• fisförnäm

Mångkulturalister se hit!

Hur tycker ni alla kulturer som kommer med invandringen ska fördelas i svenska samhället och vad/vem/vilka ska styra det?
    Många av er är för integrationsprincipen som går ut på att svenskar och invandrare ska ge avkall på sina kulturer till förmån för varandras, hur ska detta gå till i praktiken? Vad händer med såna som jag, som inte vill ge avkall på min kultur och mina värderingar till förmån för exempelvis somaliska?
    Ska jag straffas på något sätt? Eller låter ni experimentet fortgå för att se vad som händer när samhället mer och mer blir splittrat (jag tvivlar nämligen på att jag är ensam i mitt avståndstagande)?

Tackar ödmjukast för svar och önskar er allesammans en fortsatt trevlig höst/vinter! 

• Svar på tråden Mångkulturalister se hit!
  • Self Evident
    Quintus Zebra skrev 2011-10-14 19:21:47 följande:
    Och alla som det står ersättare på sitter väl inte i riksdagen?
    De som hävdar att diskrimineringen är utbredd i Sverige brukar påstå att det är nästan omöjligt att komma in i samhället p.g.a. utländskt utseende och namn. Samtliga på listan har ett påfallande utländskt namn, majoriteten utomeuropeiska, några uppenbart muslimska och alla utom tre är första generationens invandrare, antagligen gifta med svenskar. Jag rensade t.o.m. bort exempelvis finnländare och tyskar eftersom jag visste att du skulle göra den här typen av invändningar. Det syns garanterat på de flesta av de här personerna att de har annat påbrå än svenskt.
    Jag utgår ifrån att du vet vilken funktion en ersättare har och att de utses till det som ett förtroendeuppdrag i samband med valet.

Så vad är problemet? För lite diskriminering?  

• JTA
    Quintus Zebra skrev 2011-10-14 08:59:22 följande:
    1. Läs igen. Inte alls vad jag skrev. Jag skriver däremot att människan är flockdjur. Att sammanhållning är viktig för ett fungerande samhälle. Att ett land (och alla andra enheter som t.ex. idrottslag eller företag) tjänar på att ha gemensamma mål. Gemensamma erfarenheter skadar inte heller. Men nationen är alldeles för stor för att bara rymma EN kultur, människans flockar har historiskt varit mycket mindre. Och framförallt skriver jag att nationaliteten är ett alldeles för luddigt och heterogent begrepp för att bygga en sammanhållning kring. Hur skall man kunna enas under något som inte ens de mest fanatiska nationalister kan hitta en definition för?
    Återigen frågar jag. Tror du verkligen på riktigt att alla etniska svenskar delar samma erfarenheter, värderingar och har en gemensam identitet. Eller hur många procent gör det enligt dig?
    Vad är du ute efter? Att begreppet nation aldrig haft någon betydelse? Att nationalstaten aldrig funnits? Det är ju snurrigt. Du kan gärna kritisera dagens nationalistiska rörelser men dina argument har mycket litet med jag försöker säga att göra. Fire away, argumentera på bara, om någonting annat än det jag diskuterar.
    2. Nja, de kämpade allt för varandra också. Det fanns stort utbyte mellan stater. Men främst slogs de för sin EGEN situation. Och då vände de sig självklart mot de företagare och politiker som hade makt att påverka just deras situation.
    Förklara varför rösträtten tog slut vid gränsen. Argumenterade rörelsen för allmän rösträtt att denna skulle gå utanför gränsen? Att till exempel danskar skulle ha rösträtt i Sverige?

