• fisförnäm

Mångkulturalister se hit!

Hur tycker ni alla kulturer som kommer med invandringen ska fördelas i svenska samhället och vad/vem/vilka ska styra det?
    Många av er är för integrationsprincipen som går ut på att svenskar och invandrare ska ge avkall på sina kulturer till förmån för varandras, hur ska detta gå till i praktiken? Vad händer med såna som jag, som inte vill ge avkall på min kultur och mina värderingar till förmån för exempelvis somaliska?
    Ska jag straffas på något sätt? Eller låter ni experimentet fortgå för att se vad som händer när samhället mer och mer blir splittrat (jag tvivlar nämligen på att jag är ensam i mitt avståndstagande)?

Tackar ödmjukast för svar och önskar er allesammans en fortsatt trevlig höst/vinter! 

• Svar på tråden Mångkulturalister se hit!
  • JTA
    Quintus Zebra skrev 2011-10-13 21:09:37 följande:
    1. Nejdå. Helt vanlig definition av nationalstat. Menar du att alla svenskar delar språk, historia, religion, etniskt ursprung, nationella symboler och självkänsla och identitet. Eller hur många procent gör det? eller hur menar du? Eller när historiskt gjorde dom det?

2. Nej då. En persons nationalitet säger väldigt lite om erfarenheter och mål. Arbetarna som kämpade för rösträtt och justa arbetsförhållanden hade betydligt mer gemensamt med andra arbetare i andra länder, än de hade med den överklass som redan hade rösträtt och som levde relativt gott.

3.Mångnationella, vad tolkar du in nu?  Menar du att merparten av världens länder är demokratiska välfärdsstater? Ser man som jag historiskt så är jag rätt säkert att merparten av alla nationalstater under merparten av tiden inte har varit demokratiska välfärdstater?

4. Jo de tillhör samma nation. Det har ofta inte funnits några nationalstater på dessa platser innan. Vad har du för definition? Vem har ritat upp Sveriges gränser? Var det svenska folket?

5. Det är ett exempel som talar emot den nationella samhörighet som du talar om, med gemensamma erfarenheter och värderingar. Om det nu vore så att det fanns en sådan samhörighet och en sådan gemensam värdegrund så hade väl nationalister spelat på den? Men det verkar som om till och med de nationella rörelserna oftast är för hetrogena för att kunna komma överens om en gemensam definition på den unika nationella kulturen, och därför envisas de med att bygga gemenskapen kring gemensamma fiender istället.
    1. Ännu ett inlägg där Quintus konstaterar att det inte går att säga någonting om någonting för att allt är ju olika om man tittar lite närmare på det: Sverige kan OMÖJLIGEN kallas nationalstat, inte ens på 1800-talet - det fanns ju för böfvelen någon procent samer i bortre Lappland! Det enda intryck dina argument ger är att du inte verkar vilja diskutera.

2. Och arbetarna som förenades över landgränserna kämpade för att få rösträtt även i andra länder? Nej. De kämpade för att få rösträtt i SITT land. Med inspiration från "bröderna" i samma sociala strata som kämpade för SINA länder. Varför tror du de fann det naturligt att begränsa rösträtten till sitt land?

3. Mångnationella = många nationer. Surprise? Igen då: Vilka mångnationella stater känner du till som är demokratier och välfärdssamhällen? Indien, USA? Välfärd, demokrati? Belgen? Spricker snart.

4. Nej de tillhör för fan inte samma nation. Det är en fullständigt självklar ståndpunkt, finns inget som helst kontroversiellt i det. Det är fullständigt okontroversiellt att de kolonialmakter som drog upp gränserna sket fullständigt i ursprungsbefolkningens sympatier och tillhörigheter i form av klaner, etniska utbredningar, språkområden, religioner. Dummar du dig bara?

