• Blondina

Trend på TV om ofrivillig barnlöshet.

I dagens lokaltidning presenterade de kommande program under hösten. Både SVT och tv3 kommer sända serie om ofrivillig barnlöshet.

Vet inte hur jag ska reagera på det. Vet inte om jag kommer att titta. Vad tycker ni andra om detta?

Så underbar o älskad 100110 * Oplanerad men oj så välkommen BF 120310
  • Svar på tråden Trend på TV om ofrivillig barnlöshet.
  • Fru U
    Lillan15 skrev 2011-09-26 22:15:29 följande:
    När är programmen? Måste se det. Har själv varit i IVF svängen. Har just fått en underbar dotter!
    Det gick ikväll på svt. Finns säkert på svt play.

Sen kommer tv3 att visa en annan sorts dokumentär i oktober
    har ont i handen o skriver därför som en kråka. FL fixa mobilsurfappen!
  • Pyrola
    emi skrev 2011-09-26 22:10:35 följande:

Två döttrar och en son: Jag reagerade på precis samma sak som du. Blev faktiskt ganska irriterad på henne. Enligt mig måste man inte skaffa barn om man inte vill men man ska inte kritisera de som vill ha barn (må den önskan sedan vara inlärd eller inte).

Jag blev också irriterad men hon var väl med för att ge en bredd i diskussionen men hon hade lite väl extrema åsikter, kändes inte helt genomtänkt. Om jag inte hörde fel så tyckte hon inte att staten skulle sponsra barn överhuvudtaget så ingen fri barnhälsovård, skola med mera då eller?  Det handlade ju inte så mycket om ofrivilligt barnlösa utan mer om att hon var väldigt anti barn överhuvudtaget. Och jag förstår helt varför man inte vill ha barn men programmet handlar ju om ofrivilligt barnlösa och inte frivilligt barnlösa.
  • Fru U
    Pyrola skrev 2011-09-26 22:29:13 följande:
    Jag blev också irriterad men hon var väl med för att ge en bredd i diskussionen men hon hade lite väl extrema åsikter, kändes inte helt genomtänkt. Om jag inte hörde fel så tyckte hon inte att staten skulle sponsra barn överhuvudtaget så ingen fri barnhälsovård, skola med mera då eller?  Det handlade ju inte så mycket om ofrivilligt barnlösa utan mer om att hon var väldigt anti barn överhuvudtaget. Och jag förstår helt varför man inte vill ha barn men programmet handlar ju om ofrivilligt barnlösa och inte frivilligt barnlösa.
    Programmet handlade väl om mer än så? Om barn till varje pris, om alla aspekter..
  • Pyrola
    Fru U skrev 2011-09-26 22:31:13 följande:
    Programmet handlade väl om mer än så? Om barn till varje pris, om alla aspekter..
    Alla hade väl en längtan efter barn som jag tolkar det några gjorde allt dem kunde för att få barn jobbiga, dyra, kontroversiella behandlingar. Frågan är väl mer hur långt kan man gå i sin barnlängtan men om jag förstod Lena rätt så var barnlängtan i sig något fel inlärt. Jag förstår att dem ville ha lite olika spretiga åsikter och även kontroversiella åsikter med men jag hade velat höra psykologen mer och inte så mycket från någon som var helt anti-barn överhuvudtaget. Det hade väl passat bättre in om man diskuterat frivillig barnlöshet. Enligt producenten ska inget program vidröra frivillig barnlöshet.
  • Fru U
    Pyrola skrev 2011-09-26 22:39:08 följande:
    Alla hade väl en längtan efter barn som jag tolkar det några gjorde allt dem kunde för att få barn jobbiga, dyra, kontroversiella behandlingar. Frågan är väl mer hur långt kan man gå i sin barnlängtan men om jag förstod Lena rätt så var barnlängtan i sig något fel inlärt. Jag förstår att dem ville ha lite olika spretiga åsikter och även kontroversiella åsikter med men jag hade velat höra psykologen mer och inte så mycket från någon som var helt anti-barn överhuvudtaget. Det hade väl passat bättre in om man diskuterat frivillig barnlöshet. Enligt producenten ska inget program vidröra frivillig barnlöshet.
    Jag förstår vad du menar. Jag tyckte det var pinsamt för henne för hon var grymt medveten om att vad hon än sa så skulle det uppfattas illa.
  • jelena2

Jag och min man berättar vår historia på webben och jag var lite nervös innan för hur vi skulle uppfattas. Men så sa Svt att de absolut inte ville framställa oss som något annat än det vi var: barnlängtande! Och jag tyckte hela programmet var fint. Inte fördömande utan bara upplysande, liksom. Att inget sätt är fel eller rätt, utan det är upp till var och en att bedöma vad man vill och hur mycket man orkar.
    Men jag hoppas att orättvisorna mellan olika landsting kommer tas upp, till exempel. För det är ju skandal att det ska skilja på var vi bor i landet - huruvida vi får ett eller tre försök bekostat!

Sen kan jag oxå hålla med om att det är konstigt att två kanaler kör samtidigt. Jag filmades för över två år sedan för att klippet skulle visas upp för programchefer som skulle avgöra om det skulle bli en programserie över huvud taget. Och jag antar att tv3 oxå höll på redan då?! För detta är ju en lång process!

• Fru U

Jag tyckte om att det inte var puttinuttigt hela tiden utan att man ser att det är slitsamt för ett par (ja ensamma också så klart) att göra ivf och prata om adoption. Det är modigt att våga vara liten eller hur jag nu ska uttrycka mig

{#emotions_dlg.flower}

• Jag är bara jag

Jag kommer att följa dem delvis-inte bögarna för de är ju inte ofrivilligt barnlösa per definition!- och det på Tv3 är jag rädd för kommer bli snedvridet som vanligt,men nåt matnyttigt kanske man får ut av programmen. Ökad förståelse för oss drabbade tror jag inte folk får däremot. Kanske är för luttrad efter alla år och alla kommentarer...? Tyvärr kommer vi nog bara ses som desperata som slänger ut pengar på "ingenting". Har tappat tron på mänskligheten.

Svar på tråden Trend på TV om ofrivillig barnlöshet.