• fisförnäm

Mångkulturalister se hit!

Hur tycker ni alla kulturer som kommer med invandringen ska fördelas i svenska samhället och vad/vem/vilka ska styra det?
    Många av er är för integrationsprincipen som går ut på att svenskar och invandrare ska ge avkall på sina kulturer till förmån för varandras, hur ska detta gå till i praktiken? Vad händer med såna som jag, som inte vill ge avkall på min kultur och mina värderingar till förmån för exempelvis somaliska?
    Ska jag straffas på något sätt? Eller låter ni experimentet fortgå för att se vad som händer när samhället mer och mer blir splittrat (jag tvivlar nämligen på att jag är ensam i mitt avståndstagande)?

Tackar ödmjukast för svar och önskar er allesammans en fortsatt trevlig höst/vinter! 

• Svar på tråden Mångkulturalister se hit!
  • fisförnäm
    Lavish skrev 2011-10-19 18:51:16 följande:
    Du behöver definiera det eftersom det finns många olika definitioner. I min ryms tolerans och mångkultur...

Jag tycker det bästa sättet att försvara den svenska demokratin är genom att tillmäta alla människor lika värde och genom att värna åsiktsfriheten och yttrandefriheten.

Antagligen vill dom väl komma hit eftersom det trots allt är säkrare här än där de kommer ifrån.
    Nej, då. Det finns en gemensam svensk grund som vi svenskar står på. Den är dock alltid i rörelse.
    Det beror ju lite på hur du ser på mångkultur. Utländska kulturer har tillkommit i den svenska kulturen och blivit svenska (alltså egentligen inte mångkulturell, kulturerna är asssimilerade och därmed svenska, vilket många tar miste på).
    Det finns även begränsningar på toleransen, det visar bara våra lagar.

Okej, så du ser inget hot alls från antidemokrater? Hur ser du på dem som faller offer för dem. Är de "offer man får räkna med"?

Så med andra ord är du beredd på att ge avkall på din trygghet till förmån invandringen av, ur svenskt perspektiv, otrygghet. Ser du ingen fara i det? Om inte från ett svenskt perspektiv så kan du väl försöka tänka ur nästkommande invandrares?

Hur ser du på gemenskap, samhällsgemenskap, sammanhållning, samförstånd, är de positiva för ett samhälle?
  • Lavish
    fisförnäm skrev 2011-10-19 19:17:24 följande:
    Nej, då. Det finns en gemensam svensk grund som vi svenskar står på. Den är dock alltid i rörelse.
    Det beror ju lite på hur du ser på mångkultur. Utländska kulturer har tillkommit i den svenska kulturen och blivit svenska (alltså egentligen inte mångkulturell, kulturerna är asssimilerade och därmed svenska, vilket många tar miste på).
    Det finns även begränsningar på toleransen, det visar bara våra lagar.

Okej, så du ser inget hot alls från antidemokrater? Hur ser du på dem som faller offer för dem. Är de "offer man får räkna med"?

Så med andra ord är du beredd på att ge avkall på din trygghet till förmån invandringen av, ur svenskt perspektiv, otrygghet. Ser du ingen fara i det? Om inte från ett svenskt perspektiv så kan du väl försöka tänka ur nästkommande invandrares?

Hur ser du på gemenskap, samhällsgemenskap, sammanhållning, samförstånd, är de positiva för ett samhälle?
    Jag menar kulturer som åtminstone står i dialog med den traditionella svenska. Kulturer som är helt isolerade även om de förkommer i Sverige skulle jag inte räkna in.

Jo men jag tror hotet mot demokratin i form av reaktioner mot antidemokrater är ett större hot mot demokratin än antidemokraterna själva. Vilka har fallit offer för antidemokraters antidemokrati i Sverige menar du?

