• Blondina

Trend på TV om ofrivillig barnlöshet.

I dagens lokaltidning presenterade de kommande program under hösten. Både SVT och tv3 kommer sända serie om ofrivillig barnlöshet.

Vet inte hur jag ska reagera på det. Vet inte om jag kommer att titta. Vad tycker ni andra om detta?

Så underbar o älskad 100110 * Oplanerad men oj så välkommen BF 120310
  • Svar på tråden Trend på TV om ofrivillig barnlöshet.
  • Pimpinellan
    villsågärna38 skrev 2011-10-11 15:05:34 följande:
    Förstår dig vännen! Jo vi har faktiskt lyckats igen för några veckor sen men med vår tur så vet vi ju inte hur länge det håller. Är bara i v.7+1 och sist fick vi missfall i den här veckan så håll tummarna!! Håller mina för er! Kram
    Åh, grattis då! Håller stenhårt tummen! Solig  Kram!
  • Qermit

Pimpinellan, vi "hängde" i samma trådar för några år sen. Hoppas du kommer ihåg mig. Skulle gärna vilja komma i kontakt med dig men kommer inte in till ditt konto . Så please, let me in .

• Pimpinellan
    Qermit skrev 2011-10-11 19:07:27 följande:
    Pimpinellan, vi "hängde" i samma trådar för några år sen. Hoppas du kommer ihåg mig. Skulle gärna vilja komma i kontakt med dig men kommer inte in till ditt konto . Så please, let me in .
    Ojdå,och inte minns jag dig inte... Skäms Jag stängde för nästan alla,men öppnar givetvis på "order". Glad Du får berätta vem du är!
  • Qermit

Haha, oroa dig inte. Ingen spioneri här inte . Har för mig att det var 30+ som försökt mer än 1 år och någon ivf-tråd vi träffats i, jag har förträngt den där tiden :-S.

• Pimpinellan
    Qermit skrev 2011-10-11 19:16:29 följande:
    Haha, oroa dig inte. Ingen spioneri här inte . Har för mig att det var 30+ som försökt mer än 1 år och någon ivf-tråd vi träffats i, jag har förträngt den där tiden :-S.
    Mycket möjligt,jag har funnits här och där på de här fem åren. Nu är det klart! Glad
  • Fru xx

Hej! Jag har följt båda programmen och tycker att båda är intressanta, men jag gillar treans program mer. För min del är det högre igenkänningsfaktor där. Svt's program känns mer inriktat på lite mer "extrema" grejer, som surrogatmamma i Indien och familj med två mammor och pappor där "alla är föräldrar till alla barn". Ska fortsätta se båda programmen, tycker det är jättebra att det fokuseras mer på ofrivillig barnlöshet!

• kantarellkisse
    Pimpinellan skrev 2011-10-11 15:02:50 följande:
    Hmm... nu är ju även adoption en stängd väg för oss så jag har blivit lite "bitter" på alla som kan adoptera och alla som tror att det bara är att adoptera eller fortsätta med IVF tills det går. Vi som det inte går för och enda vägen kvar är ED eller EA då? Och vi med flera missfall som inte heller lyckas med egna ägg. Den biten fattas i båda programmen. Jag håller tummen för lyckad ÄD för er! (eller har ni lyckats,har för dålig koll gamle vän!) Skäms
    Fast det håller jag inte med dig om även om jag nu är partisk. De flesta kritiserar ju mitt case för att det just är embryodonation och inte enkel äggdonation. Problematiken bakom är bla upprepade missfall följt av förtida klimakterie (också förklaringen till missfallen - dåliga ägg helt enkelt). Att jag råkar vara singel är väl möjligen det som skiljer isf.
  • Blondina

Sitter och kollar på Drömmen om ett barn. Grinar ögonen ur mig efter att ha sett lyckan kring den adopterade lilla flickan. Gråter Så underbart och så fin flicka. Och farfar som var så lycklig.

