• Anonym (Anna)

Vad gjorde din mamma för fel? Uppfostran.

Som rubriken lyder; Vad gjorde din mamma (eller pappa) för fel när du var liten?

Vad blev du ledsen över? Kommer du ihåg om du var ledsen för att du inte fick sova hos dina föräldrar? Var du ledsen om du inte fick godis när du ville?

Vad kommer ni ihåg från eran barndom?

Anledningen till att jag vill veta är att jag inte vill göra samma misstag. När kände ni er kränkta? Ledsna? Övergivna?

Själv minns jag faktiskt inte så mycket negativt om just hur jag blev fostrad, jag hade det ganska fritt och inga "metoder".

• Svar på tråden Vad gjorde din mamma för fel? Uppfostran.
  • Anonym

Hon antog jämt att jag hittade på allt jäkelskap bara för att jag var äldre än min syster. Jag fick ta fruktansvärt många straff  för saker jag var oskyldig till.

• Anonym (fel)

mina föräldrar har gjort mycket fel och gör det än idag. Oavsett så älskar jag dom, fastän deras sätt att behandla mig har gjort mig till hur jag är idag. Jag vet att jag gör bättre med mina barn, då allt jag lovat mig ssjälv är att inte vara som min mamma.
    Idag är min mamma en fantastisk person som bett om ursäkt för allt hon gjort. trots det slipper det ur många kommentarer om min kropp, mitt sätt att vara och hur otroligt dum jag är.

Jag fik med min mamma flytta runt, minst en gång om året, ofta mitt i terminer, så skolan har jag inte haft någon nytta av. Nya män titt som tätt och ett konstant tjat om allt negativt. Jag har alltid varit smal med dålig aptit tack vare min mor, och nu på 45 kilo får jag fortfarande höra att jag inte borde äta så mycket.. Jag blev utslängd hemifrån när jag var fjorton för att mina betyg inte var tillräckligt bra.

Mycket skit har dem gjort och troligtvis är det tack vare det jag står stabilt på jorden och aldrig skulle göra samma misstag med mina barn.

• Anonym (Mimi)

Jag onskar att jag idag kunde sluta onska for min mammas godkannande och gillande.

An idag ar jag forskrackt for att traffa mina foraldrar eftersom jag lagt pa mig lite vikt. Det har alltid varit ett stort no no och det spelar ingen roll jag idag ar hogutbildad akademiker som tjanar det dubbla de nagonsing gjort - jag ar fortfarande fet och darmed inte god nog.

• Anonym (88:an)

Jag minns att min mamma aldrig tog mina problem på allvar när jag var liten. Att antingen blev hon arg på mig eller slätade över det. Kunde vara typ att jag bråkat med en kompis och då sa hon jaja ni kommer väl över det istället för att prata om de och hjälpa mig lösa situationen. Så är det även nu när jag har egen familj, hon blev arg på mig när jag berättade att jag var gravid för hon tyckte jag var för ung (var 21). Min pappa var väldigt frånvarande och när dom skiljde sig när jag var 14 så passade han perfekt in som rollen helgpappa. Fanns där varannan helg, fick lite pengar och mat. typ :)

• Anonym (drabbad)

Okeej....låt se pappa:

-gav mig limburgerost när jag var bebis och skrattade när jag kräktes på bordet

-Vansinneskörde i 180 knyck, körde om på insidan och hade polisradioavlyssnare i bilen så han kunde ducka helikoptrarna.

-slängde mig i sjön från segelbåten i skärgården när jag var 7 år efter att han först berättat att där var 11 m djupt och fullt av brännmenter och han "bara skulle se om jag kunde simma bort till den andra klippväggen och tillbaka, så plockar jag upp dig på båten igen".

-skulle tvinga mig att bada naken när jag precis var i puberteten och skämdes för mina bröst, slet av mig kläderna och puttade mig i vattnet så jag skar upp hela fotsulorna på havstulpaner i fina spindelnätsmönster, och sen fick jag själv ro jollen tillbaka gråtande och hämta plåster på båten. Det var fullt med salt i botten av jollen gjorde ont som fan. Såren läkte på tre veckor.

