hallonfot skrev 2011-10-01 12:58:47 följande:
Min pappa särbehandlade mig och min syster å det grövsta. Han satte henne på piedestal medan han behandlade mig som om jag var nån slags pestsmitta. Han tryckte alltid ner mig, tyckte det var ok att andra var elaka mot mig och var våldsam mot mig.
Han lärde min syster allt om livet, medan han tyckte att jag var så värdelös så det var ändå ingen idé att jag försökte mig på nånting, för jag kunde ändå ingenting, sa han.
Detta förde med sig att jag fick över lag dåliga betyg i skolan eftersom jag inte gick in för att lära mig pga att pappa alltid sa att det inte var nån idé att jag ens försökte.
Än idag har jag svårt att ta åt mig äran när jag gjort något bra. Det senaste jag gjorde var att tacka min lärare för att jag fick MVG på en uppgift.
Det där känns verkligen igen. Men istället för att ge upp blev jag tvärtom. Ansträngde mig mer för att vara "ok". Idag är jag disputerad och inte ens nu tycker mina föräldrar att är duktig.
Jobbar fortfarande massor på att inte lägga hela min självkänsla i vad jag presterar - det kommer aldrig att vara tilräckligt bra ändå.
Min självkänsla som 30-åring är verkligen 0. Känner mig som en stor bluff, både i mina relationer och på mitt jobb. Det är bara en tidsfråga innan folk kommer att upptäcka hur värdelös jag är och överge/sparka mig.
Det är så hemskt vilka djupa skador uppväxten kan ge!
Jag ser mina kollegor och det är så lätt att se vilka som blev bekräftade som små och vilka som var som jag.