Ja jag är beredd att göra stora avkall för invandringens skull. Och invandrarna flyttar ju fortfarande från något mindre säkert till något mer säkert även om det skulle bli osäkrare här än nu.

samhällsgemenskap är positivt men inte till vilket pris som helst.
  • fisförnäm
    Lavish skrev 2011-10-19 19:22:10 följande:
    Jag menar kulturer som åtminstone står i dialog med den traditionella svenska. Kulturer som är helt isolerade även om de förkommer i Sverige skulle jag inte räkna in.

Jo men jag tror hotet mot demokratin i form av reaktioner mot antidemokrater är ett större hot mot demokratin än antidemokraterna själva. Vilka har fallit offer för antidemokraters antidemokrati i Sverige menar du?

Ja jag är beredd att göra stora avkall för invandringens skull. Och invandrarna flyttar ju fortfarande från något mindre säkert till något mer säkert även om det skulle bli osäkrare här än nu.

samhällsgemenskap är positivt men inte till vilket pris som helst.
    Okej, men som du säkert läst i TS så var det kulturerna som kommit med den moderna invandringen som är aktuell. Tycker du att dessa kulturer står i dialog med den svenska?

Att begränsa intagningen av såna utlänningar är väl snarare sunt förnuft. Varför utsätta sina medborgare för säkerhetsrisker?
    Tja, rättsväsendet i Rosengård, tex.

Äntligen någon som står för det. Jag ogillar det starkt men du ska ha cred för att du gör det.
    Om någon av dina närmaste drabbas, kommer du bara likgiltigt se på?

Vilket "pris" då? På vilket sätt förlorar exempelvis en antidemokrat på att inte få invandra till en demokrati där den sannolikt inte kommer trivas? 
  • Lavish
    fisförnäm skrev 2011-10-19 19:40:26 följande:
    Okej, men som du säkert läst i TS så var det kulturerna som kommit med den moderna invandringen som är aktuell. Tycker du att dessa kulturer står i dialog med den svenska?

Att begränsa intagningen av såna utlänningar är väl snarare sunt förnuft. Varför utsätta sina medborgare för säkerhetsrisker?
    Tja, rättsväsendet i Rosengård, tex.

Äntligen någon som står för det. Jag ogillar det starkt men du ska ha cred för att du gör det.
    Om någon av dina närmaste drabbas, kommer du bara likgiltigt se på?

Vilket "pris" då? På vilket sätt förlorar exempelvis en antidemokrat på att inte få invandra till en demokrati där den sannolikt inte kommer trivas? 
    De flesta kulturerna som kom in under 60-70 talet står definitivt i dialog med den äldre svenska traditionen. De som kommit mer nyligen har inte alltid hunnit dit nej.

Jag anser ju uppenbarligen inte att det är sunt förnuft, försök inte få dina åsikter att låta som något självklart. Att det gått åt skogen i Rosengård beror inte bara på invandring utan har en rad andra orsaker som man kunde göra något åt istället för att stoppa invandringen. Kan du berätta exakt vad det är ANTIDEMOKRATERNA gjort som lett till offer? För de allra flesta invandrare är ju inte antidemokrater.

Såklart kommer jag inte stå och se på om mina närstående blir skadade. Men jag ser inte större anledning för mig att skydda en okänd svensk än en okänd invandrare.

De måste ju uppenbarligen tro att de kommer trivas här. Hur som helst är antidemokraterna försvinnande få bland invandrarna, är min bestämda uppfattning om du inte kan motbevisa den.
  • Self Evident
    Lavish skrev 2011-10-19 08:50:15 följande:
    Alltså större delen av mångkulturen handlar väl om traditioner som man pysslar med hemma för egen del och som inte påverkar/skadar någon annans kultur. Sen kan man få inspiration av varandra och lära sig nya saker, men det finns ingen anledning att tvinga på någon julfirande eller baklava.

Brännpunkten handlar väl om vilka lagar vi ska ha och möjligtvis vilka värderingar som ska läras ut i skolan. Men jag tror ärligt talat att den absoluta majoriteten av befolkningen är överens om grundvärderingar som demokrati, lika värde och tolerans.