- berättade att han var otrogen mot sin andra fru för mig när jag var 13, tack pappa det var jättebra för min tro på killar.

- tvingade mig att hoppa ner från ett jävla berg när vi plockade blåbär när jag var liten, utan överdrift 5 meter högt och fullt med stenar dolda i ris under.

- gav mig nästan ätstörningar och ständigt ont i magen när jag hälsade på där pga av hans Hitlerfasoner med maten.

-berättade stolt hur han först förgiftat grannens träd och sedan tvingat en ny granne att hugga ner det eftersom det skuggade hans gräsmatta.

- berättade stolt att han åkt ifrån polisen på sin MC och har fått HA att krossa knäna på några som hade blåst honom i affärer.

mamma: När jag för en gångs skull var trotsig så kunde hon säga: "Unfge, du äör precis som din far".

Nåt värre kunde jag inte få höra, ge fan i att säga så alla bittra skilda mammor med psyko-ex!

• Anonym (anna)
    Anonym (självkänsla) skrev 2011-10-01 16:33:23 följande:
    Är det verkligen så?
    När jag gick i skolan blev jag oerhört upprörd när (framförallt) lärare, men även ibland mina föräldrar, blev besvikna på mig om jag inte var "bäst i klassen". Nu, i vuxen ålder, inser jag att det handlade om att de trodde på mig och min kapacitet. Blir man "besviken" på någons resultat handlar det om att man faktiskt tror att personen i fråga kan mer. Man ska ta det som positivt tycker jag. Att folk tror på en.

Ang TS har jag inget att komma med tyvärr. Jag är så tacksam över hur mina föräldrar uppfostrade mig. Framförallt har de givit mig en stark självkänsla som ligger till grund för den trygghet jag har i mitt liv. 
    Men sånt orsakar hos vissa ett behov av att vara perfektionister, vilket inte är sunt. Ens värde mäts av ens prestationer (iallafall känns det så), och om man inte kan prestera som förväntas så känns det som att man inte har något värde mer. Det var min grej, att vara den smarta. Sen fick jag en sjukdom som gjorde att jag inte klarade av att vara den smarta mer, och jag kände att jag förlorade min identitet då.Så är det inte meningen att det ska vara.
  • Anonym (En Annan Anna)

Vad många hemska saker som många har varit med om. 

Min mamma blev psykiskt sjuk när jag var ca 10 år, ett par gånger om året blev hon inlagd på slutna psykiska avdelningar. Men aldrig hon förde över något på oss barn (min bror och jag). Visst hände det att vi fick se och höra en del när vi var och hälsade på henne men kände att hon skyddade oss från det. Under tiden som hon var på sjukhuset fick vi bo hos fosterföräldrar. Mamma och pappa var skilda och pappa bodde på annan ort pga utbildning. Han hade oss på helgerna.
    Hon träffade en ny man som undanhöll en ganska viktig detalj, han var periodare. Något som inte kom fram förrän min syster var strax under året. Mamma tolererade inte det här beteendet och skilde sig efter första återfallet. Inte mig emot, hade aldrig gillat honom. Han var fals, favoriserade min bror och försökte, men misslyckades med att dra in mamma i det här beteendet. Under skilsmässan och efterkommande tid klarade mamma att hålla ihop men efteråt blev hon mycket sjuk. 
    När jag tänker tillbaka på min uppväxt och ungdomstid kan jag inte se att hon gjorde några missar alls. Hon måste ha kämpat oerhört med familjen och sin psykiska sjukdom. Vi hade det inte gått ställt men vi hade det vi behövde, även om det inte var någon lyx. Hon sa att hon inte kunde sova när vi var ute på lördagar men vi gick ut ändå, vi skulle vara hemma kl 01 och hon gick upp tidigt med vår lillasyster som då var 2-3 år.
    Det är nog snarare jag som gjorde fel och var en besvärlig tonåring med frigörelse under hennes sjukdom. Våra tonårsperiod var nog väldigt påfrestande för henne men det klandrade hon inte oss för. 

