• fisförnäm

Mångkulturalister se hit!

Hur tycker ni alla kulturer som kommer med invandringen ska fördelas i svenska samhället och vad/vem/vilka ska styra det?
    Många av er är för integrationsprincipen som går ut på att svenskar och invandrare ska ge avkall på sina kulturer till förmån för varandras, hur ska detta gå till i praktiken? Vad händer med såna som jag, som inte vill ge avkall på min kultur och mina värderingar till förmån för exempelvis somaliska?
    Ska jag straffas på något sätt? Eller låter ni experimentet fortgå för att se vad som händer när samhället mer och mer blir splittrat (jag tvivlar nämligen på att jag är ensam i mitt avståndstagande)?

Tackar ödmjukast för svar och önskar er allesammans en fortsatt trevlig höst/vinter! 

• Svar på tråden Mångkulturalister se hit!
  • MammaPlutt

...vadå fördelas?
    Ska man TVINGAS nu helt plötsligt i olika fack?

Inte undra på att människor hatar varandra när man tvingas se på varandra som "vi mot dem"... 

• JTA
    Quintus Zebra skrev 2011-10-15 00:10:47 följande:
    1. Fast "en nationell grupp" och "en nationalstat" är två helt olika saker. Det måste väl vi vara överens om?
    Jag påpekar bara det uppenbara. Att alla människor i en nationell grupp inte alls delar samma värderingar och erfarenheter och identitet. Att det skulle göra att det inte finns några nationer, det är din slutsats.
    Enligt dig är alltså inte det mångkulterella Sverige EN nation?
     Kan du inte sluta försöka dribbla bort mina frågor och svara på dem istället?
    Jag försöker en sista gång:
    Menar du att Sverige på 1800-talet bestod av ETT folk där alla eller ens merparten (norrlänningar, skåningar, jämtlänningar, gotlänningar, stockholmare, överklass, underklass, arbetare, hantverkare, sotare, bönder, soldater, adel, fattiga, o.s.v) delade EN värdegrund, ETT språk, EN identitet och gemensamma erfarenheter?

2. Nu var det inte mångkulturellt vi diskuterade, utan mångnationellt. Jag har som sagt aldrig ens hört begreppet "mångnationell" nation förut, så det är inte så enkelt att ge exempel.

3. De kämpade för sina EGNA rättigheter mot människor. Precis på samma sätt som folk i Algeriet, U.S.A, Indien, Haiti, Sydafrika och nu senast när muslimer och ateister stod tillsammans på torget i Kairo och kämpade för SINA rättigheter. Sammanhållning har funnits i alla dessa länder, gör det också dem till sammanhållna nationella grupper? Och det faktum att de kämpade MOT människor med samma nationalitet, vad säger det om sammanhållningen och den gemensamma identiteten?

4. Återigen. Vem bestämde Sveriges gränser?

5. Och det har varit ett praktiskt verktyg för diktatorer i lika många länder.
    1. Men för f-n Quintus, en "nation" är en synonym till en "nationell grupp"!!! Du blandar ihop nation och stat och land och rike. En nationell grupp/nation och en nationalstat är olika men relaterade begrepp. En nationalstat är en stat/land/rike där invånarna tillhör en nation. Och det gör för de flesta resonemang ingen större skillnad om några procent inte tillhör denna nation. DET ÄR DU SOM DRIBBLAR - HELA TIDEN!

Nej, nation =/= mångkultur.

Jag vet inte om Sverige i någon strikt mening kan beskrivas som en nation under 1800-talet. Särskilt som nationalismen växte fram UNDER 1800-talet. Det var nog stor skillnad på det nationella medvetandet från år 1800 till 1899. Min hypotes är, återigen, att framväxten av en nationell identitet - att vi här delar en identitet som innebär att vi är svenskar och vi bebor vårt land - banade väg för demokrati (lika rättigheter till landet) och välfärd (solidaritet med våra likar). Das ist alles.

2. "Mångnationell nation"?!?! Du har ju faktiskt ingen susning.