5. Du talar fortfarande om NU, jag försöker diskutera framväxten av nationalstaten, demokratin och välfärdssamhället. Det skiljer 100-150 år. Du halkar hela tiden iväg och ner i gamla gnälliga hjulspår om hur dumma och odefinierade de moderna nationaliströrelserna är. Skit i det nu då.
  • JTA
    Quintus Zebra skrev 2011-10-13 22:00:59 följande:
    Man vill motverka jämställdhet mellan könen, vill inskränka religionsfriheten, vill minska HBTQ-personers rättigheter, vill minska elevers chanser att lära sig kritiskt tänkande i skolan, vill motverka antidiskrimineringsarbetet o.s.v.
    Är det islamisterna du tänker på nu? De som är företrädare för alla de stora svenskmuslimska föreningarna? Låter precis som dem.

De som några släppte in utan att fråga flertalet vad de tyckte om det.
  • JTA
    Quintus Zebra skrev 2011-10-13 21:49:42 följande:
    Sverige ÄR mångkulturellt, vare sig folk vill det eller ej. 
    Ja det var väl ett mycket välfunnet uttryck. Några bestämde detta för ett antal år sedan, och nu ställs vi inför fait accompli. Känns ju jävligt bra.
  • Self Evident
    edonator skrev 2011-10-13 13:20:51 följande:
    Oj, vilken debatt. Romer och judar är väl förövrigt två invandrargrupper som bevisar hur svårt integration är. Romerna kom till Europa som flyktingar för nästan tusen år sedan och judarna för 1800 år sedan som flyktingar undan det romerska imperiets framfart. Framtida generationer kommer att få ta hand om de flyktingar Europa och Sverige tar emot idag från Irak, Somalia, Afghanistan, Balkan och andra delar av världen.

Det kommer att debatteras människovärde, det kommer att krigas, vi kommer säkert att uppleva etniska rensningar av både svenskar och olika invandrade folkgrupper. Det kommer att slutas fred, det kommer att vara ekonomiskt välstånd och det kommer att vara finanskriser under de närmaste tusen åren i Sverige.

Det mångkulturella projekt som idag drivs av ett antal politiker och mediaprofiler kommer att få långtgående konsekvenser för vår del av världen. Om tusen år kommer oljan att vara slut, likaså jordens idag kända tillgångar av kol och naturgas. Men vi kommer fortfarande att brottas med effekterna av 1990- och det tidiga 2000-talets förda invandringspolitik.

Om tusen år kommer Sverige att vara ett väldigt annorlunda land där endast en liten andel av befolkningen utgörs av det vi idag betraktar som svenskar. Precis som majoriteten av dem som bor i Nordafrika idag är araber och inte de berber som bodde där från början. Och de flesta i Nordamerika idag är vita européer eller mörkhyade afrikaner och inte de indianer som bodde där för bara femhundra år sedan.
    Judar?? Skämtar du nu? Det beror på hur man definierar integration förstås men den judiska minoriteten har aldrig inneburit något problem i Sverige utan har tvärtom bidragit otroligt mycket trots sitt låga antal.
    De är snarare underrepresenterade i brottsstatistiken och överrepresenterade i s.k. högstatusyrken. Judarna utgör ungefär 2,0% av världens befolkning och har tagit 173 nobelpris (!) inom olika discipliner. 

Alla judar jag känner i Sverige ser sig som svenskar även om de är utövande och i allra högsta grad som delaktiga i samhället. Man skulle aldrig ana deras judiska börd om de inte själva berättar det, (vissa efternamn är ju typiska dock).

Ställ det mot etnologiprofessorn Arnstbergs studie om romer:

"Arnstbergs genomgång av läget för romerna visar att situationen inte förbättras utan att de blir alltmer beroende av socialhjälp, arbetslösheten ökar, kriminalitet och asocialitet breder ut sig och alkohol och narkotikamissbruk tilltar.

Detta sker trots att romerna i Sverige under de senaste 30 åren enligt Arnstberg fått mer stöd än några andra. Det har varit frågan om en kontinuerligt positiv särbehandling. Alla experter har grovt underskattat romernas vilja att låta sig försörjas av sociala bidrag men definitivt inte avstå från sin egen kultur. Det är helt acceptabelt att ta bidrag för en viss tids utbildning, stöd för anställning under viss tid osv men bara som ett sätt att försörja sig.

