• Niicesara

Svagt plus eller spökstreck - Tråden för oss som behöver hjälp att analysera svaga graviditetstester

Fairytale01 skrev 2012-05-15 21:53:56 följande:
    Usch vad tråkigt
    Det var FVP i Lund...läkaren var helt vidrig, opersonlig, muttrade till sköterskan och ignorerade det faktum att jag var rädd och orolig och grät så att jag skakade och knappt kunde andas.. inte blev det bättre av att han bara muttrade för sig själv, sen hela handhavandet av förloppet med negativt resultat av FVP vilket det var, allt har fallerat fullständigt och det är först i efterhand man förstår hur illa behandlad man blivit, fy fan säger jag bara för dessa totalt oempatiska människor som jobbar med sådant!
    Dom borde inte ha sådana yrken.
    Har varit i Malmö 2 gånger innan och gjort ett VUL och ett UL och dom var så himla trevliga och tillmötesgående. Och där tog ultraljuden minst 15 minuter och då skulle dom bara mäta bebisen från huvud till rumpa. Och BM gjorde allt för att bebisen skulle vakna och röra på sig så vi skulle få se det.
    Ska ringa dom imorgon och berätta om idag och säga att vi vill komma till dom igen och göra RUL.
  • Niicesara

Kan tillägga att han sa med en gång när vi kom dit att bilderna inte skulle bli bra med tanke på min vikt.
    När vi var i Malmö så blev bilderna jättefina och man såg tydligt att det är en bebis!
    Och denna läkaren påstod att dom hade de bästa ultraljudsapparaterna för oss med högre BMI.

Han slog över på 3D men sa snabbt att man inte kunde se dels för vikten och dels för att där inte var en droppe fostervatten vid bebisens huvud.

• Niicesara

Har bokat tid i Malmö imorgon nu. :)
    Samt skickat ett mail till dom om vad vi fick gå igenom igår så dom är beredda på det.
    Nu hoppas vi att dom är mer tillmötesgående än den där j-vla läkaren igår!! Fast det har dom varit de andra gångerna vi varit där så jag är säker på att morgondagen kommer bli en bra dag. :)

• Niicesara

Nu har jag även skickat en klagomålsrapport till Helsingborgs lasarett. Tror inte att dom gör något åt det men dom ska allt få höra hur dåligt bemötta vi blev.
    Hädanefter så kommer jag gå privat om det ska göras fler ultraljud och undersökningar. :)

• Niicesara

Vet att jag frågade igår men frågar igen. :)

När han mätte huvudet på bebisen så började han på skallbenet på ena sidan sen mätte han inte hela vägen. Där var säkert 2-3 mm kvar och han tog inte med skallbenet på andra sidan alls.
    Är det så dom mäter?
    Lårbenet var enligt honom som i vecka 16+6 och när han mätte huvudet så mätte han bara till det kom upp 16+6 där också sedan slutade han. :/ Känns inte som att det blivit rätt mått då..
    Det konstiga är att jag ändå blev satt till vecka 17+1. (Tror jag, han sa aldrig vilken vecka jag är i utan bara BF 22e oktober)

Förlåt för mitt eviga tjat och klagande men jag är så arg. Min sambo är förbannad så han ska ringa till avdelningen idag och berätta hur arga vi är. ;)

• Niicesara

Min BM är också på mig om min vikt.
    Enligt henne får jag bara dricka vatten och kolsyrat vatten. Jag ska inte dricka mjölk, saft, juice, läsk och alkohol.
    Sen sa hon till mig att jag inte får äta godis varje dag precis som att hon antog att jag gör det, vilket jag absolut inte gör. :(
    Har kämpat med vikten länge och eftersom jag har PCOs så är det svårare för mig att gå ner och sen behålla vikten. Vilket vården inte tror på och tar hänsyn till.
    Trots min kraftiga övervikt så är jag friskare än många andra. När jag opererade mitt ena finger så var jag vaken under tiden och sköterskan undrade om jag var elitidrottare. ;) Mina värde som hon kunde se där var lika bra som en som idrottar på elitnivå.
    Synd att folk verkar tro att bara för att man är överviktig så är hälsan i väldigt dåligt skick.

• Niicesara

Min sambo har ringt till sjukhuset nu.
    Kvinnan han pratade med höll med om att ett RUL ska ta längre tid än 10 minuter.
    Sen sa hon att många ringde och klagade på denna läkaren vi hade. Då undrar man varför han är kvar där.
    Vi kunde få prata med honom på fredag för han hade telefontid då men min sambo sa att vi inte tänker prata med honom mer. Ännu mindre träffa honom.

• Niicesara

Hej tjejer! :)

Nu har vi varit på RUL i Malmö och gud så glada vi är att vi åkte ner! Helt klart värt pengarna.
    Dom sa att 10 minuter för ett RUL är alldeles för lite tid och att man måste mäta flera gånger för att få rätt mått.
    Lårbenet var som vecka 18+2 och magen som vecka 18+5! Huvudet som 17+0 tror jag men hon sa att vår bebis har avlångt huvud och inte runt och då får man mindre mått. :) Så läkaren i Helsingborg har mätt 1,5 vecka fel på lårbenet och typ samma på magen. Sjukt!
    Är i vecka 17+5 idag som jag trott från början. Så den 20e oktober är det BF så vi kommer gå efter det nu även om BM kommer gå på den 22e. Ett tag visade datorn den 19e oktober.
    Bebisen väger 168 gram och vi fick höra hjärtljuden. Så mysigt! :)
    Fick med oss 15 bilder hem samt en CD med bilder och ett litet videoklipp. Är hur nöjd som helst och nu har vi alla mått på papper. Huvud, lårben, mage, magen runt om osv. Och bilderna blev jättebra.
    Så varför han antydde att det inte går att få bra bilder med tanke på min vikt är bara skitsnack.

Bjuder på en bild på bebis i profil samt en hand som vinkar. ;)

• Niicesara
    slemtorsk i din bralla skrev 2012-05-17 16:44:57 följande:
    åååå Sara så underbart och helt suveränt att ni fick en tid en helgdag och kunde åka in och få ett "ersättningsultraljud"
    Absolut! Nu känns allting mycket lättare. :)
    Dom höll med oss där nere om att läkaren bemötte oss helt fel i tisdags samt att han gjorde fel. Han mätte ju bara en gång och här mätte hon jättemycket i olika vinklar.
  • Niicesara
    LinaLoj skrev 2012-05-17 16:51:59 följande:
    Vad kul att få med sig så mycket hem! Vad kostade det?
    Kostade 1150 idag eftersom det är helgdag, annars kostar det 1000. :)
    Men som jag skrev så var det helt klart värt pengarna! :D
Svar på tråden Svagt plus eller spökstreck - Tråden för oss som behöver hjälp att analysera svaga graviditetstester