Kommunismen, däremot, hade förstås imperalistiska ambitioner.
    3. Schweiz? Nederländerna? Storbritannien? Spanien? Finland (sv.wikipedia.org/wiki/%C3%85land och sv.wikipedia.org/wiki/Svenskfinland) ? Tyskland (sv.wikipedia.org/wiki/Tysklands_f%C3%B6rbunds...)? Är det något av dem som håller måttet enligt dig?
    Finns många fler, men det beror ju lite på exakt vad definitionen för "mångnationellt land" är och vad man sätter för krav på begreppen  välfärd och demokrati?
    Schweiz - intressant stat. De är verkligen schweizare allihopa fast ändå rätt olika. Men demokrati kom sent - på 70-talet för kvinnor i någon kanton. Och välfärdssamhälle - definitivt inte.

Nederländerna? De var väl ändå en nationalstat.

Storbrittanien - country of contries. Fyra skilda nationer i ett land.

Finland - 3 % svensktalande, avtagande. Enligt dig måste typ 99,9 % inom en nationalstats gräns vara av samma nation för att begreppet skall få existera över huvud taget. Ingenting jag läst pekar på att din inställning är rimlig. 

Tyskland - en av de första nationalistiska rörelserna, närmast den som skapade nationalismen. Så vad menar du?

Med det sagt så visar historien att nationen inte behöver existera före staten för att en nationalstat skall uppstå. I fallet med Frankrike definierades franskheten först och fransmännen blev till efterhand.

Men fortsätt gärna leta motbevis. För varför skulle inte undantag från regeln kunna finnas? Det behöver inte betyda att det finns en historisk strömning som tyder på att nationalstaten varit fördelaktig för framväxten av demokratiska välfärdsstater.
  • JTA
    Self Evident skrev 2011-10-14 20:43:54 följande:
    Ja det är tydligt att det blev ett problem att det var fler invandrare än sverigedemokrater i riksdagen.
  • Self Evident
    JTA skrev 2011-10-14 21:02:49 följande:
    Ja det är tydligt att det blev ett problem att det var fler invandrare än sverigedemokrater i riksdagen.
    Och mer komplicerat blir det. Enligt en sammanställning som Sveriges Radio gjorde inför valet 2006 var 16 procent på SD:s listor kandidater med invandrarbakgrund. Det är fler än hos M, KD, C, S. SD hade alltså procentuellt fler invandrarkandidater än många andra partier.
  • Quintus Zebra
    fisförnäm skrev 2011-10-14 19:14:53 följande:
    1. Självklart är människor individer, men det är grupperna som gör individerna starkast och lyckosammast. Det är kollektivet som är det som borde prioriteras först, majoriteten är den som ska vara styrande - så som demokratin ska fungera.

2. Det går inte ha ett individbaserat samhälle som just innebär att det inte alls finns någon sammanhållning eller gemenskap.

3. Hur ser du på motsättningarna och paradoxerna som man generellt kan se emellan kulturgrupper? Ser du inga risker för att, som redan sker idag, människor (och även samhället) kommer till skada? Toleransen som fanns/finns inom det svenska kommer inte kunna fortsätta utvecklas när det får ge avkall för mer intoleranta kulturer som naiva, godtrogna mångkulturalister hetsar för.

4. Läs TS - det är mångkulturalismen tillsammans med invandringen som är på tapeten. Mångkulturen som fanns i Sverige då Sverige var homogent svensk  var kulturer som var assimilerade och därmed inget som orsakar motsättningar - de är så gott som svenska med skillnaden att de har utländskt ursprung.
    Jag talar alltså inte om monokultur som något jag ser upp till.

5. Kan du beskriva mångkultur för mig, vad består den av? Tror du svenska folket är överens om det?
    Gör det mångkulturella konsekvenser legitima? Tror du mer gemenskap skulle orsaka fler konsekvenser än det motsatta, alltså splittring av befolkningen?
    Quintus Zebra skrev 2011-10-13 21:19:23 följande:
    Det är inget konstigt alls. Nationalstaten är en mänsklig uppfinning. Det finns mängder av andra möjliga sätt att organisera ett samhälle. Jag kan inte spå framtiden, och känner inte att det finns nån mening i att fantisera om hur det kan se ut. Det finns tillräckligt med SF-författare som redan har målat upp möjliga framtidssamhällen.