Arnstberg underbygger sin tes med många fallbeskrivningar och använder sig av Inga Gustafssons forskning där begreppet "gränsbevarande mekanismer" är centralt. Romernas övergripande mål är ej att bli svenskar utan att upprätthålla sin särpräglade kultur och kunna fostra sina barn i den."

Fundamental skillnad alltså mellan judar och romer när det gäller integration.
  • edonator
    Self Evident skrev 2011-10-13 23:40:50 följande:
    Judar?? Skämtar du nu? Det beror på hur man definierar integration förstås men den judiska minoriteten har aldrig inneburit något problem i Sverige utan har tvärtom bidragit otroligt mycket trots sitt låga antal.
    De är snarare underrepresenterade i brottsstatistiken och överrepresenterade i s.k. högstatusyrken. Judarna utgör ungefär 2,0% av världens befolkning och har tagit 173 nobelpris (!) inom olika discipliner. 
    Jag lade inte in någon värdering i mitt inlägg, jag bara konstaterade att integration är svårt. Judar har aldrig integrerats i samhället med undantag för möjligen de senaste åren. Hade judar integrerats under de dryga 1700 år de funnits i Europa innan 1900-talets början hade det aldrig funnits något Treblinka t.ex. Judarna hade då inte längre existerat som en egen folkgrupp.

Judar har liksom romer varit en utstött grupp i Europa. Det behöver nödvändigtvis inte bero på de två folkgrupperna, det är inte vad mitt inlägg handlar om, det handlar enbart om att integration är svårt och att en invandrargrupp som kommer till Europa idag mycket väl kan komma att leva som en egen grupp utanför det övriga samhället under tusentals år framöver.
  • Quintus Zebra
    JTA skrev 2011-10-13 15:25:41 följande:
    Jamen romerna var väl en bra jämförelse... Om man med "starkare kultur" menar mer inåtvänd, med större avstånd till omgivningen. Det är väl ändå inte det du vill uppnå.
    Det handlar inte om vad jag vill. Jag bara ger exempel som visar att kulturer stärks av att attackeras och av att utsättas av konkurrens (även om konkurrensen mest är upplevd). För att motbevisa den märkliga tesen som vissa nationalister och andra brukar komma med, att Sveriges kultur bara skulle upphöra för att det kom andra kulturer hit.

Jag vill självklart inte att de invandrare som kommer hit skall behandlas på det sätt Romer har behandlats. Jag vill att alla skall släppas in och tillåtas delta i samhället.
    Du har förändrat mina öron Jag längtar efter oljud!

• Per45

"edonator skrev 2011-10-13 22:12:12 följande:
    Det dödliga våldet har till exempel tredubblats på knappt två decennier. Från strax över 100 rapporterade fall årligen i början av 90-talet till en bit över 300 fall varje år 2010."

Nej du har helt fel, problemet är att du tror på en blogg som inte fattat att det handlade om anmälda brott. Det dödliga våldet har ökat men inte så kraftigt som du inbillar dig:

"Det faktiska antalet fall av dödligt våld i Sverige har sedan 1990 legat på en relativt konstant nivå runt 100 fall per år - detta trots befolkningsökningen under samma period. Men 2010 inrapporterades 333 brott som avsåg fullbordade mord, dråp eller misshandel med dödlig utgång, vilket är en ökning med 98 brott jämfört med föregående år. Den kraftiga ökningen visade sig bero på en enskild anmälan med ett stort antal misstänkta fall där det nu har klarlagts att det inte rörde sig om mord eller annat dödligt våld."
    http://www.bra.se/extra/pod/?action=pod_show&id=5&module_instance=2

"Polisen har registrerat 213 fall av mord eller dråp, vilket är 92 procent fler än första halvåret i fjol. Men här handlar det om att ett fåtal enskilda ärenden med många anmälda brott som har påverkat statistiken. En Växjöläkare som tidigare misstänktes för 78 fall av dödshjälp står för en stor del av ökningen.

