Mångkulturalister se hit!
Ingen försöker få dig att sluta fira midsommar och istället fira persiskt nyår. Men det ska stå fritt till mig som finne att dricka sima på valborg, eller för mina brasilianska vänner att prata portugisiska med varandra.
Mångkultur handlar inte om att "alla måste byta med varandra". Det handlar om att vi kan leva sida vid sida trots olika kulturer. Jag kan bo i Sverige som dubbel medborgare, tvåspråkig, med finska matvanor, lyssna på finsk musik och kryssa över till Åbo då och då. Jag är född här, men är BÅDE svensk och finsk. Och det står mig helt fritt att ta inspiration från andra kulturer: lyssna på amerikansk musik, studera japanska, dansa indisk dans, smaka arabisk mat. Om jag vill, det vill säga.
För att inte tala om att Sverige aldrig varit en monokultur heller. Vi har haft samer, finnar, judar, romer, tattare etc här väldigt länge. Och skåningarna har ju lyckats integrera sig ganska väl i Sverige, så varför skulle det inte gå för andra folk? Dessutom har nog frivilligt invandrade större chans att VILJA anpassa sig än ockuperade snapphanar.
Eller menar du att alla folk borde ha ett eget land, och ifall två folk överlappar varandra geografiskt, så bör folk tvingas att flytta? Nationalism kallas det.
Däremot anser jag inte att nationalism per automatik behöver vara exkluderande. Jag tror att det kan vara konstruktivt att enas kring vissa symboler, t.ex. en flagga, utan att för den skull förlora sin särart. Jag bryr mig inte om vad folk kallar sig eller identifierar sig som men jag vill att de som lever här ska känna ett ansvar för och delaktighet i samhället oavsett bakgrund.