• fisförnäm

Mångkulturalister se hit!

Hur tycker ni alla kulturer som kommer med invandringen ska fördelas i svenska samhället och vad/vem/vilka ska styra det?
    Många av er är för integrationsprincipen som går ut på att svenskar och invandrare ska ge avkall på sina kulturer till förmån för varandras, hur ska detta gå till i praktiken? Vad händer med såna som jag, som inte vill ge avkall på min kultur och mina värderingar till förmån för exempelvis somaliska?
    Ska jag straffas på något sätt? Eller låter ni experimentet fortgå för att se vad som händer när samhället mer och mer blir splittrat (jag tvivlar nämligen på att jag är ensam i mitt avståndstagande)?

Tackar ödmjukast för svar och önskar er allesammans en fortsatt trevlig höst/vinter! 

• Svar på tråden Mångkulturalister se hit!
  • Self Evident
    HaraMati skrev 2011-10-08 23:42:47 följande:
    Det är inte lätt att gå emot sin egen grupp/familj och det gläder mig verkligen att de ens kan få chansen att kunna motverka problemen.
    Det är nog hög tid att fler utrikesfödda/människor med invandrarbakgrund börjar göra sina röster hörda som bra förebilder för de som inte hunnit kravla sig upp ännu för att hjälpa dessa på traven.
    Att det faktiskt går att integreras och ha kvar det positiva från sin egen kultur 
    Definitivt. Jag tror att det är den mest effektiva vägen. Iranier är ju ett bra exempel på det. De iranier jag känner har inte givit upp sin iranska identitet för att de har accepterat vissa svenska förhållanden. Man behöver ju inte se det som att man förlorar något heller utan att man kompletterar det man redan har. Det gäller ju Sverige i stort också.   
  • HaraMati
    Self Evident skrev 2011-10-08 23:46:34 följande:
    Det kanske stämmer men jag såg en intervju med Nalin Pekgül som sa att det är tuffare för kurdiska tjejer på mindre orter än i storstäderna där alla projekt mot t.ex. hederskultur finns. Efter Pela och Fadime ökade medvetenheten bland myndigheterna och det satsades en hel del i storstäderna men det är klart att det måste göras mer.
    Dessutom måste förändringen komma inifrån men det är nästan svårare än för myndigheterna att göra insatser i problemområden. Den sociala kontrollen inom vissa grupper är stenhård. som du säkert vet.

Det finns ju också individer med kopplingar till politiska och religiösa falanger i hemländerna som håller koll på folk. Al-shabaab är ju t.ex. en mäktig organisation med stora resurser och tentakler över hela världen. Unga män 'försvinner' och dyker upp på Youtube och mordhotar Lars Wilks på svenska i Mogadishu, (du kanske har sett den videon, helt sjukt), så det är ju inte enkelt att bryta sig loss även om man vill. Jag tror att svenskar är rätt naiva/okunniga när det gäller den typen av företeelser.     
    Kanske dags att medvetande-göra svenskar utan att SD'arna bockar o bugar för extraskjutsen, ;)

• HaraMati
    Self Evident skrev 2011-10-08 23:50:30 följande:
    Definitivt. Jag tror att det är den mest effektiva vägen. Iranier är ju ett bra exempel på det. De iranier jag känner har inte givit upp sin iranska identitet för att de har accepterat vissa svenska förhållanden. Man behöver ju inte se det som att man förlorar något heller utan att man kompletterar det man redan har. Det gäller ju Sverige i stort också.   
    än en gång; I agree.
    Nu blev det trist ju :( Vi är FÖR överens o ingen finns här för att krydda upp tillvaron :P för att alla diskuterar hett om snyggingarna de aldrig kommer att få ;) (om du sneglar uppåt mot sidan eller bara vänsteråt)
  • JTA

Jag sitter och funderar på om det finns någon möjlighet att slå in en kil i den här otäcka känslan av samförstånd. Men det går dåligt.

