Inlägg från: Per45 |Visa alla inlägg
  • Per45

Mångkulturalister se hit!

"edonator skrev 2011-10-13 22:12:12 följande:
    Det dödliga våldet har till exempel tredubblats på knappt två decennier. Från strax över 100 rapporterade fall årligen i början av 90-talet till en bit över 300 fall varje år 2010."

Nej du har helt fel, problemet är att du tror på en blogg som inte fattat att det handlade om anmälda brott. Det dödliga våldet har ökat men inte så kraftigt som du inbillar dig:

"Det faktiska antalet fall av dödligt våld i Sverige har sedan 1990 legat på en relativt konstant nivå runt 100 fall per år - detta trots befolkningsökningen under samma period. Men 2010 inrapporterades 333 brott som avsåg fullbordade mord, dråp eller misshandel med dödlig utgång, vilket är en ökning med 98 brott jämfört med föregående år. Den kraftiga ökningen visade sig bero på en enskild anmälan med ett stort antal misstänkta fall där det nu har klarlagts att det inte rörde sig om mord eller annat dödligt våld."
    http://www.bra.se/extra/pod/?action=pod_show&id=5&module_instance=2

"Polisen har registrerat 213 fall av mord eller dråp, vilket är 92 procent fler än första halvåret i fjol. Men här handlar det om att ett fåtal enskilda ärenden med många anmälda brott som har påverkat statistiken. En Växjöläkare som tidigare misstänktes för 78 fall av dödshjälp står för en stor del av ökningen.

– Anmälningarna har lagts ner men de finns kvar i statistiken och eftersom det är så många brott påverkar det siffrorna, säger Svedlund."
    http://www.dn.se/nyheter/sverige/fler-fall-av-vald-i-nara-relationer

• Per45
    edonator skrev 2011-10-14 13:54:51 följande:
    Tror på en, vilken blogg? Jag måste ha missat vad det är för blogg jag tror på...

Det handlar om en kontinuerlig ökning från år till år och inte att det ett enskilt år kommit in en stor mängd anmälningar i ett enda fall. Så ditt påstående är falskt och motsägs av Brås egna statistik. Men det var ett bra försök av dig ändå.

Sedan anser jag att om så bara en enda person mördas ett år så är det en för mycket. Jag vill hellre ha ett samhälle där våldet och brottsligheten minskar, helst ned till de nivåer som var under 50/60-talen.

Helt fel. Kan du inte läsa!
    Bloggen du läst är "Fria tider" och dom påstod, helt felaktigt just detta. Fakta är att anmälningar behövs därför att annars kan inte polis/åklagare undersöka om huruvida det är ett mord/dråp eller olykhändelse/självmord. Om man bara tittar på antalet anmälningar så blir det alltså helt fel.

Din kontunerliga ökning basers antagligen på just anmälda brott med dödlig utgång, därav dina felaktiga slutsatser!   

Svar på tråden Mångkulturalister se hit!