• Niicesara

Svagt plus eller spökstreck - Tråden för oss som behöver hjälp att analysera svaga graviditetstester

Sömntutan skrev 2012-03-23 11:18:14 följande:
    Det sägs ju att missfallsrisken minskar efter v. 12 så jag tror många väljer att berätta då. Själv har jag inte kunnat hålla mig så länge dock . Denna gång kommer jag nog att vänta dock av olika anledningar.
    Det är extremt svårt att hålla sig. ;) När man bär på ett mirakel så vill man bara skrika ut det till resten av världen. Vi pratade om det igår och vi vill försöka hålla oss till efter RUL men det lär nog aldrig gå. Båda 2 har väldigt snackiga familjer så när det väl är ute så kommer ALLA veta det. ;)
    Funderar på att berätta för mina syskon samt min sambos familj efter vecka 12 och att dom måste lova att hålla tyst om det tills vi är redo att berätta för alla andra. Frågan är bara om dom kommer kunna hålla tyst. :P
  • Niicesara
    sweasmamma skrev 2012-03-23 11:33:19 följande:

vi berättade för närmsta sen typ på fb i v 18 MEN jag hade ju riktig babykula i v 16 ...

Tror inte det blir några problem att dölja magen för min del. Har mycket hull på magen så det känns som att det kommer ta tid innan jag får en babykula. (Om jag ens får en) ;)
  • Niicesara

Vilken diskussion här blev inne. :(

Och jag kan inte låta bli att reagera.

För oss som försökt i mer än 4 år så kan jag säga att vi vet vad vi ger oss in på. Även om vi inte har barn sedan innan så vet vi vad det innebär. Vi vet att det kommer bli många sömnlösa nätter, barnet/barnen kommer bli sjuka, det kostar mer än om man bara är 2 etc.
    Och jag resonerar som så att om alla andra klarar det så gör vi också det. :)
    Visst, jag blir arg på dom som skaffar barn för att tex rädda ett förhållande eller "bara för att".
    Jag är arbetslös och har bara haft timanställningar i 2 år så jag vet att min föräldrapenning inte kommer bli stor. Men vi har levt med extremt lite pengar och även om det kostar att ha barn så vet jag att vi kommer klara det.
    Och en sak till - Vi som försöker skaffa barn vill inte höra om hur man måste tänka sig för, jag tror att vi alla redan har gjort det. Eller hur jobbigt det är osv. Denna tråden handlar ju trots allt om att vilja bli gravid.

Och jag måste hålla med Mini Leonie - måste man göra en lista på för- och nackdelar så finns det tvivel. Och då ska man definitivt vänta med barn tills man inte behöver en lista.

Tar någon illa upp så får det vara så men sanningen är att för att ett barn ska må bra så är det bara kärlek som behövs. Och så länge barnet har tak över huvudet, kläder att bära och en mätt mage så betyder det allt!

• Niicesara
    angie91 skrev 2012-03-27 16:13:05 följande:
    hej  brudar... ja orkar int läsa ikapp..:/ 
    mår pyton... skit depp.. ett halår sen vi börja försöka igen efter utkved.. o fortfarande inget... :(
    ja har allti haft såå lätt att bli gravid.. :/ känns som de e nått fel på mig.. :(
    nu håller ja mina tummar för er!
    Vet inte hur det är att få utomkveds eller missfall men jag vet hur det är att längta och vänta och så händer det inget.
    Mitt tips till dig är att fortsätta hoppas och att du ska lita på din magkänsla. :)
  • Niicesara
    Mini Léonie skrev 2012-03-27 16:59:26 följande:
    Du har så rätt.. {#emotions_dlg.flower}
    Hur mår lilla kulan? 

Men du? Varför inte boka tid på privat gyn som vi gjorde? Utredningen drog ju igång direkt och vi backade till o med ur för att det kändes för snabbt men nu har vi möjligheten att ringa och dra igång när vi känner för det. Bara det lugnar mig...
    Kulan mår bra. ;) Hoppas jag i alla fall. Förutom extrem trötthet och en massa toabesök så kan man inte tro att jag är gravid.
    Var hos BM i måndags så hon skulle skicka papper om KUB, hoppas verkligen det blir godkänt!
  • Niicesara
    Mini Léonie skrev 2012-03-28 09:58:22 följande:
    Nu får du förklara för puckot :) Är det inget man får om man inte är i en viss ålder eller hur menar du? :)
    Vad härligt med lite trötthet och så bara...