• HaraMati
    JTA skrev 2011-10-09 00:16:59 följande:
    Jag sitter och funderar på om det finns någon möjlighet att slå in en kil i den här otäcka känslan av samförstånd. Men det går dåligt.
    Bra försökt iaf ;)
  • Self Evident
    HaraMati skrev 2011-10-09 00:05:05 följande:
    än en gång; I agree.
    Nu blev det trist ju :( Vi är FÖR överens o ingen finns här för att krydda upp tillvaron :P för att alla diskuterar hett om snyggingarna de aldrig kommer att få ;) (om du sneglar uppåt mot sidan eller bara vänsteråt)
    Själv är jag mycket nöjd!

Även om underhållningsvärdet kanske försvinner så är det just samförstånd jag önskar att vi kunde uppnå även på ett generellt plan i Sverige. Man borde sluta jiddra så mycket om tolerans och i stället fundera konkret på hur vi ska kunna leva tillsammans.

Jag såg en intressant intervju igår med en engelsk historiker som sa att det genom alla tider har uppstått konflikter när olika kulturer försöker samsas i ett samhälle och att de civilisationer som var mest framgångsrika var de där man hittade ett gemensamt förhållningssätt.

Den form av normativ mångkulturalism vissa förespråkar i Sverige där alla kulturer har samma värde och därför måste tolereras till varje pris, har inte funkat någonstans i världen. Vissa kulturella uttryck som t.ex. könsstympning, barnäktenskap, hedersmord, homofobi, kvinnoförtryck etc ska absolut inte tolereras utan elimineras med alla medel.

Det i sin tur innebär att det politiska etablissemanget måste tala öppet om de problem som faktiskt finns och att utrikes födda måste blir mer synliga och engagerade i debatten och inte alltid beskrivas som en abstrakt massa av självutnämnda 'experter' på området. Då bryter man också SDs monopol på de här frågorna och kan föra en mer saklig och mindre sentimental diskussion.

Jag anser att Sverige måste begränsa invandringen omgående, bortsett från verkliga flyktingar självfallet, och aktivt börja arbeta med dem som redan är här. Jag tror det får bli ett slags folkhemsbygge i turbofart. Den process vi redan har genomgått i Sverige, även om den inte är färdig, när det gäller rättigheter för barn, kvinnor, HBT-personer och människor med funktionsnedsättningar etc måste även de som kommer till Sverige genomgå, om de inte redan har dessa värderingar från början.

Då menar jag inte i lulligullprojektform där kulturkoftorna kramas med mångfalden utan konkreta faktabaserade upplysningkampanjer utformade i samarbete med etablerade utrikes födda från samma grupper - om diskrimineringslagstiftningen, det svenska samhällets värdegrund och det historiska arbetet för dessa frågor i Sverige.

Jag önskar också att polisen och särskilt SÄPO fick större befogenheter att bekämpa organiserad brottslighet, förhindra värvning av ungdomar till den senare, utreda de krigsförbrytare som finns i landet liksom de individer som jobbar för regimer och politiska eller religiösa falanger i invandrarnas hemländer och sätter skräck i invandrare här samt bryta ner de terrorceller som har bildats. Rensa ut, bunta ihop och skicka med nästa flyg åt vart fan som helst.

I övrigt bryr jag mig inte ett dugg om vad folk identifierar sig som, vad de gör på sin fritid eller vad de tror på. Mångkulturen lever och frodas men den ska inte ha något med politiken att göra. Politiken ska riktas till alla medborgare oavsett ursprung och inte särskilda grupper.
  • sumpbävern
    HaraMati skrev 2011-10-08 22:35:59 följande:
    wow mitt i prick! 
    Fett schysst, så då känner du till den rasen :P 

Jag har aldrig haft några problem med iranier. Synd att islam har satt sina klor i persernas rike.  
  • HaraMati
    sumpbävern skrev 2011-10-09 11:16:14 följande:
    Jag har aldrig haft några problem med iranier. Synd att islam har satt sina klor i persernas rike.  
    Synd faktiskt att den förvrängda formen av det de kallar islam har satt sina klor i det vackra perserriket :(
    menar att det inte ens längre är islam utan nåt nytt hopkok som råder i balans med girighet och maktmissbruk
  • HaraMati
    Self Evident skrev 2011-10-09 10:35:07 följande:
    Själv är jag mycket nöjd!

