• Niicesara

Svagt plus eller spökstreck - Tråden för oss som behöver hjälp att analysera svaga graviditetstester

EQ85 skrev 2012-03-05 09:45:12 följande:
    skönt att ha ngn som tror på en och stöttar ju
    När den hjälpen kom så kände jag för första gången att någon brydde sig och att någon ville hjälpa oss. :)
  • Niicesara
    Momtobee skrev 2012-03-05 10:04:46 följande:
    Niicesara: konstigt hur olika dom bedömmer, har pco och har två underbara pergo ungar, men aldrig bedömts som en riskgrav enbart på grund av pco:n. Är det i kombintion med de andra problemen?
    Ingen aning hur dom bedömer. :/ Kan ha och göra med att jag är överviktig med samt då tumören på hypofysen.
    Dom sa ju till och med till mig att vår enda chans att bli gravida var genom IVF sen pratade dom om adoption. Kändes ju lagom kul. Men nu har vi i alla fall bevisat motsatsen. :)
  • Niicesara
    popcornplaya skrev 2012-03-05 10:07:39 följande:
    Jag har hört att det kan finnas större risk att föda för tidigt om man har pco men inte att det skulle finnas andra risker.
    Finns större risk för missfall och graviditetsdiabetes. Är dessutom opererad i magen för en cysta.
  • Niicesara
    Momtobee skrev 2012-03-05 10:13:35 följande:
    Det kanske beror på hur grav pco man har helt enkelt???
    Jag har i princip alla symptom man kan ha, utom acne. Men allt annat har jag.
  • Niicesara
    popcornplaya skrev 2012-03-05 10:16:12 följande:
    Hade fel, pcos gällde det tydligen. Vet inte riktigt skillnaderna, är inte så insatt.

www.dn.se/nyheter/sverige/var-tionde-kvinna-i...
    Jag tror det är så att PCO är att man har glesa menstruationer samt att man då har cystor på äggstockarna. Många har PCO men vet inte om det då kroppen beter sig normalt. PCOS är den grövre formen där man sällan eller aldrig har ägglossning och mens samt manlig behåring, övervikt osv.
  • Niicesara
    Gummsan skrev 2012-03-05 10:57:34 följande:
    Dum fråga kanske men vad är skillnaden?
    PCO är att man enbart har de små cystorna på äggstockarna och i princip inga andra symptom. Många har PCO utan att veta om det för ägglossning och mens fungerar som det ska.
    Har man PCOS så har man väldigt glesa eller ingen mens alls. Jag har aldrig haft ägglossning på egen hand utan har fått ta Pergotime. Hade dock en helt egen mens nu i januari.
    Sen har jag jättemycket hår överallt som gör att jag mår jättedåligt. Plus övervikt.
  • Niicesara
    Momtobee skrev 2012-03-05 11:01:06 följande:
    Niicesara: det kanske förklarar saken??! Jag har "bara" pco.
    Antagligen. Är inte själv så jätteinsatt i detta för jag tycker det finns väldigt lite info om det men lite kan jag. :)
  • Niicesara
    Momtobee skrev 2012-03-05 11:11:39 följande:
    Ja info har man inte fått så mycket. Var på kontroll och provtagning för snart en månad sen, och dom har fortfarande inte återkommit med mina provsvar... Nonchalant tycker jag!
    Jag fick reda på detta för 10 år sedan. (Tror jag) Fick reda på det i 8an.
    Det första året kollade dom mig men sen struntade dom i det. Jag bad om både det ena och det andra för att få hjälp men det funkade inte.
    Trots en önskan om att bli gravid så tyckte gyn i Lund att jag skulle börja med P-piller. Hallå eller? Gick inte där mer. ;)
    Det var dessutom samma gyn som missade en 10 cm stor cysta på min ena äggstock. Hon trodde att det var luft i tarmen. Och det var även hon som sa att IVF var vårt enda alternativ annars fanns det adoption.

Nu när jag tänker efter så har hon handlat helt fel. :(
  • Niicesara
    Momtobee skrev 2012-03-05 11:11:39 följande:
    Ja info har man inte fått så mycket. Var på kontroll och provtagning för snart en månad sen, och dom har fortfarande inte återkommit med mina provsvar... Nonchalant tycker jag!
    Känns inte heller som att vården tar PCO och PCOS på allvar.
    Dom borde lägga mer pengar på forskning om just detta och kanske kunna hitta något botemedel mot det. Iaf alla symptom man har.
    Mensen kan jag leva utan för nu vet jag att Pergotime hjälper. Men just hårväxten, acne, övervikt osv.
Svar på tråden Svagt plus eller spökstreck - Tråden för oss som behöver hjälp att analysera svaga graviditetstester