Så underbar o älskad 100110 * Oplanerad men oj så välkommen BF 120310
  • Pimpinellan
    kantarellkisse skrev 2011-10-11 21:40:25 följande:
    Fast det håller jag inte med dig om även om jag nu är partisk. De flesta kritiserar ju mitt case för att det just är embryodonation och inte enkel äggdonation. Problematiken bakom är bla upprepade missfall följt av förtida klimakterie (också förklaringen till missfallen - dåliga ägg helt enkelt). Att jag råkar vara singel är väl möjligen det som skiljer isf.
    Du fick ju typ några minuter med misslyckat äl-test vilket jag knappt ser som upplysande ö.h.t . Tyvärr,jag hade gärna fått veta mer om just EA. Hur många som gör det,vilka länder som gör det,hur många som lyckas o.s.v. Det saknas även totalt par med upprepade missfall och vårdens dåliga bemötande/brist på kunskap runt det och hur långt andra länder kommit. Jag gillar helt enkelt inte programmet,känner inte igen mig i nån förutom möjligen dig och du finns ju här om jag vill veta mer. 3:an vägrar jag se-"alla" adopterar eller får göra IVF efter IVF efter IVF... Och inget är aktuellt för vår del. Och visa UL på en gravid,nej,då skulle jag SPY känner jag om jag såg det! Så himla opassande! Jag ville veta mer om såna som oss- såna som inga alternativ har utom utomlands. Att folk "enkelt" löser det som i programmen gör mig bara ännu mer bitter och det är det sista jag behöver. Jag ville se andra misslyckas och veta hur de går vidare-inte känna avundsjuka på såna som får 16 ägg i frysen eller kan hämta hem barn bara för att de anses bättre förälder än mig... Gråter
  • Momalicious

Fast det brukar ju vara så, att flera kanaler gör liknande program. T.ex. 4:ans halv åtta hos mig och 5:ans 4 stjärnors middag.

• kantarellkisse
    Pimpinellan skrev 2011-10-14 15:31:43 följande:
    Du fick ju typ några minuter med misslyckat äl-test vilket jag knappt ser som upplysande ö.h.t . Tyvärr,jag hade gärna fått veta mer om just EA. Hur många som gör det,vilka länder som gör det,hur många som lyckas o.s.v. Det saknas även totalt par med upprepade missfall och vårdens dåliga bemötande/brist på kunskap runt det och hur långt andra länder kommit. Jag gillar helt enkelt inte programmet,känner inte igen mig i nån förutom möjligen dig och du finns ju här om jag vill veta mer. 3:an vägrar jag se-"alla" adopterar eller får göra IVF efter IVF efter IVF... Och inget är aktuellt för vår del. Och visa UL på en gravid,nej,då skulle jag SPY känner jag om jag såg det! Så himla opassande! Jag ville veta mer om såna som oss- såna som inga alternativ har utom utomlands. Att folk "enkelt" löser det som i programmen gör mig bara ännu mer bitter och det är det sista jag behöver. Jag ville se andra misslyckas och veta hur de går vidare-inte känna avundsjuka på såna som får 16 ägg i frysen eller kan hämta hem barn bara för att de anses bättre förälder än mig... Gråter
    Nej, med tanke på att det handlar om en personlig historia så kommer de inte att ge någon statistik. Och något par med upprepade missfall är jag inte, inte för att det personligen gjort någon större skillnad men ändå... och inte heller det kommer att kvantas och läggas i statistik. Ser du första programmet är det beskedet om att jag för sista gången misslyckats med egna ägg, jag är med mer i ettan och femman. Men inte i statistikform. Bara hur allt blev till slut.

3:ans plågar tyvärr mig också. Jag trodde först det berodde på att jag var med i den andra kanalen... Jag gillade ettans känslor, men inte att det var så mycket av "lyckligt slut"... det var mer glädjetårar än sorg. Och när tvåan bjöd på en förlossning var det helt enkelt så att jag inte orkade. Det är vackert, känsloväckande och tyvärr för nära. TV3 håller sig med normalfallen, och utlandet gäller ju då bara singeln. Fast det kanske blir annorlunda, statistiskt kan inte alla lyckas.

