• Anonym (Anna)

Vad gjorde din mamma för fel? Uppfostran.

Som rubriken lyder; Vad gjorde din mamma (eller pappa) för fel när du var liten?

Vad blev du ledsen över? Kommer du ihåg om du var ledsen för att du inte fick sova hos dina föräldrar? Var du ledsen om du inte fick godis när du ville?

Vad kommer ni ihåg från eran barndom?

Anledningen till att jag vill veta är att jag inte vill göra samma misstag. När kände ni er kränkta? Ledsna? Övergivna?

Själv minns jag faktiskt inte så mycket negativt om just hur jag blev fostrad, jag hade det ganska fritt och inga "metoder".

• Svar på tråden Vad gjorde din mamma för fel? Uppfostran.
  • Border
    Anonym skrev 2011-10-01 12:29:57 följande:
    Min mamma skällde på mig hela tiden. Vansinnesutbrott flera gånger om dagen (om skitsaker som att jag ställt skorna fel i hallen, hade en liten fläck på tröjan, råkade lämna en fläck på diskbänken). Jag var livrädd för henne. Vågade aldrig säga eller göra något och försökte alltid göra mig så osynlig som möjligt.
    Jag var det usla substitutet för ett annat barn som dog, så ingenting jag gjorde var tillräckligt bra. Hon brukade få mig att må dåligt med flit för att straffa mig för det. Gjorde äcklig mat som hon visste att jag inte gillade och tvingade mig att äta stora portioner. Fick gå och lägga mig kl 7 ända tills jag gick i högstadiet. Fick aldrig nya fina kläder (om jag fick fina kläder i t.ex. födelsedagspresent tog hon ifrån mig dessa). Hånade mitt utseende oavbrutet, tills jag till slut utvecklade ätstörningar. Tog ifrån mig mina få ägodelar eftersom jag inte förtjänade dom (om jag fick en fin docka ställde hon den t.ex. på en hylla och lät mig inte ta på den en enda gång). Jag fick inte ta hem kompisar eller gå till andra. O.s.v.

Och nu idag, när jag är vuxen (och fortfarande lider av det) vill hon släta över allt, så att vi ska ha en bra relation. Usch!
    Fy farao!! Jag hade det ungefär likadant, fast det var min pappa som gjorde allt det där sm din mamma gjorde.
    Jag och pappa har ändå en mycket bättre relation idag, och det är jag tacksam för 
  • Anonym (Fia)
    hallonfot skrev 2011-10-01 13:04:37 följande:
    Fy farao!! Jag hade det ungefär likadant, fast det var min pappa som gjorde allt det där sm din mamma gjorde.
    Jag och pappa har ändå en mycket bättre relation idag, och det är jag tacksam för 
    Men hur kunde du förlåta honom och gå vidare?
    Jag önskar inget hellre än att ha en bra relation till mina föräldrar, men jag kan liksom inte bara släta över allt som har hänt.
    Har du fått en uppriktig ursäkt t.ex.?
  • Border
    Anonym skrev 2011-10-01 13:04:14 följande:
    Det där känns verkligen igen. Men istället för att ge upp blev jag tvärtom. Ansträngde mig mer för att vara "ok". Idag är jag disputerad och inte ens nu tycker mina föräldrar att är duktig.
    Jobbar fortfarande massor på att inte lägga hela min självkänsla i vad jag presterar - det kommer aldrig att vara tilräckligt bra ändå.
    Min självkänsla som 30-åring är verkligen 0. Känner mig som en stor bluff, både i mina relationer och på mitt jobb. Det är bara en tidsfråga innan folk kommer att upptäcka hur värdelös jag är och överge/sparka mig.

Det är så hemskt vilka djupa skador uppväxten kan ge!
    Jag ser mina kollegor och det är så lätt att se vilka som blev bekräftade som små och vilka som var som jag.

Ditt och mitt relasjälv och idealsjälv stämmer inte överens. Realsjälv = den man tycker och tror sig vara. Idealsjälv = den man vill vara.
    Sådana som du och jag kommer aldrig duga i våra egna ögon, och jag känner, liksom du, att jag är en bluff. Och när folk upptäcker vem och hur jag egentligen är så kommer dom inte vilja veta av mig mer. 
  • Border
    Anonym (Fia) skrev 2011-10-01 13:06:49 följande:
    Men hur kunde du förlåta honom och gå vidare?
    Jag önskar inget hellre än att ha en bra relation till mina föräldrar, men jag kan liksom inte bara släta över allt som har hänt.
    Har du fått en uppriktig ursäkt t.ex.?

Nej, jag har aldrig fått en ursäkt från min pappa. När jag läste psykologi började jag inse att det inte handlade om mig, utan att han mådde dåligt över annat som hänt i hans liv tidigare, riktigt jobbiga saker. Långsamt började vi bygga upp vår relation på mitt inititativ. Jag har dessutom bra minnen av min pappa sen tiden innan min lillasyster föddes och jag har alltid saknat den pappan han var då. Idag är han den pappan igen
  • Anonym (hmmm)

Hon söp...i herrans många år, men är numera nykter. Min pappa fick mig ofta att skämmas för de saker man tyckte om, samt de intressen man hade...resulterade i väldigt låg självkänsla.

