Inlägg från: Jäjd |Visa alla inlägg
  • Jäjd

Mångkulturalister se hit!

Så tröttsamt det är med de här gamla trista kommentarerna "vad är svensk kultur då"?
    Tror säkert det går jättefint att vara för mångkultur (antingen på något sätt kontrollerad eller lite hipp som happ) utan att behöva försöka förminska eller förneka den svenska.  

• Jäjd
    Petronella01 skrev 2011-10-07 21:46:59 följande:
    jag har vänner som är så djupt troende muslimer att de inte tar kvinnor i hand. Vi är vänner ändå
    Är du nära vän med muslimska män som inte ens tar kvinnor i hand?

Hur går den ekvationen ihop? 
  • Jäjd
    Petronella01 skrev 2011-10-07 22:02:22 följande:
    Nu förstår jag inte riktigt? Jag skakar inte hand med mina andra vänner heller. Går inte de ekvationen ihop heller? Nu anser jag iofs att handskakningar är ett gammalt, förlegat beteende som ingen borde sakna, så jag kanske inte bry mig?
    Sedan sa jag inte nära vän; jag är vän med dem på samma sätt som med andra män i min vänskapskrets.
    Tja, vet man något grundläggande om praktiserande muslimer som inte ens behagar ta kvinnor i hand vet man att det knappast ägnar sig åt vänskap över könsgränsen. 

Det var mest där jag blev förvirrad.  
  • Jäjd
    JTA skrev 2011-10-07 22:26:10 följande:
    Nu uttrycker du den där okunskapen om islam igen. Den okunskap som tydligen alla äger som inte anser att alla islamiska föreställningar är acceptabla.
    Oj då. Det var ju tråkigt.

Drömmer

Men ja, allting är okunskap. Så är det bara.  
    JTA skrev 2011-10-07 22:26:10 följande:
    Och å andra sidan manifesterar Petronella den ärliga och djupa tolerans för andra människor och kulturer som innebär att man inte bryr sig om att muslimska män anser att könssegregering är ett gudomligt påbud.
    Förbluffande om jag får uttrycka min ödmjuka åsikt faktiskt. 
  • Jäjd
    Petronella01 skrev 2011-10-07 23:03:22 följande:
    Ok. Det måste jag komma ihåg att berätta för de muslimer jag känner och som jag ser, och ser mig, som vänner. Du har säkert rätt och de har nog fel. Du vet säkert mycket bättre hur muslimer beter sig än vad de gör Obestämd
    Ja det låter så.
  • Jäjd
    Self Evident skrev 2011-10-07 23:11:56 följande:
    Jag har manliga muslimska vänner som t.o.m. kramar mig (haraaaam som syster Khadidje skulle säga ). De skulle aldrig få för sig att göra något så idiotiskt som att inte ta en kvinna i hand enbart p.g.a. hennes kön. Jag har också bott i ett muslimskt land och träffat mängder av muslimer genom mitt arbete och aldrig varit med om att en man har vägrat skaka han med mig, verkligen aldrig. Den enda jag har hört säga att han inte tar kvinnor i hand är en rätt extrem konvertit. Det du beskriver är inte okontroversiellt bland muslimer heller utan en ganska tydlig markering av att man tillhör en viss falang av muslimer. 
    Här talades det dock om praktiserande muslimer, så extrema i sin tolkning av religionen att de inte tar kvinnor i hand. Det är väldigt förvånande att en sådan muslim skulle ägna sig åt vänskap med kvinnor då ett sådant umgänge är helt klart just haraaaam. Drömmer

Men det här börjar bli OT.    

• Jäjd
    Petronella01 skrev 2011-10-07 23:16:06 följande:
    Absolut inte. Jag anser att de ska sluta utmåla sig själva som så fantastiskt mycket bättre än män från andra kulturer. Det räcker för mig.
    Att vara emot könssegregation är givetvis bättre än att vara för det.

Det räcker för mig.  
  • Jäjd
    Petronella01 skrev 2011-10-07 23:18:55 följande:
    Icke-dessdå
    Icke-dessdå?
    Petronella01 skrev 2011-10-07 23:18:55 följande:
    så verkar det ju på gränsen till imbecillt att avfärda något som är ett faktum i mitt liv med "Nej, så är det inte."
    Jag ifrågasätter enbart det du påstår utifrån min kunskap och erfarenhet i frågan. Det är givetvis inte frågan om praktiserande muslimer av den kaliber som inte tar könssegregationen så långt i ditt fall. Däremot vill de inte ta i hand. Det finns alla varianter, religiös fanatism kommer i alla variationer och var och ens uppfattning om vem som är praktiserande muslim kan variera minst lika mycket.
    Simple as that.  

Faktum kvarstår dock, vilket blir ett faktum när det står att finna i religionens skrifter helt utan vidare behov av tolkning, att män och kvinnor inte umgås så givetvis blir det en motsägelse när en praktiserande muslim tar det så långt att han inte skakar hand (hyfsat ovanligt bland praktiserande muslimer) men ändå umgås med kvinnor.
  • Jäjd
    Self Evident skrev 2011-10-07 23:20:30 följande:
    Jag tror att de muslimer jag har träffat skulle ta illa upp om man ansåg att de inte är praktiserande bara för att de tar kvinnor i hand.
    Ja det tror jag med.
  • Jäjd
    Petronella01 skrev 2011-10-07 23:28:19 följande:
    Ok, det smög sig in ett bindestreck som inte ska vara där. Ursäkta. Tycker du att du tar poäng med det citatet?
    Jag förstår inte vad du ville säga. Bindestreck är jag inte intresserad av.
  • Jäjd
    Quintus Zebra skrev 2011-10-11 23:07:50 följande:
    Haha!

Inte meningen att göra dig besviken. Men det känns tyvärr inte så troligt.

Jag skulle nog känna mig naken på nätet utan min artighet! Flört
    Attans också! SkrikandesDrömmer

Men jaja, jag kan stå ut med din artighet, den är väldigt trevlig och vi vill ju inte att du känner dig naken!  
Svar på tråden Mångkulturalister se hit!