Nationalstaten är också en ny företeelse i vår mänskliga historia. Massor av folk har klarat sig utan nationalstat. jag kan inte se nåt skäl till varför den självklart skulle överleva för alltid?
    6. Men kan du inte försöka beskriva scenariot? Visst, jag kan se hur ett och annat land kan falla i något annat lands händer, men att nationalstaten skulle försvinna ser jag inte.

7. Det finns för närvarande inget bättre uppdelande av världen än nationalstaten. Grupper av människor behöver sina geografiska områden, så fungerade det innan nationastaten också, men det var i betydligt mindre omfattning. Logiskt sett så borde det innebära att ännu fler konflikter skulle uppstå då fler och fler små-grupper skulle uppstå. 
    1. Tack, då tror jag att jag förstår dig lite bättre.
    Förlåt för generaliseringen, men det där är ett ganska osvenskt synsätt. I västvärlden har man de senaste hundra åren alltmer fokuserat på individen och individens rättigheter och friheter. Titta t.ex. på FN´s mänskliga rättigheter som alla utgår från individen (individens rätt att välja religion, individens rätt till utbildning, individens rätt att slippa diskriminering och förtryck o.s.v.) Du är dock inte ensam i världen med ditt synsätt. Det finns flera länder i bl.a. Afrika och Mellanöstern som har arbetat för att få FN att ändra sina mänskliga rättigheter så att de inte längre utgår från individen, utan så att de istället fokuserar på gruppen och utgår från familjens rättigheter eller folkgruppens rättigheter.
    Du har självklart rätt att tycka så här. Men du skall nog kanske inte vara säker på att ditt tyckande är typiskt svenskt eller att en majoritet av svenskarna tycker så.

2. Nej, ett samhälle utan sammanhållning eller gemensamma mål/visioner kan få svårigheter. Jag har dock aldrig sett några belägg för att nationalitet skulle vara det enda man kan bygga en sammanhållning kring. Snarare tyder väl historien på att nationaliteten är en ganska klen stomme att enas kring?

3. Man måste jobba mot intolerans i alla dess former. Sträva mot tolerans. Skolan har en jätteviktig uppgift, men även föräldrarna. Jag tror dock att du gör ett misstag om du tror att kulturkrockar enbart sker mellan människor med olika nationella identiteter. Jag tror du vet mycket väl att så inte är fallet. Jag tror du vet att människor med olika politisk identitet ofta hamnar i konflikt, och det samma gäller allt som man kan identifiera sig med. Folk slåss p.g.a religion, sport, musik, TV-program, subkulturer, ålderskillnader, filosofiska och moraliska frågor, olika matkultur, o.s.v.
    Om man bara stirrar sig blind på härkomsten missar man huvudproblemet.

4. Det har i alla tider funnits konflikter mellan olika kulturella grupperingar i landet Sverige. Har du läst vår historia? Bröder som mördar varandra. Adel som gör uppror mot kungar. Arbetare som hotar med revolution mot överklassen. Militär som skjuter svenska arbetare. Punkare och raggare som slås. Fotbollshuliganer som har ihjäl varandra...

5. Jag tror inte på ökad splittring, utan på ökad frihet för individen. Mångkultur består av individer, med olika värderingar, olika erfarenheter, olika förutsättningar, olika målsättningar, olika drömmar, olika språk, olika religioner, olika filosofiska livsåskådningar, olika prioriteringar och olika nationalitet.