3. Ja, de kämpade för sina egna rättigheter. Svenskars rättigheter i Sverige. Inte danskars rätt att rösta i Sverige. Inte heller svenskars rätt att rösta i Danmark. Varför tror du svenskarna tyckte sig ha rätt att kräva rättigheter i sitt land? Inte kan det väl ha varit att de identifierade sig som svenskar med rätt till sitt land?

Kamp för rättigheter har förekommit i många stater/länder. Sedan man fått dem och därmed mist den gemensamma fienden har man råkat i luven på varandra. Du tycker väl inte Egypten är någe vidare som exempel på sammanhållning efter de senaste sammandrabbningarna längs religiösa samhällsgruppsgränser?

4. Ryssland kanske drog upp riksgränserna? Händelsevis råkade de i stort sett ringa in de svensktalande. Tror du det var en slump? Några blev kvar i Finland - men kanske såg de sig som finländare snarare än svenskar. Några blev kvar inom riket - meänkeli, samer - men som sagt någon procent gör ingen praktiskt skillnad, infödda minoriteter finns i de flesta nationalstater utan att göra begreppet svårt att använda. Så vad ville du ha sagt med frågan? Att nationalstaten Sverige är en slumpmässig formering skapad av någon annan än folket? Det skulle inte göra någon skillnad, även om det vore sant. Och även om svenskarna kommit till efter att riksgränsen fastställts, som i fallet Frankrike, gör det ingen skillnad. Faktum kvarstår: Först uppstod nationalstaten, sedan följde demokrati och välfärd. Etablering av dessa är sällsynt eller obefintlig i stater som inte är/har varit nationalstater.
  • JTA
    Quintus Zebra skrev 2011-10-15 00:40:09 följande:
    1. Men om du skriver att muslimerna i riksdagen hyser intoleranta värderingar så är det  väl på sin plats att du har belägg?

2. Jag skriver sällan om INDIVIDER. Jag dömer inte nationalistiska individer. Jag skriver om vad dess rörelser har gjort och vad dessa partier för för politik. De länkar jag fått om Waberi har hållit låg kvalitet och inte alls bevisat de det påstår.

3. Intoleransen som du gissar finns? Och du glömmer intoleransen från "Livets ord"-folk i KD och andra.
    Visa mig exempel på när muslimska riksdagsledamoter lägger fram intoleranta förslag så skall jag motverka dem så gott jag kan...
    1. Varför bortser du från mina argument när du tjatar om belägg? En gång till, och kom inte tillbaka innan du kollat upp dem:
    "Referenser till Waberis galenskaper har du fått många gånger. Du kanske kan börja där? Deras religion har allt med saken att göra, en religion som gör anspråk på att forma samhället är en ideologi."
    2. Det verkar inte som att du orkat se Rubars Slaget om muslimerna. Det finns även en tidigare intervju med honom som visar på ungefär samma värderingar. Detta är fakta.
    3. Ahh, nu börjar du tappa greppet, eller hur? Livets ord, KD, usch för kristendomen (som du kanske till och med implicit tänker sig att jag omfattar?). Två dåliga gör inte en bra. Kritisera gärna KD och frikyrkorna så ycket du vill, jag tänker inte säga emot. De är antagligen samma typer som muslimerna med skillnaden att de lärt sig att hålla käft om sina värderingar offentligt. Det lär sig muslimerna snart också.

Islam är intolerant, det är ett faktum. Studera gärna religionen, läs koranen. Faktum är att det är svårt att slå upp koranen, åtminstone de mekkanska surorna, ens på måfå utan att hamna i något avsnitt som går ut på att förbanna "de andra" och önska livet ur dem på allehanda sadistiska sätt. Och haditherna är ännu värre - misogyna, antisemitiska, intoleranta, you name it they got it. Inget konstigt med detta - religioner handlar om att skapa en känsla av vi och dom, definiera ut folk som goda respektive dåliga. Så om du tror att du kan skilja värderingarna hos en muslim från dennes religion så har du helt tappat bort dig. Religionen är värderingar.

Så igen då: Hur vill du bemöta den samlade och samstämmiga intoleransen hos muslimer och sverigedemokrater?
  • MammaPlutt

Jag hoppas att de allra flesta här förstår att alla invandrare inte är muslimer?