Min pappa har alltid varit en fast klippa fast han har svårt att visa ömhet. Jag vet att han håller oss barn kära (han har även tagit hand om vår lillasyster fast han inte har haft någon anledning till det, hon har inte haft bra kontakt med sin far som hellre valt flaskan än sina barn) men han har svårt att visa det.
    Min far har varit en deltagande förälder fast han har bott ca 50 mil bort. Pratade ofta med honom i telefonen och skrev brev. Han har inte gett oss en massa saker, kanske lite på gränsen till snålhet men jag har lärt mig att personer kan inte köpas för pengar. min mamma är död och när hon dog hittade jag texter, dagböcker och annat efter henne som visade att anledningen till att mina föräldrar skilde sig var mest att min mamma kände att hon inte fick tillräckligt ömhet av min pappa.
    Min pappa har träffat en ny kvinna efter min mamma och den här kvinna kommer med presenter och annat till mina barn titt som tätt, men bara till 3 av mina 4 barn så hon står inte i så högt i kurs här hemma.

Så något jag har lärt mig efter mina föräldrar är att visa mina barn ömhet, kramar och en klapp på huvudet om de går förbi. Att lätt kunna säga att jag älskar dom. Och något som jag har lärt mig om relationer är att jag ser till att få den ömheten jag behöver, om jag inte är nöjd så prata om det. Själv har jag ett krachat förhållande bakom mig som till stor del berodde på att jag inte fick den ömheten jag behövde och att han och jag inte hade samma syn på alkohol. Vet inte om han ryckte upp sig eller hur det gått för honom. Ett tag efter vi brutit dog min mamma och jag träffade min nuvarande man. Jag bestämde mig tidigt i förhållandet hur jag ville ha det, förmodligen hade jag inte gjort det om jag inte hade läst de papperna som mamma lämnade efter sig. Nu tar jag för mig med både kärlek och ömhet och om jag är missnöjd så ser jag till att prata med min man om det.

• Anonym

ända som varit fel är min bilologiska pappa, han har svikit mig så många gånger så jag än i dag inte klarar av riktigt att folk lovar saker och sen inte håller det..
    han tvinga i mig vissa maträtter när jag var liten eller ja inte han mer hans dåvarande sambo en sambo som jag hata mer än allt annat hon förstörde hela min uppväxt. och min pappa sa aldrig i mot henne när hon var elak mot mig, de får mig ännu att se rött, och maten de tvinga mig äta tills jag spydde upp det äter jag aldrig igen.
    sen har han gjort att jag får leva med stressmage. jag klarar inte stress. pga av att han skrek! hejdlöst, var förbanad osv under hela mammas gravilitet med mig, sen vidare upp tills jag kunde säga i från själv..han hade /har världens sämsta humör.

det är väll ungefär det. synd att man inte får välja sina föräldrar 

• cocos87

Min pappa har jag inte mycket kontakt med idag, jag är glad att mina barn har en mycket bättre pappa! Han lovade hela tiden att han skulle komma och hälsade på, men det gjorde han aldrig och när jag och mina syskon äntligen fick komma till honom så drack han sig alltid så full så han blev elak och inte kunde ta hand om oss, jag gömde mig alltid inne hos min storebror. Han var våldsam på mina äldre syskon, något som gjort att min bror än idag mår så psykiskt dåligt så han inte kan leva normalt liv. Sen efter ett tag fick jag två halvsyskon, jag trodde alltid att han hade förändras men jag hade varje gång fel, jag fick bli som en mamma åt mina små syskon när jag var 11år och åkte till pappa ofta för deras skull. Idag säger min pappa att han vill ha en relation med mig och mina barn men vi har inte träffats på 5 år..

Nathalie 090607, Leo 101105, väntar smått igen med BF 120503
  • Anonym (nykterist)

Dom söp och var inte att lita på någon av dem, hade ett gott nätverk av andra släktingar dock.
    Detta   har jag inte upprepat.

Svar på tråden Vad gjorde din mamma för fel? Uppfostran.