikanska subkulturella fenomen är vanliga i svenska samhället. Dessa har svenskarna tagit till sig frivilligt och är således inte en del av den mångkulturalism som jag belyser i TS. Man kan lika gärna kalla dem svenska med amerikanskt ursprung då de som sagt är assimilerade.
    Mångkulturalismen tillsammans med invandringen går ju ut på att dela upp samhället, frågan är ju bara hur. Ska den största minoriteten få större plats i den del svenskarna får ge avkall på? Hur ska harmoni uppnås? Motsättningarna kommer bara bli fler och fler, större och större.

Sverige har aldrig varit monokulturell nej, det har nog knappt något land/rike varit genom historien så det är ganska irrelevant. Det jag syftar på är som sagt mångkulturalismen och politiken som ligger bakom den tillsammans med invandringen.
    Skåne och skåningar är Sverige och svenskar - integration är det inte tal om. Snarare assimilation.

Ja, alla folkgrupper med egna kulturer (ofta nationella kulturer såsom den svenska, tyska, franska osv...) borde ha sina egna länder.
    Jag menar att "överlappningar" inte ska behöva ske - var och en har ett eget land med egna gränser etc. Jorden är som bekant redan indelad i nationer så ja, nationalism är ingen dum princip att följa.

Jo, nationalism är en fullkomligt värdelös princip att följa. Såvida man inte gillar segregation, hat, konstanta krig och mera hat förstås. Men hey, don efter person liksom.
  • Dorian Ertymexx
    JTA skrev 2011-10-05 21:01:32 följande:
    Åk någon annanstans så fattar du snart vad svensk kultur är. Räcker att åka till Danmark för att förstå att andra inte är som svenskar.

Mnja. Jag har varit runt större delen av världen och jag tycker att folk är mer lika än olika.
  • Dorian Ertymexx
    fisförnäm skrev 2011-10-06 17:52:41 följande:
    Grejen är den att förr i tiden när kulturer assimilerades till det svenska så fungerade det mycket bättre - samhället var tryggare och hela befolkningen hängde med, så att säga. Samhället var mer grundat på gemenskap och solidaritet.
    Idag så smyger staten bakom ryggen på sina medborgare och finansierar utländska kulturer för att upprätthålla dem utländska och således något som blir främmande för svenskarna. Resultatet blir såklart ett splittrat samhälle som gör stora ekonomiska och sociala förluster.

Jag är inte emot förändringar, men jag vill som sagt att det ska gå till på det sätt som det gjorde förr, dvs innan år 1975 och mångkulturens inträde i staten. Det anser jag inte är en hopplös kamp - det är fullt möjligt.

Och när var det? För jag kan inte minnas att ha läst att NÅGON kultur assimilerades till sverige (samerna åsido, och det hoppas jag du inte menar är ett positivt exempel). Tvärtom har det alltid varit ett ömsesidigt utbyte av kulturer mellan svenskarna och de nya svenskarna. Vilket ofta, om inte alltid, varit till Sveriges fördel. Tänk om valonerna som kom till Sverige assimilerat sig, istället för att ha ett kulturellt utbyte. Vilken förlust om deras kunskaper och kultur gått förlorad, deras smidesfärdigheter gått Sverige förbi, till exempel.
  • Dorian Ertymexx
    sumpbävern skrev 2011-10-06 19:55:49 följande:

Vallonerna togs ju hit just pga sina smidesfärdigheter. Går inte att jämföra med dagens utomeuropeiska massinvandring överhuvudtaget.

Tycker ni kan sluta upp med  dessa löjliga Vallon-argument som ett exempel på att dagens tok-invandring skulle vara något positivt.

Jo, det går det. Att du inte vill se det är en annan fråga.
  • Dorian Ertymexx
    lykantrophona skrev 2011-10-07 12:56:02 följande:
    Det finns svenska saker, det finns finska saker osv, men ibland flyter de inte i varandra. Ungefär som att försöka särskilja mellan "gammal" och "ung", det finns en massa människor mitt emellan. Ändå kan vi säga att någon är ung. Men kategorin är inte helt enkel, var gränsen går varierar för olika personer.

Du tror inte romer, finlandssvenskar eller kurder har gemenskap utan en nation? Jag och min släkt har en massa gemenskap, trots att vi bor uppdelade i två olika länder. Det är ganska enfaldigt att tro att en nation och någonslags likriktad kultur krävs för att uppleva gemenskap.

Ta sen ett exempel på svenskar, i sverige, svensktalade och allt det där... men som ändå inte känner gemenskap? Exempelvis människor med asperger, som ofta har problem med att känna igen i "vanliga människor". Där handlar det inte om kultur, utan om neurologi, men den neurologin kan ge upphov till en slags subkultur i sig, när många aspies möts. Ska de kanske försöka köpa loss en bit land och skaffa sig en flagga?

Du förstår hur larvigt det är. Människor är individer. Det bästa vi kan göra är att låta dem uttrycka sin kultur. Geografi överenstämmer inte alltid med identitet, kultur eller gemenskap.

Nej, men det är ju det de vill åtgärda. De vill ha det där gamla "ein volk ein land".  
Svar på tråden Mångkulturalister se hit!