Ibland så blir det nästan ett och samma ord :P 

• edonator
    MammaPlutt skrev 2011-10-15 01:12:45 följande:
    Jag hoppas att de allra flesta här förstår att alla invandrare inte är muslimer?

Ibland så blir det nästan ett och samma ord :P 
    Jag är rädd att alla inte förstår det... Men men :)
  • fisförnäm
    Quintus Zebra skrev 2011-10-14 22:00:41 följande:
    1. Tack, då tror jag att jag förstår dig lite bättre.
    Förlåt för generaliseringen, men det där är ett ganska osvenskt synsätt. I västvärlden har man de senaste hundra åren alltmer fokuserat på individen och individens rättigheter och friheter. Titta t.ex. på FN´s mänskliga rättigheter som alla utgår från individen (individens rätt att välja religion, individens rätt till utbildning, individens rätt att slippa diskriminering och förtryck o.s.v.) Du är dock inte ensam i världen med ditt synsätt. Det finns flera länder i bl.a. Afrika och Mellanöstern som har arbetat för att få FN att ändra sina mänskliga rättigheter så att de inte längre utgår från individen, utan så att de istället fokuserar på gruppen och utgår från familjens rättigheter eller folkgruppens rättigheter.
    Du har självklart rätt att tycka så här. Men du skall nog kanske inte vara säker på att ditt tyckande är typiskt svenskt eller att en majoritet av svenskarna tycker så.

2. Nej, ett samhälle utan sammanhållning eller gemensamma mål/visioner kan få svårigheter. Jag har dock aldrig sett några belägg för att nationalitet skulle vara det enda man kan bygga en sammanhållning kring. Snarare tyder väl historien på att nationaliteten är en ganska klen stomme att enas kring?

3. Man måste jobba mot intolerans i alla dess former. Sträva mot tolerans. Skolan har en jätteviktig uppgift, men även föräldrarna. Jag tror dock att du gör ett misstag om du tror att kulturkrockar enbart sker mellan människor med olika nationella identiteter. Jag tror du vet mycket väl att så inte är fallet. Jag tror du vet att människor med olika politisk identitet ofta hamnar i konflikt, och det samma gäller allt som man kan identifiera sig med. Folk slåss p.g.a religion, sport, musik, TV-program, subkulturer, ålderskillnader, filosofiska och moraliska frågor, olika matkultur, o.s.v.
    Om man bara stirrar sig blind på härkomsten missar man huvudproblemet.

4. Det har i alla tider funnits konflikter mellan olika kulturella grupperingar i landet Sverige. Har du läst vår historia? Bröder som mördar varandra. Adel som gör uppror mot kungar. Arbetare som hotar med revolution mot överklassen. Militär som skjuter svenska arbetare. Punkare och raggare som slås. Fotbollshuliganer som har ihjäl varandra...

5. Jag tror inte på ökad splittring, utan på ökad frihet för individen. Mångkultur består av individer, med olika värderingar, olika erfarenheter, olika förutsättningar, olika målsättningar, olika drömmar, olika språk, olika religioner, olika filosofiska livsåskådningar, olika prioriteringar och olika nationalitet.

6. Jag har ju som sagt ingen aning om framtiden, om vilket ekonomiskt system som används eller om nåt annat. Men som det ser ut just nu så går vi mot en allt mer globaliserad ekonomi och kultur. Människor flyttar på sig allt mer. Nationaliteter blandas allt mer, både rent biologiskt och kulturellt. Väldigt många väljer att leva sitt liv på en annan plats än där de är födda. Det är ju inte orimligt att tro att en persons härkomst blir allt mer oviktig för personens identitet. Det är inte orimligt att tro att allt fler börjar ifrågasätta det kloka med att dela upp världen i flera hundra år gamla gränser och dela upp människor utifrån ursprung. Någon form av internationell demokrati kanske. Där de lokala samhällena styr över lokala frågor och det internationell "parlamentet" styr över frågor som berör alla. Som sagt, jag är ingen spådam.

