HaraMati skrev 2011-10-09 00:05:05 följande:
än en gång; I agree.
Nu blev det trist ju :( Vi är FÖR överens o ingen finns här för att krydda upp tillvaron :P för att alla diskuterar hett om snyggingarna de aldrig kommer att få ;) (om du sneglar uppåt mot sidan eller bara vänsteråt)
JTA skrev 2011-10-09 00:16:59 följande:
Jag sitter och funderar på om det finns någon möjlighet att slå in en kil i den här otäcka känslan av samförstånd. Men det går dåligt.
Själv är jag mycket nöjd!
Även om underhållningsvärdet kanske försvinner
så är det just samförstånd jag önskar att vi kunde uppnå även på ett generellt plan i Sverige. Man borde sluta jiddra så mycket om tolerans och i stället fundera konkret på
hur vi ska kunna leva tillsammans.
Jag såg en intressant intervju igår med en engelsk historiker som sa att det genom alla tider har uppstått konflikter när olika kulturer försöker samsas i ett samhälle och att de civilisationer som var mest framgångsrika var de där man hittade ett gemensamt förhållningssätt.
Den form av normativ mångkulturalism vissa förespråkar i Sverige där alla kulturer har samma värde och därför måste tolereras till varje pris, har inte funkat någonstans i världen. Vissa kulturella uttryck som t.ex. könsstympning, barnäktenskap, hedersmord, homofobi, kvinnoförtryck etc ska absolut inte tolereras utan elimineras med alla medel.
Det i sin tur innebär att det politiska etablissemanget måste tala öppet om de problem som faktiskt finns och att utrikes födda måste blir mer synliga och engagerade i debatten och inte alltid beskrivas som en abstrakt massa av självutnämnda 'experter' på området. Då bryter man också SDs monopol på de här frågorna och kan föra en mer saklig och mindre sentimental diskussion.
Jag anser att Sverige måste begränsa invandringen omgående, bortsett från verkliga flyktingar självfallet, och aktivt börja arbeta med dem som redan är här. Jag tror det får bli ett slags folkhemsbygge i turbofart. Den process vi redan har genomgått i Sverige, även om den inte är färdig, när det gäller rättigheter för barn, kvinnor, HBT-personer och människor med funktionsnedsättningar etc måste även de som kommer till Sverige genomgå, om de inte redan har dessa värderingar från början.
Då menar jag inte i lulligullprojektform där kulturkoftorna kramas med mångfalden utan konkreta faktabaserade upplysningkampanjer utformade i samarbete med etablerade utrikes födda från samma grupper - om diskrimineringslagstiftningen, det svenska samhällets värdegrund och det historiska arbetet för dessa frågor i Sverige.
Jag önskar också att polisen och särskilt SÄPO fick större befogenheter att bekämpa organiserad brottslighet, förhindra värvning av ungdomar till den senare, utreda de krigsförbrytare som finns i landet liksom de individer som jobbar för regimer och politiska eller religiösa falanger i invandrarnas hemländer och sätter skräck i invandrare här samt bryta ner de terrorceller som har bildats. Rensa ut, bunta ihop och skicka med nästa flyg åt vart fan som helst.
I övrigt bryr jag mig inte ett dugg om vad folk identifierar sig som, vad de gör på sin fritid eller vad de tror på. Mångkulturen lever och frodas men den ska inte ha något med politiken att göra. Politiken ska riktas till alla medborgare oavsett ursprung och inte särskilda grupper.