Även om underhållningsvärdet kanske försvinner så är det just samförstånd jag önskar att vi kunde uppnå även på ett generellt plan i Sverige. Man borde sluta jiddra så mycket om tolerans och i stället fundera konkret på hur vi ska kunna leva tillsammans.

Jag såg en intressant intervju igår med en engelsk historiker som sa att det genom alla tider har uppstått konflikter när olika kulturer försöker samsas i ett samhälle och att de civilisationer som var mest framgångsrika var de där man hittade ett gemensamt förhållningssätt.

Den form av normativ mångkulturalism vissa förespråkar i Sverige där alla kulturer har samma värde och därför måste tolereras till varje pris, har inte funkat någonstans i världen. Vissa kulturella uttryck som t.ex. könsstympning, barnäktenskap, hedersmord, homofobi, kvinnoförtryck etc ska absolut inte tolereras utan elimineras med alla medel.

Det i sin tur innebär att det politiska etablissemanget måste tala öppet om de problem som faktiskt finns och att utrikes födda måste blir mer synliga och engagerade i debatten och inte alltid beskrivas som en abstrakt massa av självutnämnda 'experter' på området. Då bryter man också SDs monopol på de här frågorna och kan föra en mer saklig och mindre sentimental diskussion.

Jag anser att Sverige måste begränsa invandringen omgående, bortsett från verkliga flyktingar självfallet, och aktivt börja arbeta med dem som redan är här. Jag tror det får bli ett slags folkhemsbygge i turbofart. Den process vi redan har genomgått i Sverige, även om den inte är färdig, när det gäller rättigheter för barn, kvinnor, HBT-personer och människor med funktionsnedsättningar etc måste även de som kommer till Sverige genomgå, om de inte redan har dessa värderingar från början.

Då menar jag inte i lulligullprojektform där kulturkoftorna kramas med mångfalden utan konkreta faktabaserade upplysningkampanjer utformade i samarbete med etablerade utrikes födda från samma grupper - om diskrimineringslagstiftningen, det svenska samhällets värdegrund och det historiska arbetet för dessa frågor i Sverige.

Jag önskar också att polisen och särskilt SÄPO fick större befogenheter att bekämpa organiserad brottslighet, förhindra värvning av ungdomar till den senare, utreda de krigsförbrytare som finns i landet liksom de individer som jobbar för regimer och politiska eller religiösa falanger i invandrarnas hemländer och sätter skräck i invandrare här samt bryta ner de terrorceller som har bildats. Rensa ut, bunta ihop och skicka med nästa flyg åt vart fan som helst.

I övrigt bryr jag mig inte ett dugg om vad folk identifierar sig som, vad de gör på sin fritid eller vad de tror på. Mångkulturen lever och frodas men den ska inte ha något med politiken att göra. Politiken ska riktas till alla medborgare oavsett ursprung och inte särskilda grupper.
    Det har väl med den svenska neutraliteten att göra, att inte trampa på några tår och förhålla sig så diplomatiskt som möjligt, vilket inte är fel i sig, men det behövs helt klart ett tydligt förhållningssätt till det oacceptabla som gör klart en gång för alla var rättvisan sitter och vart gränserna går.
    Inte nog med våra "vardagsproblem", jag blir inte heller glad av att läsa i tidningen om allt brutalare morden som sker där styckade kroppsdelar dyker upp överallt och att baltiska ligor drar som en stormvind över landet och länsar svenska/invandrarhem på dess värdesaker. 
    Hur ser Sverige framtid ut? 
    Det är många integrerade invandrare som flytt Sverige
  • sumpbävern
    HaraMati skrev 2011-10-09 15:12:09 följande:
    Synd faktiskt att den förvrängda formen av det de kallar islam har satt sina klor i det vackra perserriket :(
    menar att det inte ens längre är islam utan nåt nytt hopkok som råder i balans med girighet och maktmissbruk
    Kort och gott; islam.

Aja, med den blådåren vid makten blir det kärnvapenkrig en vacker dag. Utan tvekan. 
Svar på tråden Mångkulturalister se hit!