7. Ja, och så kan det fungera även efter nationalstaten. Kan man kriga så mycket mer än det nationalstater har gjort de senaste trehundra åren?
    1. Det är inte individens rätt - det är allas rätt, alla medborgares - kollektivet. Svenskt är idag att vara för exempelvis religionsfrihet.

2. Nationella identiteten fungerar alldeles utmärkt, världen är uppdelad och ser ut som den gör - självklart är det snarare en rejäl stomme att enas kring. Precis som det var innan mångkulturalismens början 1975.

3. Ok, så att människor kommer till skada helt i jävla onödan bekommer dig inte alls? Varför inte låta saker och ting vara som de är och åtskilda - nöja oss med mångfalden som jorden besitter?
    Folk skadas även av mångfald av subkulturer, ja - det ska inte späs på med nationella kulturer som är grövre och som orsakar större motsättningar.
    Inhemska problem legitimerar inte att vi tar hit nya utländska. I sådana fall ska det ske med folkets tyckande, tycker inte du?

4. Läs 3.

5. Du vill ha ett samhälle uppbyggd på delning/splittring/olikheter, när samhället behöver samhållning, samhörighet och gemenskap. Du ser konsekvenserna redan idag men det hindrar dig ändå inte.
    Visst, jag kan köpa att du inte är rädd om dina nära och kära, du är beredd att riskera deras trygghet för mångkulturen, men kan du inte tänka på alla andra i landet? Tycker du inte att du resonerar egoistiskt?

6. "Nationaliteter som blandar sig", hur då?  Vad jag kan se så berörs inte nationalstaten öht. En svensk flyttar till Thailand - vem bryr sig? Sverige förblir Sverige, Thailand Thailand. Ekonomin gör heller ingen betydelse vad jag kan se... Ursprung har ingen större betydelse nej, det är det jag förespråkar när jag talar om assimilation.
    Nä, men någon idé måste du väl ha när du så blint tror på det?

7. Som du ser så har nationalstaterna redan gått igenom den processen - skule världen bli än mer uppdelad så kommer det sannolikt innebära en längre "krigsprocess".
    Återigen; varför inte värna om det som är?
  • fisförnäm
    MammaPlutt skrev 2011-10-15 00:53:39 följande:
    ...vadå fördelas?
    Ska man TVINGAS nu helt plötsligt i olika fack?

Inte undra på att människor hatar varandra när man tvingas se på varandra som "vi mot dem"... 
    Det är ju det ni mångkulturaliser är ute efter. Ni vill göra vi till dem och dem till vi - därför behövs en konkret plan på hur det ska fördelas.

Hur mycket somalisk kultur ska du och jag ta del av? Hur mycket av irakisk, turkisk, afrikansk, spansk, fransk och alla andra nationaliter som tagit sig till Sverige? Hur ska det fördelas så att vi står som "vi", ett samhälle med sammanhållning?
    Tror ni öht det kommer vara möjligt när ni dessutom kommer behöva pracka på utlänningar andra utlänningars kulturer - det kommer enbart bli kaos.
  • Self Evident
    Quintus Zebra skrev 2011-10-14 23:52:38 följande:
    1. Nej, nej, de dominerar inte i parlamenten, det har jag inte påstått. Jag bara påstår att deras inflytande. Och att de vad jag vet är betydligt mer aktiva i Europas olika parlament och andra maktorgan vad gäller att motverka tolerans, än vad "muslimerna" är.

2. Ja, men samtidigt en ekonomiskt stark, inflytelserik minoritet som får väldigt mycket  utrymme i media.  En minoritet som har lyckats påverka samhällsklimatet ordentligt, och som bland annat har lyckats påverka väldigt många att tycka att det är fjantigt att vara tolerant (PK).

3. Det intressanta är väl vilka nationaliteter invandrarna i SD har? För SD vänder sig ju inte mot all invandring? Jag kallar ingen främlingsfientlig eller rasist. Men det fanns judar i Nazisternas parti också, det gjorde inte nazisterna till mer toleranta.

4. Blandar du ihop mig med nån annan? Jag har aldrig påstått något sådant generellt. Jag har i diskussioner med dig varit väldigt tydlig med att skriva att Sverige är ett jämförelsevis väldigt tolerant land, men att det inte utesluter att VISSA invandrares chanser minskar på grund av diskriminering och fördomar...