Var det BIM för dig idag med?
    Man måste vara 33 eller 35 för att få det. :( Men har man hög risk för att få ett barn med kromosomfel så får man också göra det.
    Min sambos bror har kromosomfel och vi vet inte om det är ärftligt så vi vill ju kolla upp det. Annars får vi göra ett privat och det kostar 2500. :/
  • Niicesara

BM sa till mig att om man gör ett KUB så ska man veta innan hur man ska göra om det visar sig vara något fel.
    Hon sa att det finns dom som skiter i vilket för det är deras barn oavsett och sen finns det dom som absolut inte vill ha ett barn med minsta lilla handikapp. Sen finns det som som ligger mitt imellan.

Självklart är det vårt barn oavsett men det beror på vilken typ av kromosomfel barnet har. :(
    Vi ser hur svårt och jobbigt det är med min sambos bror och vi är inte redo för att gå igenom det. Låter helt fel men man måste nog själv ha upplevt det för att förstå hur jobbigt det är. :(

Det finns ju så många olika typer av kromosomfel - vissa bättre och vissa sämre.

Om sanningen ska fram så vill vi ju veta om vårt barn mår bra, men samtidigt så är jag livrädd för vad det kommer visa.

Förresten, kan man byta MVC när man vill? Min BM är så jäkla långsam och negativ. Det sista jag behöver nu..

• Niicesara
    Mini Léonie skrev 2012-03-28 10:40:24 följande:
    Klart du kan byta.. ;) Vad menar du med negativ? Det borde såna i det jobbet inte få va??? AHHH!!!
    Enligt hennes uträkning så är jag i vecka 10+6 idag, enligt VUL 10+4 vilket stämmer bättre då jag själv tror att jag hade ÄL den 28e. Sa att jag hade gjort ett VUL och att deras vecka stämmer med min ÄL, då sa hon att det aldrig stämmer. Det är först på RUL man kan bestämma. Samt att VUL inte är tillförlitliga.
    Sen frågade jag om missfallsrisk efter man sett hjärtat i vecka 8 och det svarade hon inte på. Hon började istället babbla om KUB och att det är väldigt ovanligt med missfall efter det om allt ser bra ut men att det händer. Och att jag inte kunde förvänta mig att risken är på 0%. Som om jag inte vet det redan lixom.
    Och om jag gör ett KUB och sen ett fostervattensprov så är det risk för missfall för det kan läcka fostervatten.
    Känns inte bra att ha henne iaf... :(
  • Niicesara
    MrsC74 skrev 2012-03-28 11:05:23 följande:
    Det här med KUB. Det är inte något jag personligen är så förtjust i.
    Vi fick 1:546 att barnet hade trisomi 21 och 1:17 att barnets hade trisomi 18 eller 13
    Vi gick vidare med moderkaksprov. Det visade sig att barnet inte hade det som den har störst risk för utan trisomi 21. Så för mig betyder inte dessa siffror ett dugg. Jag litar inte på KUB test och denna gång gjorde vi moderkaksprov direkt.
    Man har läst historier med där dom fått 1:2 på att det är fel på barnet men att det sen visar sig att det inte är det. :)
    Får vi inget KUB och inte har pengar till det så lär vi göra ett vanligt ultraljud för att se att den lever och växer som den ska, så vi kan berätta för alla sen. :)
  • Niicesara
    Nikas skrev 2012-03-28 19:16:03 följande:
    Niceesara: var bor du? Fr något år eller två tillbaka är det kostnadsfritt för alla kvinnor oavsett ålder, valfritt med. Jag bor i Sthlm.
    Jag bor utanför Helsingborg. Enligt min BM så måste man vara över 33 för att få det, eller om man har kromosomfel i släkten som är ärftliga.
Svar på tråden Svagt plus eller spökstreck - Tråden för oss som behöver hjälp att analysera svaga graviditetstester