Anonym (kl) skrev 2011-10-03 20:20:59 följande:
Lite rörigt, men jag ser chansen att skriva av mig och jag tar den:
Min mamma rökte hasch inomhus, rökte cigaretter inomhus, drack för mycket och städade för lite. Slogs och bråkade med min styvfar, som till slut flyttade "lämnade mig" kvar med mamma.
Jag fick leka med en haschvåg som alltid stod framme.
Vi hade det snuskigt och dammigt hemma och man var alltid tvungen att lukta på allt för att se om det luktade kattkiss eller inte, det gjorde det oftast...
Saken är att jag insåg inte allt det här, förrän i vuxen ålder.
Jag minns vissa saker, som att hon slog mig med en hårborste i huvudet, kastade en stol mot mig, låg och sov hela dagarna ibland för att hon var bakfull, inte kunde öppna dörren för att hon var så full...
Men när jag tänker tillbaka på min barndom upplever jag den ändå som främst positiv. Jag och min mamma har en bra relation idag, men hon bor fortfarande lika snuskigt och hon dricker i perioder. Jag måste erkänna att jag flyttade till annan ort mycket för att slippa ta ansvar för henne.
Jag minns en gång när jag var liten och ute och lekte på min gård. En av våra grannar, som för övrigt var polis, rullade sina egna cigaretter. Jag var ganska kontaktsökande och berättade stolt att min mamma också brukade rulla sina egna cigaretter och att hon hade allting i en låda och massa saker som hörde till.
Sedan berättade jag för mamma att jag sagt det där, jag förstod ju inte att det var något konstigt, och hon blev fly förbannad och skrek att jag "fan inte ska gå runt och snacka om vad vi gör här hemma!" Först flera år senare förstod jag att jag antagligen förklarat för grannen att det inte bara var tobak hon höll på med.
Något av det absolut värsta var att vakna om nätterna och hitta en barnvakt istället för min mamma, eftersom min mamma gått ut och festat när jag somnat, utan att säga något.
Min mamma och min styvfar hade sex i samma rum som mig. Antagligen tänkte de att jag var för liten för att förstå, men det var jag inte.
Min mamma skrek ofta på mig, för småsaker, och i efterhand har jag ju förstått att hon inte mådde bra. Hon går till en psykolog två gånger i veckan, äter antidepressiva och sömnmedel och röker fortfarande hasch från gång till gång.
Något riktigt jävligt var när jag var i 20-årsåldern och hade fått barn och hon dök upp full när hon skulle vara barnvakt. Fy fan.
En annan sak var att hon blev aspackad när hon var bjuden på fest hos min pojkväns föräldrar, när jag var kanske 17. Jag och min pojkvän och hans syskon var ju också där, och dessutom min mammas pojkvän som verkade tycka att det var ett JÄTTEBRA tillfälle att "prata lite" om min mammas alkoholproblem. Han uttryckte det som "ja, det är ju inget fel med att dricka eller röka på, men att göra både och är kanske inte så bra".
Skriver kanske mer om jag kommer på. Kontentan är: Barn förstår mer än vad man tror. Och om de, som jag, inte förstår just då, så kan det komma senare, och det blir inte roliga minnen!