hallonfot skrev 2011-10-01 13:09:14 följande:
Nej, jag har aldrig fått en ursäkt från min pappa. När jag läste psykologi började jag inse att det inte handlade om mig, utan att han mådde dåligt över annat som hänt i hans liv tidigare, riktigt jobbiga saker. Långsamt började vi bygga upp vår relation på mitt inititativ. Jag har dessutom bra minnen av min pappa sen tiden innan min lillasyster föddes och jag har alltid saknat den pappan han var då. Idag är han den pappan igen
Jag antar att jag är en svagare person.
Jag kan liksom inte gå vidare och respektera mamma om hon inte ens kan erkänna hur illa hon behandlade mig. Det är helt uppenbart att hon mådde jättedåligt; hon behandlades lika illa själv som barn och förlorade ett barn och bearbetade det - men likväl förstörde hon min uppväxt och jag vill åtminstone ha en liten rannsakan.
Jag kan inte förlika mig med att det är min uppgift att bearbeta allt, förlåta alla, ha överseende - och låta de andra bara skörda frukterna av det. De ska också ta itu med skiten om det ska upplevas genuint. Jag antar att jag vill ha lite upprättelse.
Är du inte rädd för att han ska få återfall?
Fast du kanske är bättre på att hantera sånt nu. Du verkar ju ha bearbetat saker väldigt bra!