• Anonym (Hmm)
    Som rubriken lyder; Vad gjorde din mamma (eller pappa) för fel när du var liten?
    Min pappa var aldrig närvarande, när vi väl var där lät han sin nya fru skrika och vråla åt oss att vi var värdelösa etc, han vägrade lyssna på oss när vi försökte berätta om hur det var hemma hos vår mamma och nu i efterhand säger han att "jag visste inget, jag hade aldrig låtit det pågå då".. Min mamma gifte sig med först en misshandlande alkoholist, skilde sig från honom och blev tillsammans med en ännu värre alkoholist som hamnade i fängelse pga misshandeln av min mor, mig och mina systrar. Då satt hon och åkte dit VARJE dag och tvingade oss att rita teckningar och skriva brev till honom m.m. om att vi saknade honom. Sedan när han kom ut ur fängelset flyttade han hem igen och hon försökte leka glada familjen som ingenting.

Vad blev du ledsen över? Kommer du ihåg om du var ledsen för att du inte fick sova hos dina föräldrar? Var du ledsen om du inte fick godis när du ville? 
    Jag blev ledsen över att ingen brydde sig om hur vi hade det hemma, detta trots att de mer än väl visste. Blev ledsen över skrik och vrål och över att få höra av styvfäder att man är värdelös, att de skall skjuta hästarna och oss osv.

Vad kommer ni ihåg från eran barndom?
    Massor med fyllor, skrik, slag, men även väldigt mycket roliga saker. Resor, hästande, kul upplevelser.
  • lövet2

Nej, jag kommer faktiskt inte på något. Jag hade en ganska idyllisk uppväxt. Det där med att inte få godis/glass när jag ville, gjorde mig inte ledsen utan möjligen sur. Men jag hade 3 syskon som inte heller fick, så det var i alla fall rättvist.
    Sådant som gjorde mig ledsen när jag var liten, hade ingenting med mina föräldrars uppfostran att göra, utan det var t ex när en kompis var dum, när min farfar dog och sådana saker.

Något som gjorde mig arg ofta, var däremot att min mamma hade så "konstiga" idéer om kläder. Hon hade en fix idé om att jag alltid skulle ha hela och rena kläder på mig och oroade sig i bland för vad folk skulle tycka annars. Jag hade noll intresse för kläder och tyckte det var ett himla tjatande jämt om att byta kläder och att jag kunde väl låta bli att få kåda och hål i alla kläder jag ägde. Nu i efterhand har jag insett att det är min mamma som är normal i det där fallet och att det är jag som är lite konstig med mitt ointresse för kläder!

• Anonym (bra)

Jag hade i grund och botten en bra uppväxt. Det jag inte vill upprepa med mitt eget barn, som mina föräldrar gjorde med mig (bland annat):

1. De hade som policy att man alltid åt upp den mat man hade tagit till sig. Effekt - jag har ingen som helst koll på min egen mättnadskänsla och kan inte  äta "lagom" utan att ha stenkoll på portionsstorlek.

2. De höll mig tillbaka istället för att uppmuntra mig när de tyckte att jag att var för "snabb". De försökte pressa in mig i en mall för hur "normala" X-åringar är istället för att se mig för den jag var.

3. De lät/lurade mig att tro på tomten, påskharen, tandfen och sånt. Jag kände mig så fruktansvärt sviken och lurad när jag fick veta att det inte var sant, och det dröjde innan jag kunde lita på dem igen.

• Anonym (Fia)
    hallonfot skrev 2011-10-01 13:09:14 följande:
    Nej, jag har aldrig fått en ursäkt från min pappa. När jag läste psykologi började jag inse att det inte handlade om mig, utan att han mådde dåligt över annat som hänt i hans liv tidigare, riktigt jobbiga saker. Långsamt började vi bygga upp vår relation på mitt inititativ. Jag har dessutom bra minnen av min pappa sen tiden innan min lillasyster föddes och jag har alltid saknat den pappan han var då. Idag är han den pappan igen
    Jag antar att jag är en svagare person.
    Jag kan liksom inte gå vidare och respektera mamma om hon inte ens kan erkänna hur illa hon behandlade mig. Det är helt uppenbart att hon mådde jättedåligt; hon behandlades lika illa själv som barn och förlorade ett barn och bearbetade det - men likväl förstörde hon min uppväxt och jag vill åtminstone ha en liten rannsakan.
    Jag kan inte förlika mig med att det är min uppgift att bearbeta allt, förlåta alla, ha överseende - och låta de andra bara skörda frukterna av det. De ska också ta itu med skiten om det ska upplevas genuint. Jag antar att jag vill ha lite upprättelse.

Är du inte rädd för att han ska få återfall?
    Fast du kanske är bättre på att hantera sånt nu. Du verkar ju ha bearbetat saker väldigt bra!
  • Milkina cerka

Hon hade gärna fått älska mig och frfr allt accepterat att jag inte var hennes biologiska barn oavsett vad min "mormor" tyckte. Det hade varit roligt att få beröm för det jag är bra på istf klander pga. av att jag inte kunde åstadkomma bra betyg i de ämnen som h o n  var bra på och därför tyckte var viktiga.
    Hade varit skönt att slippa både det skäll och de slag dessa i hennes ögon misslyckanden resulterade i.
    Hade nog haft någon form av både självförtroende o. självkänsla då...

Idag hade den vuxna jag velat ha en chans att göra upp o. tala ut, men det är svårt att göra med någon som varit död sedan man var i tonåren .. föreställer ju mig att min mamma och jag kunnat få en annan relation både när "mormor" var borta och jag vuxen, nu hann vi ju inte med det.

°?°?° www.kottfrimandag.se °?°?° www.aktavara.org °?°?°
Svar på tråden Vad gjorde din mamma för fel? Uppfostran.