Det är ju nämligen så finurligt att de människor som exempelvis kommer från diktaturer och andra samhällen som i våra ögon är extrema på något sätt, antagligen har valt att flytta därifrån till Sverige av en anledning. Som t.ex att de fördrar att bo i en demokrati före att bo i en diktatur.

Det finns små grupper extrema som man ofta hör mycket om, men jag tror deras antal är så lågt att det inte finns skäl att oroa sig för deras påverkan annat än det utrymme man ger för att tjata om dom.
    Jo, man skulle ju vilja tro att det vore så enkelt att alla invandrare per automatik blir toleranta demokrater så fort de passerar den svenska gränsen och att alla är rörande överens om om vilka grundvärderingar som gäller. Ta en titt på den här överenskommelsen mellan muslimska församlingar och en skola i Jönköping. Fundera sedan över hur den är förenlig med den svenska läroplanen som genomgående understryker vikten av att motverka traditionella könsroller i skolan.

sverigesradio.se/diverse/appdata/isidor/files/416/9035.pdf

Om du inte kommer på ett enda utmärkande exempel på svensk kultur så kan du läsa Nima Sanandajis studie av de kulturella faktorer, bland annat lutheransk arbetsmoral och ansvarskänsla, som har präglat svenskt samhällsliv i generationer och lade grunden till den svenska välfärdsstaten.

Det är intressant att en kurdisk iranier som är första generationens invandrare och har en magisterexamen från Chalmers förmår att både se och uppskatta framgångsfaktorerna med svensk kultur och dessutom underbygger sina argument med exempel på svenskamerikanernas bedrifter. (Apropå en annan diskussion där denna kategori utmålades som någon sorts slackers med tur men som NIma med ren statistik visar slet hårt för sin nuvarande ställning som en av de mest framgångsrika invandrargrupperna i USA.)    

www.libera.fi/en/publications/the-swedish-model-reassessed-affluence-despite-the-welfare-state

För mig är Nima en idealinvandrare som både bidrar med sin kompetens och sitt perspektiv som utrikes född samtidigt som han uppskattar samhället som tog emot hans föräldrar. Alla kan inte hålla Nimas nivå och jag anser att Sverige har ett ansvar att ta emot flyktingar av alla kategorier men en grundläggande respekt för det demokratiskt uppbyggda svenska samhället borde man avkräva varje person som kommer hit. Så ser det inte ut idag men, tro mig, det kommer. 
  • Self Evident
    Lavish skrev 2011-10-19 19:51:23 följande:
    De flesta kulturerna som kom in under 60-70 talet står definitivt i dialog med den äldre svenska traditionen. De som kommit mer nyligen har inte alltid hunnit dit nej.

Jag anser ju uppenbarligen inte att det är sunt förnuft, försök inte få dina åsikter att låta som något självklart. Att det gått åt skogen i Rosengård beror inte bara på invandring utan har en rad andra orsaker som man kunde göra något åt istället för att stoppa invandringen. Kan du berätta exakt vad det är ANTIDEMOKRATERNA gjort som lett till offer? För de allra flesta invandrare är ju inte antidemokrater.

Såklart kommer jag inte stå och se på om mina närstående blir skadade. Men jag ser inte större anledning för mig att skydda en okänd svensk än en okänd invandrare.

De måste ju uppenbarligen tro att de kommer trivas här. Hur som helst är antidemokraterna försvinnande få bland invandrarna, är min bestämda uppfattning om du inte kan motbevisa den.
    Exempel på antidemokrater och deras offer:

www.sweden.gov.se/sb/d/12447/a/147202

www.vardguiden.se/Tema/Sex-och-samlevnad/Krop.../

www.polisen.se/sv/Utsatt-for-brott/Olika-type.../

www.dn.se/Pages/Article.aspx?id=658394__Artic...

www.sakerhetspolisen.se/publicerat/pressmedde...

sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=...
  • Lavish
    Self Evident skrev 2011-10-19 20:20:32 följande:
    Jo, man skulle ju vilja tro att det vore så enkelt att alla invandrare per automatik blir toleranta demokrater så fort de passerar den svenska gränsen och att alla är rörande överens om om vilka grundvärderingar som gäller. Ta en titt på den här överenskommelsen mellan muslimska församlingar och en skola i Jönköping. Fundera sedan över hur den är förenlig med den svenska läroplanen som genomgående understryker vikten av att motverka traditionella könsroller i skolan.

sverigesradio.se/diverse/appdata/isidor/files...