5. Min erfarenhet är att det i VISSA myndigheter (vilket jag skrev ovan) finns många anställda med invandrarbakgrund. Jag tänkte att du inte behövde exempel eftersom jag höll med dig.  Varför vill du framställa mig som en person som tycker Sverige är rasistiskt? Jag har aldrig påstått något sådant.

6. De skall inte förstoras och inte heller förminskas. Varje diskriminerad person är en för mycket.

7. Vi har redan diskuterat detta. Du har bland annat hört från en Iransk kvinna om de fördomar hon utsätts för, men om jag minns rätt så valde du att inte tro att hon hade missuppfattat saker och ting och inte hade blivit diskriminerad på arbetsmarknaden?

8. Absolut inte! Och det har jag inte påstått heller. Jag blev ännu en gång  kallad drömmare och orealistisk för att jag förespråkar tolerans, och jag svarade på detta genom att påstå att ett tolerant land inte alls är enkelt att uppnå men att det är värt att kämpa för. Jag påstod också att det finns en växande rörelse i Europa som hånar tolerans och som jobbar för att motverka tolerans. I Sverige har de inte lyckats påverka samhället specielt mycket, men i andra länder (t.ex. Tyskland, Storbritannien, Norge, Danmark, Italien; Ungern, Frankrike, Belgien, Nederländerna,  Schweiz) har de lyckats bidra till att förändra hela det politiska klimatet.
    Och att jag därför ser det som självklart att försöka motverka denna förändring.

Jag gillar att diskutera, och tar absolut inte illa upp. Men det är ju roligare att kunna diskutera utan att hela tiden behöva tillbakavisa påståenden som jag aldrig gjort.
    Jag kan bara säga dito. Du minns helt fel. Jag förringade inte alls Rose erfarenheter av diskriminering. Tvärtom uppmanade jag henne att anmäla det som uppenbart handlar om diskriminering.

Du har de facto påstått att det är väldigt svårt för invandrare att komma in i svenska samhället och att nationalisterna dominerar i parlamenten. Hur ska jag veta att du egentligen inte anser det du påstår? Om någon gör sådana svepande generaliseringar så vill jag ta reda på hur det faktiskt ser ut. Om nu invandrare har en god representation i maktens korridorer, vilket listan ovan visar, så är det kanske läge att nyansera bilden.

Jag träffar dagligen flyktingar och nyanlända och de vill förstås tro att de har kommit till ett demokratiskt land där de har möjligheter att ta sig fram. Att tala om utbredd diskriminering i Sverige med en person som i hemlandet blev torterad p.g.a. sin religiösa tillhörighet skapar enbart oro och gör människor desillusionerade. När man ser till fakta och statistik och det blir uppenbart att utomeuropeiska invandrare faktiskt kan ta sig fram både inom politiken, näringsliv och i viss mån myndigheter så börjar det likna desinformation.

Jag har alltså träffat tusentals utrikes födda och deras bild av Sverige är en helt annan. De uppskattar demokratin, yttrandefriheten och tryggheten. De har inte upplevt sig diskriminerade av svenskar men däremot av andra utrikes födda arbetsgivare och myndighetspersoner. Jag är rätt övertygad om att det beror på det egalitära förhållningssättet i Sverige som vi alla skolas in i från födseln, (du-reformen, arbetarrörelsen, arbetet för barns, kvinnors och handikappades rättigheter etc är t.ex. företeelser som sällan existerar eller motarbetas i utomeuropeiska invandrares hemländer). För många utrikes födda är det ett nytt förhållningssätt som även de måste skolas in i eftersom det är otroligt viktigt att de både anammar och omfattas av detta synsätt. 

Så exakt vad är det som ska tolereras? Om det är matvanor och musik etc så är det nog ytterst få svenskar som bryr sig. Men alla kulturella särdrag som strider mot det svenska samhällsbyggets demokratiska och egalitära synsätt måste aktivt motverkas genom upplysning och fakta, precis som man en gång gjorde genom folkbildningen i Sverige.