– Anmälningarna har lagts ner men de finns kvar i statistiken och eftersom det är så många brott påverkar det siffrorna, säger Svedlund."
    http://www.dn.se/nyheter/sverige/fler-fall-av-vald-i-nara-relationer

• Quintus Zebra
    JTA skrev 2011-10-13 23:17:56 följande:
    Är det islamisterna du tänker på nu? De som är företrädare för alla de stora svenskmuslimska föreningarna? Låter precis som dem.

De som några släppte in utan att fråga flertalet vad de tyckte om det.
    Syftet med det inlägget?

Att mörka vilka det är som sitter i parlament i Sverige  runt om i Europa och jobbar för att  motverka tolerans? Flört

Att låtsas som att extrema muslimer som sitter och konspirerar i källarlokaler har mer makt än folkvalda politiker och politiska partier med miljontals kronor på banken?

Vilka är det som sitter på maktpositioner (både kommunalt och riksdagen). Som får miljoner i partistöd varje år? Och som verkar för att  motverka jämställdhetsarbetet mellan könen, inskränka religionsfriheten,  minska HBTQ-personers rättigheter, minska elevers chanser att lära sig kritiskt tänkande i skolan, motverka antidiskrimineringsarbetet o.s.v?

Muslimerna?

• Quintus Zebra
    Per45 skrev 2011-10-14 08:24:22 följande:
    "edonator skrev 2011-10-13 22:12:12 följande:
    Det dödliga våldet har till exempel tredubblats på knappt två decennier. Från strax över 100 rapporterade fall årligen i början av 90-talet till en bit över 300 fall varje år 2010."

Nej du har helt fel, problemet är att du tror på en blogg som inte fattat att det handlade om anmälda brott. Det dödliga våldet har ökat men inte så kraftigt som du inbillar dig:

"Det faktiska antalet fall av dödligt våld i Sverige har sedan 1990 legat på en relativt konstant nivå runt 100 fall per år - detta trots befolkningsökningen under samma period. Men 2010 inrapporterades 333 brott som avsåg fullbordade mord, dråp eller misshandel med dödlig utgång, vilket är en ökning med 98 brott jämfört med föregående år. Den kraftiga ökningen visade sig bero på en enskild anmälan med ett stort antal misstänkta fall där det nu har klarlagts att det inte rörde sig om mord eller annat dödligt våld."
    www.bra.se/extra/pod/?action=pod_show&id=5&mo...

"Polisen har registrerat 213 fall av mord eller dråp, vilket är 92 procent fler än första halvåret i fjol. Men här handlar det om att ett fåtal enskilda ärenden med många anmälda brott som har påverkat statistiken. En Växjöläkare som tidigare misstänktes för 78 fall av dödshjälp står för en stor del av ökningen.

– Anmälningarna har lagts ner men de finns kvar i statistiken och eftersom det är så många brott påverkar det siffrorna, säger Svedlund."
    www.dn.se/nyheter/sverige/fler-fall-av-vald-i...

Tack!

• Quintus Zebra
    edonator skrev 2011-10-13 23:47:45 följande:
    Jag lade inte in någon värdering i mitt inlägg, jag bara konstaterade att integration är svårt. Judar har aldrig integrerats i samhället med undantag för möjligen de senaste åren. Hade judar integrerats under de dryga 1700 år de funnits i Europa innan 1900-talets början hade det aldrig funnits något Treblinka t.ex. Judarna hade då inte längre existerat som en egen folkgrupp.

Judar har liksom romer varit en utstött grupp i Europa. Det behöver nödvändigtvis inte bero på de två folkgrupperna, det är inte vad mitt inlägg handlar om, det handlar enbart om att integration är svårt och att en invandrargrupp som kommer till Europa idag mycket väl kan komma att leva som en egen grupp utanför det övriga samhället under tusentals år framöver.
    Läs gärna om hur Judarna behandlades under t.ex. medeltiden. Finns tillgängligt på t.ex. Wikipedia.

De FICK inte integrera sig. De fick inte ta vilka jobb som helst eller leva hur de ville.

Under sådana omständigheter är integration svårt.

Jag hoppas ju att dagens invandrare kommer tillåtas delta i samhället på samma villkor som alla andra, och då är det ju betydligt enklare att integrera sig. 

Svar på tråden Mångkulturalister se hit!