6. Jag har ju som sagt ingen aning om framtiden, om vilket ekonomiskt system som används eller om nåt annat. Men som det ser ut just nu så går vi mot en allt mer globaliserad ekonomi och kultur. Människor flyttar på sig allt mer. Nationaliteter blandas allt mer, både rent biologiskt och kulturellt. Väldigt många väljer att leva sitt liv på en annan plats än där de är födda. Det är ju inte orimligt att tro att en persons härkomst blir allt mer oviktig för personens identitet. Det är inte orimligt att tro att allt fler börjar ifrågasätta det kloka med att dela upp världen i flera hundra år gamla gränser och dela upp människor utifrån ursprung. Någon form av internationell demokrati kanske. Där de lokala samhällena styr över lokala frågor och det internationell "parlamentet" styr över frågor som berör alla. Som sagt, jag är ingen spådam.

7. Ja, och så kan det fungera även efter nationalstaten. Kan man kriga så mycket mer än det nationalstater har gjort de senaste trehundra åren?
    Du har förändrat mina öron Jag längtar efter oljud!

• JTA
    Self Evident skrev 2011-10-14 21:24:22 följande:
    Och mer komplicerat blir det. Enligt en sammanställning som Sveriges Radio gjorde inför valet 2006 var 16 procent på SD:s listor kandidater med invandrarbakgrund. Det är fler än hos M, KD, C, S. SD hade alltså procentuellt fler invandrarkandidater än många andra partier.
    Quintus får trösta sig med att inte ens nationalisterna kan definieras i nationella termer
  • Quintus Zebra
    Self Evident skrev 2011-10-14 20:43:54 följande:
    De som hävdar att diskrimineringen är utbredd i Sverige brukar påstå att det är nästan omöjligt att komma in i samhället p.g.a. utländskt utseende och namn. Samtliga på listan har ett påfallande utländskt namn, majoriteten utomeuropeiska, några uppenbart muslimska och alla utom tre är första generationens invandrare, antagligen gifta med svenskar. Jag rensade t.o.m. bort exempelvis finnländare och tyskar eftersom jag visste att du skulle göra den här typen av invändningar. Det syns garanterat på de flesta av de här personerna att de har annat påbrå än svenskt.
    Jag utgår ifrån att du vet vilken funktion en ersättare har och att de utses till det som ett förtroendeuppdrag i samband med valet.

Diskuterar vi diskriminering nu igen?

Som jag skrivit redan innan så finns det arbetsgivare där det snarare är en fördel att vara invandrare (vissa myndigheter, SVT, riksdagen), men det säger väldigt lite om den stora massan "vanliga invandrares" vardag.

Ärligt talat förstod jag inte vad ditt inlägg hade med mitt att göra. Så jag gjorde bara några påpekanden.

Mitt påstående var angående att det finns väldigt många nationalister som sitter i parlament runt om i Europa och jobbar mot tolerans.

Du menar väl inte att alla invandrare i riksdagen jobbar mot tolerans, eller på vilket sätt var ditt inlägg ett svar på mitt?

• Quintus Zebra
    Varför skulle det vara ett problem?

Mitt inlägg handlade om människor som hotar toleranta och arbetar mot tolerans.

Vad har riksdagsledamoters härkomst med detta att göra?

• Quintus Zebra
    Quintus Zebra skrev 2011-10-14 22:09:56 följande:

Mitt inlägg handlade om människor som hotar toleranta och arbetar mot tolerans.

Oj, det blev fel. Gör om:

Mitt inlägg handlade om människor som HÅNAR toleranta och arbetar mot tolerans.

• Quintus Zebra
    JTA skrev 2011-10-14 20:26:26 följande:
    Self Evident hittade visst några fler muslimer.

Men visst är det intressant att muslimsk tradition är väldigt lik högerextremistisk ideologi? Den som du har så mycket emot. Vad sägs om att du möter även den med tolerans så kanske den löser upp sig liksom helt magiskt?
    Ja, det är som jag påpekat tidigare väldigt intressant att SD och andra nationalistiska rörelser mycket väl kan vara de politiska partier i Europa som har mest likheter i värdegrunden  med extrema muslimer.

Svar på tråden Mångkulturalister se hit!