PK för mig är inte att vara tolerant utan orealistisk och snarare intolerant. Läsa gärna Bauhns och Demirbag-Stens bok "Till frihetens försvar" där de avhandlar både främlingsfientlighet och s.k. mångkulturalism som varandras spegelbilder.

"Medan multikulturalismen vill att särskilda hänsyn ska tas till grupper på grund av deras kulturella bakgrund, så vill de främlingsfientliga rörelserna kasta ut samma grupper, också på grund av deras kulturella bakgrund. Men båda tankemodellerna innebär att man reducerar individer till bärare av gruppidentiteter, och att man vill ge eller beröva individer rättigheter på grund av deras kulturella eller religiösa bakgrund."  

Den farligaste intoleransen finns idag snarare inom än mot många invandrargrupper och utgör ett av de största hindren för dessa gruppers integration i samhället. Jag hoppas att fler utrikes födda som vill motverka denna intolerans, och det finns många, blir mer synliga i debatten än tokenmuslimer som Waberi eller verklighetsfrånvända pk-människor med en suspekt och empatistörd människosyn. Jag räknar inte dig till den kategorin men jag ifrågasätter argument som går på deras linje.

• edonator
    Quintus Zebra skrev 2011-10-15 00:40:09 följande:
    3. Intoleransen som du gissar finns? Och du glömmer intoleransen från "Livets ord"-folk i KD och andra.
    Visa mig exempel på när muslimska riksdagsledamoter lägger fram intoleranta förslag så skall jag motverka dem så gott jag kan...
    Finns det något Livets Ord-folk kvar i KD? Jag trodde de sista av den varan försvann under tidigt 90-tal, alltså för typ 20 år sedan. Inte för att jag har mycket till övers för det partiet, men rätt ska väl vara rätt, även om jag kan ha fel angående det.

Anser du, som verkar försvara mångkultur, att det var rätt att belöna familjen Akileh i Landdskrona med uppehållstillstånd som konsekvens av att 23-årige Ahmed slagit ihjäl en pensionär på en parkeringsplats?

Personligen tycker jag att det är mycket problematiskt när utvisningshotade familjer beviljas uppehållstillstånd med hänsyn till att en familjemedlem gjort sig skyldig till brott. Det innebär att familjer som sköter sig utvisas medan de som ägnar sig åt brottslighet får stanna kvar.

Att jag anser att det är fel grundar sig för det första i att det enligt mig är fel att döda eller skada andra människor, i synnerhet försvarslösa pensionärer. Sedan anser jag det vara fel att belöna brottsligt beteende överlag, oavsett det gäller sådana som mördar, rånar, stjäl eller våldtar. Det är klart att olika personer har olika uppfattning på den punkten och Original Gangsters samlade t.om in namnunderskrifter förra året för att starta ett eget politiskt parti, så synen på brott och straff varierar naturligtvis.
  • Self Evident

Waberi är för övrigt ett skräckexempel på den missriktade tolerans jag beskriver. Jag har sett intervjuer med den mannen och undrar vilka etniskt svenska politiker som skulle komma undan med att säga att lite kvinnomisshandel är ok och att könssegregation är positivt. Att han får sitta kvar visar med all tydlighet att man är beredd att kompromissa med jämlikheten för den muslimska representationen i partiet. Waberi är förstås en självutnämnd muslimsk representant, långt ifrån alla muslimer delar hans åsikter, och det är bara ännu ett exempel på hur mångkulturalisterna ser människor som grupper snarare än individer.

På samma sätt anlitar svenska myndigheter ofta föreläsare som ska respresentera mångfalden som en diffus grupp. Jag har sett flera exempel på det, bland annat en somalisk kvinna iförd niqab som under en stor konferens påstod att alla "anständiga muslimska kvinnor" bär slöja. Min kvinnliga muslimska kollega, som inte bär slöja alls gick i taket, men mångkulturalisterna nickade bara med utan att ifrågasätta för de är ju så toleranta. Min kollega kände sig jäkligt sviken men det fanns inget utrymme för individuella tolkningar. Tolerans my ass.    

Svar på tråden Mångkulturalister se hit!