fisförnäm skrev 2011-10-04 18:58:46 följande:
Detta är fascinerande. Hur ska vi kunna diskutera när du inte ens erkänner nationella kultuerer (blanda inte in religiösa kultuerer) kulturers existens?
Hur kan ens mångkultur uppstå utan att homogena kulturer tillkommer?
Nej, inte till 100%, men för tillfället är jag för lat för att hänvisa till något bättre. Helt/halvt/på-väg-att misslyckas spelar ingen roll.
Invandrarna som kom in på 60-70- talen blev för det mesta assimilerade och alltså inte integrerade. Svensk kultur stod sig således svenskt utan att behöva ge avkall.
USA är en mångkultur och även uppbyggt på det. Det var alltså inte så underligt att det som skedde skedde.
Ungdomarna och arbetarklassen är de som drabbas mest av mångkulturen så det är inte alls förvånande.
Ok, du kan absolut inte dra några generaliseringar öht alltså? Är de som faller offer för mångkulturen "ett pris man måste betala"? Är mångkulturalismen så åtråvärd?
Motsättningar i åsikter faller in i demokratin vilket är svenskt. Olikheterna är understående den svenska nationella identiteten/kulturen. Tyvärr så finns det dock en motsättning mot just demokratin - detta kommer ofta från utlandet och invandrare.
Jag erkänner kulturers existens, däremot erkänner jag inte en homogen kulturs existens. Något bevis för en homogen kultur har du inte bevisat, utan du har bara hävdat att den finns.
Men integrationen har inte misslyckats till 100%, den lyckas ju hos en förkrossande majoritet av alla invandrare. Det är i princip ingen skillnad mellan de invandrare som kom på 60 och 70 talet, mot de som kom på 80, 90 och 00 talet. Skillnaden ligger snarare i djupa ekonomiska kriser under 90 och 00 talet (något jag på pekat tidigare i tråden rörande sociala och ekonomiska skillnader och främlingsfientlighet).
Vet du ens vad Roddney King upploppen grundade sig i? Och återigen hur förklarar du att det -INTE- var invandrare som gjorde uppror utan snarare den fattiga arbetarklassen? Just nu gör du bara en dum koppling som inte existerar.
Ingen kan "falla offer" för mångkulturen, då mångkulturen bara är ett begrepp om att många kulturer lever sida vid sida av varandra! Motsättningar ligger inte i kulturen som jag både sagt och belagt.
"Motsättningar i åsikter faller in i demokratin vilket är svenskt." Vad? Nyss sa du ju att motsättningarna faller in under kulturen! Hur skall du ha det? Menar du att det inte finns svenska antidemokratiska grupper? Nynazismen propagerar öppet för ett avskaffande av demokratin, de pratar även om en homogen svensk kultur. Är det en kulturkrock eller differentiering av åsikter?
Jag kan ha åsikter om det mesta utan att det blir motsättningar, exempelvis kan jag tycka att kvinnors plats är i hemmet och hos barnen, utan att jag för den delen har problem med kvinnliga arbetskamrater.