Om du inte kommer på ett enda utmärkande exempel på svensk kultur så kan du läsa Nima Sanandajis studie av de kulturella faktorer, bland annat lutheransk arbetsmoral och ansvarskänsla, som har präglat svenskt samhällsliv i generationer och lade grunden till den svenska välfärdsstaten.

Det är intressant att en kurdisk iranier som är första generationens invandrare och har en magisterexamen från Chalmers förmår att både se och uppskatta framgångsfaktorerna med svensk kultur och dessutom underbygger sina argument med exempel på svenskamerikanernas bedrifter. (Apropå en annan diskussion där denna kategori utmålades som någon sorts slackers med tur men som NIma med ren statistik visar slet hårt för sin nuvarande ställning som en av de mest framgångsrika invandrargrupperna i USA.)    

www.libera.fi/en/publications/the-swedish- model-reassessed-affluence-despite-the-welfare-sta te

För mig är Nima en idealinvandrare som både bidrar med sin kompetens och sitt perspektiv som utrikes född samtidigt som han uppskattar samhället som tog emot hans föräldrar. Alla kan inte hålla Nimas nivå och jag anser att Sverige har ett ansvar att ta emot flyktingar av alla kategorier men en grundläggande respekt för det demokratiskt uppbyggda svenska samhället borde man avkräva varje person som kommer hit. Så ser det inte ut idag men, tro mig, det kommer. 
    Jag säger inte att de blir demokrater när de kommer över gränsen, jag säger att de kommer över gränsen för att de är demokrater.

Saker som skolan är givetvis en svår fråga. Sen tycker jag inte nödvändigtvis att "motverka traditionella könsroller" är en grundläggande demokratisk värdering överhuvudtaget. Att inte särbehandla efter kön ja, att motverka könsroller, nja va?

Jag kan hitta gott om exempel på svenskhet men jag skulle definiera svenskheten efter hur Sverige ser ut och fungerar 2011, inte efter hur det såg ut här 1542. Lutheransk arbetsmoral är inget jag känner för att höja till skyarna, men visst finns det väldigt mycket bra i Sverige. Som demokrati och tolerans.

Vad ska vi göra av de infödda antidemokraterna då? Finns nog en ganska stor möjlighet att de är fler än de invandrade.
  • Lavish
    Kunde inte öppna någon annan länk än den första om tvångsäktenskap. Visst skulle man kunna argumentera för att det är odemokratiskt. Men de barnen som tvingas gifta sig i de här fallen, de hade ju bara blivit tvingade i något annat land istället  (eller möjligtvis varit torterade eller mördade) om de inte blivit insläppta i Sverige? Det är ju liksom inte som att dessa barn blivit tvångsgifta FÖR ATT deras föräldrar tillåtits invandra i Sverige?
  • Quintus Zebra
    fisförnäm skrev 2011-10-19 19:40:26 följande:
    Att begränsa intagningen av såna utlänningar är väl snarare sunt förnuft.
    Hur begränsar man invandringen av "såna". Skall man fråga dem vid gränsen. Eller syns det på dem på nåt vis. Eller skall man begränsa invandringen av alla från vissa områden?

Och det skall vara strunt samma om personen har asylskäl eller ej. Har man "fel" åsikter skall man inte få PUT? Kan ett sådant system inte bli lite komplicerat och väldigt osäkert?
    Du har förändrat mina öron Jag längtar efter oljud!

Svar på tråden Mångkulturalister se hit!