• Blondina

Trend på TV om ofrivillig barnlöshet.

I dagens lokaltidning presenterade de kommande program under hösten. Både SVT och tv3 kommer sända serie om ofrivillig barnlöshet.

Vet inte hur jag ska reagera på det. Vet inte om jag kommer att titta. Vad tycker ni andra om detta?

Så underbar o älskad 100110 * Oplanerad men oj så välkommen BF 120310
  • Svar på tråden Trend på TV om ofrivillig barnlöshet.
  • Zinfandel

Men är det inte just det som är grejen, att vi är beroende av våra kliniker (vilket vi inte är eftersom det finns en värld full av kliniker) och att vi förutsätter att de gör vad de kan...? Och när man uppdagar att så inte är fallet så blir kliniken mitt problem och en stor del av vår barnlöshet, det slår alltså tillbaks på patienten. Kantarellnisse, jag menade inte att patienten skulle vara kritisk, det har jag full förståelse för att man inte orkar men att programmet hade tagit upp tex de stora ekonomiska skillnaderna som kan vara avgörande för barn eller inte barn.

Jaja, jag uppskattar att det görs program i ämnet, att det uppmärksammas och att man belyser detta vanliga problem. Håller helt med Kalimero och hoppas på realistiska vinklingar, därför uppskattar jag din medverkan Kantarellnisse som har allt annat än en fluffig historia. Ser fram emot programmen! Glad

• kantarellkisse

Nej, visst... jag kan hålla med samtidigt som jag vet att media inte kan hjälpa mig med den slarviga löpandebandmentalitet som faktiskt kan misstänkas stjälpa en hel del även ute i andra länder (jag har fått min beskärda del)

För mig är ju ett tydligt motiv att jag vill komma hem nu. Jag vill få utredas hemma, IVF:a hemma och jag vill inte tas emot på nåder för förbehandling. Inte hitta på mina egna behandlingar. Men programmet går förmodligen inte på djupet på det viset riktigt. Däremot ser det ut att kunna visa på en hel del "hur jag har det" när jag fattar beslut om mina egna gränser och varför... och jag upplevde att de redan från början var väl medvetna om att IVF inte är detsamma som garanterad bebis (jag hade ju redan varit igenom hela svängen när vi började filma för ett år sedan)

• Zinfandel

Förlåt, kära vän, här kallar jag dig för nisse, förlåt!!! Snacka om bristande uppmärksamhet... SkämsJag ber om ursäkt!! KantarellKisse, ska bli intressant att följa din tappra resa! Skönt att nån som varit igenom mycket ställer upp Hjärta

• Veronica1

Det ska bli väldigt intressant att följa din resa Kantarellkisse, modigt & starkt av dig att ställa upp. För våran del blir det nog inge mer IVF, har gått igenom alldeles för mycket utan resultat & har inte fått något bra svar från kliniken om olika orsaker till varför vi inte lyckats. Nu är plånboken & bankkontot tyvärr tom Rynkar på näsan.

Jag hoppas oxå att programmen kan locka tittare som inte har varit/är i IVF svängen, kanske skulle fler förstå vad det är vi går igenom!

Kram

• Fru U

Det hade varit en välgärning om man tittade på hur orättvis vården är i Sverige. Det första försöket (ivf) anses vara ett experiment, man ger standardmediciner i standarddoser och ser vad som händer. Hur kul är det om man bor i ett landsting som enbart ger ett försök!

Eller att försöken borde vara baserade på chans att lyckas. Att om det finns en stor chans att man lyckas på tex fjärde försöket så borde man få det betalt.

Att Sverige är milsvidda långt efter andra länder när det gäller annat än standardproblem.

Men det är bra att man visar programmen, att ofrivilligt barnlösa får en plats i samhället

har ont i handen o skriver därför som en kråka. FL fixa mobilsurfappen!
  • Veronica1
    Fru U skrev 2011-09-26 13:14:31 följande:
    Det hade varit en välgärning om man tittade på hur orättvis vården är i Sverige. Det första försöket (ivf) anses vara ett experiment, man ger standardmediciner i standarddoser och ser vad som händer. Hur kul är det om man bor i ett landsting som enbart ger ett försök!

Eller att försöken borde vara baserade på chans att lyckas. Att om det finns en stor chans att man lyckas på tex fjärde försöket så borde man få det betalt.

Att Sverige är milsvidda långt efter andra länder när det gäller annat än standardproblem.

Men det är bra att man visar programmen, att ofrivilligt barnlösa får en plats i samhället
    Jag håller med. Jag bor i ett län där vi bara får 1 försök, jag fattar inte att det ska skilja på de olika landstingen, det är väl lika vård till alla!!! Om det vore så skulle vi kunnat gjort 2 försök till.

Jag ska tipsa alla jag stöter på om dessa program Glad
  • Den lilla M

Jag hoppas att nått av dessa två program tar upp upprepade missfall och inte bara dem som går på IVF. Hade ju varit intressant att se vad dessa svenska läkare har att säga till många av sina utländska kollegor som har kommit betydligt längre i sin forskning och sin behandling. 

bara om man inte ger upp finns chansen att lyckas
  • kantarellkisse
    Veronica1 skrev 2011-09-26 13:43:04 följande:
    Jag håller med. Jag bor i ett län där vi bara får 1 försök, jag fattar inte att det ska skilja på de olika landstingen, det är väl lika vård till alla!!! Om det vore så skulle vi kunnat gjort 2 försök till.

Jag ska tipsa alla jag stöter på om dessa program Glad
    Tja eller också är man singel och får inga alls. Inga mediciner på högkostnad. Inga förbesök utan bråk och strul... Och inga privatfinansierade försök i Sverige.

Men faktiskt tror jag avsikten mer är att förmänskliga oss som lever med det här. Och diskutera gränserna för vad som är rimligt. Förhoppningsvis på ett någorlunda mjukt och nyanserat sätt till skillnad från flera dokumentärer som sänts tidigare. Det har varit mitt motiv för att medverka. Att jag vill få vara just mänsklig och inte en galning som går över lik för att uppfylla en dröm - trots att jag rör mig i utkanten av vad som är lagligt här (sedan att vi är lite galna till mans i infertilitetsträsket, det kan jag också bjuda på...)

Just nu är jag mest nojjig över att jag stimulerats 4 ggr innan vi ens börjat filma och ätit kortison i hög dos under några månader också - jag påminner mer om en cupcake än jag vill kännas vid att jag gjort. Lite ytlig får jag vara
  • kantarellkisse
    Den lilla M skrev 2011-09-26 14:28:17 följande:
    Jag hoppas att nått av dessa två program tar upp upprepade missfall och inte bara dem som går på IVF. Hade ju varit intressant att se vad dessa svenska läkare har att säga till många av sina utländska kollegor som har kommit betydligt längre i sin forskning och sin behandling. 
    Det är inte fokus på sjukvården och läkarna (jag vet ju när det gäller den ena, men jag tror inte det när det gäller den andra) så de säger nog inte så mycket... Det är de barnlösa som får tala, inte sjukvården.
Svar på tråden Trend på TV om ofrivillig barnlöshet.