• fisförnäm

Mångkulturalister se hit!

Hur tycker ni alla kulturer som kommer med invandringen ska fördelas i svenska samhället och vad/vem/vilka ska styra det?
    Många av er är för integrationsprincipen som går ut på att svenskar och invandrare ska ge avkall på sina kulturer till förmån för varandras, hur ska detta gå till i praktiken? Vad händer med såna som jag, som inte vill ge avkall på min kultur och mina värderingar till förmån för exempelvis somaliska?
    Ska jag straffas på något sätt? Eller låter ni experimentet fortgå för att se vad som händer när samhället mer och mer blir splittrat (jag tvivlar nämligen på att jag är ensam i mitt avståndstagande)?

Tackar ödmjukast för svar och önskar er allesammans en fortsatt trevlig höst/vinter! 

• Svar på tråden Mångkulturalister se hit!
  • Self Evident
    Petronella01 skrev 2011-10-07 23:25:15 följande:
    Men herre djävlar! Jag skakar ju aldrig hand med någon annan! Varför ska jag insistera på att göra det med muslimer som jag vet inte vill? Verkar inte det hjärndött att framhärda i något som jag själv inte kan se värdet i?

Visst, se du handskakning som en fin tradition. I mina ögon är den stel, sipp och fullkomligt meningslös.
    Så om du t.ex. går på en arbetsintervju och arbetsgivaren slänger fram kardan så besvarar du inte gesten? Eller om du går på en tillställning och blir presenterad för folk du inte känner så tar du inte i hand om de sträcker fram handen? Jag har bara väldigt svårt att tro att du aldrig befinner dig i en situation där någon initierar ett handslag.
  • Self Evident
    Jäjd skrev 2011-10-07 23:29:42 följande:
    Jag förstår inte vad du ville säga. Bindestreck är jag inte intresserad av.
    Jag tror att det skulle stå "Icke desto mindre" men vad vet jag.
  • JTA
    Petronella01 skrev 2011-10-07 21:46:59 följande:
    Jag har aldrig mötts med annat än respekt från mina invandrade vänner, och då ska man veta att bland dem ingår några av de som ses med så otroligt oblida ögon av de svenskar som ställer sig på den extremintoleranta sidan: jag har vänner som är så djupt troende muslimer att de inte tar kvinnor i hand. Vi är vänner ändå, och det har på intet sätt inskränkt min möjlighet att utöva vad det nu än månde vara. Jag önskar att du och dina gelikar kunde koppla på hela hjärnkontoret och göra er av med er paranoja
    Petronella01 skrev 2011-10-07 23:25:15 följande:
    Men herre djävlar! Jag skakar ju aldrig hand med någon annan! Varför ska jag insistera på att göra det med muslimer som jag vet inte vill? Verkar inte det hjärndött att framhärda i något som jag själv inte kan se värdet i?

Visst, se du handskakning som en fin tradition. I mina ögon är den stel, sipp och fullkomligt meningslös.
    Om vi för diskussionens skull bortser från vad du vill och inte vill göra med avseende på handskakning: Har du någon idé om varför dina muslimska vänner inte vill ta dig i hand?

Och snälla, snälla, snälla, svara inte "av respekt". Något lite mer djupsinnigt vill vi läsa.
  • sumpbävern
    Petronella01 skrev 2011-10-07 23:28:19 följande:
    Ok, det smög sig in ett bindestreck som inte ska vara där. Ursäkta. Tycker du att du tar poäng med det citatet?

Du är en väldigt  tvetydig person. Vet du själv vad vill säga med ditt dravel? Jag förstår inte din poäng alls.
  • Tonårsmamman1
    hallencreutz89 skrev 2011-10-04 17:57:20 följande:

Du har nog en stark poä'ng, när man tittar på statistik på svenskar i invandrartäta områden så hare de ju samma brottsstatistik som invandrarna i områdena, så det är nog snarare en fråga om folks sociala situation än deras invandrarbakgrund. Och det är väl antagligen just därför som invandrare är överrepresenterade i viss brottsstatistik, för de oftare lever med sämre sociala förutsättningar
    Stämmer! Brottslighet frodas i områden med sämre sociala förutättsättningar. Så har det varit i alla tider. Oavsett var folk kommer ifrån.
  • JTA

Tonårsmamman och hallencreutz: kruxet är att givet förutsättningarna för dagens stora invandring från framför allt mena gör det närmast givet att det skall gå dåligt. Integrationspolitiken är helt paj, det råder det inte minsta tvivel om. Innan vi fixat den finns ingen anledning att fortsätta släppa in massor av folk som har och får små chanser att bidraga till samhället.

• JTA

Tonårsmamman och hallencreutz: kruxet är att givet förutsättningarna för dagens stora invandring från framför allt mena gör det närmast givet att det skall gå dåligt. Integrationspolitiken är helt paj, det råder det inte minsta tvivel om. Innan vi fixat den finns ingen anledning att fortsätta släppa in massor av folk som har och får små chanser att bidraga till samhället.

• Self Evident
    Tonårsmamman1 skrev 2011-10-08 10:34:02 följande:
    Stämmer! Brottslighet frodas i områden med sämre sociala förutättsättningar. Så har det varit i alla tider. Oavsett var folk kommer ifrån.
    Jo, men sociala faktorer förklara inte alla former av brottslighet. Det är inte så att alla kriminella invandrare plötsligt blev det när de flyttade till sociala problemområden. Till och med Zarnecki som försöker bortförklara allt med diskriminering tillstår att det finns människor som utger sig för att vara politiska flyktingar men i själva flyr av andra skäl (läs polisen).
    Dessutom är majoriteten av invånarna i dessa områden inte kriminella. Det är betydligt mer komplext än så. Det finns dessutom brottslighet som enbart invandrare står för. Då krävs nya strategier för att hantera denna brottslighet eftersom svensk polis och myndigheter saknar erfarenhet av dessa företeelser som jag nämnde ovan:

www.sweden.gov.se/sb/d/12447/a/147202

www.vardguiden.se/Tema/Sex-och-samlevnad/Krop.../

www.polisen.se/sv/Utsatt-for-brott/Olika-type.../

www.dn.se/Pages/Article.aspx?id=658394__Artic...

www.sakerhetspolisen.se/publicerat/pressmedde...

sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=...
  • fisförnäm
    hemvärnet skrev 2011-10-07 07:53:09 följande:
    Aha. Du är inte mot förändringar men vill att det ska gå till som det gjorde förr. Kan du förstå hur detta kan tolkas som en motsägelse?
    Varför skulle det vara en motsägelse? Det svenska samhället var även föränderlig förr i tiden.
Svar på tråden Mångkulturalister se hit!