Och jo, jag kan också avundas 16 ägg i frysen Jag får 2-4 oavsett dos och om de överlever till transfer är jag överlycklig. Adoption skulle inte ha varit en stängd väg för mig dock. Fast efter 4 år i kö har jag nog väntat halvtid och jag väntade inte på ett "litet" barn. Men visst hade jag den vägen som hindrade mig från bitterheten i någon mån. Sorgen slapp jag aldrig undan...
  • Fru xx

Kantarellkisse - Jag hoppas innerligt att det gått bra för dig, om inte så hoppas jag att du har ork att kämpa vidare och att det blir ett barn till slut. Det är oerhört starkt av dig att berätta din historia öppet i tv! Du är en stark kvinna! Jag är inte singel men har också erfarenhet av ofrivillig barnlöshet och fertilitetsturism. Från början sa läkarna att det inte var något fel på mig, allt såg bra ut. Maken däremot hade något nedsatt kvalitet på spermierna och ett högt DFI-värde vilket visst gjorde det mycket svårt att göra en kvinna gravid på naturlig väg. Så vi fick remiss till IVF/ICSI. Gjorde 7 ICSI-försök med egna ägg och makens spermier. 6 av försöken resulterade i embryoinsättning, ibland ett och ibland två embryon, fick aldrig något till frysen. Ett försök avbröts då jag inte svarat på hormonerna och bara hade ett stort ägg. Blev inte gravid på något av försöken. De kan inte säga vad som är fel. Läkaren kunde inte längre uppmuntra oss till fler försök. Så vi vände oss till Danmark. Vi tänkte att det kanske var makens spermier som gjorde att det blev knas och ingen graviditet eller att vi kanske inte var kompatibla. Vi insåg att vi aldrig kommer att få ett gemensamt biologiskt barn, våra gener kommer aldrig att mixas ihop i ett barn, sorgligt och slutgiltigt, men vi kan tänka oss andra vägar. I Danmark har vi gjort 6 inseminationer med donerade spermier, men inte ett plus i sikte. Ska snart åka över igen för ett 7'e försök men är inte så hoppfull längre. Känns nu som att det kan vara så att det är något fel på mina ägg eftersom jag inte blivit gravid en enda gång under alla dessa år och med alla dessa behandlingar. Det blir nog inga genetiska barn för mig heller. Vi står i kö för äggdonation i Finland (mitt födelseland) och kan tänka oss både enbart äggdonation eller både ägg- och spermiedonation ifall det behövs. Resan hit har varit lång och tung och än är den inte slut. Ibland undrar man hur man ska orka men på något sätt så gör man det ändå. Önskar dig all lycka!

• jelena2
    Fru xx skrev 2011-10-19 12:55:41 följande:
    Kantarellkisse - Jag hoppas innerligt att det gått bra för dig, om inte så hoppas jag att du har ork att kämpa vidare och att det blir ett barn till slut. Det är oerhört starkt av dig att berätta din historia öppet i tv! Du är en stark kvinna! Jag är inte singel men har också erfarenhet av ofrivillig barnlöshet och fertilitetsturism. Från början sa läkarna att det inte var något fel på mig, allt såg bra ut. Maken däremot hade något nedsatt kvalitet på spermierna och ett högt DFI-värde vilket visst gjorde det mycket svårt att göra en kvinna gravid på naturlig väg. Så vi fick remiss till IVF/ICSI. Gjorde 7 ICSI-försök med egna ägg och makens spermier. 6 av försöken resulterade i embryoinsättning, ibland ett och ibland två embryon, fick aldrig något till frysen. Ett försök avbröts då jag inte svarat på hormonerna och bara hade ett stort ägg. Blev inte gravid på något av försöken. De kan inte säga vad som är fel. Läkaren kunde inte längre uppmuntra oss till fler försök. Så vi vände oss till Danmark. Vi tänkte att det kanske var makens spermier som gjorde att det blev knas och ingen graviditet eller att vi kanske inte var kompatibla. Vi insåg att vi aldrig kommer att få ett gemensamt biologiskt barn, våra gener kommer aldrig att mixas ihop i ett barn, sorgligt och slutgiltigt, men vi kan tänka oss andra vägar. I Danmark har vi gjort 6 inseminationer med donerade spermier, men inte ett plus i sikte. Ska snart åka över igen för ett 7'e försök men är inte så hoppfull längre. Känns nu som att det kan vara så att det är något fel på mina ägg eftersom jag inte blivit gravid en enda gång under alla dessa år och med alla dessa behandlingar. Det blir nog inga genetiska barn för mig heller. Vi står i kö för äggdonation i Finland (mitt födelseland) och kan tänka oss både enbart äggdonation eller både ägg- och spermiedonation ifall det behövs. Resan hit har varit lång och tung och än är den inte slut. Ibland undrar man hur man ska orka men på något sätt så gör man det ändå. Önskar dig all lycka!

Och jag önskar dig all lycka!!! Hjärta
  • nirakanna2

Kantarellkisse: Du har verkligen en personlighet som på ett positivt sätt träder fram ur TVn och in i hjärtat. Jag blev tårögd när du hade fått ditt plus och lipade när du förberedde den fina minnesstunden för din son - något som ingen borde behöva göra, och absolut inte efter allt du redan gått igenom. Jag önskar dig allt gott!

• Fru U

Kisse, jag beklagar verkligen.

har ont i handen o skriver därför som en kråka. FL fixa mobilsurfappen!
  • Selenea

Jag beklagar verkligen också, ingen ska behöva gå igenom sånt och ännu mindre om man har behövt kämpa på det viset. Jag hoppas innerligt att det har gått bättre efter det. Jag beundrar din styrka att trots allt det svåra våga gå igenom processerna igen.

Funderade lite på diskussionen kring surrogatmödraskap. Varför tas bara tredjevärldenaspekten upp hela tiden? Om det infördes i Sverige skulle det ju med största sannolikhet medfölja en mängd krav för att få göra det (som vid IVF eller adoption), det lär ju inte vara nåt man bara får göra hipp som happ för att man inte känner för att föda barn själv. Och visst sjutton finns det kvinnor som vill göra det utan personlig vinning och som ändå inte blir utnyttjade. Jag är en. Jag är själv infertil och har kämpat i många år för att få barn (ärftliga faktorer). Min kusin hade inte samma tur som jag. Hon tvingades abortera ett barn i tredje månaden då hon hade förblött själv annars, strax efter det tvingades hon operera bort livmodern, men hon har äggstockarna kvar. Den enda chansen till ett biologiskt barn ligger hos en surrogatmamma, men det är inte tillåtet i landet där hon bor eller här. Men jag har sagt till henne att om det blir tillåtet vill jag inget hellre än att hjälpa henne, för jag vet vad hennes längtan innebär. Jag har haft turen att få i alla fall ett barn och om jag kan hjälpa henne att få uppleva samma lycka, skulle det betyda precis allt. Jag tror att det finns många andra kusiner/systrar/svägerskor och väninnor som resonerar likadant kring sina närstående. 

• jelena2

Kantarellkisse - så jäkla ledsamt och orättvist. Jag blev så glad när jag såg ditt plus och så himla ledsen när du fick missfall. Jag kunde riktigt känna din smärta på något sätt inom mig. Längtar tills imorgon och hoppas få veta mer om hur det har gått för dig och håller alla tummar och tår!!

Selenea - jag håller med dig! Hade jag inte varit för gammal så hade jag gärna donerat ägg, till exempel. Och det måste vara den största gåvan att få hjälpa en medsyster. Beundrar alla som gör det på olika sätt.

Svar på tråden Trend på TV om ofrivillig barnlöshet.